Kauppojen kannatus..

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Tänään saapuu uutta allasta kotiin. Törmäsin omasta mielestäni outoonkin asiaan siirtyessäni 700- litraisen altaan tulevaksi omistajaksi.

Ensin piti siirtyä pois Turun markkinoilta ja ottaa puhelu Poriin jotta sai akvaarion massiivijalustalla. Sitten kun haki hiilarilevitintä, niin piti ottaa netti käteen ja "lähteä" maailmalle. Sen verran kotimaatani rakastan, että pennoseni tänne olisin jättänyt, mutta sosiaalialan palkoilla ei sitä etuutta ole. Mulla kuluu noin 5 litraa vedenparannusainetta vuodessa ja sitä hiilaria noin 6 kg (tai enempi). Ne järjestelmät mitä Suomessa myydään on suurimmaksi osaksi vaihtopulloilla, eli systeemien käyttö olisi 480€ :n arvoista puuhaa vuodessa. Nyt Saksanpojan vehkeillä se maksaa 45€ vuodessa.

Vedenparannusaine (Aquasafe) maksaa 29€ 5 litraa, kun se 500ml pulloilla maksaisi noin kymmenen kertaa enempi. Halvin 5 litran pönikkä mihin olen törmännyt Suomalaisissa kaupoissa on maksanut 89€. En veroista ym tiedä, mutta tosta 29 eurostakin Saksalaiset varmasti saavat oman siivunsa. Muutoinkin ihmettelen nyt hintoja suuresti, koska käyttämäni määrät ovat nyt ihan eri luokkaa kuin ennen. Esimerkiksi seiskapallot maksavat "ulkomailla" 6€ paketti ja täällä yli 15€.

Kai hintoihin syynsä on ja ne verot ym. nostaa hintaa, mutta olen joutunut ison altaan hankittuani poistumaan kotimaisilta markkinoilta. Varsinkin lääkkeet, lannoitteet, ruuat ym. ovat vähintään 50% halvempia. Pienen akvan omistajalle sillä ei ole merkitystä, mutta suurten altaiden omistajat tuskin käyttävät Suomalaisia liikkeitä?
Mika Litja
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Asiasta on keskusteltu ja tullaan keskustelemaan hamaan tappiin asti, ja syyt Suomen liikkeiden hintoihin on aika selvät.
Näin lyhyesti voi myös asian kiteyttää yhdeltä osalta; jokainen tilaus jonka harrastaja tekee ulkomailta, nostaa Suomen liikkeiden hintoja omalta osaltaan. Tilattavien tarvikkeiden tilauserät kerralla pienenevät, jolloin tuotteen yksittäinen hinta nousee. Ei ole vaan mitenkään mahdollista pistää kampanjaa pystyyn, että jokainen harrastaja hankkisi tarvikkeensa seuraavan vuoden ajan Suomesta ja nähdä miten valikoima ja saatavuus kotimaan liikkeissä nousisi, liikkeiden pidosta tulisi kannattavaa ja hinnat lähtisivät laskuun.

Ellei tässä tapahdu mitään maailmaa mullistavaa, näen tulevaisuuden vuosien päästä sellaisena että Suomesta löytyy vain pari enemmän kaloihin erikoistunutta liikettä ja niistä ei juuri saadakaan sitten kuin kalaa, kasveja ja kalanruokaa. Ja voin taata, että silloin ei mitään "leipäkalaa" saa alle 2€ / kpl hinnalla.
Itse olen tätä muutosta seuraillut 4 vuotta, ja selaillessani alkuajan muistiinpanoja kalojen hinnoista verraten tähän päivään, on ero jo nyt aika huikea.
Onneksi meillä on kuitenkin vielä liikkeitä, josta voi hakea elävät akvaarioon ja ne hyvät neuvot harrastamiseen.

Sen minkä säästätte nyt, tulee mahdollisesti maksettavaksi myöhemmin. Onneksi kyseessä on täysin vapaaehtoinen harrastus.
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

