Uutta verta malawijengiin

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Eli nyt on sitten mutkien ja seinää päin juoksentelun jälkeen päädytty tekemään asiat edes puoliksi oikein. Ja tämän vuoden ahaa-elämys on Malawit. Eli haave ja unelma ja salainen päiväunien kohde josta on lueskeltu illan hämärässä salaa peiton alla taskulampun valossa. Nyt sitten idea meni läpi ja mieskin on täysillä mukana.

Olen lukenut kaikkien viisaiden harrastajien mielipiteitä akvaarion koosta, mallista, lajeista, biotoopista ja biotoopittomuudesta. Täten olen tietoinen että 340 litrainen purkkimme on siinä rajoilla kannattaako sinne malawivettä laittaa. Laitamme siltikin, joten unohdamme tämän keskustelun kokonaan ;)

Keskittykäämme siis pohtimaan mitä lajeja sinne kannattaisi hankkia? Koska tilaa ei liikaa ole (missä akvaariossa voisikaan olla..) haluaisin rauhallisempia lajeja. Myöskin se että koiraita ei voi samaa lajia montaa ottaa liian turhautumisen vuoksi, pitäisi siis miettiä että missä lajeissa olisi myös kirkkaan värisiä flikkoja. Tylsähän siitä tulee jos siellä ui sininen ja keltainen uros ja 20 harmaata akkaa.. Joten, ideoita, lajeja, ajatuksia. Myös vinkkejä värien saamiseen loistamaan oikein hienosti haluaisin kuulla.

Ja jos joltain alkaa löytymään täältä Pohjanmaan lähistöltä poikasia kyseisiin sopiviin lajeihin niin yksäriä vaan ;)
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Moikka,
päätähän ensin, otatko kasvissyöjäaltaan, lihansyöjäaltaan, sekasyöjäaltaan, kasvis+sekasyöjäaltaan vai sekasyöjä-kasvisaltaan. Sen jälkeen mieti, teetkö kivikkolajien altaan, välivyöhykelajien altaan vai hietikkolajien altaan ja lähet miettimään sen mukaan lajeja.

Rauhallisia lajeja ei periaatteessa malaweista löydy, kun ovat kirjoahvenia ja reviiritietoisia. Pienimmilläkin lajeilla on ISO ego, mutta toki lajien välisiä eroja löytyy toki ja vielä yksilökohtaisia erojakin.

http://www.cichlid-forum.com/ Täältä voipi katsastella lajeja ja lukea niistä enemmän sekä tietysti lajin nimellä löytyy sitten vaikka ja kuinka kaikkea netin ihmeellisestä maailmasta. NL-aqua Helsingissä on kirjoahveniin erikoistunut liike ja heidän nettisivuiltaan löytyy niin tietoa kuin sitten sillä hetkellä heillä myytäviä lajeja (ehkäs vois sanoa, että pääsääntöisesti niitä lajeja löytyy myös useimmiten harrastajilta "kotikasvattamoista", mutta myös joitain harvinaisempia, jos on tukusta itse tilannut) http://www.nl-aqua.com

Akvaariolinnan kautta pystyy myös tukkulistojen mukaan tilailemaan, myös muistaakseni muuallekin Suomen liikkeisiin kuin Vantaalle ja tietysti kannattaa sitten kysellä tilausmahdollisuuksia myös oman kaupungin liikkeistä.

Tsemppistä malawialtaan perustamiseen (joka tulee varmasti kasvattamaan kokoaan tulevaisuudessa ;)) :)

Jos jotain kysyttävää tulee mieleen, voin minä ainakin yksärillä vastailla. Olen niin paljon pulputtanut vastauksia viimeisen vuoden aikana tuonne malawiosastolle, että jos ei vastausta sieltä löydy niin mulle voipi kirjotella.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

No nuo ruokailutottumukset ja maisemointi tulee ihan sen perusteella mitä lajeja sinne laitetaan. Eli nyt lähdetään liikkeelle kaloista. Koska aikaisemmin kirjoahvenia omistaneena tiedän tuon lajikäyttäytymisen ja myöskin lajien väliset luonne-erot niin mennään niin että kaikki tykkää olostaan ;)

Joten. Heitäppä vaikka jotain ehdotusta? ;)

