Tyhjentäminen

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
umberto
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 00:06, 05.10.2007
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Tyhjentäminen

Viesti Kirjoittaja umberto »

En löytänyt keskustelua.
Perustin Malawialtaan 400l muutama viikko sitten ja kaikki on ihan ok tähän asti :) Ongelmana on kun en laittanut akvaarion hiekan ja pohjan väliin mitään matskua. Painoa tulee ja pelkään poksahtamista. Nyt pitäs purkki tyhjentää kaikesta. Olisko hyvä vesi säilyttää? Styrx silikoonilla? Märäntyykö styrox vuosien mittaan? Kauanko kalat voivat olla saavissa jossa suodatus ja hapetin? Mitä minun pitää ottaa huomioon prosesissa? Ei yhtään vedä hermosta kun tein tämmöisen fiban. Thänx
Rakkaus on kuin elohopea kädessä.
Kämmenellä se pysyy,
nyrkistä se karkaa.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Tyhjentäminen

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ei akvaarion ja hiekan väliin kuulukkaan laittaa mitään.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tyhjentäminen

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mitä ilmeisemmin tarkoittanet nyt sitä, kun on kyse malawilasta, että olisit halunnut laittaa styroxin lasin ja kivikasojen väliin? Ymmärsinköhän nyt oikein? Toiset laittaa muovilevyn väliin, toiset styroxin, toiset solumuovimaton ja joillain ei ole mitään kivien ja lasin välissä. Tokihan se turvallisuutta antaa jos saa laittaa tukikivet "pehmusteen" päälle. Silikoonaus ei ole välttämätöntä, riippuen siitä mitä sinne tietysti laittaa. Styroxia en itse käyttänyt, koska malawit kaivaa ja samalla saattavat sitä repiä. Lqitoin jumppamaton ja se pysyy kyllä ihan hiekan ja kivien painosta pohjassa. En ole kuullut kuitenkaan mätänevistä styroxeista jos jos jollain sellainen on siellä ollut.

Ei niitä kaloja tarvitse tunti- tai päivätolkulla saavissa pitää jos meinaa tuon pehmikkeen laittaa altaaseen etenkään jos ei lähde silikoonaamaan mitään jonka tulisi sitten kuivua sen vähintään 48 (muistaakseni suositus). Malawit sen verran agressiivista jengiä, että valitsisin itse tossa tapauksessa silikoonittoman vaihtiksen enkä pitäisi niitä pikkusaavissa pitempään. Samoin valmiiksi pöpöt sisältävä hiekka kannattaa siirtää mahd. Nopeasti takas altaaseen.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhjentäminen

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Minulla on hiekan alla routamattoa, näyttää samalta kuin solumuoviset makuualustat. Ei ole silikoonattu, pysyy siellä hiekan alla ihan nätisti. Ja väri on sellainen, ettei paista silmään, kun kalat kaivavat kuitenkin monttuja hiekkaan.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Tyhjentäminen

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Minulla on solumuovia hiekan ja kivien alla. Väritys on tumma joten ei haittaa, vaikka kalat kaivelevatkin sitä esille. Sulautuu värityksen osalta ympäristöön.

Suosittelisin tuota ratkaisua niin ei tarvitse ruveta silikoonin kanssa touhuamaan ja odottelemaan sen kuivumista. Tuollaisen solumuovin laita nopeasti pohjalle ja sitten hiekat, kivet, vedet ja kalat takaisin altaaseen.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Tyhjentäminen

Viesti Kirjoittaja Heska »

Minulla myös tumma solumuovi hiekan alla, huomaamaton ja jos ei muuta niin antaa ainakin käyttäjälle turvallisuuden tunnetta ja ei pohjalasi naarmuunnu :P Tukikivet kannattaa sitten suoraan maton päälle laittaa ja sitten vasta hiekka niin ovat tukevasti vaikka Malawit kuinka hiekkaa siirtelisivät. Mulla taas parilla maansiirtotyöt käynnissä ja kasoja syntyy milloin mihinkin, ei tarvii itse sisustusta hoitaa kun kalat hoitavat sen :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
umberto
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 00:06, 05.10.2007
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhjentäminen

Viesti Kirjoittaja umberto »

Eli solumuovoa hiekan/kivien alle. Pysyy siellä hiekan ja kivien painosta. Ok. Voin sitten turvallisesti kastata kiviä. Entäs veden suhteen? Tuossa sitä on 400l. Pitääkö ottaa talteen mahdollisimman paljon? Jos laitan uutta vetta suoraan hanasta niin eikö ne arvot mene sekaisin? Varmaan tyhmiä kysymyksiä mutta kyselenpä varmuuden vuoksi :)
Rakkaus on kuin elohopea kädessä.
Kämmenellä se pysyy,
nyrkistä se karkaa.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Tyhjentäminen

