Ceelan malawisoppa <3

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

No siis väristä päätellen olivat aika korkealla. Ja koska niitä säännöllisesti oon seurannut niin luulen että johtui kasvien vaihdosta. Nitriittiä ei ollut nimeksikään. Kala oli kaiketi lombardoi. Ei mikään vanha. Alle vuoden. Siksi sitä ihmettelinkin.
"mitä, missä, milloin, koska?"
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Hedelmiina. Jos nyt annetaan niiden hetki kasvaa ettei vahingossa tule mbamboja maisoneiden sijaan. Sen verran ovat saman värisiä :D
"mitä, missä, milloin, koska?"
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Palasimme eilen ruotsin reissulta, eipä ollut enempää kaloja kuollut. Tänään vaihdetaan vettä altaisiin, mutta kalat näyttävät voivan kohtuullisesti vaikka lämpötila hilautuukin lähelle 30 astetta. :(
"mitä, missä, milloin, koska?"
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Melvis altaan kingi <3
Liitteet
Melvis the king
Melvis the king
image.jpg (163.71 KiB) Katsottu 7671 kertaa
"mitä, missä, milloin, koska?"
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Minä romahan...! Siis oon nyt joutunut jo neljältä mbamba eukolta strippaamaan suun tyhjäksi, kun kokoajan on joku hautomassa! Prkl! Mbamba vauvoja kun altaassa uiskentelee jo lähemmäs 50 kpl... No ehkä me selvitään. :)
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ceela kirjoitti:Minä romahan...! Siis oon nyt joutunut jo neljältä mbamba eukolta strippaamaan suun tyhjäksi, kun kokoajan on joku hautomassa! Prkl! Mbamba vauvoja kun altaassa uiskentelee jo lähemmäs 50 kpl... No ehkä me selvitään. :)
Kalatko ne on pakottanut strippaamaan kun ihan joutunut. :mrgreen:
No toivottavasti löytyy kodit kaikille noille poikasille.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ceela kirjoitti:Minä romahan...! Siis oon nyt joutunut jo neljältä mbamba eukolta strippaamaan suun tyhjäksi, kun kokoajan on joku hautomassa! Prkl! Mbamba vauvoja kun altaassa uiskentelee jo lähemmäs 50 kpl... No ehkä me selvitään. :)
eihän niitä nyt kaikkia stripata tarvii :D Multa löytyy vastaavasti ne eunukkimbsmbat, jotka ei saa mitään aikaan ;)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Joo, tiedän, mutten millään haluaisi enempää mbamboja altaaseen.. Joku niistä kuitenkin. Selviää hengissä. Toinen ongelma... Meillä edelleen nitraatti koholla enkä
Enää tiedä mitä tehdä. Vedet on vaihdettu moneen kertaan, pohja lapottu kunnolla ja Vallisneriaa on altaassa vaikka ja kuinka paljon. Onko hyviä ideoita? Kuolleita kaloja ei ole löytynyt ja vesi on ollut n. 28 asteista kun nää helteet on olleet. Valoja ollaan pidetty päällä
Ainoastaan iltaisin muutama tunti, jottei vesi lämpenisi liikaa. Nitriittiongelmaa pelkään seuraavaksi. Ja siis tämä ongelma on vain ainoastaan isossa malawilassa. Vauvalat voivat hyvin. :)
"mitä, missä, milloin, koska?"
tantrum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 20:44, 06.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja tantrum »

Nitriittiongelmaa pelkään seuraavaksi
Paljonko nitraartteja on, itellä raskaasti kuormitettu 7 satanen ja pysyy kurissa vaihtamalla 50-70% vettä viikossa.
Suodattimina pari isoo Eheimiä ulkona ja sisällä, joita putsailen ehka 1-2 kertaa vuodessa.
Ootko testannu hanaveden, saattaa sisältää jollain paikkakunnilla nitraatteja.
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ceela kirjoitti:Joo, tiedän, mutten millään haluaisi enempää mbamboja altaaseen.. Joku niistä kuitenkin. Selviää hengissä. Toinen ongelma... Meillä edelleen nitraatti koholla enkä
Enää tiedä mitä tehdä. Vedet on vaihdettu moneen kertaan, pohja lapottu kunnolla ja Vallisneriaa on altaassa vaikka ja kuinka paljon. Onko hyviä ideoita? Kuolleita kaloja ei ole löytynyt ja vesi on ollut n. 28 asteista kun nää helteet on olleet. Valoja ollaan pidetty päällä
Ainoastaan iltaisin muutama tunti, jottei vesi lämpenisi liikaa. Nitriittiongelmaa pelkään seuraavaksi. Ja siis tämä ongelma on vain ainoastaan isossa malawilassa. Vauvalat voivat hyvin. :)
Kun ei strippaa niin poikasten selviytymisaste on lähes nolla, joskus joku selviää mutta eivät lisäänny valtavasti.
Kannattaa testata arvot suoraan kraanavedestäkin, että tiedät mitä sieltä tulee.
Onkohan teillä riittävä suodatus ja bakuja riittävästi, nitriitit pitäisi kyllä pysyä nollassa helteilläkin ja ei nitraatitkaan saisi nousta paljon.
Näkyykö altaan pohjalla paljon kalan jätöksiä? Kannattaisi tarkistaa suodatus onko riittävä.
Ja kun valoja käytät noin vähän niin kasvit eivät kasva ja käytä nitraatteja ja fosfaatteja pois, et ei sekään hyvä.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

No niin, nyt on tehty jälleen seuraavanlaisia toimenpiteitä...

