Unelmasta vesivahinkoon

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja narm »

Meilläkin kastui seinä,mutta se purettiin siltä osin (*kyprokkiseinä*)kun oli kastunut.
LKA
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 15:21, 19.08.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja LKA »

Jahas, tämä viestiketju oli taas sellainen herätys siihen, miten kirjavasti kuluttajansuojaa ja takuuehtoja tulkitaan. Olen itse aika valveutunut kuluttaja ollut ja saanut melko ihmeellisiäkin vaatimuksia (tosin oikeutettuja ja aiheellisia) läpi. Ja tiedän että tuossa vaiheessa loppuu taatusti voimat kun yrittää ottaa yhteyttä ja odottaa että joku viitsisi vastata. Tuo selkeästi näyttää sellaiselta tapaukselta että omia oikeuksiaan kuluttajana kannattaa vaatia. Kyllähän akvaarion täytyy olla suunniteltu kestämään enemmän kuin mitä siltä minimissään voisi odottaa ja akvaarion asennuksessa ei voida olettaa akvaristin olevan rakennusinsinööri tai fyysikko arvioidessaan eri suunnista lasiin kohdistuvia voimia vaan ohjeistuksen tulee olla riittävä ja selkeä. Minun mielestäni tuollaisen akvaarion normaalisti asennettuna yksinkertaisesti tulee kestää se että sitä pidetään akvaariona kaapiston päällä.

Ei voi kuin kuvitella miten kamala tilanne tuo voi olla. Toivottavasti vaan on kärsivällisyyttä, aikaa ja vähän rahaakin viedä tuota asiaa eteenpäin.
maukau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 09:25, 23.06.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja maukau »

Sympatiat Saloon.

Kysyin vahingostanne säikähtäneenä vakuutusyhtiöstäni mitä korvattaisiin. Kysyin jo akvaariota hommatessa, että mitä jos akvaario hajoaa. Vakuutus korvaisi veden aiheuttamat vahingot.

Nyt tarkensin vielä kysymystä: "jos lasi rikkoontuisi syystä tai toisesta, sauma alkaisi vuotaa, ulkosuodattimelle tai letkuille tapahtuisi jotain tai mitä tahansa miten vesi tulee lattialle" (vaikka mulla ei ainakaan vielä ole edes ulkosuodatinta).

Vastaus: Korvattaisiin viulut, jotka vesi aiheuttaa rakennukselle ja vielä uudehkona talona täysarvon mukaan. Allas puolestaan kuuluisi irtaimistovakuutuksen puolelle.

Altaasta menisi sitten vuoden jälkeen ikävähennys. Kysyin huvikseni kaloihin uponneen summan vuoksi, että ei kai niitä korvata. "Jos esim allas menisi rikki ja kalat kuolisivat, niin kannattaa niistäkin hakea korvaukset". 8O

Kun ostin esim joesta kalastetut tapajoksenpoikaset 25 eurolla kipale, niin mikä niiden arvo olisi aikuisena sukukypsänä kutuparina? Mitähän siis sellaiset maksaisi liikkeessä? Menisi mielenkiintoiseksi.
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja catze »

Mulla on yhtenä akvana Lido ja olen In lööv siihen, tosiaan tein jo aiemmin sellaisen ratkaisun, että tilasin siihen jalustan erikseen säätöjaloilla. Oikeastaan senkin takia että vierellä olevalla akvalla on samanlainen jalusta niin pysyy sisustus nätimpänä. Onneksi kuitenkin päätin noin koska se kohta johon akvaario tuli ei olisi ollutkaan täysin suora. Säätöjaloilla ei mitään ongelmaa.