Viesti Kirjoittaja Heska »

umberto kirjoitti:Eli solumuovoa hiekan/kivien alle. Pysyy siellä hiekan ja kivien painosta. Ok. Voin sitten turvallisesti kastata kiviä. Entäs veden suhteen? Tuossa sitä on 400l. Pitääkö ottaa talteen mahdollisimman paljon? Jos laitan uutta vetta suoraan hanasta niin eikö ne arvot mene sekaisin? Varmaan tyhmiä kysymyksiä mutta kyselenpä varmuuden vuoksi :)
Kyllä vesiarvot on mitattava ja säädettävä sopivaksi joka vedenvaihdon jälkeen, vaikka osa olisikin vanhaa vettä.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhjentäminen

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Mulla on altaan keskikohdalla vaan pleksilasia alla ja reunoilla ei mitään vaikka kiviä on laidasta laitaan....mua kyllä mietityttäis enemmän se kun altaan tyhjentää, että kuinka hyvin se pohja pitää hiekasta tyhjentää ettei jää mitään hiekanjyviä sinne pehmusteen ja lasin väliin hinkkaamaan. :)
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhjentäminen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Malawiharrastajien keskuudessa tuntuu olevan tapana laittaa kivien ja lasin väliin jonkun sortin pehmuste.

Merivesipuolella taas laitetaan kymmeniä, jopa satoja kiloja kiviä suoraan paljaan pohjalasin päälle ja vasta sitten lisätään hiekka.

Tyylejä on siis monia.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Tyhjentäminen

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Mulla ei ole pohjalla muuta kun hiekkaa ja siinä päällä sitten laavakiveä, ei ole ollut ongelmia :)!
Suvituuli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 15:29, 07.10.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Tyhjentäminen

Viesti Kirjoittaja Suvituuli »

Teemu Salonen kirjoitti:Malawiharrastajien keskuudessa tuntuu olevan tapana laittaa kivien ja lasin väliin jonkun sortin pehmuste.

Merivesipuolella taas laitetaan kymmeniä, jopa satoja kiloja kiviä suoraan paljaan pohjalasin päälle ja vasta sitten lisätään hiekka.

Tyylejä on siis monia.
Erona tässä lienee se, että malawilassa ei koskaan voi olla varma minkä kiven kohdalta on joku päivä kaivettu kaikki hiekka pois ja mihin suuntaan mikäkin kivikasa milloinkin romahtaa. Eikä ihan hurjia rakennelmia siis uskalla rakentaakaan, ettei joku päivä joku keko kaadu etulasista läpi. Tai siis tässä mulla on oletuksena se, ettei merivesialtaassa elä laumaa maansiirtokoneita niinkuin esim. mun malawilassa :mrgreen:
350l malawaario, 200l Etelä-Amerikka, 100l lähirannan paludaario, 20l triops-/sukarapu-nano
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhjentäminen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Merivedessä niitä vasta elääkin. Niitä, joita on sinne ostettu, plus ne mitä tulee kiven mukana. Erilaisia rapuja, tähtiä, matoja, makkaroita jne. Lisäksi kaloissa on melkomoisia kaivureita.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhjentäminen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Erona meri- ja malawialtaan kesken on usein kivien muodot. Merialtaassa käytetään monimuotoista korallikiveä, joka usein loksahtelee tukevastikin toistensa päälle vaikka pinoisikin korkeita kasoja. Malawialtaan kivet ovat usein luonnosta kerättyjä tai liikkeestä ostettuja, enemmänkin pyöreähköjä, kulmikkaita ja suhteessa painavampia. Merialtaassa myös kasvaa kalkkilevää, joka osaltaan ajan kanssa kiinnittää nuo kivet toisiinsa.
Itselläni on merialtaassa ladottuna suoraan pohjalasille n. 130kg kiveä. Ajoittain joitain kahden nyrkin kokoisia kiviä tippuilee alas, kun altaassa oleva, nyrkin kokoinen kotilo niitä tiputtelee. Pohjalla on kuitenkin putoamista hieman pehmittävä hiekka ja pohjalasi on melkein kokonaan n. 3cm paksu. Painavin kivi taitaa olla n. 6kg mutta toki se on alimmainen kivi ja tukee hyvin koko rakennelmaa.

Malawialtaan kivirakennelmat voi myös osittain tehdä esim. Ekol tekokivistä, joista ei tule juuri ollenkaan painoa altaaseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”