Ceelan malawisoppa <3

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Tuli tässä mieleen kun uutta malawilaan suunnittelen ja odottelen, mies haluaisi siihen sinisen taustan ja mustan hiekan. Itse haluaisin sitten mieluusti valkoisia reikäkiviä. Reikäkivistä saa varmaan rakennettua jonkinlaisia torneja laittamalla putken reikien läpi? Mikä putki olisi paras ja mahdollisimman huomaamaton? Mietin jos pohjapäähän laittaisin imukuppinostimet tms. Stoppariksi, niin kivipinojen paikkaa saisi helpoiten siirrettyä? Tosin minkälainen kiviaines on mbunien kotikivistöön kuuluva? Tuskin valkoinen reikäkivi? Se muistuttaa enemmän merenpohjaa mielestäni. Onko muita helposti rakenneltavia kiviä? Lähinnä mietin minkä värisessä sisustuksessa kalojen värit pääsisivät eniten oikeuksiinsa?
"mitä, missä, milloin, koska?"
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ceela kirjoitti:Tuli tässä mieleen kun uutta malawilaan suunnittelen ja odottelen, mies haluaisi siihen sinisen taustan ja mustan hiekan. Itse haluaisin sitten mieluusti valkoisia reikäkiviä. Reikäkivistä saa varmaan rakennettua jonkinlaisia torneja laittamalla putken reikien läpi? Mikä putki olisi paras ja mahdollisimman huomaamaton? Mietin jos pohjapäähän laittaisin imukuppinostimet tms. Stoppariksi, niin kivipinojen paikkaa saisi helpoiten siirrettyä? Tosin minkälainen kiviaines on mbunien kotikivistöön kuuluva? Tuskin valkoinen reikäkivi? Se muistuttaa enemmän merenpohjaa mielestäni. Onko muita helposti rakenneltavia kiviä? Lähinnä mietin minkä värisessä sisustuksessa kalojen värit pääsisivät eniten oikeuksiinsa?
Reikäkivistä torneja putken avulla.. mielenkiintoinen ajatus ja painaisi varmasti ihan mukavasti :) Sen lisäksi, että eihän noiden reikäkivien reijät ole symmetriset niin niitä saisi vielä poraillakin. Hmm.. Noi valkoiset reikäkivet ainakin helppoja siirrellä ja ne saa koottua kuin palapelin ja niiden asentoja pystyy mukavasti tarvittaessa muuttamaan ja vaihtuukin järkkä aina kun on "kivetpoisaltaasta-putsauskerta".

Pelkkää harmaata kallliota ja kiviähän tuo mbunien asuinseutu on, joten tummaa ennemmin, jos haluaa "sen oikeanvärisen ympäristön". Siellä ei mustaa hiekkaa myöskään ole, vaan hienoa tummanvaaleaa, kun kalat kaivvat.. sen mukaan mitä olen katsellut mm. täältä; http://www.dailymotion.com/video/x1192h ... v1_animals ja kohta 17.23 niin alkaa kirjoahvenosuus.