--

Niin ja varmasti litrakoko kasvaa isomman asunnon myötä, nyt mennään niin että seinät tulee vastaan :D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Itseltä löytyy ja hyvin elävät yhdessä kasvis-ja sekasyöjäporukkaa

kivikkojengiä:
Pseudotropheus crabro (molemmat sukupuolet keltaisia mustilla raidoilla, uros vaitaa sekunnissa kokomustaksi tarvittaessa)
Melanochromis cyanorhabdos maingano (molemmat sukupuolet tumman/vaalean sinisiä, uros vetäsee värit välillä melkein mustaks/totaalisen tummansiniseks)
Metriaclima estherae (kirkkaan oranssi väri löytyy sekä uroksilta,että naarailta. Uros vanhemmiten vaaleanpunainen. Löytyy myös sinisiä uroksia/täyskasvuisina vaaleansinisiä/liloja, naaraat aina oransseja)
Labidochromis sp.mbamba (mustia raitoja koko vartalolla poikittain, uros liila/sini/keltainen, naaras mustilla raidoilla ruskehtava/keltainen)
Iodotropheus sprengerae(molemmat sukupuolet ruosteenruskeita/oransseja ja kyljet hohtaa liilana,etenkin kutuaikaan)
Labidochromis caerules (molemmat sukupuolet kirkkaan keltaisia, uroksilla enemmän mustaa evissään)
Pseudotropheus socolofi (molemmat sukupuolet vaaleansinisiä, evissä mustat reunat sekä ylä-että alaevissä sekä pyrstössä)
Labeotropheus trewavasae chilumba (nuorena kaikki tasaisen harmaita, aikuisena punaisia/oransseja liiloilla/sinisillä evillä. Molemmat sukupuolet käsittääkseni suht saman värisiä --> tää täytyy tarkistaa, kun mulla niin nuoria yksilöitä vielä)

Välivyöhykkeen lajeja:
Protomelas taeniolatus red empress (uros sähkönsinisellä päällä ja punaisilla kyljillä, naaras musta/hopeanharmaa)
Pundamilia/Haplochromis nyererei (uros kirkkaan punainen erivärisillä merkeillä= "sateenkaaren värit" jos oikein hyvin käy :) naaras hailakka/harmaa --> nämä mulla myös vielä nuoria ja etsii vasta värejään)

Ja mitä nyt sitten tiedän tutuilla harrastajilla olevan ainakin:
kivikkoa: Melanochromis auratus (näitä vaakaraitasia ei kannata yhdistää keskenään, koska ei oikein siedä toisia vaakaraitasia kavereita)
Pseudotropheus Johannii (vaakaraitainen sininen, niinkuin mainganokin)
Pseudotropheus demasoni (raidallinen kaveri, musta/tummansininen)
Pseudotropheus acei (kaunis sininen/liila väritys, keltaiset evät)
Labeotropheus trewavasea (löytyy eri värisiä, myös läikikkäitä, riippuen mistä löydetty)

hietikkoa:
Scieanochromis fryeri "iceberg" (uros kaunis sähkönsininen, naaras hailukka)
Aulonocara firefish tai Aulonocara red rubin (myös sekotuksia, punainen; naaras hailukampi "vaaleanpunainen")
Protomelas sp. steveni taiwan (sähkönsinistä, keltasta, punasta mm.(u), naaras harmaa/hopeanharmaa)
Labidochromis sp. Hongi red (raidallinen, oranssia, sinistä, keltasta..punertavaa...)
Labeotropheus fuelleborni(löytyy eri värisiä, myös läikikkäitä eri sävyissä)

Eli tässä nyt muutamia. Etsi itse lisää :D


Ja mitä tulee väreihin, niin punaista pigmenttiä omaaville punaista ruokaa mm. ja muutenkin monipuolisesti erilaisia ruokia sekä tietysti oikea valaistus :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Noista jo entuudestaan osasin ilman googlailujakin heittää että demasoni on äkäänen. Ihan mielettömän hieno kylläkin. Mutta mun purkki on nyt sitä "nano"kokoa että ei varmaan muut viihdy noitten seurassa.. Kun tämä luonnepuolikin pitää näissä viriileissä machoissa ottaa huomioon ;D Täytyykin noita muitakin googletella luonteen puolesta, johannii on vissiin kanssa värikäs (sekä uros että naaras), luonteesta ei ole (vielä) mulla mitään hajua mutta kyllä nuo varmaan jostain netistä löytyy. Ellei joku viisas mulle kerkeä kertomaan ensin ;)
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

