Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Kiitos fisutar!Kaikki nuo kasvit joita akvaa ajatellen Ikeasta ostin ovat tuoteselosteen mukaan tuota polyeteenimuovia.Itsekkin olen vähän arka laittamaan altaaseen mitään mikä ei ole tarkoitettu akvaario käyttöön.Noita kasvejakin ajattelin varmuuden vuoksi lisätä yhden kerrallaan ja tarkoitus ei olekkaan sulloa allasta täyteen kasveja kun on kyseessä Malawiallas :).Muutama vihreä röntti voisi näyttää kivalta ja noille kaloille taitaa paras olla tuo tekokasvi.Oon käsittänyt että niille maistuu kaikki oikeat kasvit :D!?Vallisneriaa mulla oli hetken mutta se revittiin silpuksi parissa päivässä...
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Ei kuulu tähän osioon mutta testiksi nyt laitan...Otin käyttöön tuon aijaa kuvapalvelun kun kännykkä ohjelmaa en osannut käyttää :mrgreen: !Tästä linkistä kai PITÄISI näkyä nyt yks kuva...Kuva on toisesta altaasta ennen laajennusta joten vanha...Jos toimii niin sitten alan laitella lisää kuvia ja ihan tuonne osioon minne kuuluukin... :) :) !

http://aijaa.com/albums/
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

No joo,eipä näy...hohhoijaa!Kohta kyllä luovutan...
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

testaan nyt vielä kerran...hooh...tarviis varmaan johkin ATK kurssille mennä...

http://aijaa.com/L0CZuw
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Heska »

aragon07 kirjoitti:Kiitos fisutar!Kaikki nuo kasvit joita akvaa ajatellen Ikeasta ostin ovat tuoteselosteen mukaan tuota polyeteenimuovia.Itsekkin olen vähän arka laittamaan altaaseen mitään mikä ei ole tarkoitettu akvaario käyttöön.Noita kasvejakin ajattelin varmuuden vuoksi lisätä yhden kerrallaan ja tarkoitus ei olekkaan sulloa allasta täyteen kasveja kun on kyseessä Malawiallas :).Muutama vihreä röntti voisi näyttää kivalta ja noille kaloille taitaa paras olla tuo tekokasvi.Oon käsittänyt että niille maistuu kaikki oikeat kasvit :D!?Vallisneriaa mulla oli hetken mutta se revittiin silpuksi parissa päivässä...
Mulla kans vallisneriat silputtiin mut nyt pari isompaa anubiasta ja jaavansaniaista saanut olla rauhassa jo pitempään. :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Niin juu toi Anubias tosiaan onkin jäänyt kokeilematta, täytyykin testata jossain vaiheessa.Mitenkä se kasvaa kun vesi on vähän erilaista?Hiekassa tuskin pysyy, kannattaisko kiinnittää johonkin?Eikös tuo ollut sellainen kasvi joka tarttuu esim. juurakoihin?
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Heska »

aragon07 kirjoitti:Niin juu toi Anubias tosiaan onkin jäänyt kokeilematta, täytyykin testata jossain vaiheessa.Mitenkä se kasvaa kun vesi on vähän erilaista?Hiekassa tuskin pysyy, kannattaisko kiinnittää johonkin?Eikös tuo ollut sellainen kasvi joka tarttuu esim. juurakoihin?
Joo anubias haluaa ilmajuuret, ei saa upottaa hiekkaan tai ne mätänee, mä oon kiilannut ne kivien ym. avulla niin etteivät irtoa vaikka kalat vauhdillakin uisivat puskiin.Ja voi kiinnittää siimalla tms. johonkin myös.
Led-valoilla ainakin kasvavat hyvin ja uutta lehteä pukkaa ja vähäinen valontarvehan noilla on ja hyvännäköisiä ja aitoja verrattuina muovikasveihin. :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