Kalojen jätökset siivotaan pois joka päivä ja vedenvaihto tehdään kerran viikossa jolloin sitten siirrellään kiviä, jotta saadaan "piiloon" mennyt kalankakkakin pois nurkista. (näin ollaan siis tehty muutenkin). Valot ovat päällä nykyään koko päivän, vain yöksi sammutetaan. Kattotuulettimen johdosta (luulen minä) Molempien altaiden vedenlämpötila on nyt pysynyt 27-28 hujakoilla, vaikka valot ovatkin päällä. Altaassa suodatuksena on tällä hetkellä Atmanin 1200(ulkosuodatin), Eheimin proffa II 2028, eheimin powerline 2252 se, Sen lisäksi on sitten stream joka puhaltaa vielä 1800 litraa/h sekä ilmapumppu 1000l/h. Perjantaina altaaseen tulee vielä kolmas ulkopumppu JBL crystalprofi 1501e greenline.

Suodattimet on katsottu ja putsattu, ja silti ongelmia on. Emme tietenkään putsanneet molempia suodattimia samaan aikaan.
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

No eiköhän tolla kokoonpanolla ja toimilla pitäis nitraatit pysyy alle 20 arvoissa ja nitriitit nollan tuntumassa. :P
Malawien kanssa noita suodattimia ja streamereita on hyvä olla monta niin saa suurimman osan kakkeleista talteen niin vesiarvot pysyy hyvinä.
Montas Malawia sulla on nyt altaassa jo?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Heska, en mä oikeesti ees tiiä... Pitänee yrittää laskea...
Zebra maisoneita 6, oransseja estereitä 6, sinihuulia 6, hongeja 3, acei ngaroja 3, venustuksia ja fryereitä kutakin 4, mbamboja vissiin ainakin 6, socolofeja 3, lombardoita vissiin 5 kun yks kuoli. Eli mun lyhyellä matikalla 47... Hongit lähtenee vielä pois ja aceita tulee lisää ja ehkä muutama socolofi ja sit mainganoja. Sit alkaa olee allas täysi... Paitsi et just muistin että uihan tuolla vielä 6 red empresseä... Eli 53 siinä tapauksessa. Alkaa paukkua raja vastaan :(

Sissillä on jälleen munia suussa, eli lisää zebroja ois tulossa... :)
"mitä, missä, milloin, koska?"
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Mitähän mä tossa joku aika sit höpöttelin jotain altaiden vähentämisestä? Jep.. Noh.. Meillä on siis tällä haavaa kolme malawiallasta :)
600l missä polskii nuo isommat, sitten 180l jossa polskii isommat vauvelit ja vielä 54l jossa polskii minivauvat :) kuulin juuri et meidän vanha allas, se 310 muuttaakin takas meille ja mies haluaa siitä nyt sitten mustan malawilan :P eli se ois sit malawila nro. 4 :) en oo vielä päättänyt ketä sinne muuttaa, mutta todennäköisesti Elvis zebra maisoni ja kaksi nuorempaa naarasta. Loput katotaan sitten. Mulla on nyt noita zebroja kasvamassa tuolla hillitön määrä ja mbamboja myös. Täytynee soitella NL-aquaan jos huolivat sinne kun eivät tunnu menevän kaupaksi muuten. Muutaman maisonin voisin kyllä pitää itelläni. Että näin täällä.
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mä olinkin jo vähän huolestunut et teillä altaat vähenee ja ei tapahdu mitään uutta ja mullistavaa kun on tottunut et lähes joka viikko jotain tapahtuu. :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

No se on se kun työt haittaa mun harrastusta. :) ja mun seuraava huolenaihe on se et mihin mä joudun noiden 50 zebra maisonin ja toisen 50 mbamban kanssa. :)
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ceela kirjoitti:No se on se kun työt haittaa mun harrastusta. :) ja mun seuraava huolenaihe on se et mihin mä joudun noiden 50 zebra maisonin ja toisen 50 mbamban kanssa. :)
Jos lasitatte yhden huoneen ja teette siitä ison malawiakvaarion niin mahtuu vielä lisääkin poikasia ja mahtuvat kasvamaan.
Sit teette siitä Masalan nähtävyyskohteen. :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Ehken kuitenkaan ihan niin pitkälle vie tätä harrastusta :) jos ois oma talo ja paljon rahaa, voisin tuollaista "oman" uima-altaan rakentamista jopa harkita :)
"mitä, missä, milloin, koska?"
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Meitin kalasopan uusimpia käänteitä:

Eli malawit on nyt jaettu kahteen isoon altaaseen. Herbivoret on yhdessä altaassa ja carnivoret ja omnivoret toisessa. Ilmeisesti vaihdos miellytti carneja, koskapa fryeri akalla oli munia suussa heti seuraavana päivänä. Ikävä kyllä neiti oli hävittänyt munansa jo seuraavana päivänä, mutta no odotellaan. Tänään myös Venustuksilla näkyi elkeitä lisääntymis hommiin, mutta toistaiseksi tuloksetta. Eipä muuta kun joulun odotusta kaikille!
"mitä, missä, milloin, koska?"
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Moikka taas!

Meillä altaat elää omaa elämäänsä, mutta ollaan vähän jouduttu raakkaamaan väkeä... Myytävää fisua on nyt sen verran, että jouduttiin laittamaan ne isoon tankkiin. Koskapa elämä Electrojen ja Venustusten kanssa ei onnistunut heti kättelyssä, on meidän uudesta kulma-altaasta tullut ns. kasvuallas, jossa kasvatellaan pieniä kavereita vähän isommiksi, jotta voidaan laittaa ne omiin altaisiinsa. Eli meillä on nyt hablot omassa altaassa sekä mbunat omassa altaassa. Myytävät fisut omassa altaassa ja no, sitten on nää pienet tyypit jotka ei vielä voi mennä ees kasvualtaaseen, niin omassa altaassa kasvamassa. Tulevaisuuden toive on kuitenkin se, että saadaan hablot omaan isoon altaaseen ja mbunat omaan isoon altaaseen, molempiin ryhmiin muutamia uusia lajeja lisää ja sit mä haluan Kulma-altaasta Tanganjikan josta tulee lajiallas <3 Oon jo asukkaatkin löytänyt, en tosin vielä tilannut, kun siellä ei oo vielä tilaa niille, kun tarvitsevat eri vesiarvot kun malawit :)
"mitä, missä, milloin, koska?"
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Meidän Altaiden kuulumisia :

Kalahulluus on sairaus, malawikuume ei auta asiaa :P Tällä haavaa asuntoomme on rantautunut aika paljon altaita. Kävi tossa yksi vesivahinkokin, muttemme antaneet sen lannistaa. 310L allas muutti muualle ja Sen mukana loput kalatkin. Joten tällä hetkellä myynnissä olevia kaloja ei oikestaan ole, Lombardoit alkavat jonkun ajan päästä olemaan sen kokoisia, että pääsevät uusiin koteihin, mutta varmaan kuukaus menee vielä siinä että estherit ovat myyntikoossa. Varauksia toki voin ottaa vastaan.

350L + (tuleva 240)
Tanganjika on saanut asukkaansa, 4 x Brichardeja ja 2x keltaripsimonnia. <3 Tangat saivat myös uuden altaan, joka on projektivaiheessa, taustakuvan silikoonaamista, sekä mattosuodattimen tekoa ja sen sellaista, ennenkun kypsymään pääsee.

500L
Kasvis / Mbuna altaasseemme muutti yksi lombadoi akka, Kaivurin kaveriksi, kun Kaivurin haaremi muutti raumalle. Sen lisäksi sain metsästämiäni Zebra Masinjeja, jääpi nähtäväksi minkä värisiä niistä tulee. Ovat tällä viikolla muuttamassa altaaseen kun laitoin ne hetkeksi karanteeniin. Red Empressit muuttavat kasvisaltaaseen, koska päädyimme kuitenkin jakamaan altaat ruokavalion mukaan, ja toisekseen Venustus ukolla ja Red Empress ukolla on selkeä vihasuhde, joten voi olla ihan aiheellista siirtää ne pois.

600L
Lihansyöjä allas sai neljä borleytä, jotka tosin ovat kasvamassa kun en uskalla laittaa vielä nuiden petojen armoille niitä. Lisäksi haaveilen että saisin sinne parven Mylochromis Mchuseja. :) Yksi firefish tyttö tuotiin ton Raumalaisen ukon kaveriksi, vielä tarttis muutaman lisää sen haaremiin sekä pari Fryeri akkaa. Se ainoa Fryeri tytteli on ilmeisesti hautova, mutta tiputellut suurimman osan munista pois. Jääpi nähtäväksi montako vauvaa sieltä tulee.

180L
Täällä kasvaa lombardoi vauvoja ja Zebra Masinje vauvat nyt ennen kuin muuttavat isojen kanssa samaan altaaseen.

100L
Tänne muuttavat Oranssien estereiden, Caeruleuksien ja Venustusten poikaset, kunhan vesi tasaantuu ja arvot on kohillaan.

64L
Jospa ne fryerin poikaset sitten tulevat tänne kasvamaan, kun muuten tulevat syödyksi :P
"mitä, missä, milloin, koska?"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”