Uutta verta malawijengiin

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Anteeksi LiscoDisco meni sun ja Ceelan akvat sekaisin kun näitä niin nopeesti lukee ja samalla katsoo tv:tä mut noissa pienissä valokannellisissa helposti lämmöt nousee kyllä liian ylös monille fisuille kannattaa Ceelakin mitata lämmöt omastaan ennen oton hankintaa. Kovia nuo sukaravut lisääntymään ja kierteisissä sama juttu :P Jokos sulla pikkuiset on vallannut omia pesäkolojaan, mulla vieläkin vaihtelevat välillä paikkojaan kun eivät kaikki osaa päättää mikä se hyvä paikka olisi mut eiköhän reviirit pikku hiljaa selviä. Mulla kans jopa aikuiset kunnioittaa isoa mustaa leväskrapaa ja kun laseja putsaa niin kyllä tilaa tulee, luulevat varmaan isoksi kalaksi.Onko sulla vielä piilevää tai viherlevää tullut?
Mulla uudet pikku Ruostemalawit leikkii keskenään ympäri tankkia ja välillä kiusaavat isompiaan hauska seurata niitä :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Minä en näitten nimiä tiedä mutta taustaan on tullut sellaista kellertävää levää. Sitä ei huomaa jos ei tiedä minkä värisiä kohtia taustassa aikaisemmin on ollut mutta itsellä pisti silmään kun olin pari päivää pois kotoa niin huomasin että sellaista sinne tullut. Laseihin ei ole kyllä mitään tullut mutta mä hinkkaan sitä muutenkin kun tykkään sellaisesta kirkkaasta näkymästä niin varmuuden vuoksi sitä hinkkaan :D

Kyllä on alkanut jotain reviirejä muodostumaan. Oikeastaan yksi socolofi ainoastaan on selkeästi varannut tietyn paikan. Se otti sen jo heti ekana iltana eikä ole siitä luopunut. Se oli aluksi ehkä paras luola koska oli iso aukkoinen joka kapeni nopeasti todella kapeaksi ja kapea kohta kääntyy joten sinne pääsee kokonaan piiloon niin ettei muut näe eikä sinne isommat mahdu (tuo on ehkä yksi pienemmistä tulokkaista). Tosin nyt kapean aukon takana ollut hiekkaseinä on kaivettu auki joten siinä on nyt läpimenoaukko. Tosin niin matala että ei siitä edelleenkään esim trewat mahdu.

Toi leväskrapa on hauska kun nuo sukaravut ei sitä pelänny ikinä, oli jopa ärsyttävää kun piti yrittää varoa niitä. Mutta näköjään noilla malaweilla on jotain kunnioitusta sitä kohtaan :D Saisi olla kyllä lappoakin kohtaan.. Ne on liian uteliaita, on ihan täysi mahdottomuus pohjaa lapota tai kivenkoloista ottaa. Tällä hetkellä otan vain nurkasta veden (eli kirjaimellisesti suoritan vedenvaihdon) koska fisut on niin pieniä että mahtuisivat laposta sisään.. Että sitten vasta pääsen kunnolla siivoamaan kun kalat joko kasvaa tai alkaa kunnioittamaan laitteistoa :D Tosin nythän ne on niin pieniä ja mun ruokinta hyvin maltillista joten ei pahemmin ole paskaa kerennyt kertymään.

Ruokinnasta, yleensähän annetaan kaikissa kirjallisissa lähteissä ohjeeksi että ruokaa annetaan niin paljon kuin kalat kerkeävät minuutissa syömään. Noillehan menisi purkki ruokaa päivässä tuolla tyylillä :D Ootteko muuten ruokkinut poikasia useammin kuin kerran päivään? Meillähän harrastetaan seuralassa paastopäiviä. Yksi paastopäivä 1-2 kuukaudessa. En tiedä kuinka oikeaoppista se on, jotenkin miettii vain sitä että eihän ne luonnossakaan saa tasaisesti ruokaa vaan ne ettii kokoajan ja syö heti kun löytyy jotain. Eikä aina välttämättä löydy. Tosin tämä mielikuva saattaa johtua matelijaharrastuksesta mutta..
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Malawit tosiaa söisivät varmaan koko ajan jos niille ruokaa lappois.. kaikki menee ja vauhdilla :D mulla on kaikissa altaissa yks paastopvä vkossa noilla aikuisten kalojen altaissa (ja niissä pienet syö sitten mitä tähteitä löytyy ja kasvissyöjät leviä sen pvän...) poikasaltaassa syödään n.4-6kertaa vuorokaudessa :)

