Kauppojen kannatus..

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 22:49, 19.03.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Nardimai kirjoitti:Täällä on nyt ilmeisesti yrittäjiä keskustelemassa ja ymmärrän kiukun(tavallaan). Asia oli varmaan selvillä, että hintojen perässä sitä mennään alalla kuin alalla. En mä usko tohon jeesusteluun. Se toimii tällä foorumilla kun on päätetty olla akvaarioihmisiä, mutta päteekö sama ravintolassa tai autokaupassa? Ei tota juttua voi asiakkaalle sälyttää. Mä nyt kkuitenkin tänään maksoi suht ison setelinipun eräälle Porilaiselle akvaarion käsityöläiselle ja olen todella tyytyväinen hankintaani. Laadusta maksan ja mielellään! Eri asia on nyt kuitenkin saksalaiset tuotteet jotka tilaan sieltä missä ne on tehty.

Olen mä eri alalla ollut vastuullisissakin tehtävissä ja niin se on, että kilpailu on kovaa. Jos ei kauppa käy ylitarjonnan takia tai vaikka sen penteleen netin, niin sitten joku on vialla ja sitä varten on konkurssi. Enkä tarkoita, että se olisi yrittäjässä. Nettikauppa vääristää kilpailua kaikkihan sen tietää. Tarvii myös sopeutua aikakauteen ja nyt tällä alalla on se nettikauppa joka vaatii varmasti paljon kotimaisilta yrittäjiltä. On silti vääristynyt käsite jos yrittäminen perustuu asiakkaiden ostokäyttäytymisen arvosteluun. Se on tätä päivää..

Hinnat saattavat nousta ja se on myös asia minkä kuluttaja joutuu sitten maksamaan. Tosin sekin taas synnyttää tämänkaltaisissa foorumeissa lisää kaupankäyntiä. Kuka maksaa partiksista tai sukaravuista yli euron? Täällähän ne hinnat on polkastu maanrakoon. En mä esimerkiksi tietäisi ilman tätä paikkaa mistä saisin ilmasia partiksia.

Yrittäminen on haasteellista ja ravintola-alalla olen joskus ollut vastaavana 15-vuotta. Kilpailu oli kovaa. Lama-aikana me tehtiin ilman pyhäkorvauksia töitä, kun omistaja sanoi, että muuten kaadutaan. Uskollisia asiakkaita riitti ja palkat oli pohjassa. Lopulta mun silloinen appiukko( yrittäjä hänkin ja konkurssin käynyt) sanoi, että yrityksessä on nyt joku vinksallaan jos se pysyy pystyssä työntekijöiden lojaalisuuden voimin. Lopetimme "halvat tunnit" ja firma on edelleen pystyssä.

Mä haluan harrastaa nyt isoja akvaarioita ja en siihen pysty kotimaisilla markkinoilla vaikka se olisi kuinka syntiä.
Tähän nyt on jo ihan pakko alkaa ottaa osaa :)

...Kertaakaan en ole ulkomailta tilannut mitään, enkä tilaa. Mä kannan ihan sujuvasti kivijalkakauppoihin, muille harrastajille sekä kotimaisille nettikaupoille rahani. Eikä tee heikkoakaan, vaikka talovelallisena neljän lapsen yyhoona ei raha todellakaan kasva puissa kun sitä harjoittelijan palkalla koitetaan harrastaa. niin ja altaita löytyy talosta 11 pienimmän ollessa n. 60l ja suurimman rapiat 700l kiekkolaan asti, plus sitten muu eläintarha. Miksi ihmeessä haluaisin suomenmaasta ne vähätkin liikkeet ja tarjonnan ja verorahat muualle maailmaan, kun täälläkin niille tosiaan olis tarvetta. Eikä eteen ole tullut yhtäkään sellaista tarvetta, mitä ei suomenrajojen sisäpuolelta olis saanut, siksi en ymmärrä kommenttia ettei kotimaisilla markkinoilla PYSTY harrastamaan isoja akvoja. Mitä en siis ymmärtänyt :O
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

No en mä yrityksistä huolimatta itseäni ihan kauheena ihmisenä pidä, vaikka netistä tavaraa ostankin. Tätä juttua nyt vois jatkaa ja laajentaa, mutta se on turhaa. Pohtisin alunperinkin hintoja ja eiköhän se tullu selväksi mistä ne koostuu ja mitä tuhoa akvaarion harrastamisella voi ihminen aikaan saada :mrgreen:.

Parastahan maapallolle olisi, ettei kukaan harrastaisi varsinkaan akvaariota ollenkaan. Miettikää mikä teollisuus koko systeemin ympärillä pyörii.. Kemikaaleja miljoonia litroja, muovia tonneja ym. Ja mitä vähemmän Suomalainen tienaa, sitä vähemmän jää hiilijalanjälkeä. Persaukinen akvaarioyrittäjä kulkee fillarilla töihin ja saastuttaa vähän, eikä pysty kuluttamaan :mrgreen:
Mika Litja
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Nardimai kirjoitti:Mä nyt kkuitenkin tänään maksoi suht ison setelinipun eräälle Porilaiselle akvaarion käsityöläiselle ja olen todella tyytyväinen hankintaani. Laadusta maksan ja mielellään!
Uskon, että kyseinen käsityöläinen arvostaa ja oikeasti tulee muistamaan sinut :D

Tuossa vastapäätä pyörii yhteismäärältään n. 1500 litraa merivettä samaisen käsityöläisen lasien sisällä. Olen aivan varma, että jos ikinä ongelmia tuon käsityön kanssa tulee, on apu puhelinsoiton päässä. Olen kyllä todella hämmentynyt siitä, etteikö Suomessa voisi Suomen tarjonnalla harrastaa isoja altaita.

