Uusi lutakko

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Nishikoi
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Uusi lutakko

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

rg500 kirjoitti:Kiitos Juhalle. Motonetistä löysin mieleisen haavin. Siinä on pieni silmäkoko jossa kumipinnoite. Itse kehys on aivan mielettömän iso. Siis täydellinen, eikä hintakaan ollut päätähuimaava 29€.
Vartta meinasin jatkaa alumiiniputkella n. viiteen metriin.
Mulla on n 3m haavi ja isommat kalat painaa jo sen verran että sillä niiden nostaminen ei tahdo enää onnistua ilman ärräpäitä..

ps.
Löytyiskö jostain kaavaa paljonko 3kg painaa/tulee vääntöä jos on 5m varsi ja kiinnepiste on 50cm kohdalla päästä.
Pihalampi n.120 000 litraa + talviallas 12000 litraa ja 2 kpl 2700litraa
https://www.youtube.com/watch?v=gK8ytO07iI4
rg500
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 16:36, 25.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusi lutakko

Viesti Kirjoittaja rg500 »

Haavi onkin vain kalojen kiinniottoa varten. Nostan kalat pienemmällä haavilla ylös.

Suodatinhuonekin edistyy koko ajan. Viikonlopun aikana sain peltikaton ja villoituksen valmiiksi. Tänään aloitin sisäpuolen paneloinnin.
Jorma_L
Junior Member
Junior Member
Viestit: 153
Liittynyt: 08:17, 26.06.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsingistä vähän pohjoiseen
Viesti:

Re: Uusi lutakko

Viesti Kirjoittaja Jorma_L »

Nishikoi kirjoitti:
ps. Löytyiskö jostain kaavaa paljonko 3kg painaa/tulee vääntöä jos on 5m varsi ja kiinnepiste on 50cm kohdalla päästä.
Jos tarkoitat tilannetta, missä toinen käsi on varren päässä ja toinen 50cm kohdalla?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vipu

Vääntö on 5m (10 x 50cm) päässä siis kymmenkertainen siihen verrattuna että 3kg massa olisi siinä kädessä joka on 50cm etäisyydellä varren päästä. 3kg kala tuntuu siis 30kg silloin. Siinä saa olla jo papua hauiksessa jos tuon nostaa. Käsipainot salilla on normaalisti 5kg ja isot miehet käyttää 10kg.;)
pove
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 17:26, 21.01.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Uusi lutakko

Viesti Kirjoittaja pove »

Nyt on kyllä hieno lutakko tehty! 8O
150 litrane Seposapusoppa.
rg500
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 16:36, 25.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusi lutakko

Viesti Kirjoittaja rg500 »

Nyt on tämäkin ihme nähty. Eletään vuoden loppua ja lutakossa ei ole kuin pieni vedenkierto ilmapumpulla pohjakaivoista, silti kaikki jäät ovat lähteneet pois. Pitäisiköhän kalat laittaa takaisin kun en niitä raaskinut jättää tuonne kylmyyteen.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Uusi lutakko

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

rg500 kirjoitti:Nyt on tämäkin ihme nähty. Eletään vuoden loppua ja lutakossa ei ole kuin pieni vedenkierto ilmapumpulla pohjakaivoista, silti kaikki jäät ovat lähteneet pois. Pitäisiköhän kalat laittaa takaisin kun en niitä raaskinut jättää tuonne kylmyyteen.
Kyllä kai se talvi vielä tulee, vaikka säätila viimeaikoina on kyllä ollut aika lämmin ja sateinen. Itse olen pohtinut nostattaa vene takaisin vesille, kun säätilat suosisi veneilyäkin :)
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Uusi lutakko

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Laskennallisesti kylmin kuukausi on helmikuu, sitten kun se on ohi voi alkaa harkitsemaan. Täällä odotellaan kultakalojen kanssa vielä kohtuu pitkään. Tällainen lauha talvi sopii kyllä meikäläiselle hyvässä lykyssä jopa Wisteria ja herkemmät liljat selviävät tästä talvesta hengissä.
Chondro
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 10:53, 28.01.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Uusi lutakko

Viesti Kirjoittaja Chondro »

Hieno Lutakko, joka sysäsi omatkin ajatukset jo tulevaan kesään ja omiin lampisuunnitelmiin. Tekniikasta olisi kiva kuulla vielä yksityiskohtia, kuten miten sen proteiiniskimmerin kanssa kävi?