En kauppojen vero ym. asioista oo perillä, mutta jos Saksasta saa yhen 5 litran purkin hintaan 29€, niin luulisi liikkeen saavan sen vielä halvemmalla. Miksi se sama purkki maksaa täällä huntin? Jos se maksaisi täällä vaikka 55€, niin tilanne olisi jo eri. Veroja ne Saksalaisetkin maksaa.
Mika Litja
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Jos Suomesta löytyisi kylmävarastona kuivakamaa myyvä nettikauppa suuremmalla asiakasmäärällä, voisi hyvinkin olla että olisi mahdollisuutta kilpailla hinnoissa. Ei se kaikki ole vain veroista kiinni, ehei...
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Ja vielä... Kilpailuhan se on mihin yrittäjä lähtee mukaan. Ehkä liikkeitä on liikaa. Netti tietenkin vääristää kilpailua ja kuluttajallehan on sama mistä se paketti tulee, kun ulkomailta ostettu tulee vielä usein samalla hinnalla kotiin asti. Laatua Suomessa on kaupattu ja sillä pärjätty. Itselle tulossa Porin akvaariosta liki 3000:n systeemit tänään ja vain sen vuoksi, kun kyseistä liikettä on täällä kehuttu. No, mutta JuTaahan saa vain Porista :D. Tehdäänhän tääläkin varmasti euromääräisesti suuria säästöjä päivittäin ja kaikki on kauppiailta pois.

Niin, ja yhtä kaikki jos olen Suomalaisten kauppojen varassa, niin en isoa allasta voi harrastaa, eli minkäs teet? en nyt ajatellut harrastusta isänmaallisuuden/kotijoukkojen takia jättää..
Mika Litja
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Nardimai kirjoitti:Ejos Saksasta saa yhen 5 litran purkin hintaan 29€, niin luulisi liikkeen saavan sen vielä halvemmalla. Miksi se sama purkki maksaa täällä huntin?
Niin luulisi, mutta luulo ei ole tiedon väärti. Oikeastihan se sama 5 litran kanisteri maksaa kotimaiselta tukkurilta sille suomalaiselle kauppiaalle n. 28 €, minkä harrastaja saa tuolta Saksasta tuohon 29 €hintaan. Tai joissain tapauksissa voi se sama purkki jopa maksaa kotimaiselle kauppiaalle 34 €. Ei kyse ole veroista pelkästään. Kyse on siitä, että se saksalainen nettikaupanpitäjä myy sitä tavaraa ihan järjettömissä mitoissa ja ostaa myytävät tuotteensa suoraan valmistajalta, isoissa määrin. Suomessa ei yksikään kauppias pysty sellaisiin ostomääriin (koska asiakaskuntaa ei kertakaikkiaan ole riittävästi), joten Suomessa joudutaan asioimaan maahantuojan kanssa. Maahantuoja on yksi porras välissä, jonka on toki saatava myös katteensa siitä mitä tekee, ja yksi myyntiporras siellä välissä selittää hintaeron. Siksi suomalainen kivijalkamyymälä ei pysty kilpailemaan saksalaisen nettikaupan hintojen kanssa mitenkään, vaikka kuinka haluaisi. Ja koska ei pystytä, nousee kalojen ja kasvien hinnat koko ajan, koska jollain sitä on elettävä.
Ja jälleen kerran mainittakoon, että varastohalliperiaatteella toimivan nettikaupan kulut ovat jotain aivan muuta kuin kivijalkamyymälän, jossa pidetään elävää myyntitavaraa hyllyssä ja missä on myyjä vastailemassa asiakkaiden kysymyksiin ja palvelemassa.
Ai niin.. olisi sen hiilarisysteemin Suomestakin aivan varmasti saanut täytettävällä pullolla. Ja Turusta löytyy niin paljon liikkeitä, että ihmettelenpä jos sieltä ei sellaista olisi löytynyt joka olisi osannut tuollaisen myydä ja pystynyt toimittamaan. Ja pääkaupunkiseudulta viimeistään olisi löytynyt ja sen olisi saanut esim. Akvaariolinnan kautta tilattua lähiliikkeeseensä.
Massiivipuukaapistoja ei tosiaan taida muut tällä hetkellä Suomessa valmistaa kuin Juta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

No ei toi täysin selittänyt 89€ hintaa.. Voihan se liike yhtähyvin ostaa niitä purkkeja saksasta samaan hintaan.. Siinä ollaan täällä vähän jäljessä, että esimerkiksi monia helsinläisiä liikkeitä ei hakukoneet löydä. Siis tällä tarkoitan googlen hakua esimerkiksi "hiilidioksidilevitin" johtaa zooplussaan ym. Mainitsemaasi Akvaariolinnaan en ole netissä ikinä törmännyt. Ei kai kukaan oleta, että asiakas etsii liikkeitä? Tiedän liikkeen olemassaolon, mutta en ole sitä muistanut. Minulla ei ole aikaa, eikä mahdollisuuksia kiertää liikkeitä ja olen netin varassa, niinkuin moni. Hiilari etsiessäni en Suomalaislta sivuilta löytänyt yli 500g:n pullolla varustettuja levittimiä. Käytän tietenkin yleisiä hakuja.