Värit pääsee musta oikeuksiin oikeilla valoilla sisustuksen lisäksi. Mullahan on sekä ruskeeta, vaaleaa kuin mustaakin kiveä ja valot ne eniten väritykseen vaikuttaa eikä se, minkä kiven luona tyypit on.. tai no, mustahan tietty näkyy vaaleesta ja keltainen ja oranssi mustasta, mutta...
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Komppaan Hedelmiinaa että kivet kyllä pysyvät ilman putkiakin kun ne kasaa hyvin ja se aito ympäristöhän on tosi tummaa ja karua jos sellaisen haluaa(mulla oli vanhassa altaassa aluksi ja synkältä näytti) ja taustakin pitäis sit varmaan olla jotain tummaa kivikkoa :P Noi hiekka ja kivet väri on niin makuasia ja teidän pitää vaan sopia keskenään tai toinen sisustaa toisen altaan ja toinen toisen niin saatte mieluisan molemmille :mrgreen: Mulla on kanssa kaiken väristä kiveä ja kyllä mustia kaloja lukuunottamatta muut värit erottuu hyvin kaikista kivistä kun valaistus hyvä. Sulla poikasetkin niin pieniä vielä et värit ei oo vahvistunut vielä kunnolla, vuoden päästä jo ihan erinäköistä :P Sit muuten jos laitat ilmastimen niin takaiskuventtiili letkuun ettei sähkökatkon tai pumpun hajoamisen myötä valuta vedet kaappiin ja lattialle kuten LiscoDiscolle käynyt :cry:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Heska öö... Ilmastin? Siis meillä on ne Ilmastin kivet, niissä on jotku venttiilit kyllä.
"mitä, missä, milloin, koska?"
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Hahaa! Mä oon tässä pari päivää ihmetellyt tollasia isoja hiekkakasoja mitä on ilmestynyt sinne tänne. Nyt selvis syykin. Tuolla yks maisonin mössykkä kaivaa niin että hiekka pöllyää :) <3
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ceela kirjoitti:Heska öö... Ilmastin? Siis meillä on ne Ilmastin kivet, niissä on jotku venttiilit kyllä.
Kannattaa kokeilla imeä pumpun päästä letkua jos ei tuu vettä suuhun venttiili toimii, mulla on niitä letkussa 2kpl ihan varmuuden vuoksi ettei tuu vedet kaappiin ja seuraava projekti on rakentaa hälytin joka soittaa mun kännykkään jos akvaario vuotaa tai sähköt häviää ja suodattimet pysähtyy ja ehkä myöhemmin siihen vois lisätä UPS:n ja IP-videokamerankin et voi etänä varmistaa et kaikki ok 8-)
Nyt sä oot huomannu et Malawit hoitaa ton sisustuksen ite, mullakin hiekkakuoppia ja kukkuloita tulee milloin mihinkin :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Mä tuolla toisessa ketjussa jo pohdiskelin malawien laittamista kahteen altaaseen... Siis tyylillä Carnit ja herbit omiin. Samalla menis hietikot ja kivikot kätevästi samaan. Tällä hetkellähän mulla ei hietikkolajeja ole muita ku fryerit. Nyt mulle sit iski iiiisoo ongelma. Lähestulkoon kaikki hietikko/utakat on 30 cm jättiläisiä isona. Paitsi aulonocarat jotka kasvaa noin 13 senttisiksi. Olin ajatellut käyttää ton meidän nykyisen malawilan niille hietikoille ja siis ottaa muutaman aulonocaran sinne lisää, mutta rupesin miettimään niiden aikuispituuksia. Minkä kokoinen allas pitää olla esim 12 kalalle joiden yhteis aikuispituus on 176 cm 8O 8O eikö ton mukaan mulla pitäis olla noille 12:sta 1760 litranen? Vai oonko mä nyt ihan pihalla? Mietin vaan tossa, että eihän mun malaweille riitä sitten se 720 litranenkaan mikä tulee toukokuun lopussa, kun niiden yhteen laskettu pituus on nykyisellä kalustolla aikuispituuksilla ilman fryereitä ja monnia on 213 cm 8O 8O
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ei se Ceela Malawialtaassa lasketa litroja kalojen yhteispituuden mukaan vaan että joka kalalle vähintään 10 litraa vettä eli 770litraseen vois jopa 77 fisua laittaa joskin vähän vähemmän varmaan parempi :P Ja joku suositus on että altaan pituus olisi 10 kertaa kalan pituus eli 20cm kalalle 2 metrinen allas mut noita 30cm fisuja pidetään kyllä pienemmissäkin kunhan litroja paljon. Ja se sun 317 litranen on kyllä liian pieni noille isoimmille lihansyöjä Malaweille vaikka niitä vähempikin olisi.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Poonah09
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 12:18, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

:D mikäs kala sinulla 176cm kasvaa... saman mittaiseksi kuin minä... isoja kaloja... fryeri ei ainakaan ihan niin isoksi kasva... ja niinkuin siellä toisessa ketjussa mainitsin niin kandee laittaa hietikot isompaan... tosin.. ei sinulla mitään erityistä syytä ole jakaa kaloja kun sinulla ei ole niitä kirjoneniä.. jos niitä haluat niin sitten on hyvä laittaa ne eri altaaseen kuin carnivoret.
Samassa lätäkössähän ne siellä luonnossakin uiskentelee ja voit vaikka kiviä sitten sijoitella esim. enemmän toiseen päähän allas ja jättää kiviä vähemmälle toisesta päästä niin on hietikoilla enemmän tilaa kaivella hiekkaa. :)
Poonah09
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 12:18, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

