Lammikon reunan maisemointi

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tanija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 00:03, 03.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja tanija »

Nyt olisivat hyvät ideat tarpeen. Meillä on pihassa ollut toistaiseksi kalaton lammikko noin seitsemän vuotta, kokoa löytyy jotakin 9000-11 000 litran väliltä. Lammikko päätettiin tänä vuonna siivota perusteellisesti ja samalla toista liian korkeaa reunaa madaltaa. Tänä kesänä olisi toiveena saada lammikkoon vihdoin kalojakin, mutta nyt heti ensimmäinen ongelma on lammikon siistinä pitäminen.

Siivotessa lammikkoa sieltä saatiin kantaa ämpärikaupalla kaikenlaista mönjää ja jätettä pois, joka oli hienosti mennyt pohjalla ja reunoilla olevan soran väliin. Kaikki sora päätettiin poistaa, sillä lammikon puhtaanapito orgaanisesta jätteestä tulee olemaan tärkeää kalojen kannalta. Nyt pitäisikin keksiä miten lammikosta saisi helppohoitoisen. Heti ensimmäiseksi kaikki kasvit joutuvat ruukkuihin, mutta millä ihmeellä muovin reunan naamioisi?

Tällainen oli ajatuksissa: http://www.pihakauppa.fi/sorapintainen- ... -1605.html

Mutta tuo puromuovi kaatui siihen, että lammikon ympärys on noin 18 metriä ja tuollainen 40 cm leveys ei riitä peittämään kuin aivan pienen suiron (kauheasta rahanmenosta puhumattakaan...).

Tässä kuvaa lammikon nykytilasta: Kuva
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Anteeksi, että häiritsen tätä keskustelua, mutta minun on pakko kysyä tätä. Täällä A-W:ssä harvemmin avaudutaan oman perheen ihmisjäsenistä, joten en tiedä onko lammikkoharrastajilla noita imeväisiä, jotka ovat alituiseen vaarassa hoippuessaan pitkin pihoja ja mantuja. Teettekö te koskaan aitaa lammikon ympärille, jotta pienokaiset eivät sinne hukkuisi?

Akvaariomaailman numerossa 3/2013 oli taas mainioita juttuja kuvien kera lammikoista, tarkemmin sanoen Kangasalan Lampikeitaasta.

http://www.lampikeidas.fi/

Lisäksi esimerkiksi Ogashista:

http://www.ogashi.fi/
tanija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 00:03, 03.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja tanija »

Meillä ei pikkuväkeä ole, mutta koiria on lammikkoon vuosien varrella tippunut yksi jos toinenkin, tarkoituksella ja vahingossa. Ne onneksi pääsevät itse ylös, niin ei ole ollut haitaksi. Mutta en näkisi mitään ongelmaa aidata lammikkoa jos sellainen tarpeen olisi. Laittaisin kyllä aidan kulkemaan muutaman metrin etäisyydelle lammikosta, jotta ympärille jäisi tilaa.

Lampikeitaalle soitin, he ehdottivat isojen kivien laittamista reunoille, jotka olisivat helpompia pestä kuin ihan pieni sora. Toinen vaihtoehto olisi laittaa reunoille isoja lituskoja kiviä, jotka peittäisivät reunan. Ja siitä se ajatus sitten lähti!

Onko kukaan toteuttanut tälläistä kivireunaa, jossa isot litteät kivet laitettaisiin betonilla reunalle kiinni ja kivet menisivät reunan yli peittäen reunan?
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

kirahvi1 kirjoitti:Anteeksi, että häiritsen tätä keskustelua, mutta minun on pakko kysyä tätä. Täällä A-W:ssä harvemmin avaudutaan oman perheen ihmisjäsenistä, joten en tiedä onko lammikkoharrastajilla noita imeväisiä, jotka ovat alituiseen vaarassa hoippuessaan pitkin pihoja ja mantuja. Teettekö te koskaan aitaa lammikon ympärille, jotta pienokaiset eivät sinne hukkuisi?

Akvaariomaailman numerossa 3/2013 oli taas mainioita juttuja kuvien kera lammikoista, tarkemmin sanoen Kangasalan Lampikeitaasta.

http://www.lampikeidas.fi/

Lisäksi esimerkiksi Ogashista:

http://www.ogashi.fi/
Tähän lapsi asiaan voin kertoa omat kokemukseni..