Merivesipuolen tuotteiden ja elävien tarjonta on prosentuaalisesti todella paljon pienempää kuin makeanpuolen tarjonta, ja jos tähän pystyy Suomessa useampikin tonnisen merialtaan omistaja, ei mene minulle läpi etteikö sitä hanavedelläkin pystyisi. Ja kyllä, nämä tiedossa olevat harrastajat asioivat kotimaan liikkeissä. Useammassakin, säännöllisesti :D
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Varmasti Suomessa voi Suomalaisella tarjonnalla harrastaa suurempiakin altaita. Kaikilla ei vaan nettotulot enää sen kaiken muun pakollisen ja valinnaisen jälkeen välttämättä kestä maksaa tuotteesta X hintaa Y vain tukeakseen kotimaista liiketta kun sen saa samoilla toimitusajoilla kotiovelle hintaan Y-25%.
Itse pyrin keskittämään hankinnat mahdollisuuksien rajoissa kotimaahan, mutta tämän meriveden kanssa ei yksinkertaisesti aina ole tarjolla tarvittavaa halutun tuotemerkin alla.

Näin pidänkin tuota Marin "jos HALUU niin sehän oikeuttaa" kommenttia hiukan absurdina, sillä meillä kaikilla on eri määrä pelimerkkejä käytettävissä ja jos vaihtoehtoina on samalla hankintahinnalla huomattavan eri luokan härvelit paikallisella hintatasolla, on mielestäni väärin syyllistää asiakasta sen paremman ja "kalliimman" haluamisesta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

No mun mielestä tuo alkuperäinen perustelu oli vähän koominen. Itse olen rajoittanut harrastukseni sen mukaan mihin on järkevästi varaa. Mutta kukin toki priorisoi hankintansa kuten tuntuu hyvältä.
Halusin lähinnä puuttua tuohon "kauppiaat on ahneita ja niillä on hirveet katteet"-haiskahdukseen tuolla ja muistuttaa myös siitä kulupuolesta. Hintakilpailuun nettikauppojen kanssa ei ole kertakaikkiaan mitään mahdollisuuksia ja siksi olisi mukavaa jos myöskään kauppiaspuolta ei syyllistettäisi aiheettomasti. Ala on oikeastikin hankala ja kuten kukaan ei ole sinne pakottanut töihin, ei kukaan ole myöskään pakottanut ketään harrastamaan sitä. Minua henkilökohtaisesti kiusaa tämä vallalla oleva tapa syyllistää kauppiaita siitä että harrastukseen menee rahaa. En ole tosiaan törmännyt moiseen minkään toisen harrastuksen kohdalla, en edes minkään toisen eläimen kohdalla. Mistä ihmeestä tämä akvaarioharrastuksen kohdalla johtuu, että kaiken pitäisi olla halpaa ja mieluummin ilmaista?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Aqualung kirjoitti:Varmasti Suomessa voi Suomalaisella tarjonnalla harrastaa suurempiakin altaita. Kaikilla ei vaan nettotulot enää sen kaiken muun pakollisen ja valinnaisen jälkeen välttämättä kestä maksaa tuotteesta X hintaa Y vain tukeakseen kotimaista liiketta kun sen saa samoilla toimitusajoilla kotiovelle hintaan Y-25%.
Itse pyrin keskittämään hankinnat mahdollisuuksien rajoissa kotimaahan, mutta tämän meriveden kanssa ei yksinkertaisesti aina ole tarjolla tarvittavaa halutun tuotemerkin alla.

Näin pidänkin tuota Marin "jos HALUU niin sehän oikeuttaa" kommenttia hiukan absurdina, sillä meillä kaikilla on eri määrä pelimerkkejä käytettävissä ja jos vaihtoehtoina on samalla hankintahinnalla huomattavan eri luokan härvelit paikallisella hintatasolla, on mielestäni väärin syyllistää asiakasta sen paremman ja "kalliimman" haluamisesta.

Tottakai mäkin kannatan Suomea. On todellakin absurdia sanoa tosta haluamisesta noin. 100 litrasessa kulut on ihan eri luokkaa kun 700 litrasessa. Kai sitä aina voi verrata mihin rahat laittaa, oli lapsia tai ei. Jollakin on ne neljä lasta, joku ajaa autolla ym. Mä esimerkiksi juoksen töihin sateessa, talvisin, kesäisin. Säästän ton kolmetonnia ihan varmaan vuodessa jo sillä. Silti rahaa ei oo ylimääräistä. Kai sitä vois jattää matkustelun ja tukea Suomen akvaariokauppoja, mutta kun se asia ei mee niin..

