Juwel akvaristit

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
harkk
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 19:49, 28.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja harkk »

Hei,

onko kellään kokemusta Juwel Vio nanoakvaariosta? Lähinnä pohdin tuota suodatinta. Onko suodatin sukaraputurvallinen, ts. pääsevätkö ravut suodattimen sisään? Entä suodattimen teho, tekeekö puhurin akvaarioon vai onko ravuille sopiva?
Pilvinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 18:55, 25.12.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Pilvinen »

Meidän haarniskamonni Elias on ollut kertaalleen uimassa suodattimen ylätilassa. Kansi ei mene tiiviisti päälle kun johtoja on sen verran. Elias roiskii vettä muutenkin mutta huomasin heti mitä oli tapahtunut kun roiski vettä seinille takakannen raosta. Lisäksi neonsattarit hyppivät sinne, kerran oli 2kpl samalla kertaa. Nyt ei ole kyllä vähään aikaan sattunut, onko nyt kalat oppineet tai rauhoittuneen tai onko kansi pysynyt paremmin kohdallaan.
Aloittelija jolle kaikki vinkit ovat tervetulleita! Akvaariot 180l ja 450l.
harkk
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 19:49, 28.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja harkk »

Juu,

tunnen kyllä nuo isompien akvaarioiden suodattimet. Nyt olen kiinnostunut tuosta 30L nanoakvaarion suodattimesta. Viohan on käsittääkseni tarkoitettu nimenomaan pienille ravuille ja muille selkärangattomille, joten olisi mukava kuulla kokemuksia suodattimen raputurvallisuudesta ja tehosta. Pysyvätkö ravut suodattimen ulkopuolella ilman virityksiä? Onko teho sopiva, ei liikaa puhuria? Voihan se olla, että kokemuksia ei ole vielä edes ehtinyt kertymään kenellekään. Vio taitaa olla aika uusi allas markkinoilla.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Suodattimen pumppausteho on 280l/h. Suodattimen imuaukot on kyllä aika isoja, joten pienemmät ravut pääsevät niistä sisälle. Tosin imuaukkoja on sen verran paljon, että ei se suodatin niitä rapuja sisäänsä ime, ihan itse sinne pitää taapertaa :)

Uskaltaisin väittää sen olevan raputurvallinen.

Tosin tämän viestin kirjotti mies joka tuntee hyvin ton suodattimen, mut ravuista kokemus melkolailla nollissa.
harkk
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 19:49, 28.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja harkk »

Kiitos vastauksesta Teemu!
Viikka5
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 10:51, 27.01.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Viikka5 »

Moi !
Kyselisin vähän samaa asiaa kuin edellisetkin.. Hankin Juwel Vision 180 l tuossa lokakuussa ja tässä ollaan opiskeltu :) Edellinen akvaario joskus 30 v sitten, hieman on asiat muuttuneet. Noista ravuista, tuli otettua kirsikkasukarapuja silloin alkuun. Edelleen siellä niitä hengissä on, mutta useampi on suodattimesta löytynyt kuolleena ja muutaman olen vielä elävänä takaisin akvaarion puolelle siitä yläosasta siirtänyt. Käytössä siis pakettiin kuuluva suodatin, pumpun teho 600 l/h.
Onko kukaan laittanut mitään vedenottoaukkoja pienentämään, jotta ne riiviöt eivät sinne tunkisi? Jos siihen keksii jonkin verkkosysteemin, millä sen kiinnittää ?
Tällä kokemuksella en taitaisi sukarapuja tuohon akvaarioon laittaa, mutta siellä ne nyt ovat ja hengissähän ne mieluummin pitäisi..