Harmi juttu aloittajalla.. ihan mielenkiinnosta, oliko sulla vatupassi käytössä ?

maukau: Eiköhän kalat korvattaisi hankintahinnan mukaan ( niin se menee koiravakuutuksessakin vaikka olisi kuinka hyvä koira kyseessä ellei vakuutusarvoa ole korotettu )
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
maukau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 09:25, 23.06.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja maukau »

Catze:

Noin minäkin olisin sanonut ennen kuin hain hiljattain irtaimistovakuutuksesta korvausta. Hankintahinnalla ei ollut väliä (mikä oli hyvä sillä ostin hajonneen laitteen sikahyvällä alennuksella), vaan piti selvittää millä hinnalla saisin hommattua ominaisuuksiltaan vastaavan nyt tilalle. Tämä oli korvauksen lähtökohta ja siitä vähennettiin ikävähennykset + omavastuu.

Koiravakuutus on ihan oma vakuutuksensa ja siinä varmasti meneekin korvaukset noin kun mainitsit. Minua kehoitettiin (jos siis vahinko sattuisi) hakemaan korvausta kuitenkin irtaimistovakuutuksen kautta. Tiedä sitten miten menettelisivät fisujen kanssa, siksi olisikin mielenkiintoista. Kaupasta hommattuna täysikasvuinen kutupari esimerkiksi lehtikaloja ei irtoa ihan samalla hinnalla kuin kahden euron kolikon kokoiset nuorukaiset :D
kultura
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 18:04, 09.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: salo

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja kultura »

Meille tulee ensi viikolla vakuutusmies kotiin tekemään uudet vakuutukset, varmasti pidän tämänkin keskustelun auki silloin kun vakuutuksia sovitaan :D
Vaikka meille on luvattu kaikki altaan aiheuttamat vahingot korvata niin muiden kokemusten perusteella haluan kyllä mustaa valkoisella ja suosittelen sitä muillekkin!
Mitenköhän kuolleista kaloista todistetaan arvo, mistä sen voi todistaa että oli kutupari jos toinenkin tai että mistä ne on ostettu? pitäisikö kuitti kaloistakin säilyttää vai onko niiden pakko luottaa vakuutuksen ottajan sanaan hankintahinnasta? korvaako ne aikuisen esim. kiekon jollain poikasen rääpäleellä :mrgreen: tai haluaako ne kuolleet kalat nähdä? jokainenhan voisi väittää altaassa ollen mitä ihmeellisimpiä kaloja ja saada edes siitä jotain rahallista lohtua vahinkoon.
530l malawila
240l seurala
30l rapula, heposia,kissoja ym. karvakasoja :)
cercer
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 01:54, 16.04.2011
Akvaarioseurat: TAS

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja cercer »

Olen yrittänyt sisäistää näitä vakuutusasioita ja soitellut asian tiimoilta Pohjolaan. Kysyin mm. kalojen korvaamisista, esimerkkinäni satojen eurojen plekot, ja vastaus oli että kalat korvataan esimerkiksi sähkökatkosta johtuneen kuoleman varalta kotivakuutukseen kuuluvan seuraeläinvakuutuksen kautta kissojen, koirien ja hevosien kanssa samalta viivalta. Silikonien väsymiset ja muut hillityt vuodot eivät kuulu korvattaviin mutta jos esimerkiksi ukkosella koira säikähtää ja hyppää lasiin joka halkeaa niin vakuutus korvaa, ilmeisimmin taas jos lapsi heittää lasiin pallon ja se hajoaa niin ei korvata. Eikä sitä koirankaan riehumista jollei ole ollut todistettavaa ukkosta - samoin parketin naarmuuntumisen vakuutus korvaa jos koira pelästyy ukkosta mutta ei jos se kynsi muuten vaan lattian painuu. Täytyy taas alkaa soitella ja pyytää lisättäviksi ne kohdat niihin sopimuksiin..