Onkohan kukaan yrittäjä miettinyt miksi sitä JuTaa tilataan ja maksetaan siitä hunajaa? Onko Porin mies joku ihme ukkeli joka kusettaa kaikkia? No, kun katson tonne olohuoneeseen, niin ei harmita yhtään tänpäivänen ostos. Laatua saa ja se maksaa ja olen valmis siitä maksamaan. Juoksevat kulut tulevaisuudessa on niin kovat ettei mun pohkeet sitä kestä kotimarkkinoilla. Säästin tähän suht kauan ja nyt voin harrastaa, mutta en 100% kotimaisesti.

Tää on kyllä mahtava paikka kun täällä on niitä ihmisiä, jotka ei käytä kuponkeja ym. Ravintola-alalla me järkättiin niitä tarjouksia, joissa sai x hintaan sen y:n ja kate oli nolla. Pakko se oli kuulemma tehä, et edes joku kävis. Samat ihmiset ei sitte käyny ilman kuponkeja. Osa tätä porukkaa olis ollu silloin tarpeeseen. olis maksettu lounasaikaan väkisin täyshinta ja naurettu ylihintaisille laskuille :mrgreen: Vai miten se meni?
Mika Litja
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 22:49, 19.03.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Lähinnä minäkin ihmettelin sitä, ettei nuo tavarat mun mielestä nyt niin kalliita täälläkään ole, että viitattiinko isojen pyttyjen harrastusrajoitteilla ennemminkin saatavuuteen? Vai? Ymmärrän kyllä jos kyseessa on suolavedet, niistä en tiedä yhtään mitään, makeisiin purnukoihin oon kuitenkin saanut suomesta kaiken tarvittavan ja loput rakentanut itse.
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Varmasti Suomessa on ihan ok saatvavuus laitteilla ja tarvittaessa saa tilattua kauppiaan kautta kaikenlaista. Kuitenkin jos järeän suodatuksen toteutuksessa on mahdollista säästää jo vaikkapa 200€, ei pienempituloisella/suurempimenoisella välttämättä ole tuossa kovinkaan kova itsetutkiskelun paikka edessä, vaan otetaan se halvempi ja käytetään se säästynyt 200€ sitten siinä paikallisessa elävän yms hankintaan. Ja jos joku tuosta ylläolevasta esimerkistä voi väittää ettei ko. harrastajalla ole "järkevästi varaa" harrastaa jos useampi sata euroa tuntuu kuukausittaisessa käyttövarassa, niin olen vilpittömästi onnellinen hänen puolestaan. Kaikilla kuitenkaan tilanne ei ole sama ja muuttujia yhtälössä on se miljoona ja 1.

Itsekään en pidä tuosta "kaiken pitäisi olla liki ilmaista ja mielellään kotiin asennettuna" mentaliteetista enkä lähde ainakaan tarkoituksellisesti dissaamaan kauppiaita asian suhteen. Täällä pohjoisessa vaan kun on nuo maahantuojien ylimääräiset välikädet ottamassa välistä hintaa lisäämättä tuotteille mitään lisäarvoa, on siinä kauppiaan huono pinnistellä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kyllä mä koen että se ero 700 litraisen ja 100 litraisen kuluissa ei ole kovin iso kummiskaan kuukausitasolla, millä niitä kuluja yleensä verrataan (koska normaalisti ihmiset saa sen palkan/tuen/millä elääkin kerran kuussa). Esim. vedenparannusaineita on tosi paljon eri hintaisia, eri menekkisiä ja ihan varmasti sieltä löytyy sellainen mihin on varaa.
Normaali 700 litrainen akvis, johon vaihdetaan vettä puolet viikottain, vie kalleinta mahdollista vedenparannusainetta- Aquasafea vajaan 13 euron edestä kuukausittain (tuolla 89 e/5 l hinnalla laskettuna) ja ruokaa parilla - kolmella eurolla (kalastosta riippuen), kasviravinteeseen (omassa käytössä Profito, ostettuna 2 litran kanistereissa, Suomesta, annos 10 ml/100 l) menee ohjeen mukaisesti annosteltuna 700 litraiseen reilun 6 euron edestä. Ihan oikeasti, tästäkö on tarvis säästää? Toki sähkö maksaa enemmän isossa, kuin pienessä altaassa, samoin vettä menee enemmän, mutta niihin on hankala vaikuttaa.
Ps. olen muuten itse totaalisen PA jatkuvasti, joten tiedän kyllä miltä se penninvenytys tuntuu. Silti koen ettei tässä saatu säästö ole sen arvoista. Ymmärrän jopa että isot kertaostokset tilataan mistä halvimmalla saadaan (vaikken itse teekään niin), mutta olisi melko iso apu kotimaiselle akvaariokaupalle jos edes nuo käyttölitkut ja ruoat ostettaisiin täältä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Aqualung kirjoitti:Varmasti Suomessa on ihan ok saatvavuus laitteilla ja tarvittaessa saa tilattua kauppiaan kautta kaikenlaista. Kuitenkin jos järeän suodatuksen toteutuksessa on mahdollista säästää jo vaikkapa 200€, ei pienempituloisella/suurempimenoisella välttämättä ole tuossa kovinkaan kova itsetutkiskelun paikka edessä, vaan otetaan se halvempi ja käytetään se säästynyt 200€ sitten siinä paikallisessa elävän yms hankintaan. Ja jos joku tuosta ylläolevasta esimerkistä voi väittää ettei ko. harrastajalla ole "järkevästi varaa" harrastaa jos useampi sata euroa tuntuu kuukausittaisessa käyttövarassa, niin olen vilpittömästi onnellinen hänen puolestaan. Kaikilla kuitenkaan tilanne ei ole sama ja muuttujia yhtälössä on se miljoona ja 1.

