Kuinka isoiksi kultakalat kasvavat?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
levaongelma
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 13:30, 13.10.2013
Sukupuoli: Nainen

Kuinka isoiksi kultakalat kasvavat?

Viesti Kirjoittaja levaongelma »

Minua on alkanut kiinnostaa miten isoiksi kultakalat kasvaa? ja kuinka ison akvaarion ne oikeasti tarvitsee? Kaikissa klassikko elokuvissahan käytettiin pieniä lasimaljoja, näin liikkeessä niin isoja kultakaloja etteivät olisi varmasti mahtuneet sellaiseen. Vai onko kenties eri lajeja jotka vaikuttavat myös kokoon? Itse en omista tällä hetkellä kultakaloja mutta päätinpä kysyä jos joskus tulisi hankittua :)
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kuinka isoiksi kultakalat kasvavat?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Sitä on vaikea sanoa, koska kultakalan vaihtelua voisi jo verrata koiraan, joka polveutuu sudesta. Rotujen välillä vaatimukset ja koot vaihtelevat melkoisesti. Osa kaloista ei ylitä 12 cm edes 10 vuotiaina ja kasvun voi melkeinpä sanoa pysähtyneen siihen. Suurimmat taas kasvavat 30 senttiä pitkiksi. Olen kuullut suuremmistakin, mutta miltei poikkeuksetta nämä ovat osoittautuneet karpin ja kultakalan välisiksi hybrideiksi. Itse sanoisin että jalostetuille huntupyrstöille joiden uintitaito ei ole parhaasta päästä 200 l on riittävä aloituskoko 4-5 hyvin pienellä kultakalalle (se pienin koko mitä kaupoissa löytyy.) Muille 300 litraa ja jatkuva valmius siihen että vaihtaa isompaan jos joku kaloista osoittautuu siksi nopeasti kasvavaksi ahmatiksi. Yleisesti ottan voisin sanoa kuitenkin että ensimmäiset 15 cm tulevat kohtuullisen nopeasti, sen jälkeen vauhti hidastuu ja 20 cm osa vain lakkaa kasvamasta ja muutkin tapaavat kasvaa senttiä/vuosi.

Lopuksi voisin vielä lisätä, etten suosittele kultakalaa kenellekään pelkästään akvaariokalaksi, vaan mieluummin niin että akvaario on vain talven vietto paikka. Vileän veden kaloina ne pääsevät parhaiten oikeuksiinsa lammikossa ja lammikko suo niille myös paremman mahdollisuuden tonkimiseen, mikä tuntuu olevan kultakalan perusoperaatioita.
levaongelma
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 13:30, 13.10.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kuinka isoiksi kultakalat kasvavat?

Viesti Kirjoittaja levaongelma »

Bluefrog kirjoitti:Sitä on vaikea sanoa, koska kultakalan vaihtelua voisi jo verrata koiraan, joka polveutuu sudesta. Rotujen välillä vaatimukset ja koot vaihtelevat melkoisesti. Osa kaloista ei ylitä 12 cm edes 10 vuotiaina ja kasvun voi melkeinpä sanoa pysähtyneen siihen. Suurimmat taas kasvavat 30 senttiä pitkiksi. Olen kuullut suuremmistakin, mutta miltei poikkeuksetta nämä ovat osoittautuneet karpin ja kultakalan välisiksi hybrideiksi. Itse sanoisin että jalostetuille huntupyrstöille joiden uintitaito ei ole parhaasta päästä 200 l on riittävä aloituskoko 4-5 hyvin pienellä kultakalalle (se pienin koko mitä kaupoissa löytyy.) Muille 300 litraa ja jatkuva valmius siihen että vaihtaa isompaan jos joku kaloista osoittautuu siksi nopeasti kasvavaksi ahmatiksi. Yleisesti ottan voisin sanoa kuitenkin että ensimmäiset 15 cm tulevat kohtuullisen nopeasti, sen jälkeen vauhti hidastuu ja 20 cm osa vain lakkaa kasvamasta ja muutkin tapaavat kasvaa senttiä/vuosi.

Lopuksi voisin vielä lisätä, etten suosittele kultakalaa kenellekään pelkästään akvaariokalaksi, vaan mieluummin niin että akvaario on vain talven vietto paikka. Vileän veden kaloina ne pääsevät parhaiten oikeuksiinsa lammikossa ja lammikko suo niille myös paremman mahdollisuuden tonkimiseen, mikä tuntuu olevan kultakalan perusoperaatioita.

Okei kiitos :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”