Ceelan malawisoppa <3

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Moikka!

Saatte yhden Malaweihin hurahtaneen lisää tänne ihmettelemään :) Meille on siis tulossa Malawitankki. Ostin yhdeltä kuutisen vuotta malaweita harrastaneelta herrasmieheltä 310 litraisen tankin. No sittenhän alettiinkin ihmettelemään kaikennäköistä. Ensinnäkin meillä on tuolla auton takakontissa nyt biltemasta ostettua hiekkaa kolme säkkiä ja sitten saamme vielä akvan mukana sen vanhat hiekat. Luullakseni siinä on riittävästi hiekkaa, liikaakin? Seuraava kysymys mulla nousi sitten siitä sisustamisesta. Me asutaan tääl mettän keskellä ja kiviä on piha täynnä. Voiko niitä luonnon kiviä käyttää? Olin ajatellut tummia ja valkomustia luonnonkiviä alapuolelle ja sitten akvan mukana ostettiin laavakiviä, niin niitä siihen päälle. Jos luonnon kivistä haluaa jotakin väkertää ja "liimata" ne toisiinsa, etteivät romahda kalojen päälle, niin mitä tököttiä siihen ois paras käyttää?Haluaisin tehdä korkeat näyttävät kivirakennelmat ja sitten joitain matalempia röykkiöitä. Josta pääsenkin sitten niiden painoon. Lueskelin täältä forumeilta ja osa näytti olevan sitä mieltä, ettei hiekan alle tartte laittaa mitään, että kivet suoraan lasin päälle vaan. Jos nyt kuitenkin haluan suojata alalasin, sekä painon jakautumiselta, että muutenkin, mikä on paras "eriste" siihen?. Styroksi,Finnfoami, silikonitabletti (siis pöytätabletti.. tää oli jollakin kuulemma käytössä)????
No seuraavaksi alkoi mietityttämään ne suodattimet. Päätin hankkia kaksi sisäsuodatinta, kun en ole koskaan tutustunut ulkosuodattimiin ja siinä arvelluttaa myös letkujen mahdolliset vuotamiset jne. Jos hankin sisäsuodattimet, voiko esim. mun 310 litraseen laittaa kaksi 240 litraselle tankille tarkoitettua suodatinta? Onko liian vähän? Siinähän ei sitä vettä tule olemaan ihan tota 310litraa koska tausta ja rakennelmat vie tilaa tankista tietty.
Ja juu sitten alkaakin se veden arvojen ihmettely. Meillä on porakaivo, ja todennäköisesti vesi on keskikovaa, vettä olin ajatellut kypsytellä parisen viikkoa, ennen fisujen tuloa, ja tietty tarkistaa että arvot on kohdillaan. Kannattaako kuitenkin ensin ennen fisujen tuloa tehdä ns. harjoitus siivous ja vaihtaa vedestä 20-30% ja tsekata kuinka paljon arvot heilahtaa? Vaiko ihan raakasti kalojen kanssa kattelee sit kuinka käy ja paljon suolaa lisäilee? Toinen mikä mietitytti oli se, että kannattaako tankkiin lisätä alustusvaiheessa mitään litkuja, onko se must juttu? siis laittaa niitä bakteerilisiä tms. sinne? Voi olla että kyselen tyhmiä, mutta parempi kai katsoa kun katua :)

Jos olet jaksanut tänne asti lukea, olen äärimmäisen kiitollinen. Seuraa kala kysymys :)
Olen valkannut liudan kaloja akvaariooni ja tarkistanut niiden syömätottumukset ja agressiivisuuden. Vähän näytti siltä, että mulla olis tankkiin tulossa yks mega agressiivinen laji, pari vähän vähemmän agressiivista ja yksi rauhallinen. Voiko noin montaa lajia edes laittaa samaan tankkiin? Vai pitääkö mun raakata sieltä vielä jokunen pois? Yksi lajeista on sekasyöjä ja kaikki muut kasvissyöjiä.
Tässä tää mun lista. Viisaammat sanokaa ja kommentoikaa!

--Labidochromis caeruleus (keltainen/musta raita evässä) Sekasyöjä
--Metriaclima sp. Zebra maisoni (sinertävän valkoinen seepraraidoilla) Kasvissyöjä
--Pseudotropheus acei (sinertävä, keltaisella takaevällä ja pyrstöllä) Kasvissyöjä
--Pseudotropheus demasoni (sininen mustillaraidoilla (kuusiraitamalawiahven) Kasvissyöjä
--Pseudotropheus perspicax (valkoinen oranssilla otsalla ja selkäevällä) Kasvissyöjä
--Pseudotropheus sokolofi (sinihohtomalawiahven mustilla eväraidoilla) Kasvissyöjä

Ymmärrykseni mukaan yhtä koirasta kohtaan pitäisi olla 3-4 naarasta ja 1 kala per 10 L on ohje? Eli siis mun tankkiin sais periaatteessa ottaa 31 kalaa? Joudun siis luultavasti raakkaamaan joitakin pois, koska jos nuo alkaa lisääntymään, niin mullahan on tankki täynnä kohta.