No toihan kuulostaa kivalta kasvilta, joskus seuralassa mulla oli noita pikkuisia mut eivät oikeen tykänneet kasvaa, olivat kylläkin pohjasorassa ja aina olin tunkemassa juuria soraan kun olivat tulleet näkyviin.Syy huonoon kasvuun ehkä olikin just siinä!
Sitten noista stream pumpuista että onko parempi olla pari pienempää vaiko yksi reilumpi versio?Entäs kannattaako virtaus ohjata pohjaa, pintaan vai minne?Käytössä yks streami toisessa altaassa mutta tuon kokoiseen ei enää yksin riitä ja toisesta altaasta uupuu vielä kokonaan.Tuo mikä nyt on käytössä ohjautuu pinta vettä kierrättämään mutta jos ohjaisi pohjaan niin liikkuisko kököt paremmin kivien alta...:)?
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Heska »

aragon07 kirjoitti:No toihan kuulostaa kivalta kasvilta, joskus seuralassa mulla oli noita pikkuisia mut eivät oikeen tykänneet kasvaa, olivat kylläkin pohjasorassa ja aina olin tunkemassa juuria soraan kun olivat tulleet näkyviin.Syy huonoon kasvuun ehkä olikin just siinä!
Sitten noista stream pumpuista että onko parempi olla pari pienempää vaiko yksi reilumpi versio?Entäs kannattaako virtaus ohjata pohjaa, pintaan vai minne?Käytössä yks streami toisessa altaassa mutta tuon kokoiseen ei enää yksin riitä ja toisesta altaasta uupuu vielä kokonaan.Tuo mikä nyt on käytössä ohjautuu pinta vettä kierrättämään mutta jos ohjaisi pohjaan niin liikkuisko kököt paremmin kivien alta...:)?
Stream pumpuista suositellaan mieluummin pari pienempää kuin yksi suuri ja niitä voi silloin sijoittaa eri kerroksiin ja suuntiinkin. Suodattimista ja niiden suuntauksista riippuen kannattaa koesijoittaa noita streamereitä ja katselee miten virtaukset kulkee,meneekö roska suodattimien imuja kohti. Ja vaihtaa paikkoja jos ei näytä hyvältä tai johonkin jää suvannepaikka johon paska kerääntyy.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Näin mäkin oon lukenut, tai ainakin merivesi puolella tämä suositus niin miksikäs ei malaweillakin päde :)!
Tässä taas esimerkki malawien käyttäytymisestä: Ovat ilmeisesti isommat kalat toisessa altaassa toipuneet altaan vaihdoksesta ja huomanneet että osa allaskavereistakin on vaihtunut...Kaikki jahtaa kaikkia, siellä on samassa sopassa rauhalliseksi mainitut aceit, caeruleukset, sitten chailosit ja sprenget ja vielä nuo "hitaammatkin" lajit firefishit ja red empresset ovat myöskin evinensä samassa sopassa.Toista päivää ovat jo kaverit ihan hiilenä tuolla toisilleen urokset ja myöskin naaraat.Ei väliä näyttääkö kaveri samalta tai onko samaa sukupuolta niin siellä painetaan peräkkäin koko altaan mitalla.Tasapuolisesti onneksi jakautuu noi takaa-ajot.Täytyypä ottaa ylimääräinen veden vaihto ja sekoitella kivet.Tälläisiä "joukkoagressio/urosten yliseksuaali" päiviä on ilmennyt ennenkin sen jälkeen kun altaaseen on lisätty uusia asukkeja.Menee siis ilmeisesti hierarkia uusiksi ja sitä sitten etsiskellään näin 8O !Mietin jo että tarviiko alkaa ottaan kaloja pois tuolta mutta mutta..öööh ketäs poistaisi...käytöksen perusteella vissiin kaikki... :mrgreen: !
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ainahan niillä vähän reviirikiistaa kun uusia kaloja tulee mut yleensä uudet joutuu pohjalta aloittamaan hierarkiassa ja eivät uskalla vanhoille kingeille pottuilla. Mä kun viimeksi lisäsin aikuisia trewa ob ja 5kpl perllmutteja ei mitään takaa-ajoja tms. vanhojen tahoilta ja äkkiä löysivät omat paikkansa. :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Juu, totta! Nyt vaan oon lajeja sekoitellut kun toi allas projekti tossa viikko sitten oli.Vaikuttais ihan siltä että hakevat nyt arvojärjestystä.Tätä tosiaan ollut ennenkin ja aina on meno rauhottunut kyllä.Caeruleukset äkäisimpiä mutta johtunee siitä että uroksia tuolla 5.Ketään niistäkään ei ole hengiltä ajettu eikä edes eviä revitty että siinä mielessä kai voisi sanoa että ovat rauhallisemmasta päästä, tuon kokoisina (10 sentin molemmin puolin) olisivat ehkä jo saaneet vahvemmat nirhattua heikoimmat jos olisivat halunneet, tiedä sitten mutta myynti ilmoa joka tapauksessa ylimääräisistä ukkeleista jo laitoinkin jos vaikka saisi ripoteltua niitä uusiin koteihin.Ja onneksi tosiaan kaikki ovat toistensa kimpussa eikä ketään yhtä ainoastaan jahdata :)!
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Perusmalawimeininkiä noi paikkijen hanemiset vaan en uskalla itse enää tosiaan yhtä isoa yksilöä laittaa jos ei ole selkeesti kaikkia muita isompi yksinään altaaseen tipauttaa... Täyskasvusella trewalla meni ihan ok kun laitoin yksin niin muut väistelivät sitä, mutta pienempi yksinäinen aurora sai turpiinsa niin, että henki meinas reppanalta lähteä :(

