Parvekeallas???

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:57, 09.12.2012
Sukupuoli: Nainen

Parvekeallas???

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Olisiko umpihullu idea laittaa kaloja jonkinlaiseen altaaseen parvekkeelle? Parvekkeeni ei ole aivan pieni, mutta ei myöskään mikään jättiläisterassi.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Parvekeallas???

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Kerrohan lisää, millaista mietit.
Suurta vai pienenpientä allasta, kesä vai talvikäyttöön jne.
Siitähän se hulluus vasta paljastuu...
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:57, 09.12.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Parvekeallas???

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Jonkinlaista muoviallasta kai kesäkäyttöön. Onko kellään kokemusta. Aika voimakas ilta-aurinko mun partsilla.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Parvekeallas???

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Ei ole minulla mitään kokemusta, mutta tuli mieleeni, että jokin Nothobranchius-laji voisi olla tällaiseen paras valinta. Nyt jos keväällä kuoriutuisivat, niin syksyllä tai viimeistään talvella ne jo kuolisivat vanhuuttaan. Lajit kestävät suuria lämpötilanvaihteluita ja Afrikassa näitä pyydetty jopa 35-asteisista vesistä. Varmuuden vuoksi laittaisin kuitenkin lämmittimen ja jonkin varjon altaan päälle.
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:57, 09.12.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Parvekeallas???

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Hei, sama idea tuli (lajivalinnasta!) itselle mieleen. Itse asiassa muutenkin olen noita harkinnut, kun niin ihme kaloista täältä luin, mutten vain ole tiennyt, että mihinkä altaaseen. Haaveilen neontetraparvesta isossa altaassa, mutta nyt on pienessä asunnossa neljä allasta täynnä milliksiä. :? Partsilla on sähköpistoke, tosin vain yksi, enkä tiedä, uskaltaako ulos laittaa mitään jatkojohto/jakorasiavirityksiä. :roll: Joku suodatinhärdelli siihen pistorasiaan kai pitäisi kiinnittää.

Kuinka monta kuukautta nuo Notobrachiukset elävät? Jos pitäisin niitä kesän partsilla, ja syksyyn mennessä järjestelisin miljoonakala-asiani niin, että saisin yhden akvaarion tyhjennettyä niistä/siirrettyä pois olohuoneesta, ja saisin olohuoneeseen sen isomman altaan, jonne ensin ottaisin Notobrachiukset "talvisäilöön", ja niiden kuollessa ostaisin tilalle talven iloksi sen neontetraparven...
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:57, 09.12.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Parvekeallas???

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Joka tapauksessa haluaisin kesäksi partsille kasviviidakon, ja se varmaan suojelisi pahimmalta paahteelta vähän tuota kala-allastakin. Mitähän muuta suojaa tuohon sitten laittaisi. Loma-aika on tietysti aina haaste; jos kuusi viikkoakin olen pois, pitää olla ahkerat kesähoitajat. (Sisäkalojen kanssa tosin olen saanut järjestymään jopa neljän kuukauden muualla asumisen kavereiden suosiollisella avustuksella...)
nicholaus82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 15:33, 05.01.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Parvekeallas???

Viesti Kirjoittaja nicholaus82 »

Itse joskus aloin samanlaista myös miettimään ja nyt kunhan ilmat lämpenee niin projekti alkaa kun viime kesän parveke remontti pilasi kaiken, hommasin viime keväänä 300l puutarha altaan jonka aion siis laittaa parvekkeelle. Sivuosat altaassa ovat korkeammalla kuin pohja joten kun altaan täyttää vedellä niin sivut lerpahtavat alas joten niiden alle pitää saada tukea. Teen kehikon altaan ympärille joko puisen tai harkoista sekä pohjalle muovia jonka jälkeen ajattelin täyttää sitä hiekalla altaan alta ja sivuilta ja tietysti vähän multaa altaan ympäryksille jotta saisi kasveja laitettua.

Sen jälkeen pitäisi sitten pohtia vaan että mitä altaaseen laittaa ja kuinka suodatukset ja muut..
"pakkanen kesyttää nudistin"
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:57, 09.12.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Parvekeallas???

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Kerrohan sitten kokemuksistasi. Aloin miettiä, jos sittenkin laittaisin ensi alkuun vain jonkinalaisen vesialtaan, ehkä saisin jostain sinne lumpeita tms., ja voisin viritellä siitä ehkä jonkinlaista varavesisäiliötä maakasveille loman ajaksi (ideoita? villalankaa???) Voisin hankkia jonkun lämpömittarin ja seurailla tilannetta mahdollisia tulevia kalaisia kesiä varten.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”