Leväskrapana toimii muuten mulla vanhat bonus ja salikortit.. leväskrapa sellanen terä vaan raapis helpommin laseihin naarmuja.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

No en mä sitten ihan hakuteillä ole ollut :D Me ollaan järkätty paastopäivä niin että jos ollaan vkl muualla niin lauantaina jää ruoka antamatta. Sitten jos ollaan kotosalla niin syövät joka päivä. Nyt kun oltiin viime vkl pois niin oli tarkoitus laittaa malaweille ruokinta-automaatti että saavat lauantainakin pöperöä mutta kävikin niin että isäntä unohti laittaa virrat masiinaan niin jäi sitten ruuat automaattiin :D Mutta eipä tuo nyt kai haitannut vaikka olisivat kyllä syöneet jos olisi ruokaa tippunut. Noita ruokinta-automaatteja ei käytetä yleensä kuin vain jos ollaan esim viikko ulkomailla. Ei tarvi tulla tuttujen ruokkimaan joka päivä.

Mä en uskalla metalliraappaa akvaarioon laittaa. Kaikki patsi tuo pienin akva on tulleet käytettyinä ja aina on ollut jotain naarmuja. Ne vaan pahenisi jos rupeisi raapalla vetämään. Suosin noita magneetteja vaikka eihän ne kaikista tiukimmassa olevia leviä irrota. Mutta kun usein sitä lasia hinkkaa niin eipä siihen kerkeä mitään kovin jämäkästi jäämäänkään kiinni.