Ja siis mitä tulee noihin kasveihin niin oikeista kasveistahan oon kokeillu jo sen anubiaan ja se pääsi lehdistään mulla, oli kivien välissä ilman hiekkaan upotusta ni rangat jäi jäljelle ja kalat kuitenkin syövät sen kolme kertaa pvässä, joskua neljäkin omaakin ruokaa ettei ainakaan nälkäänsä toivottavasti sitä repineet :D Poikaspurkkiin heitin pohjaan kolme blyxa japonicaa ni niistä oli joidenkin viikkojen jälkee enää sentin "ruohot" jäljellä.. ja noi poikaset syötän 4-6 kertaa vuorokaudessa :) heh... että Ikea kutsui mua näistä syistä ;)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mä hain toukokuussa Poonah09:lta yksittäisen kiusatun oranssi esteripojan ja kun kotiutin sen niin vanhasta tottumuksesta meni heti kasvin sisälle piiloon eikä tullut heti syömään kun annoin ruokaa mutta pari tuntia oltuaan huomasi ettei kukaan kiusaa niin ui jo ympäri allasta paikkoihin tutustumassa ja nykyään vikittelee jo esterinaaraita et rohkea kaveri siitäkin tuli. :P
Tommoset 5 urosta kokoonpanot eivät kyllä ole hyviä, niitä ei minulta löydy ja muutenkin kasaan pikkuhiljaa ja tarkkaan miettimällä mitä lajeja lisään ja valinnut aina rauhallisemmasta päästä niin tommonen kokoonpano on syntynyt. :P
Välillä ihmettelen kun lukee aloittelijoiden valitsevan villeimmästä päästä olevia Malaweja että onkohan ne yhtään etukäteen tutustunut niiden luonteeseen vai pelkän kuvan perusteellako valinneet lajit?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:Mä hain toukokuussa Poonah09:lta yksittäisen kiusatun oranssi esteripojan ja kun kotiutin sen niin vanhasta tottumuksesta meni heti kasvin sisälle piiloon eikä tullut heti syömään kun annoin ruokaa mutta pari tuntia oltuaan huomasi ettei kukaan kiusaa niin ui jo ympäri allasta paikkoihin tutustumassa ja nykyään vikittelee jo esterinaaraita et rohkea kaveri siitäkin tuli. :P
Tommoset 5 urosta kokoonpanot eivät kyllä ole hyviä, niitä ei minulta löydy ja muutenkin kasaan pikkuhiljaa ja tarkkaan miettimällä mitä lajeja lisään ja valinnut aina rauhallisemmasta päästä niin tommonen kokoonpano on syntynyt. :P
Välillä ihmettelen kun lukee aloittelijoiden valitsevan villeimmästä päästä olevia Malaweja että onkohan ne yhtään etukäteen tutustunut niiden luonteeseen vai pelkän kuvan perusteellako valinneet lajit?
Varmaan joo hyvin pitkälti ulkonäön perusteella tai sit katotaan vaan mitä kn saatavill sillä hetkellä ja ostetaan niitä. Joskua myös myynnissä "valmiita paketteja" kaloineen ja altaineen ja lajit siellä mukana. Voi olla, ettei vielä edes täyskasvusia joten käyttäytyvät siksi paremmin vaikeammatkin lajit. Itseltä paljon myös kysellään minkälaisia on lajit luonteeltaan mitä myyn. Että hatunnostot heille, jotka kysyy. Itse nyös kyselen, mitä lajeja on ennalta altaassa jos on, ettei tulis ongelmia. Joitain kertoja myös tullut esille