Toisena kysymyksenä: Onko kaikilla jokin muu suodatin lisänä ? Ollaan vielä sinnitelty tämän yhden suodattimen varassa, suodatintyynyjä olen vaihtanut aikalailla valmistajan ohjeen mukaan, ajattelin nyt tilata ainakin niitä Cirax-keraamisia rakeita yhden kerroksen. Kovin se tuntuu tuo suodatinsysteemi helposti tukkeutuvan, jos vedenvaihto ja ylimmän hienosuodatuslevyn vaihto venyy vähänkään yli viikon..
Pitäisikö vielä olla erikseen hapen syöttölaite ? Tai jotain muuta tekniikkaa ?
Suodattimen tukkeutumista ja hapen vähyyttä arvelin syyksi kun tässä parin viikon aikana kuoli kolme kardinaalitetraa ja omenakotilo, nyt tilanne näyttää rauhoittuneen kun vaihdoin vettä parin päivän välein. Edellisestä 60 l vaihdosta on nyt kulunut 5 vrk, vesiarvot nyt: pH 7,3, kH 2, GH 3, NO2 0,05 ja NO3 10, mitattu HS Aqua tippatesteillä. Kalat kuolivat siis muutaman päivän välein, viimeinen silloin 5 vrk sitten, silloin ei nitriittiä lainkaan, pH 7,3 - 7,5 välillä ja kH 2-3 - kävin hakemassa NO3 ja GH testit pari pvää sitten. kH ja pH ovat pysyneet sieltä lokakuusta asti samoissa lukemissa, nitriittiä korkeintaan 0,05 (alkuhäsellyksen jälkeen).

Niin, akvaarion asukkaina siis jokunen kirsikkasukarapu, 17 kardinaalitetraa, yksi partamonnineito, 7 kuparimonnista ja taistouros. Kasveja runsaasti, vallisneriaa, poimupatsulia, jaavansammalta, intianvesitähdikkiä, vedensuosikkia ja jättiläisvesimiekkaa. Käytössä Easylife filtermedium vaihdettavaan veteen, profito kerran viikossa ja easycarbo säännöllisen epäsäännöllisesti.

Kiitoksia jo etukäteen avusta!!
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Angara »

Minulla on ollut suodattimen ritilän takana TetraTec in 400 plus -suodattimen vaahtomuovinen vaihtofiltteri. Suodattaminen ja vaihtosienen tiedot löytää esim. http://www.aquaristikshop.com/aquaristi ... er/118320/

Varmaan mikä tahansa muukin kelpaa, mutta se on ollut leikaamatta sopivan kokokoinen. Ongelmia on kuitenkin tullut, jos olen täyttänyt suodattimen liian täyteen. Sieltä löytyi elävä, mutta kauan kadoksissa ollut piikkisilmä, joka oli varmaan kiivennyt sinne, vaikka koko suodatin ei veden alla ollutkaan. Piikkisilmät osaavat aina yllättää.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Onko Juwel Vio omistajia palstalla? Kuulisin mielelläni kokemuksia valotehosta ja suodattimesta; onko se riittävän hiljainen makuuhuoneessa? Mietin mikä olis sopiva setti eskarilaisen rapulaksi; valkoinen Vio olis nätti allas.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Marinka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 22:30, 07.10.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rauma

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Marinka »

Ostin Juwel Rekord 600 eli 63-litrasen akvaarion ja tutkiskelin sitä ja huomasin akvaarion sisäpuolella tarran jonka tietysti menin ottamaan pois ja sitten vasta katsoin mikä se on... Voisiko joku ystävällisesti mitata omasta altaasta min ja max vesirajat jotta osaan laittaa tarran takaisin oikeaan paikkaan. Kiitos jo etukäteen :)
Marinka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 22:30, 07.10.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rauma

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Marinka »

Kirkkaalla taskulampulla näin sen verran liimapintaa et osasin laittaa tarran ainaki suurinpiirtein kohdilleen. Nyt ekaks syömään ja sit alkaa hiekanpesu, sisustus ja täyttö ja sitten akvaario saakin jäädä kypsymään :D
Sammakkoprinsessa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 17:17, 05.07.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Sammakkoprinsessa »

Tervehdys Juwel-akvaristeille! Pikakysymys pahoittelen jos tulee toistoa, koko pitkää ketjua en jaksanut kahlata läpi ainakaan vielä.
Roskia pyörii jonkin verran 240-litraisen Juwelin vedessä ja kasaantuu pohjaan keskivaiheille. Alkuperäinen reilut 8 vuotta vanha Bioflow on suodattimena. VEsiarvot pysyy hyvinä. Onko ideoita mitä tehdä, esim. joku pieni sisäsuodatin lisäksi? Pitäisikö se laittaa sit vastakkaiseen päätyyn bioflow:n nähden? Onko jollain ollut samanlaista pulmaa?
Kalasto: neonsateenkaarikaloja, paratiisikaloja, monnisia ja partamonni.
Kiittäen :)
Vanhan harrastuksen uudelleen lämmittelyä: sateenkaarikaloja sun muita sekä paljon kasveja 240 litraisessa Juwelissa.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Luultavasti ruokaa menee liikaa tai sitä roskaa kertyy jostain muualta esim kasveista? Ko. suodatin riittää vallan mainiosti pitämään veden puhtaana.
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