Tämä poikasista kasvattaminen on hermoja raastavaa kun pitäisi nähdä nopeammin tuloksia :D Onhan ne nyt kerennyt reilun viikon siellä uimaan :D Mutta kun ei malttaisi odottaa. Tuntuu että aika menee niin hitaasti :D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Niin ja mä käytän sitä että jos levää sattuu tulee liikaa mun mittakaavan mukaan ni paastotan useamman päivän ni kasvispitosta ruokaa syövät malawit syö sillä välin putipuhtaaks levät kivistä :)
Heh, kyllä ne poikaset siitä kokoa saavat.. toiset lajit äärettömän nopeastikin! Mulle synty eilen turpeesta killejä joten niillä on vaan silmätpoikasilla! Pienempiä ku nuppineulan päät ::D
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Haha :D Voi me kasvatettiin sinikirjoahventen yks poikue edellisen ison akvan asukkien aikaan. Se oli kyllä sellanen operaatio että.. Artemian kasvattaminen viinipulloissa, joka paikka niitä pulloja ja ilmastimia.. Mutta noita pieniä oli kiva katsoa kun kasvo, niissä näkyi nopeammin kasvu kun puhutaan vastakuoriutuneesta kalasta. Sitten tää junnuikä kestää ja kestää.. Mutta siis tosiaan vain yksi poikue kasvatettiin koska kukaanhan ei sinikirjoahvenia halua niin että niistä mitään pulaa olisi :D Joten sehän oli omaksi huviksi ja sitten vaan vietiin elukkakauppaan ja ilmaiseksi tietenkin. Eli tappiotahan siinä teki kun ruuat niille järkkäs ja vedenhoidot ja sitten tietty se työnmäärä. Mutta olihan se hauskaa seuraamista :)
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Nyt on levää puskenut kiviinkin ja alkanut joihinkin tulemaan jopa vihertävää levää. Minkä näköistä on sitten haitallinen levä? Vai voiko sitä akvaarioon edes muodostua? Ikinä ei ole ollut muuta kuin tupsulevää akvaariossa niin tämä on ihan uusi aihealue :D Pidettiin perjantaina paastopäivä ja oppivathan nuo sitä levää näykkimään. Trewat on selkeitä akvaarion kingejä, ne vahtii leväesiintymiä, äkkäilee toisilleen, äkkäilee muille.. :D Ja rauhalliset caeruleukset on taustan takana hengailemassa :D Ruokinta-aikana niille iskee paniikki kun ei ne kerkeä syömään yhtä paljon kuin muut kun eivät näe että ruokaa alkaa tulemaan. Onneksi sitä levää on nyt ruuaksi.
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Sulla on todennäköisesti Piilevää se keltaruskehtava ja viherlevää toi kiviin tullut, kumpikaan ei ole vaarallista ja viherlevää jotkut Malawit syökin et ei mitään hätää :P Paljon on muitakin leviä joita voi akvaarioon muodostua mut se on sit kyllä merkki jostain epätasapainosta valon, nitraattien tms. suhteen. Trewoilla enempi luonnetta kuin Caeruleuksilla ja jonkun pitää aina olla altaan Pomo :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Malaweilla tosiaan tiukka hierarkia altaassa ja siellä on ne "poliisit" aina :) mulla kans trewat pitää jöötä ja ajaa mainganijen tapaan toisiaan aikalailla jo nyt nuorina. Caeruleukset alko osottaa "kingeyttään" kun vaihdoin kivet uuteen uskoon ja hajos niiden reviirit. Yhtäkkiä olikin enemmän mustaeväsiä ukkoja jotka taistelee keskenään
:D
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Hehe nää on kyllä niin mielenkiintosia seurata että :D Estereillä ollut jonkun kanssa kinaa, yhdellä nenä hieman punotti ja seuraavana päivänä toisella oli otsassa tumma jälki. Keskenään todennäköisesti kinastellut, nuo trewat on ansainneet kunnioituksensa niin niitä ei ala kukaan häiriköimään :D Mutta huomaa että esim esterit on kyllä palikoita, ne kun huomaa että joku trewoista ajaa toista takaa niin kaikki ryntää perään. Sitten se näyttää siltä että koko porukka ajaa yhtä takaa vaikka oikeasti muut vain hengaa perässä :D

Vielä ei ole silmä tottunut siihen että akvaario voisi olla täynnä. Nyt omaan silmään näyttää sopivalta, tuon kokoisia kaloja tuo määrä tuollaisessa akvaariossa. Ehkä siihen sitten tottuu kun kalat pikkuhiljaa kasvaa täysikasvuisiksi, nyt jos kerralla heittäisi aikuiset kalat niin näyttäisi kyllä mun mieleen ahtaalta. Ja siis tuollahan on vielä sellasen n.10 fisun vajaamiehitys :D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

LiskoDisco kirjoitti:Hehe nää on kyllä niin mielenkiintosia seurata että :D Estereillä ollut jonkun kanssa kinaa, yhdellä nenä hieman punotti ja seuraavana päivänä toisella oli otsassa tumma jälki. Keskenään todennäköisesti kinastellut, nuo trewat on ansainneet kunnioituksensa niin niitä ei ala kukaan häiriköimään :D Mutta huomaa että esim esterit on kyllä palikoita, ne kun huomaa että joku trewoista ajaa toista takaa niin kaikki ryntää perään. Sitten se näyttää siltä että koko porukka ajaa yhtä takaa vaikka oikeasti muut vain hengaa perässä :D

