malawi sairaana

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisut2015
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 12:33, 02.07.2015
Sukupuoli: Nainen

malawi sairaana

Viesti Kirjoittaja Fisut2015 »

Hei! Mikä malawiani vaivaa, kun sen pyrstö on rispaantunut? Ui välillä laiskasti ja evät supussa. Ruoka maistuu ja välillä kuitenkin menee pystyasentoon uimaan ulkosuodattimien putkien lähettyville. Muut malawit terveitä. Uivat ympäriinsä, syövät hyvin. Akvaario perustettu kolme viikkoa sitten bakuilla ja vedenparannusaineella. Voiko kalaa enää pelastaa? Uskaltaako sitä enää pitää muiden kalojen seassa?
Fisut2015
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 12:33, 02.07.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: malawi sairaana

Viesti Kirjoittaja Fisut2015 »

Sairas kalani?
Liitteet
Tässä kuva malawistani
Tässä kuva malawistani
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: malawi sairaana

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Mittaisin vesiarvot, erityisesti nitriitin.

Epäilen vahvasti bakutulehdusta. Jos muut ok, turha muita lääkitä tietysti. Pistäisin sairaalakippoon ja Baktopur direktiä ja halutessa Baktopuria lisäksi. Ovat vahvoja bakulääkkeitä. Myös Baktopur direct ja Ectopur voisi olla ihan hyvä yhdistelmä. Mutta tosiaan erilliskippoon, kova ilmastus ja lääkettä.

Mutta kaiken pohja ovat hyvät vesiarvot. Mittaisin ne pääkiposta tarkasti. Vedenvaihtorutiinit ja suodatus ovat mitä? Ja vesiarvot? Nuo ovat usein huonon veden laadun tuotoksia.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisut2015
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 12:33, 02.07.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: malawi sairaana

Viesti Kirjoittaja Fisut2015 »

Kävin akvaarioliikkeessä kuvan kanssa ja kerroin kalan touhuista ja kunnosta. Arveli, että tapellut toisen uroksen kanssa. Ja arveli myös, että alistaa sen niin pahasti, että kuolee 2-3 viikossa pois. Nyt jo pakoilee suodatinletkujen taakse. Onko tämä todella niin tyypillistä malaweille, että heikoin yksilö "tapetaan" näin raakaluontoisesti? Veden arvot olivat nitriitti 0, pH 8. Arveli, että kolmen kuukauden kuluttua pitäisi lisätä korallimursketta. Vedenvaihto edessä 2 viikon päästä. Se onkin ensimmäinen, kun akvaario perustettu vasta 3 viikkoa sitten.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: malawi sairaana

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Malawi-kokemukseni ei ole kovin vahvaa, mutta välillä ne voi kyll tapella pahastikin, mutta ne ovat sitkeitä sissejä, jotka kyllä toipuvatkin yleensä hyvin, kun vesi on puhdasta. :) Minkä kokoinen akvaario on ja paljonko siellä on mitäkin kaloja? Eli onhan niitä riittävästi siellä, jotta pysyvät rauhallisempina kuin liian pienellä porukalla. :) Joku tietävämpi saa sitten kommentoida onko niitä "sopivasti", mä en osaa ottaa siihen oikeasti kantaa.

Mä kehottaisin vaihtamaan vettä heti. Jos ne on kolme viikko lillineet samassa vedessä, niin sekin voi aiheuttaa sairastumista ja "masennusta" kalalle. Mä voisin suosittaa varovaista alkua, eli vaihtaisi tänään ja huomenna 30 % pois ja sitten kerran viikossa vähintään puolet kerralla vaihtoon, jotta vesi pysyy hyvänä. Mä neuvon nyt varovaisemmin kuin mitä itse tekisin, jottta ei tule mitään katastrofeja. Jos tuollainen akva tulisi vastaan, johon ei ole kolmeen viikkoon vaihdettu vettä, niin saattaisin kyllä itse rysäyttää sinne heti ison vedenvaihdon, mutta jos teet sellaisen ja tapahtuu jotain, niin irtisanoudun vastuusta. [;)]

Mä voimakkaasti kyllä kritisoin tuota liikeen antamaan vedenvaihto-ohjetta, mielestäni puhdas vesi on tärkein elementti kaloja hoidettaessa, eli viikottain pitäisi sitä vettä vaihtaa! Määrä on ehkä enemmän makuaisia, mä toteutan puolet vaihtoon kerralla metodia, joku vaihtaa vähemmän kerralla. :) Ja tuo korallimurska kuulostaa minun korviini vähän "wanhanaikaiselta", mä elän niiden oppien mukaan, että Malawilan pH pidetään yllä ruokasoodalla tai valmiilla Malawi-mineraalisekoituksilla. (koitan vältellä sanaa suola, jotta ei sekoiteta natrimkloridiin. ;) )
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: malawi sairaana

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

En usko, että kyseistä kalaa alistetaan. Tuo on tyttö esteri (Metriaclima estherae) ja kunhan vain tyttöjä on viitisen kappaletta poikia kohden niin saavat olla rauhassa. Jos kala olisi poika niin uskoisin, että toinen poika on kiusannut urakalla ja saattaa tosiaan kuolla jatkuvaan jahtaamiseen. Esterit kuitenkin ovat aika rauhallisia ja minulla on tällä hetkellä peräti neljä poikaa 450 litran altaassa ja tulevat toimeen hyvin. Jokaisella on oma piilo.

Pidä huoli, että kaloja on reippaasti enemmän kuin mitä yleensä suositellaan. Tällöin kiusaaminen jakaantuu kaikkien kesken ja yksi ei joudu silmätikuksi. Neljä viisi tyttöä per poika. Lisäksi pidä huoli, että altaassa on reippaasti piilopaikkoja jotta kalat voivat vallata omat reviirit ja pääsevät piiloon.

Mikään expertti en sairauksien suhteen ole, mutta minusta tuossa kuvassa näyttäisi olevan joku bakteeritulehdus evässä. Voi olla, että on seurausta liian vähäisistä vedenvaihdoista ja uudesta akvaariosta.
tantrum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 20:44, 06.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: malawi sairaana

Viesti Kirjoittaja tantrum »

Kuvasta vaikea sanoa, kyllä ne naaraatkin joskus joutuvat riitoihin. Itellä ollut yli kymmenen vuotta malaveja ja olen tullut siihen tulokseen että tärkeintä kalojen hyvin voinnille on runsaat veden vaihdot ( 50% vähintään kerran viikossa, poikasille joka kolmas päivä ). Kannattaisi mittailla nitraatti arvot altaasta, ne kertoisi vähän lisää akvan tilanteesta.
Korallimurskan tarpeellisuus vähän kyseen alainen, mielummin vedenvaihdon yhteydessä jotain Ph puskuria. Jos asustelet helsingin suunnalla niin NL-Aquasta saa halpaa ja toimivaa Malawi suola.
Ja onhan sekin mahdollista että on uros kyseessä, oransseja uroksia on olemassa. Silloin saatta olla tappelu kyseessä ja siitä kyllä parantuu jos on vesi arvot kunnossa ja paikkoja missä piileskellä..
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”