Malawien kasvunopeudesta

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Malawien kasvunopeudesta

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Kävin tänään NL-aquassa ja hämmästyin nähdessäni yhdessä altaassa todella isoja L. caeruleusia ja M. estheraeita. Valehtelematta kalat olivat kämmenen kokoisia. Omat kalani ovat ehkä noin 1/3 siitä koosta mitä NL-aquan altaassa olevat kalat ovat. Kyselinkin kalojen ikää ja nuo kookkaat kalat ovat ilmeisesti noin 3-4 vuotiaita. Omat kalani ovat ehkä noin vuoden puolitoista vanhoja.

Olisinkin kysynyt, että kasvaako Malawit tosiaan koko ikänsä ja saavuttavat täyden koon vasta vanhemmilla vuosillaan? Oli vaan niin hämmästyttävä kokemus nähdä noin kookkaita kaloja. Ikinä kuvissa tai videopätkissä ei näe noin isoja kaloja. En tiedä johtuuko se siitä, että ihmiset ottavat akvaarioistaan kuvia siinä vaiheessa, kun akvaario on vielä suht uusi ja kalat vielä pieniä.

Jäin suu auki katselemaan noita isoja kaloja ja miettimään, että 450 litran akvaariohan tuntuu pieneltä noille.

Olen kyllä kaloja ruokkinut säännöllisesti noin 2-3 kertaa päivässä ja ovathan kalat kasvaneet, mutta eivät lähellekään kämmenen kokoa.
tantrum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 20:44, 06.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Malawien kasvunopeudesta

Viesti Kirjoittaja tantrum »

Kyllähän noi malavit kasvaa koko ikänsä, omillani kasvu hidastunut tossa 3-4 vuoden iässä. Isompaan tankkiin muuttaminen on myös tuntunut aiheuttavan kasvua, ainakin noiden hietikko lajien kanssa. Aikoinaan omat esteri ukot oli sellasii 15 senttisii noin 3 vuoden iässä.
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Malawien kasvunopeudesta

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Pienoinen yllätys tämä, että ne kasvavat vielä vanhempinakin. Minulla ei juuri entuudestaan ole kirjoahvenista kokemusta. Normaalit tetrat ja muut, kun yleensä saavuttavat vuodessa kahdessa täyden mittansa.

Ymmärränpä ainakin miksi Malawiakvaarioksi suositellaan mahdollisimman suurta. NL-aquassa olevat kalat eivät todellakaan edes kokonsa puolesta sovi parisataa litraiseen purkkiin.

Ja hautaanpa ainakin suunnitelmat lisätä lajeja. Nytkin hermostuttaa, että miten tila riittää kunhan kalat saavuttavat aikuisen kokonsa.
tantrum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 20:44, 06.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Malawien kasvunopeudesta

Viesti Kirjoittaja tantrum »

Vuosia sitten C.Borleyt jotka elelivät 450l tankissani jäivät kyllä pienemmiksi kuin nykyiset yksilöt uudemmassa 720l tankissani.
Saattaa olla joku vaikutus tilallakin kalojen kasvuun, ehkä joku viisaampi osaisi valaista asiaa. Ainakin poikasten olen huomannut ottavan melkoisen kasvuspurtin kun siirtää isompaan altaaseen.
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
Poonah09
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 12:18, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Malawien kasvunopeudesta

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

Meilläkin borleyt iso könttejä... pituutta sen 20cm ja korkeuttakin 10cm... ja kyllä kasvavat ihan koko ikänsä.. ja hyvin pidettynä ja tauti vapaina elävätkin pitkään :)
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawien kasvunopeudesta

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Mulla malaweja ollut vasta n.1.5 vuotta joten malawien kohdalla en osaa vastata.
Yhdellä työ kaverilla oli isopurjepleko 180 l altaassa kunnes se adoptoitiin 600 litran altaaseen.Oli otettu vesivahingon sattuessa talteen tuohon 180 l akvaan ja siellä oli sitten elellyt vuosia ja toden näköisesti kääpiöitynyt.Pleko oli 600 litraiseen altaaseen muuttaessa ainkain 15 vuotias ja 20 cm.Eikä jatkanut kasvamista vaikka sai paljon lisätilaa.
Eräällä tuttavallani oli kaksi oskaria jotka vain kasvoivat ja kasvoivat ja allas kävi niille liian pieneksi.
Olen ymmärtänyt että jotkut kalat kasvaisivat tilan mukaan toiset taas saattavat kasvaa " ulos" altaista.
En tiedä olenko vääräässä mutta tämmöisen mielikuvan itse olen saanut vuosien varrella.Jos tässä nyt jotain perää on niin riippuuko sitten lajista tuo että kasvavatko tilan mukaan vaiko tilasta riippumatta...?
Mielenkiintoinen aihe tosiaan, pitääpä alkaa kysellä itsekkin asiaa viisaammilta :)!
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawien kasvunopeudesta