Vielä ei ole silmä tottunut siihen että akvaario voisi olla täynnä. Nyt omaan silmään näyttää sopivalta, tuon kokoisia kaloja tuo määrä tuollaisessa akvaariossa. Ehkä siihen sitten tottuu kun kalat pikkuhiljaa kasvaa täysikasvuisiksi, nyt jos kerralla heittäisi aikuiset kalat niin näyttäisi kyllä mun mieleen ahtaalta. Ja siis tuollahan on vielä sellasen n.10 fisun vajaamiehitys :D
Jeps. Normi malawimeinikiä, kunhan kukaan ei henkensä kaupalla pakene. Itse joutunu antaa eteenpäin uusiin altaiwiin niitä, joita alkanu kaikki kurmottaa eikä saa enää edes syödä :( Täyteen mieluiten nopeasti kuin verkkasesti niin eivät kerkee teheä liian isoja reviirejä tai siellä on täys sirkus lopulta päällä ja heikoimmat tapetaan eli ne vikaks tulleet yleensä ennenku ehtivät löytää paikkansa porukassa..
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Juu täytyy tulla tässä jossain vaiheessa haavin kanssa sun poikasaltaaseen heilumaan ;) Onko btw mainganoja tulollaan? ;D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

LiskoDisco kirjoitti:Juu täytyy tulla tässä jossain vaiheessa haavin kanssa sun poikasaltaaseen heilumaan ;) Onko btw mainganoja tulollaan? ;D
Voi olla... meinasin vahingossa stripata emon liian aikasin, joten toivon, että ei olisi sylkenyt suustaan loppupoikasia :s
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Pitkästä aikaa paikalla täällä. Meillä menee kalasopan kanssa hyvin, kaikki kasvaa ja voi hyvin. Hieman levää pukkaa tulemaan vaikka pidetäänkin viikottainen paastopäivä.

Lämmönnousun olen estänyt pitämällä valokannen ruokinta-aukot auki. Se tosin aiheuttaa veden haihtumista joten sitä saa ollakin päivittäin lisäämässä. Aluksi vaihdoin vettä tiuhaan tahtiin nitriitin pelossa mutta hyvin toimii allas eikä mitään ongelmia ole ilmennyt. Nyt olen hieman pienentänyt vaihdettavan veden määrää kun kalat on niin pieniä ettei ne saa viikossa arvoja heilahtamaan. On vähemmän stressaavaa kaloille kun vähemmän sorkin siellä ja selkäkin tykkää enemmän kun ei tarvi kantaa toisesta kerroksesta vettä kymmenen litran ämpäreillä kovin montaa kymmentä kertaa.. :D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Kannattaa puutarhaletku hankkia niin saat lappoamalla vedet pois viemäriin ja letkunpäähän pikaliitin niin saat vedet takaisinkin helposti :P Raskasta tommoinen ämpärillä kantaminen ja voi vahingossa kaatua vettä lattiallekin. Paljonko pidät valotehoja päivässä ja montako tuntia? Parin tunnin valokatkos päivällä auttaa usein leviin. Ledit kyllä hyvät kun mulla on ne 24h päällä, tosin yöllä ihan himmeällä sinisellä ja aamusta ja illasta päivää himmeämmällä niin ei silti levää juuri ole yhdellä viikottaisella vedenvaihdolla ja kasvit kasvaa kuitenkin että niille valomäärä riittää :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Valot on kyllä aika paljon päällä, yhdellä putkellahan vain pidän mutta siltikin.. Elikäs ennen kesäaikaa ne oli 9.00-22.30 päällä mutta nyt ne on sen 10.00-23.30. Voisi sinne päivälle kyllä heittää muutaman tunnin tauon. Ja kääntää kellot takaisin siihen 9.00-22.30. Toisen akvan valot on samassa ajastimessa (kasviakva) kun kaikki kiinalaiset ajastimet jätättää niin ainoa luotettava oli jo käytössä oleva. Täytyy metsästää joku laadukkaampi tuohon toiseenkin niin saa malawit päivällä olla hetken ilman valoja. Kasviakvaan en ala pimennystä laittamaan, siellä on ledit eikä todellakaan mitkään laadukkaat vaan Motonetistä joten siellä on valotehoa muutenkin alakanttiin.