se, että hoksataan kun kala alkaa kasvaa parikymmentä senttiseksi roikaleeksi, että heih, mä olin luullut että siitä tulee vaan kymmensenttinen. Kun laitat linkin, jossa kerrotaan kalasta oikeasti kasvavan ISO niin ollaan uha ihmeissään kun ei kukaan ollut kertonut! Ehkäs monelt taholta tiedln etsintä ei olis ollu pahitteeks silloin kun ko kalan/kaloja itselleen osti :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Tiedän että toi 5 ukkelia ei ole toimiva juttu yhdessä altaassa kun kaksikin usein liikaa!
Täällä päin on sikäli huono tilanne kun malaweja ei ihan läheltä ole saatavana suoraan liikkeestä.Tilaamalla saa esim. paikallisesta eläinkaupasta.Minimi tilausmäärä/laji oli joskus 5 kalaa, nykyään lähes joka lajin kohdalla se on 10 kalaa.Tilaamalla ei pysty sukupuoliin vaikuttamaan ja kalat usein poikasia joten eihän niistä kellään ole tietoa.Se mitä sukupuolia tilaamalla saa jää arvoitukseksi kunnes kalat kasvaa.
Alun töpeksimisten jälkeen olen useimmiten tilannut kalat paikallisesta liikkeestä jonka myyjä on lähettänyt mulle kalalistan malawejen osalta.Sieltä sitten olen joka lajia googlettanut.Kuvat ja videot, jos näyttää kivalta oon sen jälkeen selvittänyt koon, ruokavalion ja käyttäytymistä myös.Sitten päättänyt hankinko.Oon myös miettinyt ettei tulisi saman näköisiä lajeja toistensa kanssa.Tähän kalojen tilausmäärään ei siis kauppias pysty vaikuttamaan vaan tuo "sääntö" on peräisin sieltä tukusta josta kalat tulevat.
Nyt kun on kaksi isoa allasta niin jossain määrin pystyy riitapukareita erottelemaan taikka lajejakin sekoittelemaan jos tarve vaatii.Noita sinihuulia tonne jakoon laitoinkin, kahtotaan nyt löytyykö koteja.Mikään katastrofi nyt ei niidenkään tilanne ole kun pystyvät ihan uimaan tuolla jokainen ja hetki sitten sekoittelin sisustusta niin jo kummasti rauhoittui meno altaassa, ainakin toistaiseksi.Mutta juu en missään nimessä itsekkään pidä tuota urosmäärää hyvänä ja vähän "odotellen" seurailen niitä että koska oikeasti pitää onkia osa erikseen.
Sen puoleen ei kovasti ole varaa " arvostella" aloittelijoita kun itse en asioita tarpeeksi ymmärtänyt selvittää etukäteen kun kaloja jo ui liuta pienessä purkissa.Onneksi maalaisjärki alkoi jotain sanomaan ja sen mukaan sitten toimenpiteitä tehnyt niin pian kuin mahdollista jotta homma ajautuisi suunnilleen oikeille raiteille.
Minä myönnän virheeni ja ne harmittaa.On myös varmaan olemassa harastajia jotka vaan yksinkertaisesti eivät välitä neuvoista eikä eläimistäänkään tarpeeksi korjatakseen niiden huonot olot.
Noh, täytyy vaan itse joka tapauksessa olla tyytyväinen tämän hetkiseen harrastuksen tilaan...saa nähdä mikä se on vaikka puolen vuoden päästä kun mulla " altaat täynnä" kiukkuisia lajeja.Sen mukaan sitten toimitaan mitä tilanne vaatii :)!
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

