Kultakaloille mattosuodatus?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jukkis959
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 22:17, 09.01.2014
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Kultakaloille mattosuodatus?

Viesti Kirjoittaja jukkis959 »

Moi!

Olen harkinnut tehdä meidän 500l kultakala akvaarioon mattosuodatuksen. Onko kellään kokemusta/tietoa mattosuodattimen toimivuudesta kultakala altaassa. Itsellä on tiedossa maton koon laskeminen yms. Tarviiko lisäsuodatusta kuinka paljon maton lisäksi?

Täältä foorumilta varmasti löytyy kyseisestä asiasta tietoa, mutta tiedon löytäminen ei ole itsellä oikein hallussa. Jos joku ystävällinen voisi olla avuksi ja laittaa linkkiä, tai kertoa omista kokemuksista.
Kiitos :D
Jorma_L
Junior Member
Junior Member
Viestit: 153
Liittynyt: 08:17, 26.06.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsingistä vähän pohjoiseen
Viesti:

Re: Kultakaloille mattosuodatus?

Viesti Kirjoittaja Jorma_L »

Minulla oli vuosi sitten talven yli noin 10cm kultakaloja 300L akvaariossa.

Sisäsuodatin ja ulkosuodatin. Vaihdoin puolet vedestä viikottain. Ihan rehellisesti täytyy sanoa, että aikalailla tulee tavaraa kultakalojen perästä. Mattosuodattimen puhdistus lienee selvästi hankalampaa kuin sisäsuodattimen joka vain nypätään ulos ja huuhtaistaan kevyesti pesualtaalla tai ulkosuodatin vastaavasti. Mattosuodatin on osa akvan sisustusta ja yleensä yritetään saada "piiloon"
Siis toimii varmasti, mutta aiheuttaa paljon työtä tai sitten pitää vain tyytyä katsomaan niitä pötkäleitä siinä suodattimen pinnassa.
Muilla voi olla tietty oikeita kokemuksia itse suodattimen käytöstä.
Aioin itse laittaa mattosuodattimen, mutta akvaarioliikkeessä sanottiin, että mieti vielä..
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kultakaloille mattosuodatus?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Jorma_L kirjoitti:Minulla oli vuosi sitten talven yli noin 10cm kultakaloja 300L akvaariossa.

Sisäsuodatin ja ulkosuodatin. Vaihdoin puolet vedestä viikottain. Ihan rehellisesti täytyy sanoa, että aikalailla tulee tavaraa kultakalojen perästä. Mattosuodattimen puhdistus lienee selvästi hankalampaa kuin sisäsuodattimen joka vain nypätään ulos ja huuhtaistaan kevyesti pesualtaalla tai ulkosuodatin vastaavasti. Mattosuodatin on osa akvan sisustusta ja yleensä yritetään saada "piiloon"
Siis toimii varmasti, mutta aiheuttaa paljon työtä tai sitten pitää vain tyytyä katsomaan niitä pötkäleitä siinä suodattimen pinnassa.
Muilla voi olla tietty oikeita kokemuksia itse suodattimen käytöstä.
Aioin itse laittaa mattosuodattimen, mutta akvaarioliikkeessä sanottiin, että mieti vielä..

Krhm.. kokemuksia ei ole täälläkään, mutta ihan samoja mietteitä kävi omassa mielessä. Verrattuna ahveniin tai labyrinttikaloihin kultakala on nimenomaan se läpip*****. Tämä on yksi syy siihen, miksi mielestäni ko. kalan hankintaa kannatta miettiä kahdesti, ja sitten vielä kerran jollei ole lammikkoa mihin sen laittaa kesäksi. Moni nimittäin työlääntyy juuri tuohon veden vaihtamiseen joka jopa 800 litraisessa altaassa tulee sangen nopeasti eteen jos sen sisällä on kohtuullisen kokoisia kultakaloja.
Melanie
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 22:21, 16.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kultakaloille mattosuodatus?

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Miettisin ehkä pari kertaa asiaa minäkin.. Minulla on ulkosuodattimien tuloputkien päällä suodatinmatoista leikatut suojat sen ritilän ympärillä (askartelin kun oli sukarapuja altaassa, ja ettei menisi niin älyttömästi kasvijätettä ulkkareihin) ja ne kyllä aika nopeasti tukkeutuvat, eli kuuluu viikkorutineeihin niitten putsaaminen.. Veikkaisin että saisi aika ahkerasti repiä mattoa ulos altaasta ja putsailla, eli lisätyötä pukkaisi..
jukkis959
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 22:17, 09.01.2014
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kultakaloille mattosuodatus?

Viesti Kirjoittaja jukkis959 »

Kiitos mielipiteistä.
Itsekkin olen epäillyt mattosuodattimen toimivuutta, koska kultakalat on verrattain sotkevia. Ajatus olisi kumminkin mielenkiintoinen :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”