Se on vaan niin että ne lapset pitää opettaa että sinne lammelle ei ole menemistä. Omani opetin jo 2v että se vesi on kylmää talvella.
Olimme lammen reunalla kun sinne olivat tulleet ensimmäiset ohkaiset jään riiteet . Nuorimmainen haki jostain kepin ja sillä tietty tökkimään sitä jäätä. Vettä tässä kohdaassa oli n 20cm joten suurta vaaraa siinä ei ollut joten seurasin 1m päästä kuinka käy.
Aikansa tökittyään sen menikin rikki, ja humps, muksu nokilleen siihen rantaveteen ja haalarit kastuivat läpi ja muksu tietty sai pienen shokkikäsittelyn siitä mitä tapahtuu kun menee sinne heikoille jäille. 5v :seen saakka hän sanoi joka kaverillekin että sinne ei mennä.

Emme koskaan tietty päästäneet häntä näkyvistä silloinkaan, mutta aina ulos mentäessä hän totesi ensimmäiseksi että ei siitten mennä lammelle. Näin hän oppi kerralla

Useimiten noihin pihalampiin ei huku omat lapset vaan ne vieraat.


ps. samoin kävi vähän koirallemme 6kk iässä joka putosi myös hyiseen lampiveteen kylläkin valvovan silmän alla. Ei ole sekään sen jälkeen sinne jäälle kuin vasta sitten kun itse seisoin siellä keskellä.
Pihalampi n.120 000 litraa + talviallas 12000 litraa ja 2 kpl 2700litraa
https://www.youtube.com/watch?v=gK8ytO07iI4
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Pysyisköhän isot liuskekivet ihan asennushiekan päällä siinä reunalla?
marjuli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 22:21, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja marjuli »

pisarat2 kirjoitti:Pysyisköhän isot liuskekivet ihan asennushiekan päällä siinä reunalla?
Vaatii mielestäni reunojen vahvikkeeksi kivituhkaa suodatinkankaan ja allaskumin alle ja sopivan muotoilun.
Meillä pysynyt isot liuskekivet tällä konstilla jo useamman vuoden hyvin.
Melanie
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 22:21, 16.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Appivanhemmilla on pieni lampi ja heillä on juuri noita liuskekiviä jollain betonilla kiinni niin että betonia on vedetty vähän alaspäinkin altaaseen ettei muovi näy vaikka olisi vesi vähän alempana. Siihen johonkin sekaan on myös ylijäämäveden salaputkitus vedetty, että reipas sadevesi sitten liikkuu poispäin alueelta.

Vitsit, minä niiin haluan myös jonain päivänä lammen!
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

kirahvi1 kirjoitti:Anteeksi, että häiritsen tätä keskustelua, mutta minun on pakko kysyä tätä. Täällä A-W:ssä harvemmin avaudutaan oman perheen ihmisjäsenistä, joten en tiedä onko lammikkoharrastajilla noita imeväisiä, jotka ovat alituiseen vaarassa hoippuessaan pitkin pihoja ja mantuja. Teettekö te koskaan aitaa lammikon ympärille, jotta pienokaiset eivät sinne hukkuisi?

Akvaariomaailman numerossa 3/2013 oli taas mainioita juttuja kuvien kera lammikoista, tarkemmin sanoen Kangasalan Lampikeitaasta.

http://www.lampikeidas.fi/

Lisäksi esimerkiksi Ogashista:

http://www.ogashi.fi/
Vanha aihe mutta pienemmässä lammikossa, joka meillä on kultakaloilla sopii suojaksi harva metalli verkko veden pinnan yläpuolelle. Tietenkään lampi ei ole niin kaunis, mutta turvallisuus ennen kaikkea.
Sille joka sanoi että lapset pitää opettaa: Sulla ei sitten ilmeisesti ole itselläsi ollenkaan ollut 0-2 vuotiasta lasta? Kaikissa ja alleviivaten kaikissa ihmisen kehitystä käsittelevissä opuksissa kerrotaan ettei alle 2 vuotiasta lasta voi juuri opettaa. Lapsen muisti ei katsos ole silloin vielä kehittynyt riittävästi jotta hän voisi muistaa ja pitää lupauksensa.
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

