ophthalmotilapia ventralis

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

ophthalmotilapia ventralis

Viesti Kirjoittaja paul »

Tuommoinen kala tuli vastaan ruotsin tukkulistoilla.
Onko kokemuksia ko lajista.

Netistä löytyy aika vähän tietoa.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: ophthalmotilapia ventralis

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

paul kirjoitti:Tuommoinen kala tuli vastaan ruotsin tukkulistoilla.
Onko kokemuksia ko lajista.

Netistä löytyy aika vähän tietoa.
Ongelma on se, että tukkulista ei oikeastaan kerro mikä lala on kyseessä. Googlaamalla nimen kuvahaun ja vilkaisemalla muista sivustoja huomaa että ilman vielä yhtä nimeä voi saada vaikka minkänäköistä kalaa.
Ahvenia ja monneja.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: ophthalmotilapia ventralis

Viesti Kirjoittaja paul »

Sen verran olen Tanganjika cichliden(Ad Konings) - kirjasta selviää, että noita on 4 eri värimuunnosta riippuen missä päin järveä asustaa.
Tuo mikä oli ruotsin tukkulistoilla oli tuo musta-valkoinen kaveri.
Se mitä olen ymmärtänyt googlella hakemalla, että noita ei saa sekoittaa vaan pitää olla samaa aina yhdessä altaassa.
Kuitenkin lajina muuten ilmeisesti sama muuten.

Se mitä luin niin ovat rauhallisia, mutta koiras puolustaa kutua ja yhtä koirasta kohden pitää olla vähintään kolme naarasta.
Myöskin vain dominoiva koiras on värikäs.

Kuitenkin kokemukset on tuolla laidasta laitaan eikä selviä minkälaisesa seurassa tai altaassa ovat asustelleet.
Olisi siis kiva kuulla jos jollain täällä olisi kokemusta. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: ophthalmotilapia ventralis

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

paul kirjoitti:Sen verran olen Tanganjika cichliden(Ad Konings) - kirjasta selviää, että noita on 4 eri värimuunnosta riippuen missä päin järveä asustaa.
Tuo mikä oli ruotsin tukkulistoilla oli tuo musta-valkoinen kaveri.
Se mitä olen ymmärtänyt googlella hakemalla, että noita ei saa sekoittaa vaan pitää olla samaa aina yhdessä altaassa.
Kuitenkin lajina muuten ilmeisesti sama muuten.

Se mitä luin niin ovat rauhallisia, mutta koiras puolustaa kutua ja yhtä koirasta kohden pitää olla vähintään kolme naarasta.
Myöskin vain dominoiva koiras on värikäs.

Kuitenkin kokemukset on tuolla laidasta laitaan eikä selviä minkälaisesa seurassa tai altaassa ovat asustelleet.
Olisi siis kiva kuulla jos jollain täällä olisi kokemusta. :)
Malawit ovat se osuus mita itsellä ei ole ollut, sensijaan ainakin jossain vanhassa keskustelussa näitä on sivuttu. Ovatkohan nämä sitten värimuotoja? http://www.cichlid-forum.com/profiles/r ... ?genus=138
Ahvenia ja monneja.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: ophthalmotilapia ventralis

Viesti Kirjoittaja paul »

Näin olen ymmärtänyt
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
tantrum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 20:44, 06.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: ophthalmotilapia ventralis

Viesti Kirjoittaja tantrum »

Ruotsista rantautui kyseistä kalaa mulle vajaa 2 vuotta sitten 5kpl, niistä paljastui kaksi urokseksi. Urokset aloittivat riitelyn melko nuorina ja pienemmäksi jäänyt alkoi nääntymään ja kuoli. Jäljelle jäänyt uros kutikin pari kertaa naaraiden kanssa mutta sen kyltymätön kutu into alkoi näännyttämään naaraita. 1,5 vuotta myöhemmin viimeinen uros uiskentelee NL-Aquan isossa Tanganjika altaassa yksinään.
Ventraliksesta olen vastaavanlaisia kertomuksia lueskellut jälkikäteen useamman. Vaativat ilmeisesti melko suuren altaan ja suuren parven selvitäkseen. Ventralis ilmeisesti agressiivisin Ophthalmotilapioista.
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: ophthalmotilapia ventralis

Viesti Kirjoittaja paul »

tantrum kirjoitti:Ruotsista rantautui kyseistä kalaa mulle vajaa 2 vuotta sitten 5kpl, niistä paljastui kaksi urokseksi. Urokset aloittivat riitelyn melko nuorina ja pienemmäksi jäänyt alkoi nääntymään ja kuoli. Jäljelle jäänyt uros kutikin pari kertaa naaraiden kanssa mutta sen kyltymätön kutu into alkoi näännyttämään naaraita. 1,5 vuotta myöhemmin viimeinen uros uiskentelee NL-Aquan isossa Tanganjika altaassa yksinään.
Ventraliksesta olen vastaavanlaisia kertomuksia lueskellut jälkikäteen useamman. Vaativat ilmeisesti melko suuren altaan ja suuren parven selvitäkseen. Ventralis ilmeisesti agressiivisin Ophthalmotilapioista.
Upea kala, mutta itsekkin saanut sen verran selville, että vaatii oikeasti ison altaan.
Jää odottamaan tulevaisuutta siis :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”