Itsekään en pidä tuosta "kaiken pitäisi olla liki ilmaista ja mielellään kotiin asennettuna" mentaliteetista enkä lähde ainakaan tarkoituksellisesti dissaamaan kauppiaita asian suhteen. Täällä pohjoisessa vaan kun on nuo maahantuojien ylimääräiset välikädet ottamassa välistä hintaa lisäämättä tuotteille mitään lisäarvoa, on siinä kauppiaan huono pinnistellä.

Juuri noin! Ja ei tässä nyt varmaan meikäläinenkään ihan paska akvaristi ole jos olen liki kolmetonnia jättänyt kotimaan "käyttöön" tässä projektissa. Olen samaa mieltä, että ne on onnellisessa asemassa ja jopa kadehdinkin niitä jotka voivat ostaa tarvikkeita mihin tahansa hintaan mistä vaan, vai onko nyt kysymyksessä: " persaukiset tyytykööt alle satalitraisiin" ?

Itse työskentelen sosiaalialalla "köyhien parissa". Musta on ihan jees, että on halvempiakin vaihtoehtoja. Nyt vois sen verran ammatillisesti "puukottaa", et onko parempi et huonotuloisten lapset leikkii käpylehmillä, eikä puutu akvaristien hommiin? :mrgreen: (toi oli oikeesti puol [sensuroitu], mut vaan puol)
Mika Litja
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Täältä Kouvolasta puuttuu mielestäni kunnollinen akvaario kauppa. Joten lähes kaikki pitää tilata netistä. Kun kerran netistä joutuu tilaamaan on sama vaikka tilaa ulkomailta. Kaikki on rajan takana halvempaa ja postikulut ovat jopa pienemmät kuin Suomesta tilattuna. Toimitusajoissakaan ei ole isoja eroja jopa Kiinasta tilattu tuote on joskus perillä nopeammin kuin Suomesta tilattu. Ei ole mitään järkeä ajaa kivijalkakauppaa josta ei saa hyllystä mitään vaan tuotteet menee järestään tilaukseen jonka joutuisi taas hakemaan myöhemmin. Ennemmin tilaa tuotteen kotiin tai lähipostiin. Lähes kaikki tulee tilattua ulkomailta tai ainakin hinta tulee tarkistettua ulkomaan kaupoista. Eikä akvaario tarvikkeet ole ainoita jotka ovat ulkomailla halvempia. Eletroniikka, autotarvikkeet jne jne kanattaa tilata ulkomailta kun kotimaiset kaupat myyvät ei oota tai sitten hinnat on pilvissä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja hx »