OT: Ehkä meidän 2v olikin sitten kehityksessä ikäisiään edellä mutta näin ainakin kävi. Oppi meni perille kerralla.
Pihalampi n.120 000 litraa + talviallas 12000 litraa ja 2 kpl 2700litraa
https://www.youtube.com/watch?v=gK8ytO07iI4
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Nishikoi kirjoitti:OT: Ehkä meidän 2v olikin sitten kehityksessä ikäisiään edellä mutta näin ainakin kävi. Oppi meni perille kerralla.
OT, kirjoitin tuon että ihmiset ymmärtäisivät, että alle kaksi vuotias lapsi voi todellakin hukkua siihen lammikkoon. Oli sitten oma tai vieras. Tuossa luki selvästi 0-2 v eli tarkoittaa myös alle kaksivuotiaita. Oikeastiko uskot että esim konttaamisikäinen lapsi osaa varoa lammikkoa? Tietenkin lapsia pitää aina vahtia, mutta jo se konttausikäinen voi olla huomattavan nopea ja lehdissä on liian usein esimerkkijä siitä mitä silloin voi käydä. Toisekseen silloin kun mennään lasten turvallisuutta käsittelevissä asioissa pitää mennä sen heikoimman mukaan, sillä yksikin vahinko on liikaa.
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

Missä kohtaa olen kirjoittanut että alle 2v näytä minulle... vai onko hankalaa ymmärtää luettu teksti?
Pihalampi n.120 000 litraa + talviallas 12000 litraa ja 2 kpl 2700litraa
https://www.youtube.com/watch?v=gK8ytO07iI4
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Nishikoi kirjoitti:Missä kohtaa olen kirjoittanut että alle 2v näytä minulle... vai onko hankalaa ymmärtää luettu teksti?
Minä kirjoitin: Sulla ei sitten ilmeisesti ole itselläsi ollenkaan ollut 0-2 vuotiasta lasta?

Vastasit: Ehkä meidän 2v olikin sitten kehityksessä ikäisiään edellä mutta näin ainakin kävi. Oppi meni perille kerralla.


Kirjoitin tuon vastauksen jottei kukaan jonka naapurilla/kaverilla on pieniä lapsia olettaisi että se 2-6 vuotias lapsi osaa varoa sitä lampea, jos tulee vaikka leikkimään. Et voi kieltää, etteikö olisi sitä mahdollisuutta että joku tämän lukeva ajattelee että jos tuonkin 2 vuotias osaa varoa, niin kyllähän tuo naapurin 3 vuotiaskin osaa, sehän on jo vuoden vanhempi. Etenkin sellaisissa nuorissa perheissä joissa ei itsellään vielä ole lapsia ollaan hämmästyttävän tietämättömiä siitä miten herkästi se vahinko sattuu.
Britanniassa hukkui vuosina 1995-2005 pelkästään kaksivuotiaita lapsia 24 nimenomaan puutarhalammikoihin, yhteensä 0-5 vuotiaita hukkui 58. Kaikkiaan lapsia hukkui eri syihin 147 kappaletta. Yksikin olisi mielestäni ollut liikaa. Puutarhalammikot yleistyvät meillä Suomessakin, toivon ettei niiden mukana ala tulla näitä hukkumisia . Toivon myös, että ihmiset ajattelisivat myös muiden lasten turvallisuutta, eivätkä kirjoittaisi pohjalta joka voi johtaa väärinkäsityksiin.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -pond.html

http://www.rospa.com/leisuresafety/advi ... afety.aspx
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja Heska »

Asiaa, turvallisuus ennen kaikkea!
Hyvä että näistä kirjoitetaan niin toivottavasti vahinkoja sattuu vähemmän, vs. hiljattain lehdissä uutisointi että 1,5 vuotias putosi 5 kerroksen ikkunasta kun vanhemmat eivät ole käyttäneet ikkunahakaa joka estäisi tapahtuman.
Myös akvaariossa kannattaa huomioida että suodatinputket ja sähköjohdot tulevat takakautta niin ettei perheen pienimmät niihin pääse käsiksi ja siten aiheuta vahinkoja itselleen, huoneistolle tai kaloille 8-)
Veden ja sähkön kanssa ei kannata olla varomaton ihan vaan muistutuksena kaikille!
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

Bluefrog kirjoitti:
Nishikoi kirjoitti:Missä kohtaa olen kirjoittanut että alle 2v näytä minulle... vai onko hankalaa ymmärtää luettu teksti?
Minä kirjoitin: Sulla ei sitten ilmeisesti ole itselläsi ollenkaan ollut 0-2 vuotiasta lasta?

