Malawipoikaset eivät liiku

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Wastel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 22:08, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen

Malawipoikaset eivät liiku

Viesti Kirjoittaja Wastel »

Ensimmäiset malawipoikaset uudehkossa altaassa ovat syntyneet (aulonocara jacobfreibergi). Strippasin emokalan ja poikaset uivat nyt omassa pikku verkko"akvaariossaan", mutta ne vain möllöttävät liikkumatta pohjaa vasten. Ottavat kyllä spurtteja, jos liikautan niiden asuntoa, eivätkä makaa kyljellään. Onko tuo nyt normaalia, pitäisikö niiden olla heti aktiivisia vai olenko tappamassa koko poikueen? :(
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawipoikaset eivät liiku

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Onko poikasilla vielä ruskuaispussit mukana? Jos, niin ovat vielä liian pieniä liikkuakseen ja alkavat liikkua kun saavat sen kulutettua. Taijos ovat ilman pussia niin vielä kovin järkyttyneitä kun tulivat ulos leuasta. Uivatko normisti silloin kun spurttailevat? Että kyseessä ei silloin myöskään mikään kehityshäiriö olisi, mikäli pussia ei enää niillä ole.

Itsellä nuo poikaspurtilot on koituneet parinkin poikueen turmioksi niin isojen malawien kuin isompien poikastenkin osalta, kun ovat minipoikaset imeneet verkko-sekä muovipurkin ritilöiden läpi ja tappaneet poikaset.. :( Suosittelen minä ainakin lämpimästi ihan poikasallasta poikasille. Eivät myöskään mahdu pitkään kasvamaan noissa purtiloissa.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Wastel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 22:08, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawipoikaset eivät liiku

Viesti Kirjoittaja Wastel »

On pussit vielä mukana, joten jospa johtuisi siitä. Näyttävät uivan normaalisti silloin kun uivat.

Tuo verkkopönttö on sijoitettuna pieneen sukarapuakvaarioon. Toivon, että poikaset saisivat äkkiä kokoa, jotta voisin päästää ne sukarapujen kanssa samaan tilaan. Sitten alkaakin vahtiminen, etteivät poikaset ehdi kasvaa niin isoiksi, että ne syövät sukaravut. :) Siinä vaiheessa pääsevät isompaan akvaarioon.

Millä olet ruokkinut noita ihan pieniä poikasia, kun kuluttavat ruskuaispussinsa? Tarvitsevatko aluksi artemiaa tmv. vai voiko heti murskata hiutaletta pieneksi?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawipoikaset eivät liiku

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Noniin eli ruskuaispusseissa se syy. Onko sulla siis malawiarvot sukaravuilla?
Lihansyöjiähän nuo näyttäs olevan, joten kaikki proteiinipitoinen mikä mahtuu suusta alas on hyvää.. Ruskuaispussin kanssa saattanee bo syödä jonkin verran, riippuu missä vaiheessa tuo pussi on eli kuinka iso/pieni.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Wastel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 22:08, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawipoikaset eivät liiku

Viesti Kirjoittaja Wastel »

On ravuillakin malawiarvot (pH ei suuren suuri, 7,5). Olivat kasvaneet sellaisessa pieninä, ja samanlaisessa vedessä ovat jatkaneet minulle tultuaankin, kun hyvin ovat aina menestyneet. Kiitos neuvoista, jospa nuo poikaset tuosta hyvin kasvaisivat. :)
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawipoikaset eivät liiku

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Mulle on kertaalleen tullut ruskuaispussilliset poikaset kun oon stripannut liian aikaisin.Selvisivät kuitenkin hienosti ja alkoivat syödä ja uida kun tuon pussin olivat käyttäneet.Kaikki poikaset mullakin alussa olleet sellaisessa "kasassa" ennen kuin ovat toipuneet emon suusta ulostulosta.
Mä oon ainakin ihan murskannut vaan hiutaleita ihan pieneksi " jauhoksi".Kunnovat hiukan saaneet poikaset kokoa niin olen jo tarjonnut kesäkurpitsaa ja kurkkua.Sulla tosin taiskin olla kyseessa lihansyöjälaji :).
budde
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 11:42, 16.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawipoikaset eivät liiku