LiskoDisco kirjoitti:Noista jo entuudestaan osasin ilman googlailujakin heittää että demasoni on äkäänen. Ihan mielettömän hieno kylläkin. Mutta mun purkki on nyt sitä "nano"kokoa että ei varmaan muut viihdy noitten seurassa.. Kun tämä luonnepuolikin pitää näissä viriileissä machoissa ottaa huomioon ;D Täytyykin noita muitakin googletella luonteen puolesta, johannii on vissiin kanssa värikäs (sekä uros että naaras), luonteesta ei ole (vielä) mulla mitään hajua mutta kyllä nuo varmaan jostain netistä löytyy. Ellei joku viisas mulle kerkeä kertomaan ensin ;)
Näinpä, en heittänytkään luonteita vaan lajeja - jokaisella on ne "mukavat" erityisärhäkkyysluonteenpiirteensä" ja niitä saadaan sitten tasottumaan (tai sitten ei ;)) oikeilla lajivalinnoilla, määrillä, sukupuolilla, altaan koolla ja koloilla. Kokemuksia siis löytyy laidasta laitaan.

Eikun tsemppistä tiedon etsiskelyyn!
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

http://www.cichlid-forum.com/profiles/
Tuolla mielestäni aika hyvät perustiedot. Englanniksi lajimäärittelyistä kuvineen ja forumilta myös saa lisätietoa harrastajien kokemuksista. Ruotsiksi löytyy myös hyviä sivuja jos ruotsi sujuu ja kyllähän AW:n Malawiosiostakin irtoaa tietoa kun selaa sitä :D
Kannattaa aloittaa ensin muutamalla sopivaksi katsomallaan lajilla ja sitten kun niiden kanssa menee hyvin voi lisätä jotain halutessaan, mukavia kaloja ovat seurata ja välilä aika veijareita kuopan kaivamiseneen, kasvien repimiseneen ym.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Itseasiassa tuota cichildiä olenkin peruspilarinani käyttänytkin tietenkin oman AWmme lisäksi. On vaan aika pirusti noita lajeja :D mutta onhan sitä aikaa, sitä vaan ei malttaisi odottaa vaan heti saada kaikki nyt! :D Ei muilla ole käynyt koskaan niin? ;) Mutta pakko se on näitä aluksi tutkailla, tulee muuten itku kun kaikki innostus katoaa kalojen myötä..

Tossa mietin että semmonen kivikasa biotooppi voisi ehkä eniten esteettisesti miellyttää silmää ja kerran noita lajeja löytyy sinnekin pilvin pimein niin rajaan ehkä haun niihin. Osaako kukaan heittää jotain sivua missä olisi listattu "asuinpaikan" mukaan lajit? En ainakaan cichildistä osannut löytää listaa (eikä mun silmiin osunut profiileissakaan mainintaa asiasta).

Aikaisemmat kirjoahveneni repi kasveja päivätöikseen, syökö herbivore malawit mun anubiaan jos sinne yhden tuikkaan? Ne kun ei muutenkaan kasva vauhdilla..
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

LiskoDisco kirjoitti:Aikaisemmat kirjoahveneni repi kasveja päivätöikseen, syökö herbivore malawit mun anubiaan jos sinne yhden tuikkaan? Ne kun ei muutenkaan kasva vauhdilla..
Itselläni on nyt kuukauden päivät pyörinyt malawiallas jossa on kymmenisen kappaletta anubiasta. Kalat (Cynotilapia afra ja Labidochromis caeruleus) ovat jättäneet kasvit rauhaan. Nyppivät kyllä kasvien lehdistä ja juurista ilmeisesti levää, mutta eivät vahingoita kasvia.