Ihan hyvillä mielin kehoitan Suomalaisia liikkeitä panostamaan nettiin enemmän ja varsinkin oman olemassaolon tietoiseksi tekemiseen :). Enkä mä nyt ihan petturi ole jos Poriin meni 2800€ ja Honkongiin 100€ ja Saksaan 700€ :D. Muta JuTa on tajunnut erikoistua. Tänäänkin selvisi, että tänne tulee samalla kyydillä muitakin pyttyjä. Luulen et päivän myynti on parempi kuin yhelläkään Turun kauppiaalla ja katekin varmaan ihan kohillaan, kun kaikki on omavalmisteita. Omistaja hoitaa viel rahdin. Eli lyhyesti sanottuna kun etsin laadukasta akvaariota, niin törmäsin joka paikassa JuTaan. Se ei todellakaan oo sattumaa, vaan kaupankäyntiä tiukoilla markkinoilla. Laadulle ja ihmisten toiveille on aina tilaajansa.

Tunnin päästä pääsen sitä JuTaa itsekin arvostelemaan :mrgreen:.
Mika Litja
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Nardimai kirjoitti:No ei toi täysin selittänyt 89€ hintaa.. Voihan se liike yhtähyvin ostaa niitä purkkeja saksasta samaan hintaan..
Wot? Miten mä en nyt käsitä sun logiikkaasi? Siis että liike ostaisi sen putelin Saksasta tohon 29 euron hintaan ja myisi sitten sen samaan hintaan eteenpäin? Eikös se ihan sama ole ostaako sen silloin sieltä tukusta siihen hintaan vai Saksasta.. ja kun katehan siihen on pakko laittaa päälle. Kuulostaa kyllä siltä, että tuo 29 on joku erikoishinta, jos sama puteli Suomessa maksaa 89 euroa. Ei ne hintaerot normaalisti ihan noin isoja ole.
Nardimai kirjoitti:Mainitsemaasi Akvaariolinnaan en ole netissä ikinä törmännyt. Ei kai kukaan oleta, että asiakas etsii liikkeitä? Tiedän liikkeen olemassaolon, mutta en ole sitä muistanut. Minulla ei ole aikaa, eikä mahdollisuuksia kiertää liikkeitä ja olen netin varassa, niinkuin moni.
Melko taitavaa, kun kyseessä on yksi Suomen suurimmista akvaarioliikkeistä. Akvaariolinnahan on Suomen Akvaariotukun vähittäismyymälä ja sen vuoksi sen tuotteista kaikkia saa tilattua ympäri Suomen mihin tahansa asiakasliikkeeseen.

Mutta joo. Sulla kun on selkeästi tiedossa miten akvaarioliikettä pyöritetään ja miten se tuottaa, niin tuollahan olis Tampereen Akvaariokala myynnissä. Näytä meille miten se tehdään?

Ps. jos mä tarvitsen jotain palvelua, niin kyllä mä etsin asiakkaana sitä tarjoavan liikkeen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Nardimai kirjoitti:Voihan se liike yhtähyvin ostaa niitä purkkeja saksasta samaan hintaan..
Juurihan Mari edellä selitti tämän mielestäni hyvin selkeästi, että miksi tämä ei ole Suomessa mahdollista. Markkinat ovat Suomessa niin paljon pienemmät. Ai miksi? Koska jengi tilaa ne itse Saksasta. Kivijalkaliikkeet eivät pysty tilaamaan niitä määriä (lavatolkulla tavaraa) varastoon halvemmalla ja odotella että saa asiakkailta rahansa siitä vuosien myynnin päästä takaisin. Ei sellaisia varastointitilojakaan ole kaikilla, ja johan niissä vesitesteissä ja ruuissakin hakkaa jo päiväyksetkin vastaan, jos niitä otetaan suuria määriä. Tähän pystyvät Suomessa toimivat tukkurit, ja heiltä kivijalkaliikkeet tilaavat tavaransa. Ja tässä kohtaa se hinta muuttuu, koska tukkureillakin on menoeriä. Vaikka sitten tuo rahtivapaa kuljetus. Milläs ne polttoaineet maksaa, kun kuljettavat tavaraa?