ai se olikin kalojen YHTEIS pituus... :D no sillai ei olekaan ennen kalojen pituutta laskettu... tai en oo ainakaan nähnyt. :D
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Okra. No juu. Mä vaan mietin kun haluisin niitä firefishejä.. Ne on vähän pienempiä kyllä. Voiko niitä ottaa kaikkia värejä samaan tankkiin? Vai käykö siinä niin että voivat sekoittua? Eli jos ei niin sit haluan vaan firejä. Siel oli muitakin mageita. Ehkä mä kuitenkin lähinnä ruokinnallisesta syystä mielummin laittaisin sit edes ruoan mukaan eri tankkeihin. Ja siis nuo mahtuu ole hyvin viel tos 310l ku ovat niin pieniä. Hankinta listalle siis joutaa yks iso allas lisää kunhan kasvavat :) no mikäs nyt on sit sopiva määrä fisuja tollaiseen 2 metriseen 720 litraiseen ? 50?

Sit piti kysyä noista vauvoista. Oon huomannut että aceit ovat alkaneet kiusaamaan pienintä aceita siis 2 vastaan 1 meiningillä, samoin lombardoin pienin on saanut aikamoista kohtelua. On toki puolet isompi kuin acei. Nyt olisinkin kysynyt voinko siirtää ton pienimmän acein muuton aikana tohon vauvalaan, vai saako se kohtauksen?
"mitä, missä, milloin, koska?"
Poonah09
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 12:18, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

720 litraseen altaaseen menee 72 kalaa... ja se on aika hyvä määrä.

Aulonocarat sekoittuvat keskenään niinkuin muutkin saman sukuiset mutta mahdollisuus on pieni jos niillä on oman lajinsa akkoja siellä. Nyt en ole ihan varma sekoittuvatko Aulonocarat muita lajeja herkemmin myös keskenään...

Voit laittaa pienen ngaran vauvalaan... minullakin on aikuinen firefish tällä hetkellä 128litraisessa vauvalassa kun alkoi näyttämään huonovointiselta... laitan takaisin isoon kun kunto paranee ja ruoka maistuu normaalisti.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Se on se sama "rassukka" joka aluksi piilotteli kokoajan milloin missäkin. Ja musta näyttää siltä, ettei saa ruokaa tarpeeksi, kun isommat vetää niin kauhealla vauhdilla. Sen lajitoverit on meinaan valehtelematta melkein puolet isompia. :?
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Pikku rassukka voi olla naaras, mulla monissa lajeissa poikasissa isoja kokoeroja vaikka samaan aikaan syntyneitä ja niistä isoista ja röyhkeimmistä on uroksia aina tullut ja pienimmät rassukat naaraita mutta kyllä nekin pikkuhiljaa kasvavat :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Tuli muuten noista uroista ja daameista mieleen, että mitäs jos nyt sit huomaan, et jee, mun kolmesta lombardoista kaikki kolme on uroksia? Tai jos huomaan, että mun kaikki zebra maisonit on uroksia tai joukossa on vaan yks naaras? Joudutko alkaa miettii uroksille uusia koteja ja hankkimaan naaraita, vai hankinko vaan naaraita?
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Sen näkee sit isompana miten hyvin tulevat urokset toimeen keskenään :D Jos naaraita liian vähän niin voit hankkia lisää ja jos jotain rökitetään aivan liikaa niin voit myydä/lahjoittaa sen pois. Pieni välien koitos kyllä kuuluu ihan lajin luonteeseen ettei heti kannata pelästyä jos suupainia on.Etukäteen ei voi oikein tietää miten käyttäytyvät ja kun hankit vielä lisää muita lajeja altaaseen niin reviirit ja pomon asema voi muuttua moneen kertaan :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ceela kirjoitti:Okra. No juu. Mä vaan mietin kun haluisin niitä firefishejä.. Ne on vähän pienempiä kyllä. Voiko niitä ottaa kaikkia värejä samaan tankkiin? Vai käykö siinä niin että voivat sekoittua? Eli jos ei niin sit haluan vaan firejä. Siel oli muitakin mageita. Ehkä mä kuitenkin lähinnä ruokinnallisesta syystä mielummin laittaisin sit edes ruoan mukaan eri tankkeihin. Ja siis nuo mahtuu ole hyvin viel tos 310l ku ovat niin pieniä. Hankinta listalle siis joutaa yks iso allas lisää kunhan kasvavat :) no mikäs nyt on sit sopiva määrä fisuja tollaiseen 2 metriseen 720 litraiseen ? 50?