No miten sen riittämisen kukakin ajattelee. Itsellä, kuten monella muullakin on Juwelin oman (biologiseen suodatukseen oikeilla materiaaleilla loistavan) pöntön lisäksi toisessa päässä isohko sisäsuodatin liikuttamassa vettä vähän rivakammin ja keräämässä roskia. Hyvin on jo vuosia toiminut, eikä Juwelin omaa pönttöä ole tarvinnut putsata kuin joka n. 4 kertaa vuodessa.
Sammakkoprinsessa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 17:17, 05.07.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Sammakkoprinsessa »

KIitos vastauksista.

Voihan sitä liikaruokintaakin olla. Epäilen vähän noita pohjatabletteja. Mulla on 7 kuparimonnista ja 1 partis - kuinkahan usein niitä pohjatableteja oikeesti kannattaisi antaa? Toki niitä hotkii kaikki muutkin

SEllaista tummaa hieman kertyy tosiaan altaan keskivaiheelle ja hieman tuppaa vedessäkin kieppumaan ajoittain. Varmasti kasveistakin irtoaa, on hentoja kasveja. Ei tämä nyt mikään mieletön ongelma ole :)

Huuhdon melkein viikottain ainakin päällimmäisen suodatinpatruunan kevyesti puristellen akvaarion vedessä ja kylläpä huuhteluvesi mustuu 8O Alemmatkin huuhtaisen aika usein muutamanviikon välein. Tiedän kyllä että ei sitä periaatteessa noin usein pitäisi siivota, mutta kun sitä mustaa irtoaa sitä möhnää niin näin olen toiminut... liekö oikein vai väärin.
Patruunoina alimpana 2 x karkea vaahtomuovi, seuraavaksi granulaattikori ja ylimpänä "nitraatinpoisto"sieni.

Kovin isoa lisäsuodatinta en ainakaan haluais, pienempi periaatteessa olisi ok. Virtauksesta nuo kalat näyttää tykkäävän, paitsi paratiisikala kaipaa suvantoa kuplapesälle. Rakentelee niitä suodattimen edessä olevaan etunurkkaan vallisnerioihin, siinä taitaa olla sopivasti suvantoa.
Vanhan harrastuksen uudelleen lämmittelyä: sateenkaarikaloja sun muita sekä paljon kasveja 240 litraisessa Juwelissa.
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Itse ehkä tällaisessa tapauksessa laittaisin pienen/pienehkön sisäsuodattimen Bioflown vastakkaiseen päätyyn, mutta lähes pohjaan kiinni, ja puhaltamaan pitkin pohjaa (ei niin suoraan ja kovaa, että hiekka lähtee lentoon). Roskat eivät jäisi niin helposti pohjalle makaamaan, vaan löytäisivät tiensä suodattimiin, ja todennnäköisesti monniset ja partis pitäisivät muutoksesta, ja paratiisikala saisi pitää rauhallisen pintapaikkansa. Pohjaruokintapaikka pitäisi tod näk. miettiä uudelleen, koska uusi suodatin voi puhaltaa osasta pohjaa myös ruuat liian nopeasti liikkeelle.

Itse voisin suositella JBL Cristalprofi i80/i100 sisäsuodatinta, on aika nätti kulmamalli, kiinnittyy magneeteilla, joten "telinettä" ei tarvita (ei tosin sovellu kehyksellisiin akvaarioihin!),sivusuunnassa kääntyvä suuosa, virtauksen säätömahdollisuus, mukana tulee hyvä valikoima veden suuntaukseen tarkoitettuja suuttimia. https://www.youtube.com/watch?v=K5VdDTUsXUs
Sammakkoprinsessa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 17:17, 05.07.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Sammakkoprinsessa »

Kiitos myös MrBrettille vinkistä. Tuollainen vaikuttaisi kyllä ihan pätevältä peliltä. Pannaan harkintaan. Koitan vähän maltillisemmin ruokkia, jos ei auta, pitänee hommata pieni apusuodatin.