edit* Ylempään mietintään, kysyin sieltä myös että miten kalavahingot todistetaan ja ei kuulemma mitenkään, en siis edelleenkään tiedä oliko noista jutuista puoletkaan vedenpitävää totta mutta niin väittivät ja sen perusteella voisi olettaa ettei kalakuitteja tarvitse säilyttää.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Pakko kommentoida tähän sen verran että tämä ei ole ensimmäinen kerta kun kuulen ettei Europet kanna heille kuuluvaa vastuutaan. Tutkimusta ehdottomasti kehiin ja kannetta pystyyn, jotta saadaan sekin äijä johonkin ruotuun! Tässä tapauksessa lähtisin siitä että kukaan ei tosiaan ole tutkinut sitä allasta ja maahantuoja ja valmistaja päätyivät kuvien perusteella eri ratkaisuun. Mielestäni heidän kuuluisi tutkia mistä pohjan halkeaminen oikeasti johtuu eikä pompotella vastuuta toisilleen. Tosin tässä kohtaa hakisin itsekin jo lausunnon joltain ulkopuoliselta asiantuntijalta (esim. joku akvaariovalmistaja Suomessa) ja käyttäisin sitä maahantuojalta ja valmistajalta korvauksia hakiessani. Jos jalustassa on ollut tuollainen määrä säätötassuja ja alla on laminaatilla varustettu betonilattia en pidä kovin todennäköisenä kyllä alustan epätasaisuutta halkeamisen syynä... Joku kolhu siinä on ollut, tahikka valmistusvirhe ja nyt on tosi tärkeää saada ne oikeat tahot vastuuseen siitä.

Vakuutuksista sen verran, että itse olen ollut erinomaisen tyytyväinen If:iin. Mulla on siellä kotivakuutukset ja oli myös firman vakuutukset ja aina kun on vahinkoa sattunut, ovat korvaukset tulleet nopeasti (viimeks kannettavan tietokoneen kanssa toiminta oli suorastaan huippua) ja täysimääräisinä korvaushakemuksen mukaan. Ei ole ikinä tarvinnut kinastella, vaikka osassa vahinkoja mielestäni on ollut tulkinnanvaraa siitäkin onko kyseessä ollut oma huolimattomuus.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ja lohdutuksena sen verran että on melko se ja sama meneekö sinne rakenteisiin se 200 litraa vettä vaiko esim pikkuvuodosta joku 20 litraa. Purkua ja kuivatusta kun tulee molemmista.

PS. Ilmeisesti [sensuroitu] ei voi kuolla (ei edes Paavo Väyrynen)
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Our_Tiny
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 16:47, 26.04.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja Our_Tiny »

Aqualungin akvaariota katsellessa olo on sanaton. Upea.
Myöhäistä se on hiiren kissan suussa haukotella.
54 l, (190 l ohikiitävää http://mytrigon.atwebpages.com/), 180 l
veijoesso
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 12:11, 07.01.2011
Sukupuoli: Mies

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja veijoesso »

Kah meinasin Juwelin akvaarion ostaa seuraavaksi akvaarioksi kun ovat noine kaapistoineen hienon näköisiä, mutta enpä osta jos/kun hoitavat rekkulat näin. :|
mpiil
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 00:23, 03.08.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja mpiil »

Jos ei Juwelia, niin mites Wromak? Mulla ihan Giantin kehysakvaario ja monasti olen miettinyt että mitäs jos nuo posahtaa! Vesivahinko oli tän vuoden puolella keittiössä, kun pesukone nosti huuhteluvedet tukkeutuneen viemärin takia laminaatin päälle. Koko keittiön lattiapinnat uusiks, seinää pitkin pääsi kiipeämään vedet, kuivatukset sun muut... Ei kiitos enää, siksi vähän jännittää välillä noiden akvaarioiden kanssa.
317l Malawila
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

veijoesso kirjoitti:Kah meinasin Juwelin akvaarion ostaa seuraavaksi akvaarioksi kun ovat noine kaapistoineen hienon näköisiä, mutta enpä osta jos/kun hoitavat rekkulat näin. :|
Nääh, yksi akvaario varmaan 1000 Juwelin akvaariosta hajoo Suomessa AW:n harrastajilla vuodessa. Itse en oikeastaan hirveesti pelkää juwelia. Vähän vaan hirvittää se, että pohja makaa ilmassa, eikä pöytätasoa vasten.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
veijoesso
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 12:11, 07.01.2011
Sukupuoli: Mies