Viesti Kirjoittaja budde »

Varmaan tarpeeksilähelle tätä keskustelua, hautovan naaraan posket ovat palautuneet normaaliksi mutta ei siltikään syö joten suussa luultavasti on jotain. Ovatko poikaset kuoriutuneet tässä välissä vai mistä tuo suun kapeneminen voisi johtua? Hautomisen huomasin 2vko sitten
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawipoikaset eivät liiku

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

On todennäköisesti päästänyt poikaset suusta ulos ja jos siellä sattuis jotain vielä olee niin pullauttaa kyllä ulos ennemmin tai myöhemmin ja alkaa syömään. Luonto hoitaa :) Toki joskus käy niinkin, että munavaiheessa jo katoavat suusta.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
budde
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 11:42, 16.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawipoikaset eivät liiku

Viesti Kirjoittaja budde »

Kun muistelen joskus kuulleeni harrastajalta, että poikasten kuoriutumisvaiheessa posket saattavat palata litteiksi (poikaset vievät vähemmän tilaa?) ja poikasten kasvun myötä taas alkaa kidukset lepattaa.

Olen kyllä aivan oikeasti voinyt nähdä ihan vaan unta :D
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawipoikaset eivät liiku

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

On tuokin mahollista, mulla noilla naarailla tuntuu poikaset olevan niin pitkään suussa, et näyttää siltä et ne tukehtuu niihin ;)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Johannes Kastaja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 18:03, 25.10.2011
Sukupuoli: Mies

Re: Malawipoikaset eivät liiku

Viesti Kirjoittaja Johannes Kastaja »

Oman kokemukseni mukaan hautovien naaraiden alaleuan pullotuksessa on edellämainitut kaksi äärivaihetta: Juuri munimisen jälkeen ja sitten kun poikaset ovat kasvaneet jo tosi suuriksi ja suussa alkaa olla tungosta. Näiden vaiheiden välillä pullotus on melko huomaamatonta. Kannattaa seurata yksilöä hiukka pitempään. Jos sillä on poikaset suussaan, niin kyllä se ennenpitkään niitä vähän veivaa suussaan.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawipoikaset eivät liiku

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Johannes Kastaja kirjoitti:Oman kokemukseni mukaan hautovien naaraiden alaleuan pullotuksessa on edellämainitut kaksi äärivaihetta: Juuri munimisen jälkeen ja sitten kun poikaset ovat kasvaneet jo tosi suuriksi ja suussa alkaa olla tungosta. Näiden vaiheiden välillä pullotus on melko huomaamatonta. Kannattaa seurata yksilöä hiukka pitempään. Jos sillä on poikaset suussaan, niin kyllä se ennenpitkään niitä vähän veivaa suussaan.
On myös lajista ja sen koosta kiinni, missä vaiheessa on suurimmillaan. Mulla isot crabrot mm. hautonu poikaset täyskokosiks poikasiks niin, ettei mitään vaihetta ole kunnolla nähny. Ainoastaan naaraan laihtuminen ja syömättömyys paljastanu. Pienikokoset caerulesnaaraat taas joka vaiheessa leukapussi pullottavan näkösenä ja munat juuri suuhun ottaneena ja viimesimmillään eniten "tukehtuvan näkösiä" . :D
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
budde
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 11:42, 16.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawipoikaset eivät liiku

Viesti Kirjoittaja budde »

Noh seuraillaan tilannetta :D kelluva poikas allas pitäisi tulla huomenna ja tekisi hirveästi mieli stripata tuo että saisi poikaset suuremmalla toden näköisyydellä kasvamaan. Mutta en taida uskaltaa kun itse emo on vielä niin pieni max 6cm eikä ole kokemusta strippaamisesta

muoks. jos siis suussa edes enää on jotain
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”