http://aijaa.com/FarnpJ

Mahtaako taas näkyä mut tässä huono kuva altaista.Kesken kaikki...sisustus, valaistus, verhoilut jne... kuten varmaan näkyy :D!Mut kaikki työn alla kuitenkin.Vähän nyt esimakua mitä on rakenteilla :)!
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mageet altaat on! Wau :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Mmmm no joo, omaa silmää miellyttää vasta kun on sisustuksen saanu sille tasolle kun ajatuskin on :)!Nyt odotellaan isoa kasaa laavakiveä ja ikean kasvit pienen fiksauksen jälkeen kuivumassa (silikoonattu kiviin jottei kelluisi).Kiviä saa vielä tovin odotella mut kasvit saattais jo huomenna saada altaaseen.Seuraavaks pitäs saada valaistuksesta vihdoin joku päätös aikaan ja alkaa suunnitella miten peittäisi noi ulkosuodattimien putket piiloon.Sitten sreamejä lisää...Ja sitten mulla on myös yks "tilanjakaja" visio...Ooooh, mitenkä paljon noi oikeesti onkaan kesken vielä ja mulla jo lompakosta pohja on paistanu pidemmän aikaa :D!!Heh!!
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

aragon07 kirjoitti:Mmmm no joo, omaa silmää miellyttää vasta kun on sisustuksen saanu sille tasolle kun ajatuskin on :)!Nyt odotellaan isoa kasaa laavakiveä ja ikean kasvit pienen fiksauksen jälkeen kuivumassa (silikoonattu kiviin jottei kelluisi).Kiviä saa vielä tovin odotella mut kasvit saattais jo huomenna saada altaaseen.Seuraavaks pitäs saada valaistuksesta vihdoin joku päätös aikaan ja alkaa suunnitella miten peittäisi noi ulkosuodattimien putket piiloon.Sitten sreamejä lisää...Ja sitten mulla on myös yks "tilanjakaja" visio...Ooooh, mitenkä paljon noi oikeesti onkaan kesken vielä ja mulla jo lompakosta pohja on paistanu pidemmän aikaa :D!!Heh!!
Tutulta kuulostaa ja visiothan ei tosiaan lopu vaikka rahat loppuu ;) huomattu on! Laitat sitten kuvat kun oot seuraavan vaiheen saanu laitettua valmiiks :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Joo ei ne visiot lopu ei...pelottaa nyt että kun tuo 375 litranen tököttää tossa paikallaan vielä, tyhjänä kylläkin, että koska huomaan että vahingossa oon senkin uusiksi täyttänyt..:D!Huomenna laitan kasvit ja otan kuvia.Laitan molemmista altaista erikseen niin näkee vähän lähemmin...nyt kun ton aijaa.com:in ansiosta edes jotain kuvia oon onnistunu saamaan tänne :).
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Heska »