Vastasit: Ehkä meidän 2v olikin sitten kehityksessä ikäisiään edellä mutta näin ainakin kävi. Oppi meni perille kerralla.


Kirjoitin tuon vastauksen jottei kukaan jonka naapurilla/kaverilla on pieniä lapsia olettaisi että se 2-6 vuotias lapsi osaa varoa sitä lampea, jos tulee vaikka leikkimään. Et voi kieltää, etteikö olisi sitä mahdollisuutta että joku tämän lukeva ajattelee että jos tuonkin 2 vuotias osaa varoa, niin kyllähän tuo naapurin 3 vuotiaskin osaa, sehän on jo vuoden vanhempi. Etenkin sellaisissa nuorissa perheissä joissa ei itsellään vielä ole lapsia ollaan hämmästyttävän tietämättömiä siitä miten herkästi se vahinko sattuu.
Britanniassa hukkui vuosina 1995-2005 pelkästään kaksivuotiaita lapsia 24 nimenomaan puutarhalammikoihin, yhteensä 0-5 vuotiaita hukkui 58. Kaikkiaan lapsia hukkui eri syihin 147 kappaletta. Yksikin olisi mielestäni ollut liikaa. Puutarhalammikot yleistyvät meillä Suomessakin, toivon ettei niiden mukana ala tulla näitä hukkumisia . Toivon myös, että ihmiset ajattelisivat myös muiden lasten turvallisuutta, eivätkä kirjoittaisi pohjalta joka voi johtaa väärinkäsityksiin.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -pond.html

http://www.rospa.com/leisuresafety/advi ... afety.aspx
Kerran vielä OT:
En viitsi vääntää rautalangasta kun luet joka toisen rivin, mitä olen kirjoittanut mutta laitan nyt vielä kerran tähän jos huomaisit..
Se on vaan niin että ne lapset pitää opettaa että sinne lammelle ei ole menemistä
Emme koskaan tietty päästäneet häntä näkyvistä silloinkaan.
Se että jos joku ei osaa lapsilleen opettaa vaaratilanteita, on "maalaisjärjen" puutetta. Tuo mitä kirjoitit "naapurilla/kaverilla on pieniä lapsia olettaisi että se 2-6 vuotias lapsi osaa varoa sitä lampea, jos tulee vaikka leikkimään. On juurikin sitä maalaisjärjen puutetta että ei seurata misssä lapset menevät, sitä tuntuu olevan nykyään ihan liikaa, kuten kävi tampereella...

Ps. Kaksi lasta olen kasvattanut ja kumpikin on joskus ollut 2v ja kumpikin asunut koko ikänsä veden äärellä.
Toinen on jo aikuinen, tämä nuorempi 10v. ja nyt lopetan tähän tämän kommentoinnin tästä asiasta.
Pihalampi n.120 000 litraa + talviallas 12000 litraa ja 2 kpl 2700litraa
https://www.youtube.com/watch?v=gK8ytO07iI4
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Nishikoi kirjoitti:
Bluefrog kirjoitti:
Nishikoi kirjoitti:Missä kohtaa olen kirjoittanut että alle 2v näytä minulle... vai onko hankalaa ymmärtää luettu teksti?
Minä kirjoitin: Sulla ei sitten ilmeisesti ole itselläsi ollenkaan ollut 0-2 vuotiasta lasta?

Vastasit: Ehkä meidän 2v olikin sitten kehityksessä ikäisiään edellä mutta näin ainakin kävi. Oppi meni perille kerralla.