Sinulla oli toisessa linjassa hiekkasuodatin. Itse olin ajatellut sieven perään Ruotsissa paljon käytettyä "helmisuodatinta": http://www.vesielama.fi/fi/kehittyneet- ... sdamm.html

Mitä tuumaat tai onko muilla näistä kokemuksia?
rg500
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 16:36, 25.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusi lutakko

Viesti Kirjoittaja rg500 »

Tein muutaman proteiiniskimmerikokoeilun ja niistä osa toimi ihan kohtalaisesti mutta vaahtoa ne eivät juurikaan tuottanut.
Luultavasti syynä on biologiset suodattimet mitkä pitäisi olla todella ylimitoitetut tuohon kalamäärään nähden. Purosta valuva vesikään ei ala juurikaan vaahtoamaan.
Jätin proeiinisimmerin siis kokonaan pois ja jos näyttää että tarvetta on niin kyhään sen takaisin nopeasti.

Minulla ei ole kokemusta helmisuodattimista mutta itsekin tutkin niitä.
Päädyin siihen tulokseen että hiekkasuodatin sopii minulle paremmin.
Helmisuodatin on huomattavasti parempi biologisena suodattimena koska kasvupinta-alaa on enemmän bakteereille mutta käsittääkseni se ei toimi aivan yhtä hyvin mekaanisessa suodatuksessa.
Ostin Ultrasieviin tiheämmän siivilän ettei hiekkasuodatin tukkeentuisi niin nopeasti.
Ongelmia ei minulla ole hiekkasuodattimen (255kg) kanssa ollut mitään ja puhdistusväli on minulla kaksi viikkoa (vaikka tarvetta silloinkaan vielä ei olisi).
K1 minulla on ilmatussa altaassa n. 400l. tällä hetkellä. Japanmat mattoa on 4 neliötä ja toinen samanlainen satsi odottaa alakerrassa asennusta. k1 saan laitettua vielä ainakin 300l. lisää jos tarvetta on.

Tässä linkissä on mielestäni erittäin hyviä ideoita lähinnä suodattimien rakentamiseen http://www.lagunakoi.com/Filtration-Designs-c-9.html
Chondro
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 10:53, 28.01.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Uusi lutakko

Viesti Kirjoittaja Chondro »

Kiitokset hyvästä linkistä. En ollut vielä mistään löytänyt näin seikkaperäisiä ohjeita suihkujen sijoittelusta ja altaan muodosta puhtaanapidon kannalta.

Vielä tulee mieleen muutama käytännönläheinen kysymys: Voiko pohjaventtiilien putkivetoihin käyttää tavallista viemäriputkea muhviliitoksilla, vai tarvitaanko liimattavia osia, kun ne ovat koko ajan täynnä vettä?

Minulla olisi tavoitteena pitää karpit altaassa ympärivuotisesti. Talvella voisi käyttää vain toista suodatinlinjaa ja siinäkin pienentää kierrätysveden määrää. Ymmärtääkseni silloin vapautuvat kaasut pääsevät poistumaan avoimista suodattimista suodatinhuoneeseen (jossa taas ilma vaihtuu). Riittääköhän tämä, jolloin jääkannen aukipidosta ei tarvitsisi huolehtia? Milleköhän korkeudelle talvella käytettävä suihkuläpivienti pitäisi asentaa, jotta jäätymisestä ei ole vaaraa, mutta toisaalta ei myöskään turhaan sekoiteta pohjan lämpimämpää vettä?
rg500
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 16:36, 25.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusi lutakko

Viesti Kirjoittaja rg500 »

Kyllä homma vaikeutuu valtavasti jos ei käytä tuota liimattavaa PVC-U putkea. Silloin putket eivät ainakaan vuoda ja liitos esim. pohjakaivoihin on helppoa.
PVC putken liimaus on kohtalaisen haastavaa koska liima kovettuu melkein heti kun kappaleet on laitettu yhteen.
Minä suunnittelin kaikki liimaukset todella huolella jolloin yhtään liimausta en joutunut uusimaan mutta aikaakin siinä tuhraantui.

Teen parasta-aikaa alakertaan kunnon talviallasta jonne tarvitsen vielä venttiilejä ja putkia mutta luulen että niitä jää kohtalainen kasa ylimääräiseksi. Katsotaan jos vaikka päästäisiin kauppaa tekemään.
Minulla on ainakin 4 110mm giljotiiniventtiiliä, 2 110mm palloventtiiliä, putkia, mutkia ja muutakin varmasti käypää tarviketta.

Tuosta talvihommasta ei kauheasti kokemusta ole mutta olen sitäkin suunnitellut.
Minä tekisin niin että laittaisin ilmapumpulla aivan pienen virtauksen läheltä pohjaa n. 20 cm pohjasta. Sitten laittaisin vesipumpun mikä pitäisi jäässä reikää. Pumppu voisi olla mahdollisimman korkealla mutta tietysti niin että se ei jäätyisi. En tiedä miten kaasut käyttäytyy jään alla niin tuolla varmistaisin ainakin niiden poistumisen. Luulen että pumpun tuoma lisähappi veteen ei ainakaan pahitteeksi olisi.
Suodattimien ei talvella tarvitsisi olla päällä ollenkaan tai tosiaankin aivan pienellä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”