Odotan innolla vastaus tulvaa :)
"mitä, missä, milloin, koska?"
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Moikka, mä nyt lyhyesti jotain tässä yön pimeinä tunteina vastailen.. Tervetuloa malawistiksi :)

biltemasta ostettua hiekkaa kolme säkkiä ja sitten saamme vielä akvan mukana sen vanhat hiekat. Luullakseni siinä on riittävästi hiekkaa, liikaakin?

Näet allasta täyttäessäsi, kuinka paljon hiekkaa sinne tulee tolla määrällä, malawit kaivavat, joten varmasti n. 10 senttiä pohjalle hyvä.

Voiko niitä luonnon kiviä käyttää?

Voi käyttää, niinkuin aina on voinut akvaarioissa. Ainoa, mitä olen kuullut, niin jos on jotain "rautapitosta" kivissä, eli ruskeeta/kiiltävää, niin ei kannata niitä ottaa.

Jos luonnon kivistä haluaa jotakin väkertää ja "liimata" ne toisiinsa, etteivät romahda kalojen päälle, niin mitä tököttiä siihen ois paras käyttää?

En ole kuullut kenenkään liimailleen kiviä mitenkään toisiinsa, pysyy ilman liimailemattakin, kun laittaa hyvin. Pohjimmaiset kivet "tukikiviksi" pohjaan asti ja loput tukevasti päälle. Malawit kaivaa kivien alta hiekat pois niin tukikivet varmistaa, ettei pinot kaadu. Toinen juttu on myös se, että jos joudut (niin siivous/imurointi kivien väleistä, kuin tarvittaessa reviirirajojen rikkominen) nostelemaan kivet pois altaasta, niin mitenkäs nostat, jos olet ne liimannut toisiinsa kiinni...?

Jos nyt kuitenkin haluan suojata alalasin, sekä painon jakautumiselta, että muutenkin, mikä on paras "eriste" siihen?. Styroksi,Finnfoami, silikonitabletti

Toiset on käyttäneet styroroxia, toiset pleksiä mm. itsellä altaan pohjalla ihan jumppamatto, eivät saa kalat sen esiin tullessa siitä niin hyvin palasia irti kuin styroxista. Pleksiä en ole uskaltanut laittaa, ettei pleksin ja lasin väliin jää yhtään pieniä hiekanmurusia. Tiedän kuitenkin, että sitäkin on harrastajat käyttäneet.

Päätin hankkia kaksi sisäsuodatinta, kun en ole koskaan tutustunut ulkosuodattimiin ja siinä arvelluttaa myös letkujen mahdolliset vuotamiset jne. Jos hankin sisäsuodattimet, voiko esim. mun 310 litraseen laittaa kaksi 240 litraselle tankille tarkoitettua suodatinta? Onko liian vähän?

Malawit on tunnetusti p****atykkejä, joten kaksi sisäsuodatinta jos laitat niin isoimpia, mitä tiedän käytetty niin Eheimin 2252;set voisi ajaa jotenkin asiaansa ja oikein suuntaukset niihin streameilla. 310 litraiseen purkkiin malaweille vedenkierto suodatuksineen kymmenkertainen veden tilavuuteen nähden, eli suoraan karkeasti itse laittasin 3100l/h.

Kannattaako kuitenkin ensin ennen fisujen tuloa tehdä ns. harjoitus siivous ja vaihtaa vedestä 20-30% ja tsekata kuinka paljon arvot heilahtaa? Vaiko ihan raakasti kalojen kanssa kattelee sit kuinka käy ja paljon suolaa lisäilee? Toinen mikä mietitytti oli se, että kannattaako tankkiin lisätä alustusvaiheessa mitään litkuja, onko se must juttu? siis laittaa niitä bakteerilisiä tms. sinne?

Malawijärven vesiarvothan ovat sitä ph n.7.8-8.5 välillä, kh 7, gh 4 eli mikäli teillä tulee kaivosta jo kokonaiskovuudeltaan tuota nelosta, niin sille ei tarvitse tehdä mitään. Malawisuola (esim NL-aquan on hyvin käytetty nostamaan karbonaattikovuutta tai ihan ruokasooda) Jos käytätte sähkönjohtavuusmittaria niin 210-260 ppm on järvessä, missä malawit elävät. Arvot on pääsääntöisesti helppo pitää malaweilla hyvänä, riippuen tietysti siitä, mitä ne on altaaseen laitettaessa. Itse olen tottunut heittämään tietyn määrän malawisuolaa aina vaihdon yhteydessä kymmenen litran ämpäriin ja arvot sitä myöten pysyneet samoina. Se, että jos kovuudet ja ph jonkin verran heittelee ei yleensä malaweihin vaikuta. Biodigestin ampullit, bactozym ja tetran safe start on toiminut monella kypsytyksessä hyvin. Mutta muitenkin keinoja kypsyttää on, löytyy haulla täältä foorumiltakin.