Kirjoitin tuon vastauksen jottei kukaan jonka naapurilla/kaverilla on pieniä lapsia olettaisi että se 2-6 vuotias lapsi osaa varoa sitä lampea, jos tulee vaikka leikkimään. Et voi kieltää, etteikö olisi sitä mahdollisuutta että joku tämän lukeva ajattelee että jos tuonkin 2 vuotias osaa varoa, niin kyllähän tuo naapurin 3 vuotiaskin osaa, sehän on jo vuoden vanhempi. Etenkin sellaisissa nuorissa perheissä joissa ei itsellään vielä ole lapsia ollaan hämmästyttävän tietämättömiä siitä miten herkästi se vahinko sattuu.
Britanniassa hukkui vuosina 1995-2005 pelkästään kaksivuotiaita lapsia 24 nimenomaan puutarhalammikoihin, yhteensä 0-5 vuotiaita hukkui 58. Kaikkiaan lapsia hukkui eri syihin 147 kappaletta. Yksikin olisi mielestäni ollut liikaa. Puutarhalammikot yleistyvät meillä Suomessakin, toivon ettei niiden mukana ala tulla näitä hukkumisia . Toivon myös, että ihmiset ajattelisivat myös muiden lasten turvallisuutta, eivätkä kirjoittaisi pohjalta joka voi johtaa väärinkäsityksiin.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -pond.html

http://www.rospa.com/leisuresafety/advi ... afety.aspx
Kerran vielä OT:
En viitsi vääntää rautalangasta kun luet joka toisen rivin, mitä olen kirjoittanut mutta laitan nyt vielä kerran tähän jos huomaisit..
Se on vaan niin että ne lapset pitää opettaa että sinne lammelle ei ole menemistä
Emme koskaan tietty päästäneet häntä näkyvistä silloinkaan.
Se että jos joku ei osaa lapsilleen opettaa vaaratilanteita, on "maalaisjärjen" puutetta. Tuo mitä kirjoitit "naapurilla/kaverilla on pieniä lapsia olettaisi että se 2-6 vuotias lapsi osaa varoa sitä lampea, jos tulee vaikka leikkimään. On juurikin sitä maalaisjärjen puutetta että ei seurata misssä lapset menevät, sitä tuntuu olevan nykyään ihan liikaa, kuten kävi tampereella...

Ps. Kaksi lasta olen kasvattanut ja kumpikin on joskus ollut 2v ja kumpikin asunut koko ikänsä veden äärellä.
Toinen on jo aikuinen, tämä nuorempi 10v. ja nyt lopetan tähän tämän kommentoinnin tästä asiasta.
Kyllä minä luin jokaisen rivin. Mitenkä sellaiset vanhemmat joilla ei sitä lampea ole, voivat opettaa lapsilleen ettei sinne lammelle ole menemistä? Eivät mitenkään. Siinä missä sinä itsekkäästi kannat huolta selkeästi vain omista lapsistasi minä kannan muistakin. Niistäkin jotka eivät syntymässään ole saaneet yhtä paljon kuin muut, eli kehitysvammaiset, kuurot ja sokeat. Ensimmäisten kohdalla..opettaminen on usein mahdottomuus. Näin ollen katson että yleisen turvallisuuden nimissä joko lapsilta estetään pääsy lammikolle, lammikko suojataan tai heitä pidetään jatkuvasti silmällä.


Fakta: Kaikkia lapsia ei voi opettaa, mutta on meidän muiden velvollisuus pitää huolta heistäkin. Yksikin uhri on liikaa.

Fakta: Britannian tilasto nimenomaan osoittaa, ettei siihen opettamiseen ole luottamista.
Sonema
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 12:48, 07.03.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja Sonema »

Itse aiheeseen liittyen, olen mietiskellyt itse koittavani tehdä allaskumin suikaleista itse tuollaista maisemointimattoa. Liimaksi joko silikonia tai jonkin sortin liimaa josta ei liukene mitään myrkkyjä. En ole vielä kummemmin kerennyt perehtyä, mutta jollain aikavälillä täytyy testata kuitenkin.
Etuna olisi että suikaleet saisi muotoiltua jo altaan tarpeen mukaan oikean muotoiseksi, eikä tarvitsisi leikkailla kallista valmista mattoa. jos jollain on liimaksi ehdotuksia, niin otetaan mielellään jo etukäteen vastaan. Ja tarkoitus on siis liimailla allaskumimattoon pieniä kiviä kooltaan noin 1mm-10mm ja hienoa hiekkaa.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lammikon reunan maisemointi

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Kun puhutte isoista kivistä siinä reunalla, niin ihan uteliaisuuttani kysyn minkä kokoisista kivistä puhutte? Kun taitaa tuo "iso" olla vähän suhteellinen käsite.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”