Sit piti kysyä noista vauvoista. Oon huomannut että aceit ovat alkaneet kiusaamaan pienintä aceita siis 2 vastaan 1 meiningillä, samoin lombardoin pienin on saanut aikamoista kohtelua. On toki puolet isompi kuin acei. Nyt olisinkin kysynyt voinko siirtää ton pienimmän acein muuton aikana tohon vauvalaan, vai saako se kohtauksen?
Tarkoitat varmaan noilla eri väreillä eri Aulonocara lajeja Firefish on niistä yksi? Kyllä niitä pidetään useita eri värisiä lajeja samassa altaassa ja jos värit ei liian lähellä toisiaan niin eivät pitäisi sekoittua keskenään. Sulla kohta monta isoa allasta, kohta varmaan Tanganjikakin :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Niin siis puhuin Aulonocara baenchesta ja maulanoista ja firefisheistä. Ovat siis keltaisia, sinisiä ja punaisia.
"mitä, missä, milloin, koska?"
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Aulonocarat eivät noin yleensä ole mitään jättiläisiä ja melkoisen rauhallista porukkaa ovat oman kokemuksen mukaan. Tosin kokemusta vain kahdesta lajista. Siis eivät vipellä samaan tyyliin kuin mbunat [;)] . Akat ovat yleensä tylsän ruskeita ja monella lajilla keskenään ihan saman värisiä. Koiraat ovat sitten upeaa katseltavaa.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Kiinnostaisi tietää miltä malawimamman suussa näyttää jos siellä on munia? Siis kun ne aukoo suutaan ja siellä näkyy jotain punasta, niin onko ne sisuskalut vai mahdollisesti munia? Yritin Googlesta etsiä kuvia, mutten löytänyt yhtään.
"mitä, missä, milloin, koska?"
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ceela kirjoitti:Kiinnostaisi tietää miltä malawimamman suussa näyttää jos siellä on munia? Siis kun ne aukoo suutaan ja siellä näkyy jotain punasta, niin onko ne sisuskalut vai mahdollisesti munia? Yritin Googlesta etsiä kuvia, mutten löytänyt yhtään.
Juuri kun on munat ottanut suuhunsa näyttää naaras siltä, kuin leuka repeäisi :mrgreen: Ja kyllä sieltä suusta ihan vaaleita munia näkyy, kun kala vähän suutaan raottaa. Ei näy punaista. Kyllä sen huomaa, mikäli on munat suussa, ei jää huomaamatta :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Okei :) kiitos Hedelmiina. Nää on onneks vielä pieniä, etten kyllä munia odottele vielä kuukausiin :) ajattelin vaan, että kiva tietää miltä sen kuuluu näyttää :) huh huh, meillä on muutto perjantaina ja kyllä vähän jännittää.
"mitä, missä, milloin, koska?"
Poonah09
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 12:18, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

Tässä meidän socolofi jolla munat /poikaset suussa

Kuva

ja tässä fryeri jolla ollut jo pidempään poikaset suussa

Kuva
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Kiitti Poo :) juu, no sitä odotellessa, kattelen kiilakylkien kutupuuhia :P noista ei kyllä varmana poikasia tule :)
"mitä, missä, milloin, koska?"
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Hei kuulkaas... Meille tulee perjantaina uusi allas!!! Se on malawila se :) nyt kysynkin hassua juttua. Voiko kierteisiä laittaa malawilaan, vai onko se vaan kasviakvaarioiden juttu? Mietin, että nehän myöhii hiekassa. Samalla tuli kyllä mieleen, että tulevat vahingossa syödyksi kun nuo tonkii tuolla? Vai tarttuvatko Malawien kurkkuun? Vai onko niin ettei ole tarpeeksi ravinteita/ruokaa niille?
"mitä, missä, milloin, koska?"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”