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Hmm... Hurjaa ajatusmallia on ollut nähtävissä myös toisinaan malawistien joukossa, että jos laitat oletettavasti isoksi kasvavan lajin pieneen purkkiin niin kasvaa "altaan mukaan" eli jää pieneksi! Ja tämä on toisille ihan ok :/ kauheeta. Myös seuraloiden kaloista ajatellaan toisinaan niin :(. niinku Aragon mainitsit, ni jotenkin huomannu, että on myös paljon yksilökohtaisia eroja lajeissa, että isossakin tankissa joku voi jäädä pienemmäksi kuin jossain toisessa isossa tankissa jne... Malawien kohdalla tuntuu, että kasvavat koko ajan, eri lajit eri tahtia ja näissäki rajujakin yksilöeroja. Esimerkkinä mm.mun crabrot, jotka tuli mulle n.3senttisinä ja puolen vuoden kuluttua olivat lähes 15cm :) Kun taas mulla on ollu caeruleukset ja socolofit hitaasti kasvavia ja vuodessakaan tullut kuin varmaan kolmisen cm lisää!
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Malawien kasvunopeudesta

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Joo, tosi hitaasti kyllä kasvavat. Huomaa myös siinä kun niitä poikasia kasvattaa niin moneen muuhun kalaan verrattuna näitä saa pitää montakn kuukautta vauvalassa ennen kuin voidaan miettiä aikuisten sekaan laittamista. Auratuskoiraat ovat näyttäneet nyt pysättäneen kasvun, mutta esim caeruleukset kasvavat edelleen vaikka olleet jonku vuoden jo mulla tuolla.myös trewojen kasvu hidastunut. Ihan kiva toisaalta, saavat sitten jatkaa kun isompi allas tulee :)
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawien kasvunopeudesta

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Juu, ei siis pidäkkään ajatella että laitanpa nyt noita jättikokoisen kalan poikasia "kääpiöitymään" tuonne pikku purkkiin! Itekkin nyt niitä Frontosoja olen hankkimassa ja vaikka niistä sanotaan että kasvu ei ole yhtä " räjähtävää" kuin esim. Oskareilla niin ajoissa ne pitää siirtää riittävän isoon altaaseen, enkä voi olettaa että "no niillä on nyt tuon verran tilaa, eivätköhän ymmärrä lopettaa kasvamisen sopivasti etteivät kasva ulos".
Mietin että kyllä toi jalostus varmaan jotain vaikuttaa myös.Luokkakaverillani oli joskus seurala jossa oli tosi komeita kardinaalitetroja.Valehtelematta tuon 5 cm mittaisia hyvinvoivan näköisiä tyyppejä! Mun seuralassa taas kun oli niitä niin kymmenestä kalasta jos viisi oli normaaleita niin se oli jo hyvin.Aina kun kymmenen parven ostin niin aina joukossa muutama pikkuinen rimpula joka ei kasvanut lainkaan, osa taas kasvoi muttei tuollaiseen kokoon koskaan, osa taas pullistui niin että näyttivät enempi kultakalan mallissilta kuin tetroilta.Eikös sen jalostuksen tiedetä tuollaisiin epämuodostumiin vaikuttavan niin miksei myös aikuiskokoonkin voisi vaikuttaa.
Mullakin malawit kasvaneet tosi vaihtelevasti lajista riippuen.Joka lajissa ne muutamat suuremmat yksilöt ja osa taas pienempiä.Tuo varmaankin vähän luonnon laki että kaikki eivät kasva aina siihen netissä sanottuun mittaan.Acei msuli uroksista johtava mulla suurin kala tällä hetkellä ja on jo isompi mitä cichlid forumin mukaan pitäisi olla.Aika tarkkaan itseasiassa nyt mun kämmenen mittainen.
Tuon työkaverin plekon kohdalla....Kiva tietysti että saatiin talteen mutta olisihan tuolle nyt pitänyt jo heti alkaa etsiä tilavampaa kotia.No nykyäänkin vielä hengissä ja elelee nyt 2 metrisessä altaassa :)!
Osaakohan kukaan tähän kasvunopeuteen sanoa yhtä ja varmasti oikeaa vastausta...melko vaikea aihe :)!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”