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja veijoesso »

Nääh, yksi akvaario varmaan 1000 Juwelin akvaariosta hajoo Suomessa AW:n harrastajilla vuodessa. Itse en oikeastaan hirveesti pelkää juwelia. Vähän vaan hirvittää se, että pohja makaa ilmassa, eikä pöytätasoa vasten.
No sitä suuremmalla syyllä rekkula(t) kannattaisi hoitaa asiallisesti!?
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja narm »

Mulla ollut monta juwelin allasta ja kaikki hoitaneet asiansa hyvin [;)] . Ei se merkistä ole kiinni, jokainen allasmerkki voi poksahtaa milloin vain.
veijoesso
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 12:11, 07.01.2011
Sukupuoli: Mies

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja veijoesso »

narm kirjoitti:Mulla ollut monta juwelin allasta ja kaikki hoitaneet asiansa hyvin [;)] . Ei se merkistä ole kiinni, jokainen allasmerkki voi poksahtaa milloin vain.
No lasiahan ne yleensä ovat joten tuo lienee selvää ;) Itse kommentoin sitä miten myyjä/maahantuoja hoitaa asiansa. Jos ei vastata asiakkaan viesteihin niin se on erittäin huonoa asiakaspalvelua oli altaan merkki mikä tahansa.
Our_Tiny
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 16:47, 26.04.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja Our_Tiny »

Hei! Ketjun aloittaneena vastaan. Meillä asiat vihdoin järjestyneet. Koti on saatu parin kk:n remontin jälkeen taas kuntoon. Tuota Juwelia kun pohditte... Laitoin itse tapahtuneesta huolimatta uuden Juwel 180l toimimaan tällä viikolla. Koetan sisäistää sen ettei näitä akvaarioita niin vain poksahda. Juwel Trigonissa, joka hajosi, täytyi olla jokin kuljetusvaurio, niinkuin tehdas meille kahteen otteeseen vastasi. Samaa mallia en kyllä pystynyt enää ottamaan, vaikka se Trigon suurin haaveeni olikin. Juwel tekee niin valtavia määriä akvaarioita, etteivät ne voi olla laadultaan ihan huonoja. Kaapisto on tosin aika heppoinen ja tuota pohjalasia mietin välillä myös. Eivätköhän kestä, muuten olisivat jo muuttaneet rakenteita. Hyvää viikonloppua ja suurkiitos kaikille, jotka ovat olleet hengessä mukana ja lohdutelleet & tsempanneet! Tämä on hieno keskustelupalsta ja te olette mahtavia akvaristeja! :D
Myöhäistä se on hiiren kissan suussa haukotella.
54 l, (190 l ohikiitävää http://mytrigon.atwebpages.com/), 180 l
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Unelmasta vesivahinkoon

Viesti Kirjoittaja thank »

jaakkim kirjoitti:Ikäviä juttuja, yläkerta mennyt uusiksi täällä.
Halla76 kirjoitti:ei nyt lasi tosta vain pamahda. Veikkaan rakenteellista jännitevikaa joka on tullut jo tehtaalla.
Kyllä ne lasit voivat juurikin tuon jännitteestä johtuen pamahtaa ihan milloin vaan. Lasista tehty suihkunurkka ollut muutaman vuoden käytössä ja täysin itsekseen pamahti tuhannne toosan päreeksi. Kahveet meinasi mennä väärään kurkkuun kun poksahti :mrgreen: .
Joo, täällä kuuman kahvimukin (lasisen) kanssa käynyt samoin. Oli varmaan melko koominen näky, kun akka nostaa kahvimottia ja posauksen jälkeen pitelee pelkkää kahvaa kädessään, huutaa ja riuhtoo tulikuumia housuja jalasta kahvin valuessa pitkin seiniä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”