aragon07 kirjoitti:http://aijaa.com/FarnpJ

Mahtaako taas näkyä mut tässä huono kuva altaista.Kesken kaikki...sisustus, valaistus, verhoilut jne... kuten varmaan näkyy :D!Mut kaikki työn alla kuitenkin.Vähän nyt esimakua mitä on rakenteilla :)!
Onhan siinä allasta, mitkä jalustat sulla on? Katoin eka tabletin näytöstä että tosi hyvännäköistä tummaa kivilaattaa verhoilu mutta siinä onkin jotain tekstiä eli ilmeisesti laminaattia tms. Onko sulla liukuovet alhaalla ja sielä tekniikka ja tarvikkeet piilossa?
Joo, kiviä voisi kyllä lisäillä kun piilopaikkoja melko vähän kuitenkin jos n.50 kalaa per allas, osa ilmeisesti taustan takana piilossa kun näyttää niin vähältä?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Alumiini jalustat on molemmissa.Ja laminaatilla verhoiltu.Verhoilu on kiinnitetty jalustaan tarranauhalla ja niiden takana tosiaan kaikki härpäkkeet piilossa.Kiviä aion ihan rutkasti lisätä ja nyt on aika iso satsi tulossakin jo.Koloissa ja taustankin takana on porukkaa aina joku kalanen.Ruoka -aikaan pörrää kaikki tuossa esillä :).Toisessa altaassa kaloja öömp 46 jos oikein laskin ja toisessa 48.Oon laskenut ne paperillekkin ennen projektia ja aina saan eri luvut vailka kuinka monta kertaa laskisi :).Hätä vara kiviäkin löytyy mut en millään laittais niitä kun on niin painavia, joskus aina mietin noita alumiinijalustojen kestävyyksiä...:/!
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Heska »

aragon07 kirjoitti:Alumiini jalustat on molemmissa.Ja laminaatilla verhoiltu.Verhoilu on kiinnitetty jalustaan tarranauhalla ja niiden takana tosiaan kaikki härpäkkeet piilossa.Kiviä aion ihan rutkasti lisätä ja nyt on aika iso satsi tulossakin jo.Koloissa ja taustankin takana on porukkaa aina joku kalanen.Ruoka -aikaan pörrää kaikki tuossa esillä :).Toisessa altaassa kaloja öömp 46 jos oikein laskin ja toisessa 48.Oon laskenut ne paperillekkin ennen projektia ja aina saan eri luvut vailka kuinka monta kertaa laskisi :).Hätä vara kiviäkin löytyy mut en millään laittais niitä kun on niin painavia, joskus aina mietin noita alumiinijalustojen kestävyyksiä...:/!
Piilopaikkoja kun enemmän niin eivät piileskele taustan takana ja uskaltavat olla enemmän esillä. :P
Mietin itse joskus kiviverhoilua jolla seiniä, aitoja ym. laatoitetaan mut painoa olis oviin tullut aika paljon niin en sit laittanut. Ne alumiinijalustat kyllä kestää enemmän painoa kuin sun akvojen pohjalasit, et ne ei ekana hajoa. :mrgreen:
Mut tietty kannattaa miettiä kuinka paljon kiviä laittaa ja minkälaisia, kivijäljitelmätkin on käteviä joskin hinnakkaita.
Itse sain kyllä ostettua niitä yheltä harrastajalta edullisesti. :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Mulla noi kalat ei varsinaisesti piileskele muuta kun nuo hautovat mammat mielellään oleskelevat taustojen takana ja kurkkivat sieltä.Kalat säikkyy kun menen altaan eteen, eivät kuitenkaan pelkää miestä eikä lapsia :D!Miks vaan mua?
Toi jalustan verhoilu on niin että levt tukeutuvat lattiaan ja yläreunasta on sitten vaan painettu tarranauhat yhteen etteivät kaadu.
Taisin jo sanoa etten yhtään poikasta enää ota tarkoituksella talteen mutta meinasin nyt kuitenkin estereitä koittaa...ja koitinkin jo eilen varovasti saada emoa kiinni mut eipä ollu halukas uimaan haaviin, outoa :mrgreen: !Mies meni rakentamaan väliseinä systeemiä jos sais vähän rajattua tilaa.Sprengejä olis toisessa altaassa 4 emolla tarjolla ja kahdella ainakin varmasti jo valmiita pentuja :).Jos toiselta niistäkin kokeilis.Sprenget ainakin mulla kasvaneet yllättävän hitaasti joten niitä olis aikaa myydä niiden kasvaessa pikkuhiljaa :)...Mitään ihan kauheeta rumbaa en meinannu poikasten takia tehdä kun just on kaloja stressattu tossa laajennuksessa mut jos helpolla onnistuis niin sitten...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”