Monessakin lähteessä suositellaan anubiasta ja jaavansaniaista niiden pahan maun takia, jolloin kalat jättävät ne rauhaan.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Siellä chiklid-forumillahan on siellä profiilihaussa erikseen paikat mihin laitat mistä järvestä tai mistä biotoopista kalat tulevat. eli kivikkolajit on mbunia, mikäli niitä etsit. Ja kyllä, lajeja on paljon muttei sitten löydy kuitenkaan yhtä paljon liikkeistä harrastajilta eikä tukkulistoilta :D

Kasveista sekasyöjät ja kasvissyöjät pupeltaa levät pinnalta niinkuin muualtakin altaasta etenkin jos ruokintaa vähentää (leväongelma ratkastu ;)) mutta siis mulla sai vuoden päivät olla anubias rauhassa kunnes se päätettiin pahoinpidellä. Otin poi
s ku oli enää karahka jäljellä. Eli ei voi sanoa 100 prosenttisesti että sekään selviäisi. Itsellä pari muovikasvia altaassa, kun jotain väriä halusin vihreässä muodossa.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ja jos kivikkolajeihin päädyt niin voin suositella reikäkiviä, ostin niitä lisää vielä yhdeltä harrastajalta ja kalat aivan innoissaan kun voivat uida läpi reikäkivien muodastamien luolien :D Ja saa tietty luonnonkivistä tai kiuaskivistä kuten Taika-Jimin projektissa näyttäviä malawialtaita.
Minulla kasvis- ja sekasyöjät popsineet kaikenlaisia kasveja, viimeisimmät Jaavansaniaiset vielä aika ehjiä vähän paloja popsittu :D Ja ostinkin yhden muovikasvin ja aika aidon näköisiähän nekin ovat ja todella helppohoitoisia :D
Sulla nyt aika funtsiminen et mitä lajeja ja sit minkälainen hiekka, kivet, tausta ym. ja mielestäni valoilla myös suuri merkitys miten värit saa hohtamaan parhaiten ja olen syöttänyt välillä myös color-ruokia muiden ruokien lisäksi.
Ja kurkku ja herneet on kalojeni herkkua :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Mistä ootte noita kiviä hommannu? Paikallisesta akvakaupasta oli kaikki kivet menneet eikä tietoa milloin tulee vai tuleeko ollenkaan.. Petshopista katoin että sais tilattua mutta onko kuinka luotettava pulju? Aitoja kiviä kuitenkin haluan, mahdollisimman luonnonmukaista :)

Noita valoja mietin, tossa valokannessa olis vakiona kaksi t5 putkea joten mietin että jos toiseen laittaa valkoisen ja toiseen sinisen putken. MUTTA onko se nyt sitten hyvä ratkaisu? Mietin sitäkin että tarviiko molempien putkien olla päällä, kasveja kun siellä tuskin saa muutenkaan pidettyä.. Mies on ihastunut kuuvaloihin, mutta saakohan kuuvalo-sininen putki yhdistelmällä tehtyä hienoa akvaa? Kokemuksia?
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

http://fish.aquaristic.net/Aquarium-Rocks/ tuolta olen yhden erän tilannut kiviä samalla kun ruokaa ym. ja toimitus oli kotiovelle mikä kätevää kun oli iso painava laatikko ja oli kyllä pakattu saksalaisella täsmällisyydellä niin että pehmustemuovia oli paljon käytetty :D

Noista loisteputkista esim. Hagen Aquaglo ja Powerglo on hyviä Malaweille korostavat punasta ja sinistä väriä ja kyllä tuollainen 10000K valkoinen plus sininen putkikin toimiinee mutta säädettävillä led-valoilla varmasti helpompi säätää sopiva väri- ja valaistustasapaino mutta kalliimpi ratkaisu kyllä kuin loisteputket jollei sitten itse rakenna.
Noista sinisistä putkista jotkut kirjoittaneet että antaneet liiankin sinistä valoa, ja itsellä tuo Powerglo-lamppu ja se mielestäni sopiva.
Kuuvalo minulla on ledeillä toteutettu ja säädettävä himmennys jolloin on helppo kokeilla sopiva valaistus.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Muuttuuko kaikilla valkoiset kivet ajan mittaan tummiksi levien takia? Kun siis haluan tummia kiviä, mutta nuo valkoiset reikäkivet olis a) edullisia b) mahtavan näköisiä malliltaan. Liuskekivet olisi oikean värisiä mutta saako niistä kasattua mitään hienoa? Koska en ole bongannut että joku olisi niistä mitään tehnyt..