Hyvin on kasvit vielä tähän mennessä säilyneet malawilassa. Eihän tuolla olekaan kuin anubiasta muutama taimi. Mutta hengissä. Että vielä eivät ole tajunneet hauskuutta repiä lehtiä :D Kai ne vielä arvostaa lehtien tuomia piilopaikkoja enemmän kuin tuhoamista. Sitä oivallusta odotellessa.. :D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Aikamoisen rohkeasti pidät valoja päällä, kun kasviakvankin kasvit sanotaan käyttävän vaan max.8h päivässä valoa ja loput käyttää levät. Malawilassa sulla eikai ole niin paljon kasveja kuitenkaan...? Mulla on malaweilla ja tanganjikoilla valot päällä nelisen tuntia nykyään päivässä, eli iltaisin kun oon kotona. En ole vielä keksinyt, miksi haluisin leviä siellä ehdoin tahdoin kasvattaa :) Ja siis joo, mullahan on nykyään ihan loisteputkivalaistus malaweilla, 1-4 putkella, joista yksi on sininen ja pidän millä fiiliksellä satun olemaan :) Tanganjikoilla on sininen putki ja päiväputki, mutta pääsääntöisesti pidän vaan toista sen neljän tunnin ajan päällä ja toisen peitän väärinpäin olevalla heijastimella (kun on juweli, jossa molemmat palaa samanaikaisesti tai ei ollenkaan...)

Mutta siis tollasella valomäärällä tuntien osalta, vaikkakin yhdellä putkella, jos ei levää tule, niin sehän oon hienoa :) Kalat ne valosta viis välittää, kasveja ja katselijoita vartenhan se on.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Moikka. Mä en pidä valoja kun oikeestaan iltaisin päällä, tässä kämpässä. On niin valoisa. Katsotaan sit kun viikonloppuna muutetaan kuinka käy. Meillä ei oo levää näkynyt. Tai ehkä hieman sellasta ruskehtavaa, takaseinässä olevassa taustassa. Mutta kivien päällä ei mitään.
"mitä, missä, milloin, koska?"
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Hellouta taas pitkästä aikaa! Moni onkin huomannut että mulla on ollut myynnissä tuo koko pönttö.. Kävi siis niin iloisesti että ilmastin hajosi. Eihän siinä mitään olisi ollut, mutta naisena tungin ilmastimen kaappiin piiloon - ei olisi niin ruma siinä akvaarion päällä. No ei siinäkään vielä mitään jos ilmastimessa olisi ollut takaiskuventtiili.. No arvaatte kyllä mitä siitä seuras, vesivahinko.. Ei se ollut onneksi paljoa kerennyt ulos lappoamaan, mutta sen verran kuitenkin että lattia ja tapetit menee uusiksi. Isännällähän palo pinna samantien kaikkiin akvaarioihin, varsinkin kun sen verran painava kokonaisuus että piti tyhjentää ihan kokonaan ennen kuin saatiin siirrettyä pois vahingoittuneelta alueelta ja alotettua kuivaamaan.. Ja repimään lattioita.. Ja tapetteja.. No, kalathan piti jonnekin sijoittaa, joten vein ne paikalliseen elukkakauppaan hoitoon. Olivat ystävällisiä ja hoitivat kaloja. Mutta kun tilaa on vähän ja koko iso olohuone pitää nyt purkaa (vaikka siis vahingot jäi pienelle alueelle, se alue on juuri toisessa päässä huonetta mistä voidaan aloittaa purkamaan lattiaa.. eli siis koko lattia pitää repiä irti) niin ei ole tilaa akvaariolle remontin ajaksi. Joten pitää myydä. Eikä tosiaan mies enää tykännyt akvaarioista kun ne meillä tuppaa aina jotenkin vuotamaan :D

