Kultakalat + seuralaiset

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kumina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 21:53, 28.01.2002
Paikkakunta: Finland

Kultakalat + seuralaiset

Viesti Kirjoittaja kumina »

Noh kolmas akvaario istutettu kuukausi sitten pöytään, litroja 300. Kaloina 3 huntupyrstökultakalaa ja 3 partamonnia, uros + 2 naarasta. pH 7, kovuus 9, nitriittiä ei, nitraattipituus minimiluokkaa. Lämpötila 23.

Tässä olen kirjoja lueskellut ja yrittänyt etsiä jotain seuralaislajia ja ajattelin synnyttäviä rotuja, joilla kuulostaa olevan samat vesiarvot. Harkinnassa kutisten kavereiksi molleja, platyja ja miekkapyrstöjä. Ok? Miljoonakaloja ei missään tapauksessa.

Ja tuota, minkäslaista monipuolista ruokavaliota kultakaloille voi suositella? Olen ostanut kultakalahiutaleita, ja hyttystoukat menee innolla alas, niinkun monnien pohjaruokakin

Kultakaloille vedenvaihtoja olen tehnyt 1/3 viikon välein. Ja pohjasoraa 2 viikon välein. Ok?

Kultakalojen omistajilta ainakin olisi mukava saada vinkkejä ja muuta ideaa. EI ole pahemmin kuin kirjallista tietoa näistä vekkuleista. Suttuleikeistä olen kyllä kuullut, ja nekin varmaan hetken päästä alkavat. Onneks on vahvoja kasveja
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

quote:
Ja tuota, minkäslaista monipuolista ruokavaliota kultakaloille voi suositella? Olen ostanut kultakalahiutaleita, ja hyttystoukat menee innolla alas, niinkun monnien pohjaruokakin


Kultakala on viherpiipertäjä. Eli kasvisruokaa, herneitä, viherhiutaleita, vihertabuja, limaskaa jne...


t. Kati
Minxi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 23:25, 27.08.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minxi »

Oletko harkinnut seuralaisiksi jotain muita kuin kaloja? Meillä on kultakalojen seurana kaksi kultakotiloa (eli omenakotiloa). Eivät ole tietenkään niin vilkkaita kuin kalat, mutta ovatpahan vähän erilaista katseltavaa. Viihtyvät hyvin samanlaisessa vedessä kuin kultikset ja ovat tehokkaita levän syöjiä. Lisääntyvät myös ahkerasti, mutta lisääntymistä on helppo kontrolloida keräämällä "kutukasat" pois peitinlasista.

Voi olla että nuo pienemmät kalat voisivat joutua piankin kultakalojen ruokalistalle. Ainahan voit toki kokeilla. Minun mielestäni kultakalat ovat parhaimmillaan ihan keskenään.

Laita paljon kasveja, näin ne kestävät välillä kalojen satunnaista nyppimistäkin. Vesirutto on hyvä nopeasti kasvava kasvi, jonka sekaan meillä kultakalat useimmiten myös kutevat. Syötäväksi annan limaskaa (se rehottaa muissa akvaarioissa) viikoittain ja se häviää parempiin suihin salaman nopeasti.

Muuhun ruokavalioon kuuluu kultakalojen omat rakeet (sotkee vähemmän kuin hiutaleet), ulkokaloille (karpit)tarkoitetut ruokarakeet, pakaste surviainen. Isoista spiruliina disketeistä saa puuhaa kaloille pitemmäksikin aikaa. Kaikenlaista vihannesta kannattaa myös kokeilla, kesäkurpitsaa, porkkana suikaleita, paprikaa, salaattia, kaalia... Ruoki kaloja useita kertoja päivässä, meillä annetaan ruokaa jopa kuusi kertaa päivässä.
Kesät kultakalat viettävät ulkona ja siellä ne saavat lähes jatkuvasti ruokaa kun ötököitä tipahtelee veteen. Kesän ruokalista on muuten aika monipuolinen: etanoita, kastematoja, kaikenlaisia lentäviä ötököitä, muurahaisia, lehtiä (kukista, puista), ruohoa ja tietenkin lisäksi vielä samat pöperöt kuin talvella sisällä. Ovat todellakin kaikkiruokaisia, maistelivat jopa sammakon koipia, mutta mokomat sammakot olivat liian nopeita ja pötkivät karkuun.