Henkisesti pitää vissiin alkaa valmistautua Bioflown vaihtamiseenkin. Pysäytyksen jälkeen on hankaluutta käynnistyä, tänään pyöräytin pumpulipuikolla pumpun käyntiin veden pinnan yläpuolella kun ei meinannut jaksaa käynnistyä. Mutta millä ihmeellä sen vanhan bioflown saa irti ja uuden tilalle akvaarion ollessa käytössä? Mulla siis on uusi, tuoreempaa mallia oleva bioflow, jonka tekniikan nappasin alekorista ja rungon ostin täältä.... Onko siis sellasita silikonia, jolla voi liimata akvaarion ollessa toiminnassa vai mitähän keksisi? Vielä ei ole ns. tilanne päällä, mutta ajattelin varautua hankkimalla tarvittavat silikonit ym. kun tuo nykyinen pumppu on kuitenkin about 8-9 vuotta vanha. Vanha Oikullinen :)
Vanhan harrastuksen uudelleen lämmittelyä: sateenkaarikaloja sun muita sekä paljon kasveja 240 litraisessa Juwelissa.
Sammakkoprinsessa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 17:17, 05.07.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Sammakkoprinsessa »

Riesoja :/ Yritin pitää altaan kotilottomana ja harrastelijoilta ostetut kasvit alunakylvyssä käytin. En tainnut tehdä samaa ihan kaikille kaupasta ostetuille ja seurauksena roskokotilopulma. Kiusallista kyllä, ne pirulaiset munivat nimenomaan Juwelin suodattimen taustassa [}:)] Sieltäpä nitä ei noin vain hätistelläkään.

Ehdotuksia kotilontorjuntaan otetaan vastaan , nyt olen itse nyppinyt niitä pois. Petokotiloita olen miettinyt ja varmaan hommaankin kun vain jostain saisin, (talvella ei kai uskalla postittaa) mutta pelkään niidenkin väestöräjähdystä. Mahtusko vielä jOku nuoliainen soppaani?

Kalasto: 13 x neonsateenkaarikala, 3 x paratiisikala, 7 x kuparimonninen ja 1 partis. Lämmöt n. 24-24,5, pehmeä vesi ja ph n. 7. Litrat 240.

Edelleen kyselen jos joku tätä lukee: Onko sellaista valmisteta, jolla suodattimen voi kiinnittää seinään silloin kun akva on toiminnassa? Tämä siis odotettavissa olevaa Juwel-suodattimen vaihtoa ajatellen.
Vanhan harrastuksen uudelleen lämmittelyä: sateenkaarikaloja sun muita sekä paljon kasveja 240 litraisessa Juwelissa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Juwelin "laatuheijastimet"
Juwelin "laatuheijastimet"
2016-03-12 (3)_juwelheijasti.jpg (49.3 KiB) Katsottu 6276 kertaa
Olen ollut Juwel rioihini varsin tyytyväinen. Mutta nämä Juwelin maltaita maksavat heijastimet ovat alta arvosteluasteikon. Kuvassa olevat heijastimet noin pari vuotta vanhoja. Metalli on vääntynyt niin, että lähes katkaisee loisteputket, jos on kiinni näillä muovisilla "nipsuilla". Muovinipsut ovat poikki menneet, muovi liukuri keskeltä katki ja kuumentavat akvaariota huimasti. Myös foliomainen heijastinpinta mennyt rikki...kertakäyttökamaa riistohinnalla....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Visumies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 05:23, 27.01.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Visumies »

Oho, meillä käytössä nämä http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 0857001055
eikä moista ole esiintynyt ?
450 litraa suolaista visiota...mitenhän sitä osaisi...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Visumies kirjoitti:Oho, meillä käytössä nämä http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 0857001055
eikä moista ole esiintynyt ?
Uskon, minulla on jopa halpismetallireflektoreja ja ovat suht yes. Joskus Arcadian muovinapsu on mennyt poikki, mutta uusi toimii hyvin. Ei voisi huonompaa investointia reflektorin suhteen olla kuin Juwelin. Liekö saksalaisten testien kärjessä? :P :twisted:
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Nicita
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 12:10, 21.02.2003
Paikkakunta: Lieto

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Nicita »

Kauheesti kaikenlaisia pohdintoja. Olisin kovin onnellinen, jos joku ottaisi kantaa..