Vähän näytti siltä, että mulla olis tankkiin tulossa yks mega agressiivinen laji, pari vähän vähemmän agressiivista ja yksi rauhallinen. Voiko noin montaa lajia edes laittaa samaan tankkiin? Vai pitääkö mun raakata sieltä vielä jokunen pois? Yksi lajeista on sekasyöjä ja kaikki muut kasvissyöjiä.
Tässä tää mun lista. Viisaammat sanokaa ja kommentoikaa!

--Labidochromis caeruleus (keltainen/musta raita evässä) Sekasyöjä
--Metriaclima sp. Zebra maisoni (sinertävän valkoinen seepraraidoilla) Kasvissyöjä
--Pseudotropheus acei (sinertävä, keltaisella takaevällä ja pyrstöllä) Kasvissyöjä
--Pseudotropheus demasoni (sininen mustillaraidoilla (kuusiraitamalawiahven) Kasvissyöjä
--Pseudotropheus perspicax (valkoinen oranssilla otsalla ja selkäevällä) Kasvissyöjä
--Pseudotropheus sokolofi (sinihohtomalawiahven mustilla eväraidoilla) Kasvissyöjä


Tarkottanet tuolla agressiivisimmalla lajilla ilmeisesti demasonia. Senkin kanssa moni harrastaja kyllä on pärjäillyt, toisilla niitä pitänyt olla selkeästi vähintään 10 altaassa tai ovat alkaneet listiä toisiaan.. toisilla mennyt erilailla eli monesti se oma kokemus opettaa lopulta eniten miten menee. Allas on sulla tosiaan pieni loppujenlopuksi malaweille, mutta oikealla sisustuksella pystyt jotenkin tuota agressiivisuutta tasapainottaa (itsellä kaks metrinen, 708 litrainen malaweilla ja sielläkin ajoittain ongelmia urosten välillä ja olen joutunut laittaa näitä poikia eteenpäin uusiin altaisiin...) Samaan altaaseen voi laittaa sekasyöjät ja kasvissyöjät (pääsääntöisesti, muttei aina lihansyöjien kanssa sekotetaan vain sekasyöjät, koska ruokinta on tällöin helpompaa ja kasvissyöjät ei saa liikaa eläinproteiinia). Noi lajit pääsääntöisesti muuten perusmalaweja, kasvavat osa toisia isommiksi, mm. sokolofi ainakin 15 senttiseksi, kaikkia en nyt suoralta kädeltä noista muista, mitkä on aikuiskokoja vai onko noi jo aikuiskokosia kaikki? Eli jos noita on kaikkia lajeja sen 5 kpl, niin menee kyllä ok (ainoa, että miten demasonit osaa niin pienessä porukassa käyttäytyä, en osaa sanoa) Samansukuisten on mahdollista lisääntyä keskenään, mutta sulla aika hyvin edes eri värisiä noi Pseudot, eli ei niin suurta riskiä... tosin mikäänhän ei malaweilla mene oppikirjojen mukaan, joten ylläreitäkin voipi tulla :D

Ymmärrykseni mukaan yhtä koirasta kohtaan pitäisi olla 3-4 naarasta ja 1 kala per 10 L on ohje? Eli siis mun tankkiin sais periaatteessa ottaa 31 kalaa? Joudun siis luultavasti raakkaamaan joitakin pois, koska jos nuo alkaa lisääntymään, niin mullahan on tankki täynnä kohta.

Jep, tuohan olisi ihan ideaali, mikäli olisi noin, että 1u+3-4n :) Vaan malaweilla harvemmin onnistuu, kun kaverit saattaa esittää milloin mitäkin sukupuolta, riippuen hierarkiapaikasta, fiiliksestä jne... Mikään ei ole niin kameleontti kuin malawi ja kameleontti itse ;) Ja osalla kalalajeista ei pysty edes sanomaan kumpaa sukupuolta ne ovat, saattavat käyttäytyä pitkäänkin kuin urokset ja lopulta niillä on munat leuassa :D Että näin. JA kyllä, karkeasti 10 kalaa/100l niin sulla se 30 ookoo. Poikaset mun altaassa ja monen muun syödään kyllä heti pienenä, ellei niitä halua kasvattaa itse, jolloin strippaa poikaset naaraan suusta itse. Toisilla on kyllä onnistuneet piilottelemaan poikaset suht isoiksikin, joten silloin voi ylikansoitusta ilmetä tulevaisuudessa jos näin on. Itse kun otan kiviä pari kertaa kuussa pois altaasta, niin poikaset kyllä tulee syödyiksi.

Tässä siis jotain osviittaa mietteisiisi. Kirjotin lyhyesti rönsyilemättä. Tai yritin. Luehan lisää täältä, mitä muissa topikeissa on kirjoteltu niin saat vastaukset (tai olisit saanut näihinkin jo :)) täältä.