Tämä taas vaan edelleen kuuluu niihin asioihin, joita on mahdoton kaikkien ymmärtää ennenkuin ovat olleet töissä suomalaisella tukkurilla, suomalaisessa liikkeessä, toimineet maahantuojina tai yrittävät itse yritystä / tukkua Suomessa pitää pystyssä. Se voi kuulostaa kuluttajan korviin niin yksinkertaiselta ja itsekin joskus niin kummastelin, että "eivätkö ne nyt osaa.. helppoa", mutta kokemuksen myötä mielipide ja käsitys tuosta hommasta on muuttunut täysin.
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Äläs nyt hermoile siellä. En mä mitenkään tarkoittanut, että 29 eurolla pitäis myydä. Mut 89€ on kyllä suht iso kate ja ei kai kukaan nyt oo niin isänmaallinen et maksaa sen välistä. Mistä minä asiakkaana tiedän mitä liikkeet mistäkin maksaa, eikä mun kuulukaan tietää. Tai siis mulla ei sellaseen varaa. Sanoin vaan että vaikka on iso liike, niin ihmettelen, etten ole missään hauissa Akvaariolinnaan törmännyt, vaikka kaksi kuukautta elen nettiä seilannu ees taas. Olisin voinut sieltä tilatakin, mutta se on vaikeeta jos ei kyseisen kaupan olemassa oloa ees muista.

Tää on enemmän mietiskelyä ja ihmettelyä. Ehkä joku kauppias voi keksiä kehittää toimintaansa jos hän huomaa, ettei joku hänen liikettään tiedä. Niin minä kauppiaana suhtautuisin. Enkä selittäisi liikkeeni olevan Suurin ja kaunein. Jos sitä ei hauilla löydy, niin miten sen löytää? Tarjouksien perässä täällä juostaan päivästä toiseen kupongit kädessä. Näyttää et tää on täällä vaan arka aihe, mutta uskon, että se tarjousmakkara eksyy lähikaupassa ihan samalla tavalla Marinkin kärryyn, eikä siinä viereisen kauppiaan toimeentulo kiinnosta, eikä kuulukkaan. Ei kauppojen toimeentulo voi olla asiakkaiden vastuulla, vai voiko?

Mutta näin..
Mika Litja
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Niin kauan kuin on pakko ostaa lähinnä ulkomaista akvaariotuotetta eikä kotimaista vaihtoehtoa ole, kannattaa minusta kansantaloudellisesti ajatellen tilata se ulkomailta eikä elättää yhtä tai kahta tukkuliikettä siinä välissä. Säästyvillä rahoilla voi ostaa muita kotimaisia tuotteita ja jättää sen rahan kotimaiseen tuotantoon.
Marko Koponen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 20:27, 01.01.2009

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Marko Koponen »