Ostin Juwel Rio 300 uuden akvaario paketin ja se olisi nyt kotona odottamassa kuntoon laittamista. Kauppias neuvoi ottamaan altaan mukana tulleen suodattimen pois. Kannattaako se ottaa pois? Mulla on saman kokoinen akva tällä hetkelläkin toiminnassa ja siitä olen ajatellut laittaa ainakin ulkosuodattimen tähän uuteen. Vanhassa on myös Eheimin sisäsuodatin, jonka voisin laittaa myös. Se on helppo putsata ja toimintavarma. Tosin siinä on sellaiset akvaarion reunalle tulevat kiinnitykset, joten en tiedä saako sitä laitettua Rion valaisinkannen kanssa.

Olen haaveillut 3D-taustasta, mutta ensin pitää päättää suodattimen kohtalo. Onko se 3D-tausta "helppo hoitoinen"? Siis kerääkö likaa/levää helposti? Saako siihen imukuppeja kiinni?

Kannattaako hankkia heti heijastimet lamppuihin? Uudet putket tuli myös paketin mukana, ostin ne mitä kauppias suositteli (en muista juuri mitkä olivat).
Henkilökohtaisesti pidän uuden oppimisesta, mutta en vain aina pidä siitä, että minua opetaan.
-Winston Churchill-
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Omana mielipiteenä heitän, että Juwelin omaa pönttöä ei missään nimessä irti, vaan "lataa" se osittain hyvälaatuisella sintratulla lasilla, niin biologinen suodatus pysyy kunnossa, (tietenkin vasta kunnollisen kypsytyksen jälkeen) ja voit jättää ulkosuodattimen vanhaan altaaseen.Toiseen päähän laittaisin suht ison sisäsuodattimen ja thats it, noilla pitäisi pysyä normikalastolla hommat kunnossa. :)
Visumies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 05:23, 27.01.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Visumies »

Samaa mieltä Mr.Brettin kanssa, mutta yksi seikka kannattaa pitää mielessä jos jostain syystä haluat tuon suodattimen ottaa pois niin myyjäliikkeeltä kannattaa varmistaa saatko kirjallisen todisteen ettei akvan takuu laukea kun " tuotteen alkuperäistä rakennetta on muutettu", jos takuuasioissa tulee eteen jotain.
450 litraa suolaista visiota...mitenhän sitä osaisi...
Nicita
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 12:10, 21.02.2003
Paikkakunta: Lieto

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Nicita »

Niin joo se takuu. Olisivat liikkeessä ottaneet suodattimen itse pois, mutta otin akvan rahdilla suoraan kotiin. Olen siis "hävittämässä" vanhaa akvaariota ja sieltä kaikki tekniikka voi siirtyä tähän uuteen. Mutta tosiaan ennen kuin tausta ja tämä suodatin asia on kunnossa, niin uusi akva on kodinhoitohuoneen lattialla :cry:
Henkilökohtaisesti pidän uuden oppimisesta, mutta en vain aina pidä siitä, että minua opetaan.
-Winston Churchill-
Calisti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 07:16, 30.11.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Calisti »

Mielenkiintoista on ollut lukea tätä Juwel keskustelua. :)

Minulla on ollut puoli vuotta 180 litrainen Juwel Rio. Olen tykännyt suuresti sen ulkonäöstä, mutta suodattimesta en! Vaihdoin suodatinmateriaaleja pariinkin kertaan, mutta akvaarion vesi oli aina vaaleata ja likaisen näköistä. Sitten laitoin pienen lisäsuodattimen toiseen päähän ja katsoin kirkastuisiko vesi. Pientä muutosta parempaan havaitsin. Vajaa kuukausi sitten hävitin Juwelin oman suodattimen ja laitoin tilalle JBL:n CristalProfi i200 Greenline -suodattimen. Vesi muuttui parissa päivässä kirkkaammaksi kuin kertaakaan puolen vuoden aikana! Nyt käytössä on vain se suodatin ja hyvältä vaikuttaa edelleen. Olen siis tyytyväinen Juwelisti nykyään. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”