Tsemppiä!
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Ceela kirjoitti:Lueskelin täältä forumeilta ja osa näytti olevan sitä mieltä, ettei hiekan alle tartte laittaa mitään, että kivet suoraan lasin päälle vaan. Jos nyt kuitenkin haluan suojata alalasin, sekä painon jakautumiselta, että muutenkin, mikä on paras "eriste" siihen?.
Mulla oli malawialtaassa sellanen pohjaviritys, että ihan lasisilikonilla (ei siis mitään homeenestoaineellista, vaan akvaarioon sopivaa) tein pohjalasiin semmosia pieniä silikonikikkareita about 10 sentin välein koko pohjan leveydeltä. Silikonikikkareet sillain about 1,5-2 cm korkeita. Siihen päälle laitin koko pohjan kattavan pleksin ja silikoonasin vielä pleksin tiiviiksi reunoista. Kun sitten poistin akvaarion käytöstä, niin eipä sinne pohjalasia vasten ollu menny kuin muutamia pieniä hiekanjyviä, joten painoa ei pohjalasille tullu hiekasta yhtään.
Ceela kirjoitti:Toinen mikä mietitytti oli se, että kannattaako tankkiin lisätä alustusvaiheessa mitään litkuja, onko se must juttu? siis laittaa niitä bakteerilisiä tms. sinne?
Bakteerilisiä pitää sinne akvaarioon laittaa kypsytysvaiheessa. Tai siis uskoisin, että tarkoitit tällä alustuksella just tota kypsytystä. Ilman bakteereja akvaario ei kypsy. Veden seisottaminen akvaariossa ilman mitään kypsytysaineita on turhaa. Vedessä kun ei ole itsessään mitään kypsytyksessä tarvittavia bakteereja.

Ai niin, tervetuloa malawistiksi! Mulla oli muutaman vuoden malawipytty, tykkäsin kovasti ja varsinkin mun ripsimonnit oli hyvinki rakkaita otuksia. Elämäntilanteen muutoksen takia kotona on enää vain tommonen yks pikkuinen seuraario...
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Tervetuloa Malwistiksi :P Itsellä pohjalasia vasten Etolasta ostettua solumuovia ja suoraan sen päällä tukikivet ja vasta sitten hiekka, jotta kalojen hiekkaa kaivaessa eivät tukikivet järky. Tukikiviä asetellessa ja niiden päälle lisäkivien asettelussa kannattaa käsin kokeilla että rakennelmat tukevia etteivät romahda kalojen päälle. Luonnonkivet hyviä tukikiviä ja niitä kevyempiä laavakiviä voit sitten pinota päällimmäiseksi. Sinun kannattaa ostaa tippatestit ja mitata kaivovetesi jotta tiedät paljonko sitä joutuu muokkaamaan Malaweille sopivaksi. Kalavalikoima näyttää hyvältä mutta sinuna jätäisin Demasonit pois kun allas noin pieni. Kypsytyksestä löytyy hyvin juttua kun käytät Etsi-toimintoa ja muutakin lisätietoa ja kannattaa lukea uusimmat Malawialtaan perustusjutut niissä paljon tietoa :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Moikka!!! On muuten hurahtanut toi ukkelikin malaweihin nyt sitten! :D Käytiin tänään nl-Aquassa ostamassa suolaa ja ruokaa malaweille. Mieshän löysi sieltä malawamonnin :P Kepeät 89€ on hinta, mutta sellaisia kuulemma on saatava kaksi :P 8O :mrgreen:

Sisutushommat ja vesi laitettiin eilen. Meillä on styroksi siellä pohjassa. Tuli pytyn mukana. Kypsytysaineen eka satsi lähti tänään pyttyyn. Kyllä siitä hieno tulee vaikka sanonkin :P Käyn hakemassa vielä ne tippatestit vaikka se yleispätevä liuskakin meillä on. Saatiin Aquasta joku putken pätkäkin hajoittamaan tota vettä kun Eheimin 2252 sylkee sen verran tahdilla tota vettä, että hiekka on ihan mutkalla :P Ja sitten se mies suositteli että hankitaan pienempi suodatin vielä toiseen kulmaan, kun siellä ei nyt oo mitään biologista suodatinta. Lupasivat tsekata sen veden kun mennään ostamaan niitä kaloja sit parin viikon päästä. Millä sitä vettä sais kirkkaammaksi? Onko siihen jotain keinoa, vai onko se vaan niin, että kirkastuu sitten itsekseen? Ei se siis nytkään mitään sameeta oo varsinaisesti.

Ihan pakko sanoa, että oli aika räikeetä toimintaa eilen Sellon eräässä nimeltämainitsemattoman eläinkauppa ketjun liikkeessä 8O . Mies meni ostamaan Eheimin suodatinta Powerline 2252 ja myyjä ilmoitti hinnaksi 219€. Mies onneksi soitti mulle, ja kysyi mitä tehdään. Sanoin, et no osta se sitten jos ei halvempaakaan löydy. Rupesin tutkimaan nettiä ja totesin, että sama suodatin on myynnissä Helsingin akvaariokeskuksessa 109€. Soitin miehelle, ettei osta suodatinta, kyseisestä liikkeestä missä oli asioimassa. Mies oli jo sillä välin huomannut, että pumpusta puuttui osia ja toinen suodatinkenno oli halki. Myyjä oli vaan todennut tilaavansa uudet osat ensi viikolle ja ettei halkeama kuulemma käyttöä haittaa. Ja siis olisi pyytänyt saman 219€ suodattimesta. [}:)] Se jäi sinne kauppaan ja mies kävi ostamassa ehjän version satasta halvemmalla Helsingin akvaariokeskuksesta.