Pitää saada enemmän, vähemmällä.
Koko meidän palettihan tulee hajoamaan individualistiseen ahneuteen.
-Gone fishing-
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Netti on mahdollistanut sen että munkin kaltaiset (huonotuloiset) voi ees yrittää harrastaa vakavissaan. Tietty en voi ostaa aina kotimaista, mutta pian saan ikälisät, eli parempaa palkkaa ja jos kitken menoja(kummilasten lahjat pois ja syön vain joka toinen päivä lämpimän aterian). Eli suunta on on sinne oikeisiin harrastajiin...
Mika Litja
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mari jättää kätevästi muistamatta, ettei esim. allekirjoittaneelle aikoinaan kauppiaana suostunut edes tilaamalla toimittamaan Eheimin osaa, oikean merkkisiä loisteputkia tai kuutamorihmakaloja. Eheimin osan jopa lupasi tilata ja ilmoitti sitten myöhemmin kysyttäessä ettei ollut koskaan sitä kuitenkaan viitsinyt tilata. Kannattaako nyt tosiaankaan enää ääneen ihmetellä miksi tilaan mieluummin Saksasta kuin yritän ostaa mitään Suomesta?
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 22:49, 19.03.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Nardimai kirjoitti:Netti on mahdollistanut sen että munkin kaltaiset (huonotuloiset) voi ees yrittää harrastaa vakavissaan. Tietty en voi ostaa aina kotimaista, mutta pian saan ikälisät, eli parempaa palkkaa ja jos kitken menoja(kummilasten lahjat pois ja syön vain joka toinen päivä lämpimän aterian). Eli suunta on on sinne oikeisiin harrastajiin...
Anteeksi sarkasmini tähän kohtaan, alkoi vain naurattamaan, et mä en ilmeisestikään altaideni kanssa harrasta vakavasti, enkä ole oikea harrastaja, kun oon äärimmäisen pienituloinen, enkä siltikään osta ulkomailta yhtikäs mitään :roll:
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mietin tuossa jo, että painaisinko tuota ilmoita-nappia, sillä Maisu siirsi keskustelun kertaheitolla taas sille tasolle, missä menee henkilökohtaisuusbugin raja, mutta koska ilmaan heitetty syytös on tämän tyyppinen, niin yritänpä antaa oman puoleni asiaan. Olen silloisten kolleegoideni puolesta todella pahoillani jos minun huonoista kauppiastaidoistani johtui se, että olet Maisu siirtynyt kokonaan ulkomaisten toimittajien asiakkaaksi. Muistelen kyllä aiemmin kuulleeni tälle muitakin selityksiä, mutta nythän tämä selvisi että se olikin kokonaan minun syytäni. :roll:
En huonomuistisena tosiaankaan muista mikä Eheimin osa on ollut kyseessä, mutta olisikohan tuo ajankohta osunut niihin aikoihin kun olin lopettanut Eheimin myynnin kannattamattomana (nettikauppojen aiheuttaman hintakilpailun vuoksi) ja samaan aikaan myös luopunut kyseistä merkkiä edustavan tukun käyttämisestä (koska ilman sitä Eheimiä tilausväli meni järjettömän harvaksi ja rahtivapausrajan täyteen saaminen todella hankalaksi, eikä sieltä tullut mitään sellaista mitä en olisi voinut korvata muiden tukkujen tuotteilla)? Minulla oli eräs vakitoimittaja, jolta sain Eheimin osia toista kautta, mutta heidän kauttaan tuleva valikoima ei ollut yhtä kattava kuin virallisen maahantuojan. Olikohan kyse siis siitä etten viitsinyt tilata, vai siitä, etten yrityksestä huolimatta saanut kyseistä osaa?
Mitä kuutamorihmakaloihin tulee, niitä tosiaan en tilannut. Minähän maahantoin suurimman osan myymistäni kaloista itse, jolloin lajikohtaiset tilausmäärät olivat väkisinkin aika suuret. Kuutamorihmaa ei löytynyt yhdenkään tukkurin listoilta, joten jotta sitä olisi saanut, olisin joutunut tilaamaan sitä suoraan Singaporesta, melko tuntuvan kokoisen erän ja sen jälkeen, kun kyseessä ei ollut mikään suurimenekkinen kala, olisin joutunut hilloamaan niitä erän loppuja kaloja ties miten pitkään liikkeen altaassa ja olisin jäänyt loppupeleissä niiden suhteen tappiolle.
Ja loisteputkista taas.. nekin olivat sellaisesta tukusta, mitä en käyttänyt. Homma nyt ei vaan toimi niin, että voidaan tilata yksittäisiä asioita yksittäisiltä toimittajilta, kyllä sieltä on otettava edes kertatilauksena sen verran tavaraa että rahtivapausraja peittyy. Ja mitä taas siihen jatkuvaan tilaamiseen tulee, kukin kauppias punnitsee myymänsä tuotteet ja tuotemerkit sen mukaan mille on menekkiä, koska kaikkien valmistajien kaikkia tuotemerkkejä, tuotteita, ja tuotekokoja ei vain yksinkertaisesti tilojen puolesta ole mahdollista pitää, eikä menekin kannalta järkevääkään.
Uskomattoman alhainen heitto Maisulta vaihteeksi...
Tia-Teresia kirjoitti:
Nardimai kirjoitti:Netti on mahdollistanut sen että munkin kaltaiset (huonotuloiset) voi ees yrittää harrastaa vakavissaan. Tietty en voi ostaa aina kotimaista, mutta pian saan ikälisät, eli parempaa palkkaa ja jos kitken menoja(kummilasten lahjat pois ja syön vain joka toinen päivä lämpimän aterian). Eli suunta on on sinne oikeisiin harrastajiin...
Anteeksi sarkasmini tähän kohtaan, alkoi vain naurattamaan, et mä en ilmeisestikään altaideni kanssa harrasta vakavasti, enkä ole oikea harrastaja, kun oon äärimmäisen pienituloinen, enkä siltikään osta ulkomailta yhtikäs mitään :roll:
Pyh, ei tässä ole enää oikeasta keskustelusta kyse, vaan pelkästä trollaamisesta kun vedetään tämän tyyppistä linjaa, eikä edes yritetä lukea mitä vastapuoli kirjoittaa ja perustelee.
Voin kertoa omalta puoleltani, että makselen noita akvaariokaupasta jääneitä velkoja pois tässä vielä melko lukuisia vuosia ja olen melko pienipalkkaisessa, osa-aikaisessa työssä ja siitä huolimatta minulle jää rahaa syödä joka päivä lämmin ateria ja harrastaa akvaarioita suomalaisista kivijalkaliikkeistä tuotteeni ostaen. Hyvin sivuutettu tuolla aiemmin tekemäni laskelma siitä mitä sen 700 litraisen pitäminen maksaa ja sen jälkeen on keskitytty vain tähän taivasteluun ja trollailuun. Eiköhän tämä ala olemaan tässä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Jokaisella on oikeus harrastaa, ja harrastaa sitä ihan niiden resurssien mukaan mitä löytyy. Eläinharrastuksessa kuitenkin eläimen vaatimukset huomioiden.
Tästä nyt ei tarvitse vääntää, että kuka tilaa mitä ja mistä. Lopputulos tulee kuitenkin olemaan, että jos niitä tarvikkeita tilataan ulkomailta kokoajan enemmän, tulee tarvikkeiden saatavuus Suomessa putoamaan suoraan hyllytavarana akvaariotarvikkeiden osalta sekä kalojen ja kasvien hinta nousemaan.
Jos kivijalkaliikkeenpito Suomessa menee ihan harrastamiseksi, loppuu multa työt. Joten kyllä tässä vähän ottaa päähän. :(

