N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Tänne havainnot harvinaisemmista kala- ja kasvilajeista ja kyselyt havainnoista.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

...bongattu Helsingin Akvaariokeskuksen juuri saapuneista lajeista. Nyt joku hardcore-harrastaja ostoksille ja raportoimaan tänne, heti oitis.

http://www.seriouslyfish.com/species/ca ... -tamandua/
mahven
Junior Member
Junior Member
Viestit: 203
Liittynyt: 14:24, 01.08.2002
Paikkakunta: Klaukkala

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja mahven »

No en mä kyl mikään hardcore ole, ennemminkin tuo vauvanassu herätti hoivavietit ja massiivisen "novoihellanduudelispiäntä"-kohtauksen. Vein siis kotiin. :roll:
On se jo kaksi päivää pysynyt hengissä, liikuskelee aktiivisesti ja syökin jopa (mikä oli varsin positiivinen yllätys, olin ihan varma että se painuu vaan kuukaudeksi lähimpään hämärään koloon murjottamaan ja paastoaa ja kuihtuu pois).

Kokoa ainakin melkein viisi senttiä...
Kuva
Kuva
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Mahtava juttu. Kaunis on kala. Pää vaikuttaa aika paksulta. Johtuneeko juuri nuoresta iästä. Uskaltaako kysyä hintatasoa? Kuinka monta näitä oli myynnissä?
mahven
Junior Member
Junior Member
Viestit: 203
Liittynyt: 14:24, 01.08.2002
Paikkakunta: Klaukkala

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja mahven »

Jooo, luulen että tuo isohko pää on ainakin suureksi osin ihan tuosta alamittaisuudesta johtuvaa, ja voip vähän olla tuon pokkarikameran linssin vääristymääkin plus että ties mistä asti reppanaa alunperin kuskailtu niin ettei välttämättä ihan parhaassa lihassakaan ole. Hinta oli yllättävänkin kohtuullinen 50€, jos ny vaikka "aina saatavilla oleviin" kiekkoihin vertaa (mä hinnankyselyvaiheessa vielä vähän elätin toiveita että se olis maksanut platinaa, kultaa ja timantteja niin ei ois ollu "pakko" ostaa :mrgreen: )
Tosin kyllähän tuossakin fileelle aika hyvän kilohinnan saa etenkin jos se viikon päästä päättääkin olla viihtymättä ja kuukahtaa...
En tullut kyllä tarkistaneeksi mutta jäin siihen käsityksen että tuo oli ainokainen laatuaan.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Mutta se on kuitenkin loistava asia, että syö jo nyt. Jos se oppisi syömään muutakin kuin surviaista eli ihan tavallista kuivaruokaa, se saisi myös vitamiineja tarpeeksi. Minä itse huolestuin kun pari kuonovihermonnista kuoli. Minä avasin ne ja sisäelimet olivat täysin surkastuneet. Ne kuitenkin söivät surviaista. Mitään muuta ne eivät syöneet. Ilmeisesti aliravitsemus iski. Tilasin sitten tuollaista vitamiinivalmistetta:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... jP4LdRdmb1

,joka on muuten keltaista ja muistuttaa sitä lapsille annettavaa Sana-Sol-valmistetta. Tuota voi sekoittaa ruokaan tai kaataa veteen. Ajattelin kuitenkin, että ruokaan laitettaessa en osaa annostella oikein. Olen sitten kaadellut sitä altaisiin pari kertaa viikossa. Täytyy kokeilla kaikenlaista.

Norsukalat eivät ole varmaankaan helpoimmasta päästä hoidettavia, koskapa esimerkiksi Berliinin Sea Lifessa on pari todella riutuneen oloista norsukalaa (Campylomormyrus elephas). Heillä kuitenkin luulisi olevan sitä knowhowta vaikka muille jakaa.
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Viimeksi kun käväisin Kannelmäen Prisman Faunattaressa siellä oli samaisesta kalasta ainakin lappu altaan kyljessä. Kalaa itseään en mielestäni nähnyt ja myyjäkin oli varattu enkä ehtinyt jäädä odottelemaan.
mahven
Junior Member
Junior Member
Viestit: 203
Liittynyt: 14:24, 01.08.2002
Paikkakunta: Klaukkala

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja mahven »