No, nyt ei oikeestaan voikkaan tehdä muuta kun odotella... siis pöntön kypsymistä ja sitä että aika kuluu :)
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Pienessä pytyssä 2252 puhaltaa kyllä niin kovaa että hiekatkin voi lentää mutta suuntaamalla suihkua ylöspäin vedenpintaan päin saa sitä estettyä ja saa pintaveden kiertämään niin ei tule kalvoa siihen ja hapettuu paremmin. Mutta hyvä kikkareiden kerääjähän se on ja antaa Malaweille virtausta josta tykkäävät :P altaan veden sameus voi johtua leijuvasta hienosta hiekasta jos teillä muuten kaivovesi lasissa aivan kirkasta? Kun saat virtaukset suunnattua niin ettei hiekka pöllyä niin kirkastunee. Noissa ostohinnoissa kannattaa netistä tarkkaan katella kun hintahaitarit tosi huimia samoissakin tuotteissa :roll: Teille vois mattosuodatinkin olla hyvä biologinensuodatin altaassa jos et ulkosuodatinta halua, sillä 2 sisäsuodatinta pikku altaassa vie tilaa, ovat rumia ja toimivat enempi mekaanisinasuodattimina. Ulkkari kyllä puhdistais paremmin ja huoltoväli pitkä jos otat 30 fisua niin kikkaretta tulee aikalailla, muuten joudut usein pohjaa lappoamaan ja sisäsuodattimia pesemään. Pienikin mattosuodatin kyllä jotenkin kirkastaa vettä, huomasin sen jo edellisessä pienemmässä altaassa tommosessa kuin teillä. Ja on edullinen rakentaa itse, pätkä mattoa ja kiertovesipumppu ja ohjeita löytyy täältä AW:stäkin :P Hauskaa puuhastelua kaloja odotellessa sinne :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Moikka!
Kiitos vinkeistä :)
Osaisko joku sanoa, pitääkö paikkansa, että altaan molemmat reunat kannattaa "vuorata" umpeen? Malawit kuulemma näkevät kaikki kolme seinää yhtäaikaa? Mä en mieluusti lähtis siihen, toki ton seinän voisin vuoratakin, mikä on tossa seinässä missä suodatin on, meillä kun on sillä puolella takka. Toinen puoli on vaan niin kivasti tohon olkkarin sohvalle päin, niin että pystyis kalojen elämää seuraamaan vähän niinku kahdesta ikkunasta :)

Tuli sitten tehtyä muutamia aloittelijan mokia luulen... Kh arvo oli alussa 3 eli liian pieni malaweille. No lisäilin 10 tl ruokasoodaa altaaseen. Sain sen nousemaan jopa 7 asti. (muut arvot olivat ok) No, sitten käytiin NL-Aquassa ja ostin malawisuolaa. Mies sanoi, että mun kannattaa puolittaa annos, kun meillä on porakaivo. Tein työtä käskettyä ja lisäsin normi 12-16g sijasta 7g malawisuolaa. No enhän mä tullut ajatelleksi, että se ruokasoodan määrä varmaan vaikuttaa siihen myös...
Mittailin äsken vesiarvoja sillä suuntaa antavalla liuskalla ja voe taivas...
Kh arvo on ihan pilvissä... se on niiku 15-20 välissä ja tästä johtuen varmaan se Ph kipusi 8 asti. Muut arvot näyttivät olevan kunnossa. Mä laitoin tänään ekat satsit akvaarion kypsentäjää sinne, ja nyt pitäis seuraava 9 päivää lisäillä 10 milliä aina lisää... Pieneneekö toi Kh tosta itekseen, vai pitääkö mun mennä kiltisti ostelemaan sitä Kh:n ja Ph:n alentajaa? Neuvokaahan viisaat. Ja siis oisinko mä ees saanut edes laittaa niitä suoloja sinne vielä? [:I] :? Neuvokaahan viisaammat :P
"mitä, missä, milloin, koska?"
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

No moikka TAAS!