Itse tilaan ulkomailta ne, mitä en Suomesta ole vielä löytänyt ajelematta hirveän monia satoja kilometrejä.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tämä aiempi kirjoitukseni oli puhtaasti itselleni tapahtunut reaalielämän esimerkki, tai oikeastaan kolmen sarja sellaisia, ja pelkkänä esimerkkinä toivoisin sitä myös käsiteltävän ilman sen suurempaa tunteen paloa. Kun halutunlaisen tavaran saaminen Suomesta edes erikseen tilaamalla on näin haasteellista niin en todellakaan haluaisi nähdä että ketään syyllistettäisiin heidän valinnoistaan. Kauanko pysyisi pystyssä kenkäkauppa joka myisi kumisaappaat kun asiakas menee ostamaan sandaaleita? Marin selvittämät syyt ovat varmasti ihan todellisia, mutta miten asiakas sitten lopultakaan saa hankittua sitä mitä haluaa, jos liikkeillä on omat syynsä olla tilaamatta haluttuja tuotteita eikä netistä saisi ostaa mitään? Asiakas kuitenkin on se jolla pitää olla oikeus päättää mitä ostaa eikä liikkeellä.

Onhan meillä totuuden nimessä sentään niitäkin liikkeitä jotka pyrkivät tosissaan täyttämään asiakkaidensa toiveet ja joskus täyttävät tehokkaasti nekin toiveet joita asiakas ei tiedä itsellään edes olevan. Mutta nykyään ei todellakaan kelpaa että voi ostaa kaupan hyllyltä sisäsuodattimen x, kun asiakas on netistä lukemalla ja vertailemalla jo päättänyt että haluaa nimenomaan sisäsuodattimen y.

Eräs piirre nettishoppailussa kyllä on jota en ymmärrä, ja se on tuo jatkuvasti kasvava kiinakrääsän tilailu. En uskaltaisi edes kytkeä verkkovirtaan melkoista osaa siitä romusta mitä olen nähnyt Aasian kivijalkakaupoissa, saati sitten että käyttäisi sellaisia jatkuvasti ja uskaltaisi jättää niitä yksinään kotiin päälle kun itse lähtee pois.

Ja edit. Itsehän tilaan netistä äärimmäisen vähän yhtään mitään, käytän mieluummin kivijalkakauppoja arviolta suhteessa 80% ulkomaiset, 20% kotimaiset.
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Maisun prosentit meni varmaan väärinpäin :mrgreen:

Toi on ihan totta. Mä oon tilannut jopa kenkiä Jenkeistä, kun Intersportin myyjä on sanonut: "Ne ei kuulu enään valikoimiin, mutta nyt on tätä tarjolla".

Tietty kauppias myy niitä mitä on tarjolla ja toivoo asiakkaan niitä tuotteita ostavan.

Täällä on nyt kyllä kieltämättä havaittavissa pientä katkeruutta.. Epäonnistunut yrittäminen ja osasyyn hakeminen asiakkaiden ostokäyttäytymisestä.