Veikkaan että kun miehelle vinkkaa että haluaako askarrella ledvalot niin se ei edes vastaa mitään vaan lähtee jos metsästämään välineitä :D Onneksi on innokas apuri näissä teknisissä puolissa :D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Itse käytin omassa altaassa liuskekiviä ja kiuaskiviä. Mielestäni sopivat ihan hyvin akvaarioon ja ainakin kiuaskivet olivat juuri sopivan muotoisia jotta ne pysyvät kasassa tiiviisti. Mitään hirveän korkeaa rakennelmaa en niistä rakennellut.

Kyllähän ne kivet tummuvat ajan kanssa levästä.

Tuolta näet kuvia altaasta:

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=105&t=222090

Kuvat ovat pitkin sitä ketjua.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Petshop hyvä ja luotettava nettikauppa, samoin lahden Aapelin akvaario suomalaisista joista olen ylipäänsä tilaillu. Nopeat toimitukset ja suomen kielellä palvelu.

Kiviä oon tilannu zooplussalta sekä aquaristicistä ja nämähän tulee Saksasta. Hitaammat toimitusajat kuin Suomen liikkeillä kuitenkin. Zooplussa suomeksi, aquaristic enganniksi.

Kivijalkaliikkeessä yksi laavakivi tms. Pk-seudulla ainakin maksaa melkein 20e joten mm. Zooplussalta tilasin 50 euroon useamman kilon ja tyytyväinen olen ollut.

Valot altaaseen katsojan silmän mukaan eli sininenkin jees jos siitä tykkää jne... Kalat ei valija tarvitse eikä välitä mikä valo on. Mulla ollut sekä taivaansinistä että syvänsinistä. Ok molemmat. Nyt tilasin ebaysta kuplattimen sinisine ledeineen joka upotetaan altaaseen. Nyt ollu sinistä vaan kaksi upotettavaa ledivalospottia pohjassa.

Kasvis ja sekasyöjät putsaa mulla valkoiset kivet kun vähentää ruokintaa, joten mun altaassa ei ainakaan ole levää näkyvillä missään.

Ja nää em. Jutut muuten löytyy kaikki haulla täältä aw;stä tai kun kahlaat läpi keskusteluja täällä ... Winkwink ;)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Jos led-valot teette itse niin AW:stä haulla löytyy muutama itserakennettu malliksi ja Googlella löytyy ulkomaalaisilta sivuilta useita Aquarium led diy projekteja, Youtubesta jopa rakennusvideoita.
Materiaalit saa halvimmalla tilattua ulkomailta joskin toimitukset kestää, nyt esim 3 Watin ledit edullisia ja niissä laaja väriskaala ja linssejäkin löytyy useilla astekulmilla edullisesti. Driveriksi suosittelin kyllä himmennettävää koska oikean valotehon arviointi etukäteen on vaikeaa ja valotehon joutuu ylimitoittamaan ja on hyvä jos sitä voi himmentää. Itse tilasin monikanavaisen driverin jota voi ohjata kaukosäätimellä tai kännykkällä tai iPadillä ja kytkin sen Wlan-sillalla kotiverkkooni mutta tuo etänäkin mahdollistava värien ja valotasojen säätö nyt on vähän hifistelyä ja on jotkut kytkeneet ohjelmoitavia minikompuuttereja ohjaamaan ledvalojaan ja samaan voi kytkeä erilaisia antureita mittaamaan akvaarion eri suureita mutta niistä voit lukea lisää Tekniikkaosiosta ja Googlaamalla jos kiinnostaa :P
Noita haluamisia tummia kiviä löytyy ainakin laavakivet ja kiuaskivet ja joitakin muita tummia akvaariokiviä ja tietty luonnosta joskin nyt lumen alla :D ja kiviliikkeistä voit kysellä. Kunhan kivet eivät sisällä veteen liukenevia metalleja tms. niin käyvät kyllä ja kannattaa pestä hyvin ennen akvaarioon laittoa.
Noita 3D-taustoja löytyy myös monenlaista ja hintahaitari tosi suuri ja kätevimmät ovat rakentaneet niitä itse ja netistä löytyykin paljon rakennusohjeita.
Toivottavasti näistä oli jotain hyötyä miettiessä mitä hankkisi?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Kyllä oli apua, kiitos!