Mua rupes nyt kiinnostamaan toi mattosuodatinasia... Mies sai tietty heti kohtauksen ja sanoi, ettei halua mitään rumaa härpäkettä sinne ja pla pla pla... pystyisikö mattosuodattimen naamioimaan jotenkin? Siis tottahan se tummuu, mutta mies sanoi, ettei se halua mitään ihme pötköä kivien sekaan makaamaan. Jos nyt sitten tekee tohon toiseen sivuseinään, sen seinän kokoisen mattosuodattimen, niin se olis varmaan pitänyt tehdä ennen vesien laittoa? Onko mitään keinoa saada sitä tehtyä ja asetettua paikalleen, vaikka vedet onkin jo tankissa? Ja vaikka maton leikkaisi juuri seinän kokoiseksi, niin miten ihmeessä sen saa pysymään sitten paikallaan? Meillä on myös takakulmassa se Eheimin 2252 porisemassa, joten sen ois voinut jotenkin tunkea sen taakse? Toinen mitä mietin, oli se et jos siitä tekee sellaisen putkilon ja laittaa esim. takaseinän "kallion" isompaan syvennykseen? Onko siitä silloin mitään hyötyä? Taas miljoona kysymystä... aargh!
"mitä, missä, milloin, koska?"
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mä vaihtelisin lähinnä vaan vettä tossa tilanteessa, enkä lisäilis mitään aineita niihin vaihtoihin ja kattosin miten ne arvot muuttuu ja sen mukaan toimisin. Nyt kun sulla ei vielä ole kaloja siellä, niin ei haittaa käytännössä, mitä arvoja siellä on ja ehit ne fiksaa myöhemminkin, kun on sen aika.

En ole minä ainakaan kuullut mistään monen seinän verhoilusta malawien kohdalla, enkä myöskään harrastajille sellaisia nähnyt. Voi toki olla, että jossain lukeekin niin, mutta ihan uus asia mulle ainakin.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Jos oot vasta bakut laittanutt niin anna kypsyä rauhassa ja sen jälkeen vedenvaihdoilla ilman lisäaineita laimennat vesiarvot oikeiksi ja jos laimenee liikaa lisää suolaa varovasti :P
Ton mattosuodattimen voi lisätä vaikka vettä olisikin ja sivuseinässä se pysyy kun siirrät hiekan lasin läheltä pois ja vähän ylimitoitat maton niin että jää taka- ja etulasin väliin puristuksiin ja maton ja sivulasin väliin jäätävä kirkasvesitila joka kyllä pumpun paksuuden takia jää automaattisesti ja maton reunoihin ja keskellekin kannattaa laittaa pienettuet, katso mallia jonkun tekemästä joita löytyy netistä. Maton voi naamioida kiveksikin tai tehdä HMF-maton joka voi olla putkilo tai hampurilainen tms. muotoinen :D Myöskin voi naamioida kuten laitoin kuvan LiskoDiscon juttuun koristetynnyrin sisään väsäämäni pieni mattosuodatin. 2252 ei kannata maton taakse laittaa koska silloin se ei voi kerätä kikkareita ja maton virtaus nousee niin suureksi etteivät bakut pysty toimimaan kunnolla ja syömään maton pinnalle kertyvää moskaa. Maton mitoituksesta ja virtauksesta löydät netistä juttua, kun kirjoitan tätä kännykällä en nyt linkkejä pysty laittamaan. HMF-matosta on myös hyötyä ja näkyvä pinta-ala saadaan pienemmäksi kuin suorassa matossa vaikka pinta-ala olisi sama :mrgreen: Ja taustan taakse väsätyt matot saa tietty hyvin jemmettua ja jopa sisäsuodattimen voi naamioida sen taakse.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Huomenia.

Kiitos Heska ja Hedelmiina vastauksista. Päätimme miehen kanssa, nyt sitten olla laiskoja. Ostamme altaaseen Eheimin Biopowerin. Kokoa nyt vaan mietin... Mahtaako olla fiksumpaa ostaa se 240 vai riittäiskö esim 200? Kun meillä kuitenkin on siellä jo yks suodatin olemassa. Itse laittaisin sen vastakkaiseen takakulmaan 2252:sen kanssa, mies taas haluaisi molemmat suodattimet vierekkäin. Mahtaako sillä olla väliä?
"mitä, missä, milloin, koska?"
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ceela kirjoitti:Huomenia.