Nämähän on yksittäisten ihmisten mielipiteitä, eikä mun ostokset kenenkään firmaa pidä pystyssä. Mutta tästä ehkä kuvan miten osa ihmisistä ostaa, mikä on tärkeysjärjestyksessä elämässä, siis taloudellisesti. Hintoja tullaan aina ihmettelemään, kuponkeja ja tarjouksia tehdään ja se kuuluu pelin henkeen. Mä käyn mun lähiökaupassa ostamassa makkaraa kun se on siellä halpaa, muuten käyn työpaikan vieressä. En mä oo ikinä miettinyt miten se lähiyrittäjä pärjää. En usko et se tulee mua katkerana syyttämään konkurssistaan jos on mut nähnyt Prisman kassalla. Mä säästän siinä missä voin. Oli lapsia tai ei. Musta se on jeesustelua kun täällä hoetaan kotimaisuutta. Jokainen ihan varmaan säästää jossain? Nyt vaan täällä on tää akvaarioasia niin "pyhä". Kai nää tyypit hakee sen kalliimman bensan, karttaa plussakortteja, maksaa hymyssäsuin ylihintaa makkarasta ja kieltäytyy talvirengaspaketista kun se köyhä autokauppias sitä koittaa väkisin uuden Toyotan mukaan tunkea. "kiitoksia, mutta me ostetaan nää kumit ylihintaan paikallisesta Essosta, laita ne uudestaan vaan tonne hyllylly myyntiin."
Mika Litja
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Kun mietin tuota että ostan tekniikkaa sun muuta altaaseeni niin suodattimia lukuunottamatta olen ostanu kaiken tarvittavan ihan kotimaisista liikkeistä. Ja voin sanoa että olen saanut ihan reilua ja mun rahapussille sopivaa palvelua. En itse jostain syystä uskalla kauheasti tilailla ulkomailta kun kerraan huijattu, joten yritän käyttää kotimaisia palveluita mahdollisimman pitkälle ja jos jotain ei niin helposti saatavilla suomesta niin mietin parikertaa uudestaan että voisiko toisin tehdä. Ja vaikka olen ''köyhä'' opiskelija niin pystyn omistamaan isomman altaan kiitos reilujen kotimaisten kauppiaiden ansiosta ja mitä vähemmän ostamme kotimaisilta yrittäjiltä niin sitä vähemmänn tarjontaa ja kalliimpaa. :D
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Ja jos ihan rehellisiä ollaan, Niin oon ite ollut tet-jaksolla joskus 1986 akvaariopisteessä. Silloin kalat oli halpoja mun mielestä ja ne on vieläkin yli kahdenkymmen vuoden jälkeen. Välissä oli lamat ja muut häslinkit. Joku aina myy "sopivaan" hintaan. Ravintola-alallakin on puhuttu kebabbibaarien tultua roimista hinnankorotuksista, mutta niin ei oo käynyt 20 vuoden aikana. Hampparia lähti parhaimmillaan eurolla! Sama koskee kaloja. Kardinaalitetroja lähtee alta kahen euron ja ihan varmaan tuleen vielä niin olemaan vuosia. Kaupankäynnissä on niin raadolliset lait olemassa, joku aina polkee hintoja ja haistaa sen rahan jossain. Musta kalat on ollu aina halpoja. Akvaarioita harrastetaan sellaisissakin maissa missä ei ole liikkeitä tai varaa käydä niissä. Jos on kiinnostusta tarpeeksi, niin sitä tekee ne kalat vaikka itse puusta!

Nokialtakin lähti iso kaveriporukka työttömäksi, muttei kukaan mua syyllistä, ku oon Applen miehiä! Eivät tehneet sellasia puhelimia mitä mä olisin ostanut. Ehkä mun takia meillä ei oo kohta porkkanaa kaupassa.
Mika Litja
Marko Koponen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 20:27, 01.01.2009

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Marko Koponen »

kirahvi1 kirjoitti:Piti oikein tehdä tutkivaa journalismia. Jos ostat vain yhden 5-litraisen Aquasafen, saat sen kotiovellesi tai postiin seuraavilla hinnoilla:
Akvaarioon.fi: 67,85€
Aquaristik.net: 43,97e
Zooplus.fi: 49,90e
Aqiaristikshop.com: 48,80€

Zajac ja Welke eivät ilmoita toimituskulujaan ulkomaille.
Hieman saivartelen tästä hinnoittelusta... Eikä tosiaan edelleenkään kukaan saa 29€ hinnalla kotiovelle tuota 5 litran kannua, vaikka kuinka niin väittäisi! 8-) Hinnoittelussa ja hinnan kertomisessa kannattaa kertoa myös ne välilliset kustannukset ja lopullinen hinta. Tässä esimerkissä esim. suomalainen Lahtelainen nettifirma tulisi näillä tilaustiedoilla halvemmaksi. Itse en todellakaan halua antaa mitään Visakorttitietoja nettikauppaan. Haluan aina tuotteen nähdä ja käsin kosketella ennen maksua. Siistä syystä tämä hinnoittelu. Okei ne henkilöt jotka tilaavat summittaisesti maksavat kamat ja odottavat tuotteiden tuloa. Esim. UPS toimittaa 3 kertaa, jos et ole kotona paketti lähtee takaisin Saksaan. Olet maksanut ennakkoon tuotteet ja kama on takaisin Saksaan lähtenyt. Mitäs teet? Nuolet näppejä ja kirjoittelet lukuisia reklamaatiokirjeitä Saksan nettikauppaan. Jokainen tyylillään...

Akvaarioon.fi: Aquasafe tarjouksessa 45,95€ ja normaalihinta 59,90€ plus 8€ postimaksu) = 53,95€
Aquaristik.net: AguaSafe tarjouksessa 29,99€ ja normaalihinta 44,49€ plus rahtikustannukset UPS käyttämällä maksu tavaraa vastaanotettaessa (hinta kopattu suoraan ostoskorista) = 58,95€


Tetra AquaSafe 5 l, 5 l
Nro: 022 003
Paino: 6 kg
29,99 € 19% 29,99 €
Kohteita yhteensä (netto): € 25.20
plus 19% veron määrä: 4,79 €
Yhteensä tuote (brutto): 29,99 €
Toimitus kulut (netto): € 17,63
plus 19% veron määrä: € 3,35
Premium maksu: € 6,71
Barge. Määrä 19% veron määrä: € 1,27
Yhteensä: € 58,95
Kokonaispaino: 6 k

