Perustietoja?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Perustietoja?

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Olen tässä viime aikona kiinnostunut lammikkokaloista, ja olisin kiitollinen perustiedoista lammikkokalojen pitämisestä. Hoitorutiinit (päivittäiset ja vuosittaiset), lammikon perustaminen, vedensaanti/hoito, talvehtiminen, eri kalat mitä voi pitää yms... Linkkejähän löytyy hakukoneella, mutta kun asiasta ei tiedä hölkäyksen pöläystäkään niin ei haluaisi aloittaa "väärästä päästä". Mikä on siis paras tiedonlähde mistä minun kannattaa aloittaa opinnot?

Itselläni on osunut vanha umpeen kasvanut "ankkalampi" silmään, ja haluaisin perehtyä aiheeseen (ja siihen onko minusta ylipäänsä siihen) ennenkuin innostun kaivauttamaan sen kuopan auki. Lammessa on viime vuosisadan alusta noin 50-60-luvulle saakka asustanut ruutanoita joten ajatus lammen henkiin herättämisestä kiehtoo...

Koijareiden sivut olen kolunnut jo tarkkaan joten jos heitätte linkeillä niin muita kuin pelkästään se, kiitos :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Kipaise hakemassa esite lammikonperustamisesta, ne ovat yleensä ihan asiallisia. Niitä löytynee ainakin rautakaupoista ja joistakin akvaariokaupoistakin esim. Siniriutta Vantaalla osannee neuvoa eteenpäin.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Dänks, tuo oli sellainen jota en olisi omin karvaisin kätösin keksinyt... [:I]
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Moe! Totta Holzig haastaa,itse sain paikallisesta akvaliikkeestä Seran lammikko-oppaita 2 erillaista toisessa käsitellään altaan rakentelua ym.siihen liittyvää ja toisessa osassa enempi keskitytään suodatukseen,kaloihin ja kasveihin.
Mielestäni hyviä oppaita ja hyviä kuvia niissä :)

Kirjastoista löytyy myös puutarha-oppaita joissa useissa puhutaan
vesiaiheista puutarhoissa,jos kirja on vanha niin tietysti siinä
puhutaan senaikaisista teknisistä ratkaisuista ja rakentelumenetelmistä..mutta uskoisin siellä etelässä olevan
hyvä valikoima kirjastoissa..

Sit tuli mieleen myös tuo lammikko-erikoisliike Ogashi Oy..
yhteystietoja saa kun heität esim. Googleen hakusanan Ogashi...

8)
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

jartzu65 kirjoitti:Moe! Totta Holzig haastaa,itse sain paikallisesta akvaliikkeestä Seran lammikko-oppaita 2 erillaista toisessa käsitellään altaan rakentelua ym.siihen liittyvää ja toisessa osassa enempi keskitytään suodatukseen,kaloihin ja kasveihin.
Mielestäni hyviä oppaita ja hyviä kuvia niissä :)

Sit tuli mieleen myös tuo lammikko-erikoisliike Ogashi Oy..
yhteystietoja saa kun heität esim. Googleen hakusanan Ogashi...

8)
Kiitos, nämä ovat juuri asioita mitä ei pikku blondi keksi itse ihan heti [;)] Käydäänpä kurkkimassa!
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Sateenkaari02 kirjoitti:Kiitos, nämä ovat juuri asioita mitä ei pikku blondi keksi itse ihan heti. Käydäänpä kurkkimassa!
Blondi? Muistanko nyt aivan väärin vai oliko minulla niin krapula etten erottanut enää värejä vai mitä? Mutta juu...muistaakseni AM:kin esitteli jonkin juttusarjan aiheesta ja vieläpä tänä vuonna. Löytynee vielä helposti. Ja jahka eksyt käväisemään meilläpäin niin, täytyy kaivaa esiin muutama artikkeli ulkolaisista akvaariolehdistä. Mieleen tulee parikin ihan kohtuullista juttua, jotka eivät ole ole ihan niitä perusperusoppaan oloisia ja antavat joitain mahdollisesti hyödyllisiäkin käytännön vinkkejä.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Holzig kirjoitti:Blondi? Muistanko nyt aivan väärin vai oliko minulla niin krapula etten erottanut enää värejä vai mitä? Mutta juu...muistaakseni AM:kin esitteli jonkin juttusarjan aiheesta ja vieläpä tänä vuonna. Löytynee vielä helposti. Ja jahka eksyt käväisemään meilläpäin niin, täytyy kaivaa esiin muutama artikkeli ulkolaisista akvaariolehdistä. Mieleen tulee parikin ihan kohtuullista juttua, jotka eivät ole ole ihan niitä perusperusoppaan oloisia ja antavat joitain mahdollisesti hyödyllisiäkin käytännön vinkkejä.
En ole blondi, muistat vallan oikein :mrgreen: Mutta älä kerro muille tai maine menee... Kuten olet huonannut niin en kovin järjestäytyneesti ole ollut aktiivinen, joten AM:iäkin on vallan harvassa kotona. Nahkhiirtä pitää kiepautella ihmisten ilmoilla taas vaihteeksi, mutta voisin hyvin poiketa jossain vaiheessa elämää. Eikä tällä lammikkojutulla ole kiire, en minä sitä nyt talveksi aio pystyttää. Lupaakaan en ole edes kysynyt ennenkuin tiedän onko se edes mahdollista... Kaikki tieto on kultaa, kerrankin aion ottaa asiasta KUNNOLLA selvää ennenkuin hyppään pää edellä syvää päätyyn :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”