No tässä tarinassa hauskinta on se, että vihdoin kun saatiin hyvä ostaja joka oli lähdössä ajelemaan kaukaa meille, mies laittaa mulle viestin että ei myydäkään akvaariota. Olin suu auki isona kysymysmerkkinä että mitähän pirua tämä tarkoittaa. No, nyt kun akvaario on keittiön lattialla puolillaan vettä (piti hakea ne kalat pois kaupasta pyörimästä, eivät tykänneet kun olivat siellä kuukauden..) ja koirat ja kalat rakastaa toisiaan (ne leikkii hippaa (=välillä koirat jahtaa kaloja, välillä kalat koiria), nukkuu vierekkäin (=koira menee makaamaan kylki akvaariossa kiinni ja kalat tunkee ihan lasiin kiinni tuijottamaan) ja muutenkin tuntuu tykkäävän toistensa seuraamisesta) niin eihän tuo karski suomalaismies voi luopua tästä. Joten nyt meillä on keittiön lattialla hätämajoitus niin kauan kuin saadaan olohuone remontoitua. Ja uusi jalustahan pitää metsästää kun vanha tykkäs kyttyrää kun vedet valu sitä pitkin päivän ajan..

Että back in business :D Minähän en olisi alunperinkään halunnut luopua akvaariosta, joten tämä on voitto minulle. Enkä edes hannannut vastaan kuin silloin kun itku kurkussa kannoin kalat eläinkauppaan. Mutta nyt siis uutta tuulta purjeisiin. Ulkoisesta suodattimesta mies haluaa luopua, eli nyt on hankittava toinen sisäsuodatin joka pitää bakut hengissä. Vinkkejä mikä olisi hyvä? Nythän on siis tuollainen pörinäpönttö tuo toinen, puhaltaa kyllä 1000 l/h mutta ei taida suodatinmassansa puolesta riittää ainoaksi suodattimeksi. Mattosuodattimiin en ole sen enempää tutustunut, mutta voisiko se olla ratkaisu? Jos koko pohjan alan täyttäisi matolla?
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Hyvä että ongelma ratkesi onnellisesti :P ja kaikkien akvavistien kannattaa tarkistaa että ilmastimissa on takaiskuventtiilit jottei vahinkoja syntyisi!
Eheimin 2252 tehokas moskankerääjä ja virtaustakin kivasti antaa. Mattošuodatinta ei pohjaan voi laittaa jos hiekkaa käyttää tukkiintuu muuten mutta takaseinään tai päätyyn tai nurkkaan tai HMF-mallisena johonkin jemmata kuten itsellä koristetynnyrissä. Mattosuodatin yksinään ei riitä Malaweille mutta lisänä hyvä kun on huoltovapaa ja bakut syövät sen pinnalta moskaa ja jotkut kalatkin tykkäävät syödä maton pinnalle kerääntynyttä tavaraa. Mattosuodatin ohjeita löytyy täältä AW:stäkin hakutoiminnolla ja ainakin saksalaisista nettikaupoista saa suodatinmattoa ja kiertopumppuja.
Noita jalustoja voi ostaa valmiina katsoo vaan että tukeva ja sopivan kokoinen tai tehdä/teettää itse ja ohjeita löytyy netistä. Toivottavasti oli viimeinen koettelemus teillä :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Auttakaas nyt blondia.. Jos mulla nyt on tuolla sisäsuodatin joka pyörittää 1000 l/h (soveltuvuus max. 250 litraiseen akvaarioon) niin jos pistän niitä kaksi, onko se riittävä suodatusteho? Eli onko suodattimissa 250l + 250l = 500l? Oma pönttöhän on sen 320l (-kivet, hiekka, tekniikka). Kaikki sisäsuodattimet tuppaa jäämään alle sen 300l..

Aateltiin ihan ostaa valmiina se jalusta. Kuitenkin nyt vakuutusyhtiö korvasi kiltisti kaiken mikä vaurioitui joten mietin (kauhuskenaario) että jos omatekemä jalusta pettääkin (tai ei edes pettäisi mutta aiheuttaisi vesivahingon) niin korvaisiko siinä tapauksessa vakuutusyhtiö mitään. Nyt kun ostaa todistettavasti akvaariolle suunnitellun jalustan niin tietää että sen kuuluisi kestää paino. Ei tarvi itse muutenkaan laskeskella lujuuksia yms.