Tästä väitteleminen omalta kohdalta päättyy tähän... faktat on tässä... jokainen voi itse ne nettikaupasta http://www.aquaristik.net ja http://www.akvaarioon.fi tarkistaa. Ei tarvitse väitellä tästä asiasta tämän enempää. 8-)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Corydoras kirjoitti:Hinnoittelussa ja hinnan kertomisessa kannattaa kertoa myös ne välilliset kustannukset ja lopullinen hinta.
Pitäähän siinä kivijalkakaupasta ostamisessakin ottaa huomioon vähintäänkin joukkoliikenteen hinnat (kukapa tosin bussilla hakisi viiden litran kannua?) tai auton pitämisestä aiheutuvat kulut, bensat, oma ajankäyttö etc.
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Corydoras kirjoitti:
kirahvi1 kirjoitti:Piti oikein tehdä tutkivaa journalismia. Jos ostat vain yhden 5-litraisen Aquasafen, saat sen kotiovellesi tai postiin seuraavilla hinnoilla:
Akvaarioon.fi: 67,85€
Aquaristik.net: 43,97e
Zooplus.fi: 49,90e
Aqiaristikshop.com: 48,80€

Zajac ja Welke eivät ilmoita toimituskulujaan ulkomaille.
Hieman saivartelen tästä hinnoittelusta... Eikä tosiaan edelleenkään kukaan saa 29€ hinnalla kotiovelle tuota 5 litran kannua, vaikka kuinka niin väittäisi! 8-) Hinnoittelussa ja hinnan kertomisessa kannattaa kertoa myös ne välilliset kustannukset ja lopullinen hinta. Tässä esimerkissä esim. suomalainen Lahtelainen nettifirma tulisi näillä tilaustiedoilla halvemmaksi. Itse en todellakaan halua antaa mitään Visakorttitietoja nettikauppaan. Haluan aina tuotteen nähdä ja käsin kosketella ennen maksua. Siistä syystä tämä hinnoittelu. Okei ne henkilöt jotka tilaavat summittaisesti maksavat kamat ja odottavat tuotteiden tuloa. Esim. UPS toimittaa 3 kertaa, jos et ole kotona paketti lähtee takaisin Saksaan. Olet maksanut ennakkoon tuotteet ja kama on takaisin Saksaan lähtenyt. Mitäs teet? Nuolet näppejä ja kirjoittelet lukuisia reklamaatiokirjeitä Saksan nettikauppaan. Jokainen tyylillään...

Akvaarioon.fi: Aquasafe tarjouksessa 45,95€ ja normaalihinta 59,90€ plus 8€ postimaksu) = 53,95€
Aquaristik.net: AguaSafe tarjouksessa 29,99€ ja normaalihinta 44,49€ plus rahtikustannukset UPS käyttämällä maksu tavaraa vastaanotettaessa (hinta kopattu suoraan ostoskorista) = 58,95€


Tetra AquaSafe 5 l, 5 l
Nro: 022 003
Paino: 6 kg
29,99 € 19% 29,99 €
Kohteita yhteensä (netto): € 25.20
plus 19% veron määrä: 4,79 €
Yhteensä tuote (brutto): 29,99 €
Toimitus kulut (netto): € 17,63
plus 19% veron määrä: € 3,35
Premium maksu: € 6,71
Barge. Määrä 19% veron määrä: € 1,27
Yhteensä: € 58,95
Kokonaispaino: 6 k

Tästä väitteleminen omalta kohdalta päättyy tähän... faktat on tässä... jokainen voi itse ne nettikaupasta http://www.aquaristik.net ja http://www.akvaarioon.fi tarkistaa. Ei tarvitse väitellä tästä asiasta tämän enempää. 8-)

En tiiä miten noi luvut sait, mutta kato toi mun aikasempi viesti.. Siinä on kulut se reipas 13 egeä. Ja viimeks tuli alta 10 kg:n paketti reippaalla 11 egellä. Haluutko kuititkin nähä?
Mika Litja
Marko Koponen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 20:27, 01.01.2009

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Marko Koponen »

Hinnat ovat ne jotka tilaaja tekee tilatessa nettikaupasta. Ilman visakortin käyttöä, ilman ennakkomaksua. Eli maksu käteisellä tavaraa luovutettaessa ja tosiaan. Aquaristik.netillä on kaksikin toimittajaa UPS näistä ainoa joka huolii maksun vasta tavaraa luovutettaessa. Eli jos haluat maksaa pankkisiirtona nettikaupan tilille niin saat toki tuotteet tuolla halvimmalla hinnalla, mutta jos et halua maksaa suoraan vaan vasta kun tuotteet ovat konkreettisesti sinulla edessä ja käsin kosketeltaessa niin maksat nuo edellä mainitsemani hinnat. Tästä syystä olen itse siirtynyt täysin suomalaisen nettikaupan asiakkaaksi. Hintaseurantaa ja vertailemalla hintoja olen tähän ratkaisuuni päätynyt. Ja edelleen painotan vielä niille jotka eivät osaa lukea että en halua antaa visakorttitietoja nettikauppaan enkä maksaa ennakkoon omalta tililtäni nettikaupan tilille. Toivottavasti nyt tuli selväksi.

Maisulle vielä... niin itselläni ei juuri bussilippu tai bensakuluja ole tullut, kun rullaluistelen hakemaan tuotteet kaupasta. Näin tulee hyötyliikunta samalla ja kustannukset minimiin. ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”