Pohjaa saa todellakin putsata aika ahkerasti ja muutenkin vettä vaihtaa säännöllisesti. Itse vaihdan vettä joka viikko korkeintaan puolet, usein n. 1/4-1/3. Hyvä sisäsuodatin (+ulkosuodatin) auttaisi asiaa paljonkin, itse olen ainankin toistaiseksi pelkästään ulkosuodattimen varassa.
kumina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 21:53, 28.01.2002
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja kumina »

Kiitos vaan vastauksista. Huomenna suunnistan taas akvaariokauppaan. Nuo platyt olis tulossa mukaan toisesta pienestä akvaariosta, ovat n. vuoden ikäisiä, naarasplatyt ovat n. 6-senttisiä (5 kpl) ja urokset 4-5cm. Mietin että kun naaraat ovat niin pulleita ja näyttävät melko kookkailta, etteivät varmaan suoraan kultiksen suuhun polski...

Sopiiko muuten mikään monnislaji tuohon 23-asteiseen veteen. Olis ihana saada parvi albiinoja...

Jos päätän perustaa ihan vaan kultakala-akvaarion, suosittelisitteko että kasvattaisin jengin kokoa esim viiteen huntupyrstöön?
Minxi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 23:25, 27.08.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minxi »

On kiva olla avuksi!

Kyllä tuohon akvaarioon mahtuisi pari kultista lisää. Huntupyrstöiset eivät kasva niin isoiksi kuin meidän vähemmän jalostetut, joita tuntuu mahtuvan juuri nämä neljä 240 litraan.

Sopivia monnisia ei taida olla noin kylmään veteen.

Kerro sitten kuinka platyt ja muut pärjäävät kultakalojen kanssa.
sendie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 19:47, 30.01.2002

Viesti Kirjoittaja sendie »

Täälläkin on mietiskelty ja pohdiskeltu kultakala-akvaarion ottamista. Uuden akvaarion kalasto on pelkkä kysymysmerkki. Voisit tosiaan kirjotella toimiiko kultisten ja synnyttävien yhdistelmä.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:
Voisit tosiaan kirjotella toimiiko kultisten ja synnyttävien yhdistelmä.


Minä voin kirjoitella toimivuudesta jotain kokeilemattakin. Ensinnäkin kultikset syövät synnyttävien poikaset, miksei kasvaessaan ja makuun päästyään vähän aikuisemmatkin. Tämä saattaa vielä olla ihan positiivinenkin asia. Synnyttävät taasen saattavat äityä maistelemaan kultakalan kylkiä mikä ei sitten enää niin hyvä olekaan.

En suosittele yhdistelemään näitä.

-Holzig-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

quote:
quote:
Voisit tosiaan kirjotella toimiiko kultisten ja synnyttävien yhdistelmä.


Minä voin kirjoitella toimivuudesta jotain kokeilemattakin. Ensinnäkin kultikset syövät synnyttävien poikaset, miksei kasvaessaan ja makuun päästyään vähän aikuisemmatkin. Tämä saattaa vielä olla ihan positiivinenkin asia. Synnyttävät taasen saattavat äityä maistelemaan kultakalan kylkiä mikä ei sitten enää niin hyvä olekaan.

En suosittele yhdistelemään näitä.

-Holzig-


Hei!
Tiesittehän tämän:
"Akvaarion veden määrän, laadun, lämpötilan, vesipinta-alan ja veden syvyyden on oltava sopivat ottaen huomioon kalalaji, kalojen koko ja lukumäärä. Vettä on vaihdettava tai puhdistettava säännöllisesti siten, että sen laatu pysyy hyvänä."

"Kalaryhmiä, -parvia ja -lajeja yhdistettäessä tai luotaessa uusia kaloja ryhmään on erityistä huomiota kiinnitettävä kalojen yhteensopivuuteen ja kalojen parvikäyttäytymiseen."

Ylläoleva on lainausta lainvoimaisesta ja noudatettavasta määräyksestä, jonka perusteella kultakalojen kanssa ei voi yhdistellä mitä vain kenen tahansa suosittelemaa.

http://www.liaani.net/elsuoj/elsuojp.html
Mitenköhän akvaarioharrastelijat saisi noudattamaan lakia ja sen perusteella annettuja määräyksiä?

www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”