Trewat oli saaneet hoitojakson aikana hieman kuparinväriä kylkiin. Kyllä ne siitä kasvaa vielä :) Nyt on hyvä kun joutuu tekemään koko sisustuksen uusiksi niin eipä tule reviirikiistoja jos meinaa sinne vielä ne mainganot kalastaa ;)
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Jos laitat 2kpl 1000l/h niin yhteensä 2000l/h ja 2000l/h jaettuna sun 320l on 6,25 kertaa altaan tilavuus tunnissa.
Kyllä sillä alkaa pärjäileen mutta se huono puolihan noissa sisäsuodattimissa on että joutuu putsailemaan usein, kannattaa varmaan vuoro viikoin putsata niitä että bakut säilyy.
Kyllähän se turvallisinta on ostaa valmis jalusta jos ei luota rakennustaitoihinsa vaikka kyllähän noi monet valmisjalustat on yllättävän heikkoja varsinkin kastuessaan kuten saitte huomata :roll: Hyvä että vakuutusyhtiö maksoi korvaukset mukisematta :P
Juu kalat kasvaa ja komistuu ja hyvä altaasta tulee :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Joo sehän noissa sisäsuodattimissa on.. Mies ei vaan enää innostu ulkosuodattimista, mitä vähemmän mahdollisuuksia siihen että vedet on lattialla sen parempi :D Eli nyt siis ilmastimet on pois (tuossa suodattimessa on sellanen ilmastinletku jolla saa sen sekoittamaan ilmaa ulostulevaan veteen) ja kaikki suodattimet tosiaan akvaarion sisälle. Eli ainoa millä saa vedet enää lattialle on lasin (tai silikoonin) hajoaminen. Nyt pitäisi olla jopa meidän käytön kestävä setti kun saadaan kasaan :D

Tuossa paketissahan on tullut mukana valokansi. Sen katkaisija on todella herkkä, saattaa pelkästä ajatuksesta mennä pois päältä :D Mietin tässä että joo vettähän haihtuu enemmän jos ei ole kansilasia (mutta nykyisen loisteputken takia ruokinta-aukot on olleet muutenkin auki ettei vesi ala kiehumaan) niin voisi tuon heittää jorpakkoon ja hommata tilalle uuden valon. Nyt vaikka jos ihan LED tai muu vastaava. Kattelin jo mitä Saksan markkinoilla oli myynnissä, tuolta samasta puljusta jos tilaisi toisen suodattimenkin mistä hankin edellisenkin (ja ne kivet..).

Tässä muuten haaveilen jos saisin remontin jälkeen sijoitettua akvaarion tilanjakajaksi olohuoneeseen niin saisi olla ilman mitään taustakuvaa. Kalat on meinaan nyt sellaisessa ratkaisussa ja ovat todella kiinnostuneita ympäröivästä elämästä. Olisi hienon näköinen :) Pitää vaan kivet sijoitella hyvin (ja tukevasti :? ) keskelle niin että tulee hyvin piilopaikkoja ja näkösuojaa aremmille yksilöille (ei näy täällä päin kyllä mutta jos niille tulee joku murkkuikä jossain vaiheessa).

Juu siis eihän nuo valmiitkaan mitään terästä ole mutta ainakin vakuutusyhtiö ymmärtää asian näin :D Mietin jo että tilaisin mittatilaustyönä massiivipuisen mutta oli sen verran suolanen hinta että ei ihan riitä kyllä vakuutusyhtiön rahat siihen :D Kuitenkin alkuperäinen jalusta oli niin edullinen että sen mukaan mennään. Todennäköisesti siis samanlainen hankitaan, tuo allas kun on 126cm pitkä. Vakiojalustat on 121cm pitkiä ja seuraava on sitten jo 151cm. Niin ei ole hirveästi valinnan varaa :D Joko otetaan yli-iso tai sitten samanlainen kuin nyt tai sitten myydään auto ja ostetaan tilalle massiivipuinen mittatilausjalusta :D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Seppha4
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 09:47, 06.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Seppha4 »

Moi mulla olis ylimääräinen alumiinijalusta 127,5leveys 45 syvyys ja 60 korkeus! Jos kiinnostaa
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Voi muuten olisi kyllä kiinnostanut, mutta meidän pönttö on 50cm leveä :/ Ei mahdu.
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”