Tuossa googlailin paikallisten rautakauppojen kiuaskivivalikoimaa ja iski masennus.. Kaikki on max 10 cm kiviä, eli ei nyt ihan sen kokoisia että saisi jotain koloja niitten väliin.. Sitten tietenkin petshopista, zooplussalta, akvaterralta on isot kivet loppu :D Haha tietenkin.. Ja tosiaan lumeton talvi ollut paitsi nyt sitten tietenkin päätti tulla lumet maahan :D Saksalaisilta sivuilta löytyis, mutta mietin toimituskuluja.. Mutta yritän ahdistella uudestaan paikallista akvakauppiasta josko hän kuitenkin tilaisi niitä kiviä, on myynyt kaikenlaisia kiviä hintaan 3e/kg joten ei paha. Varsinkin kun katoin että jopa Saksassa oli kilohinta tummalla kivellä 3,08e/kg + toimitusmaksut. Täällä korvessa on vaan se että saatan olla hyvinkin ainoa kuka niitä kiviä ostaa, joten kauppiaan ei kannata ostaa 1000kg lavaa niitä mua varten.. :D

Noista valoista täytyykin keskustella miehen kanssa, varmasti just tämä etänä säätäminen on hänen mieleen, joten hyvä idea!

Hahaa nyt on valkoinen/vaalea hiekkakin noista loppu, sellainen hienojakoinen.. Hmph. Ehkä ne ei ole vaan päivittänyt sivuja, kyllä siellä kohta on (hope so..)!
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Jos halvalla haluat päästä hiekan kanssa niin Bilteman vaalea hiekka on edullista ja itse olen ainakin ollut tyytyväinen siihen :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Kyllä rautakaupasta pitäisi löytyä kiuaskiviä kokoluokassa 10-15cm. Noista kasasin oman altaan kivikon.

Nyt kun hieman googlailin niin löysin oheisen firman jonka valikoimassa on savusaunan kiuaskiviä joilla rupeaakin olemaan jo kokoa ihan kivasti. Jos olisin tämän linkin löytänyt ennen akvaarion perustamista niin olisin varmaan ottanut noita savusaunan kiviä.

http://www.kiuaskivi.fi/index.php?id=41
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Hyvä vinkki! Pistin sinne viestiä, katsotaan mitä nuo tulisi kustantamaan ja saako niitä tänne rantaruottalaisten luo tuotua valmiiksi.
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Noi isot kiuaskivet on sitten varmaan tosipainavia ihan vaan tiedoksi! Hyvän lämmönvaraavuuden takia ominaispaino on korkea, painavat varmaan moninverroin enemmän tilavuuteen nähden kuin esim. laavakivet tai reikäkivet. Noiden kanssa saa olla tarkkana ettei tuu akvaarion pohjasta tai sivulasista läpi 8O
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Ja väri kannattaa tarkistaa, kun tuossa ei ole mitään kuvaa niistä. Etteivät ole tumman mustia :D
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Hmm niinpä.. Tarkoituksena olisi rakentaa kuitenkin melkein pintaan asti ylettyvä kasa.. Ehkä mä joudun kuitenkin ostamaan arvokkaampia kiviä. Halvemmaksi se tulee kuin että menee koko akvaario hajalle.
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
JaakkoL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 10:57, 08.05.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja JaakkoL »

Liskodisko, tervetuloa Malawistiksi. Meitä ei täällä Vaasassa montaa ole, sen huomaa jo paikallisten akvaarioliikkeiden Malawi -tarjonnasta.
Asuin ennen Helsingissä, ja kieltämättä on ikävä NL-aquan valikoimia, vaikken muuten haikaile takasin pääkaupunkiseudulle.

Jos olet jo käynnistämässä allasta, niin mittaa huviksesi Vaasan vesijohtoveden nitriitti (NO2). Mulla JBL:n tippatesti näyttää altaan vedelle 0,05 ppm ja vesijohtovedelle 0,2 ppm, eli altaan vesi on neljä kertaa puhtaampaa kuin kraanavesi (!?!). Jos testiä on uskominen, niin akvaarion biologinen suodatus, ainakin nitrifikaatio, toimii hyvin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”