Mä olen tuonne altaaseen nakellut muutaman kerran päivässä milloin mitäkin kalakaapista löytyvää (siellon tällä hetkellä vain muutama jämämiljoonakala seurana huolehtimassa tähteistä) ja kyllä se innokkaasti tutkii ihan kaikkea, ja todistetusti ainakin NLS small fish formulaa on mennyt mahaankin asti. Just laitoin sinne pienen murun jotain ötökkäpitoista tablettia ja kyllä se sitä innokkaasti kärsii ( [;)] ) ja ilmeisesti syökin kun maha pullottaa. Jos vaan ruokahalu säilyykin yhtä hyvänä niin sen osalta ei pitäisi olla mitään hätää...
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Johnny Winterin sanoin: Still alive and well?
mahven
Junior Member
Junior Member
Viestit: 203
Liittynyt: 14:24, 01.08.2002
Paikkakunta: Klaukkala

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja mahven »

Juup, ainakin toistaiseksi edelleen hyvin reipas ja eläväinen ja syö kuin pikku possu. :)
Tällä hetkellä ainoa hiukan epäilyttävä asia on tuo sivukuvassakin näkyvä valkoinen näppylä toisen silmän takana, vaan ei se ainakaan levinnyt ole eikä tunnu vaivaavan niin seuraillaan tilannetta...
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Näppy näkyy olevan. Noista ei voi sanoa mitä se on. Joillakin kaloilla olen joskus nähnyt samantapaisen. Ei se välttämättä haittaa elämää. Lääkitystä ei kannata ainakaan edes harkita. Noutaja tulisi varmasti hyvin äkkiä tämän lajin kohdalla.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Brochis multiradiatus tumor close up.JPG
Brochis multiradiatus tumor close up.JPG (31.57 KiB) Katsottu 5018 kertaa
Brochis multiradiatus tumor.JPG
Brochis multiradiatus tumor.JPG (130.59 KiB) Katsottu 5018 kertaa
Sain napattua kuvan tuosta monnisesta, jolla on ollut samantapainen näppylä kuin tuolla keltanorsukalalla. Tämä yksilö on ollut minulla nyt vähän yli puoli vuotta ja muistaakseni näppy oli tuossa jo alun alkaen. Kala on kokonaispituudeltaan noin 9cm, joten iän voisi olettaa olevan enemmän kuin seitsemän vuotta, jos kasvuvauhti on samaa luokkaa kuin sukulaisilla. Korkea ikä tietysti merkitsee suurempaa kasvainriskiä, mutta eihän näistä voi varmuudella tietää, mikä se oikein on. Pääasia on kuitenkin, että kala voi muuten hyvin. Mitään lääkitystä en uskalla kokeilla.
Narya
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 23:10, 12.05.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja Narya »

Mitäs pikkufantille kuuluu?
96l + 54l
mahven
Junior Member
Junior Member
Viestit: 203
Liittynyt: 14:24, 01.08.2002
Paikkakunta: Klaukkala

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja mahven »

Pikkufantille kuuluu ihan hyvää. Ei se vielä juuri havaittavia määriä kasvanut ole, mut ehkä vähän tanakoitunut. Ruoka maistuu mainiosti, etenkin survaripäivinä. :D Ja se näppyläkin näyttäis hävinneen itsekseen.
Kuva
Kuva
nuolimonni11
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 20:10, 17.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

hyvä kuva kun syö survaria. :mrgreen:
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Loistava juttu, kun ruoka on maistunut noin hyvin.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Hyvää joulua pikkufantille vai onko jo aihetta pävittää nimeä kokoluokkaa suurempaan.
mahven
Junior Member
Junior Member
Viestit: 203
Liittynyt: 14:24, 01.08.2002
Paikkakunta: Klaukkala

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja mahven »

Ronsu kiittää. Mikrofantti se edelleen on, mut ruoka maistuu ja kärsä heiluu aktiivisesti edelleen niin eipä siitä huolestua jaksa... :)
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Ronsusta fotoa, please.
Melanie
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 22:21, 16.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja Melanie »

No onpas suloinen, hellanduudelis sentään. :mrgreen:
Narya
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 23:10, 12.05.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra

Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua

Viesti Kirjoittaja Narya »

Vieläkö fantti polskii menemään?
96l + 54l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bongauksia”