Kiitos Heska ja Hedelmiina vastauksista. Päätimme miehen kanssa, nyt sitten olla laiskoja. Ostamme altaaseen Eheimin Biopowerin. Kokoa nyt vaan mietin... Mahtaako olla fiksumpaa ostaa se 240 vai riittäiskö esim 200? Kun meillä kuitenkin on siellä jo yks suodatin olemassa. Itse laittaisin sen vastakkaiseen takakulmaan 2252:sen kanssa, mies taas haluaisi molemmat suodattimet vierekkäin. Mahtaako sillä olla väliä?
Pienitehosiahan nuo biopowerit näyttäs olevan molemmat, niistä ei tosin ole itsellä mitään kokemuksia kun mä puhun vaan ton 2252; n puolesta. Itse lisäisin jo suodatuksessa virtausta voimakkaasti ja siihen päälle vielä se streami joka lisää niin virtausta kuin kakkelin kuljetusta suodattimiin. Elii tärkeintähän on saada altaaseen sen virtauksen lisäksi oikea suuntaus ja tässä tulee esiin sitten se, että miten suodattimet suunnataan. Jos teillä on esim korkea kivikasa keskellä allasta niin järkevintä saada toisesta päästä toiseen kakka toiseen suodattimeen ja jos ne molemmat ovat samassa päässä niin sitten taas se streami vaik toiseen päähän oikein suunnattuna. Kokeilun kautta onnistuu kun näätte miten se kakkeli tulee teieän sisustuksella pyörimään siellä. Yhtä oikeaa vastausta ei voi antaa kun altaat ovat yksilöitä. Itse laittasin varmaan molempiin päihin toisen etukulmaan ja toisen takakulmaan tossa tilanteessa ja stremi sitten joko pohjan tuntumaan tai jomman kumman suodattimen kanssa pintaa pyörittämään.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Hedelmiina jo hyvin kertoikin noista suodattimista ja niiden asetteluista, eli ei missään nimessä vierekkäin tai altaan toinen pää täynnä paskaa :mrgreen: Ja itse virtausta ja suodatusta tutkiessa ja viilatessa olen huomannut että jos altaan joka paikkaan saadaan suht tasainen virtaus ja suunta joko myötä- tai vastapäivään niin ei jää sellaisia suvantokohtia ainakaan paljon johon moska kerääntyisi. Ja esim. 2252 laitan altaan vasempaan takanurkkaan ja ulostulo kohti oikeaa takanurkkaa mutta imu käännetty altaan etulasia kohti ja joku toinen suodatin altaan oikeaan laitaan niin että imu 2252 päin ja ulostulo veden kiertosuuntaan päin niin kierto vahvistuu ja imevät paremmin moskaa sisäänsä kuin että imu ja ulostulo samaan suuntaan. Streamerillä saa lisävirtausta tarvittaessa ja paikattua noita suvantokohtia ja tehokkaamman Biopowerin kyllä ottaisin kun Malawit isoja niin kikkaretta tulee :mrgreen:
Ja Biopowerin tilalle kyllä ottaisin ennemmin 2248 se on myös hyvä kerääjä.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Moikka!

Tässä kuvaa malawaariosta, jotta saatte vähän paremman kuvan miten me ollaan kamat sinne laitettu. Tällä hetkellä 2252 puhaltaa suoraan oikealta ylhäältä vasemmalle ylhäälle. Sieltä virtaus kiertää etulasin ohi, takaisin 2252:lle. Sen bion olin ajatellut siis tuonne vastapäiseen kulmaan, kun en haluaisi etualalle mitään härpäkkeitä.

Ja kuten kuvasta näkyy 2252:sen ylempi suodatin ritilä on jo täynnä paskaa :P Mietin josko sen bion ois saanu laitettua tohon kallion "syvennykseen" tossa vasemmalla?
Liitteet
Malawaario2.jpg
Malawaario2.jpg (178.76 KiB) Katsottu 6113 kertaa
malawaario1.jpg
malawaario1.jpg (105.62 KiB) Katsottu 6113 kertaa
"mitä, missä, milloin, koska?"
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Voi kuinka suloisen pienen näköinen purkki <3 (joko kohta jo isompi tulossa vai vasta, kun näet malawien tilantarpeen...? ;)) Voithan kokeilla silleen, jos nyt sen biopowerin kuitenkin meinasit laittaa tuonne ja se mahtuu tohon mihin suunnittelit :) Niinkuin sanottu, kokeilemalla selviää ja malaweille tosiaan niit tyrskyjä mukaan kunnolla !
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Sit kun kalat isompia niin piilopaikkoja olis hyvä olla kyllä paljon enemmän. Jos Biopower vasemmalle niin ulostulo etulasille päin viistosti niin kiertää vesi vastapäivään. 2252 imuista kääntäisin toisen ainakin etulasille päin. Todennäköisesti noihin luoliin kertyy kikkareita ja niitä syytä puhdistella vedenvaihtojen yhteydessä :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Moikka!
Musta on tullut Hedelmiina ja Heska fani :P Lueskelellu teidän kirjoituksia ihan täpinöissäni täällä . Ja juu Hedelmiina... mä sanoin jo nyt miehelle, et me varmaan tarvitaan kohta isompi purkki :P En halua ylikansoittaa tota allasta ja oonkin miettinyt et jos otan zebra maisoneita ja niiden kaveriks Labidochromis caeruleus, ja sit vielä sokolofeja ja niin ne saa riittää. Mies kun haluaa sen monnin sinne, en tosin tiedä riittääkö toi allas sille, kuin alkuun :P Mut siinähän sit on hyvä syy ostaa isompi. :D Täytynee tehdä niinkun Heska ehdotti ton 2252:sen kanssa. :) Kiitos taas tuhannesti.
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Sä voit Ceela treenata esim 10 litran ämpäriin suolan laittoa ja kirjata ylös paljonko suolaa tarvii et arvot oikeat ja siitä voi sit laskea et paljonko tarvii lisätä jos esim. 100 litraa vettä vaihtaa niin pääset jatkossa helpommalla ja ei tuu yliannostuksia kun kalat sisällä :P Mä hain just Hedelmiinalta sulosia pikku Ruostemalawipoikasia ja samalla ihailin useita erilaisia akvaarioita jotka niin viimeisen päälle hyvin hoidettuja ja kasvitkin upeita :P Hyvä allas teille tulee kun hyvin suunnittelette ja toteutatte hommat ja Malawit ovat upeita ja paranevat vaan aikuistuessaan ja iloa on pitkäksi aikaa kun hyvin hoidatte niitä :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Moikka!

Niinku epäilinkin.. tää riistäytyi käsistä... Tää nyt ei varsinaisesti kuulu tänne malawilaan tää asia, mutta meille tulee seura-akvaario tai mikälie.. tuli jo. Se on nyt paikallaan kypsymässä. Tässä kuvia :) Eli me tehtiin tossa joku aika sitten itse ruokapöytä ja mies teki siihen kolon. Sattuipa sitten niin sopivasti, että löytyi sopivan kokoinen akva siihen. Siellä se nyt porottaa ja kypsyy. :) Yhden viherkasvin ajattelin sinne vielä hommata... Mietiskelin tossa, että kun altaalla ei ole kokoa kuin 54L minkähän kalaparven sinne uskaltaisi ottaa.. montaa kalaahan sinne ei mahdu, eikä ole tarkoitus ylikansoittaa sitä muutenkaan. Miljoonakaloja mietin, mutta niitä ei kai voi ottaa kuin maksimissaan 6-8 tonne? Mun puolesta riittää, että siellä ois pari monnia ja vaikka vaan yhtä lajia kaloja. Onko jotain pieniä miniatyyrikaloja jotka viihtyvät parvessa, niin olemassa? Jotka siis näyttäisivätkin kivoilta? Osaatteko sanoa?
Liitteet
kuva 4.JPG
kuva 4.JPG (194.06 KiB) Katsottu 5975 kertaa
kuva 3.JPG
kuva 3.JPG (191.8 KiB) Katsottu 5975 kertaa
kuva 2.JPG
kuva 2.JPG (185.95 KiB) Katsottu 5975 kertaa
kuva 1.JPG
kuva 1.JPG (139.22 KiB) Katsottu 5975 kertaa
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Heh, teillä on kohta allas joka huoneessa kuten Fisutar10:llä :mrgreen: Aika vekkuli tuommoinen ruokapöytäallas ratkaisu, tommoseen pikkuiseen pyttyyn vois sopia pieni parvi miljoonakaloja tai jotain pikku tetroja esim. Neontetrat aika näyttäviä parvena. Hyvä että tossa on valokansi päällä, meillä ainakin pikkuneiti uittais kaikki lelunsa ja varmaan ruokaakin altaassa jos olis ruokapöydässä allas :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Huomenta

Heska, en ois ilman valokantta pyttyä tohon laittanutkaan. :) Meillä kun on viisi muksua joista kaksi on 1,5 ja 3 v :P Miljoonakaloja minkäkin mietin, mutta eikös ne lisäänny hirmuista vauhtia? Ja ton kokoseen pyttyyn niitä ei kai 8 enempää uskalla ees laittaa. Niiden lisäksi olin miettinyt ihan partiksia, pari kappaletta varmaan riittäis?

Juu meillä on jo kolmas pytty etsinnässä. :mrgreen: Siihenkin tulee sitten malaweja :P Meillä yleensä miehen kanssa karkaa käsistä aika äkkiä nää yhteiset harrastukset, kun molemmat tykkää puuhata, jos on mieleistä puhaa. Aateltiin et kolmas saa olla myös malawiallas, kun Mulla on niin kaameat kokemukset noista seura-altaista ja niiden kasvusto/levät jne. ongelmista, että tohon pikkupyttyynkin sanoin miehelle, että ostetaan yksi iso kasvi keskelle ja pienempi kannon taakse, niin kalat pääsee piiloihin.

On mulla vielä haavena sellanen pytty, missä ois juurakoita (paljon) ja siihen sopivat kalalajit. Silloin ois erilaisia pyttyjä. Kaikissa erilainen fiilis ja elämä. Kuten sanoin. Karkaa käsistä.
"mitä, missä, milloin, koska?"
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Minulla on 63-litraisessa hehkutetraparvi ja toinen parvi kääpiömonnisia. Partiksia en noin pieneen laittaisi, omani on ainakin 12 cm pitkä.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Mites olis taistola tuohon pikkupyttyyn? :) komea taisto poika ja vaikka pikku parvi neoneita tai kiilakylkiä.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Moikka!

Osuipa silmiini aikamoisen surullinen näky torissa äsken. Joku myy malaweja 3€ /kpl. Kuva on otettu altaan nurkasta, mutta musta näytti siltä, että siellä uiskenteli varmaan 100 malawia :( -pseudotropheus flavus -maylandia lombardio -labidochromis caeruleus lajeja. Oli siinä poikasallaskin, mutta niitä oli varmaan 50 niitä pikkustakin siinä. Tai sit se on vaan otettu tosi taidokkaasti se kuva, niin et on saatu kaikki malawit samaan kasaan. Mene ja tiedä.
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Joo, sama myi aikaisemmin Huuto.netissäkin samoja kaloja ja allas ihan kalasopan näköinen kun kaloja tosi paljon! Ainakin kuvien perusteella ei ole 10 litraa per fisu tilaa ja piilopaikkojakin kaloille tosi vähän :roll:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”