Siis mistä Saksasta 29€ maksaa AquaSafe? Tuossa hinnassa myös rahti Suomeen, minimi laskutuslisä, verot laskettu mukaan? Taitaa olla aika raju tarjous... Itse kun olen tilannut joskus Saksasta niin päälle on lätkästy vähintään 30-50€ rahti yms. maksuja. Ei mielestäni silloin ole kovin halpaa vai onko?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Eipä ollut rahti kolmeakymppiä edes kun tilasin säkillisen hiekkaa sen pakollisen Aquasafe-kanisterin ohessa. :) Aquasafe Zajacissa 32,99 €, Welkellä 29,99 €, Aquaristik.net 29,99 €...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Isoista katteista tunnutaan aina puhuvan, mutta jotenkin tuntuu että kulurakennetta ei käsitetä.
Ensin menee kaikesta myynnistä päältä ALV verottajalle.
Liikkeen vuokra on pääkaupunkiseudulla jo pienessäkin liikkeessä yli tuhannen euron, vähän isommissa pari tonnia ja jos kauppakeskuksista puhutaan, useampia tuhansia. Vesi maksaa ja jos liikkeessä on vaikka edes kolmisenkymmentä 100 litraista akvaariota (mikä ei ole kovin paljon), tarkoittaa se, että kuukaudessa solahtaa viemäriin sellainen 6 kuutiota vettä. Sitten sähkö.. suodattimet puhisevat yötä päivää, valot ovat päivässä 8 - 12 tuntia päällä, ja lämmittimet puhkuvat. Jotta liikkeen seinät eivät lahoisi pystyyn, tarvitaan yleensä myös jotain erikoislaitteistoa viilentämään ja kuivaamaan myymälätilojen ilmaa. Tämä maksaa investointina jo melkoisesti ja nielee sähköä todella reippaasti. Lopuksi lasketaan että hommalla pitäisi elääkin, niin minkäsmoiset niiden myyntien pitäisi olla jotta kaikki tämä tulee maksettua. Niijoo ja tokihan niiden toimittajien laskutkin olisi hyvä maksaa, jotta liikkeessä on mitä myydä ja hävikkiäkin tulee väkisinkin, vaikka kuinka osaisi hommansa. Eli kuluihin nähden väitän, että suomalaisissa akvaarioliikkeissä katteet ovat suurimmaksi osaksi edelleenkin kovin pienet. Ainakin mitä itse olen kierrellyt katselemassa, niin näyttää että aika monessa paikassa niitä akvaariojuttuja myydään sellaisilla hinnoilla, ettei homma voi kannattaa. Homma pysyy pystyssä vain, koska kyljessä myydään koira- ja kissajuttuja. Myös tämä hinnoista rutiseminen on jotenkin ainutlaatuista akvaarioharrastuksessa. Vaikka hinnat olisi miten halvat, ne on aina jonkun mielestä liian kalliit ja Saksasta vaan saa kaiken halvemmalla. Oikeastihan akvaarioharrastus isonkin altaan kanssa on halpaa verrattuna oikeastaan minkä muun lemmikin pitämiseen hyvänsä. Meilläkin koirat nielee kurkustaan alas joka kuukausi semmoisella about 150 eurolla ruokaa, mutta en minä siitä kauppiaita syytä. Ei kukaan noita mulle väkisin ole myynyt ja kun olen ottanut, niin olen laskenut että sen verran niiden ylläpitoon menee. Joo, saisin mä ne halvemmalla nettikaupasta noi ruoat, mutta olen itse arvottanut asian eri tavalla. Olen laskenut että kotimaasta ostetaan ja jos siihen ei ole varaa, ei ole varaa harrastukseenkaan. Kukin toki arvottaa omat hommansa niin kuin kokee parhaaksi, mutta itselleni kotimaisen työn kannattaminen on tärkeää, samoin arvostan sitä että kun tarvitsen apua, saan sitä siitä lähiliikkeestä, eikä minun tarvitse asioida vieraalla kielellä, sähköpostitse jonnekin. Hassua muuten on sellainen, että aika moni täälläkin toitottaa ettei se palvelu mitä liikkeestä saa, ole minkään arvoista, mutta kuitenkin kun kaloilla on hätä, niin sielläpä sitä ollaan neuvoa kysymässä (lääkkeen hinnasta toki kuuluu nurista, koska Saksassa se oli niin paljon halvempaa, ja vaikka myyjä käyttikin asiakkaan kalojen ongelman selvittelemiseen helposti puoli tuntia tai tunnin aikaansa.. mutta eihän se mitään maksa). Ja täälläkin foorumilla näkyy aika paljon näitä avunhuutoja, kun on tilattu suodatin/hiilarijärjestelmä/tmv. nettikaupasta, eikä sitä sitten osatakaan käyttää. Jos olis ostettu siitä lähiliikkeestä, niin sinne voisi mennä kysymään ja todennäköisesti olisi jo ostotilanteessa neuvottu tarkasti miten kyseinen aparaatti toimii. Ai niin, mutta kun se oli siellä Saksassa halvempi. Niijoo ja tokihan härskeimmät käy liikkeissä tutkimassa tuotteet ja kyselemässä toiminnat (ts. hakemassa sen palvelun), mutta tilaavat sitten sen tuotteen sieltä Saksasta.

Sinällään, tuo nettinäkyvyyskin on melko kaksipiippuinen juttu. Se näkyvyys maksaa aika mansikoita. Niitä sen näkyvyyden tarjoajia soittelee viikottain ja jos todella haluaisi näkyvyyttä, se maksaa tuhansia euroja vuodessa. Niin kauan kuin ei ole asiakkaita, ei ole mitenkään varaa moiseen. Ja toisaalta ilman sitä näkyvyyttä ei toki ole asiakkaitakaan.. mutta todella kinkkistä tietää mille firmoille kannattaisi maksaa.

Tästä samastahan on toki väännetty moneen kertaan ja tuskin tästä ikinä saadaan yhteneväistä kantaa aikaiseksi, mutta kuten Kalakaverit jo tuossa vähän ehdottikin, suosittelen minäkin vilpittömästi työskentelyä jonkin aikaa jossain alan liikkeessä. Kaikki ei aina ole ihan niin yksinkertaista kuin miltä sivullisesta voi vaikuttaa. Siinäkin yhdyn Kalakaverit:n kantaan, että jokainen ulkomailta tilattu tuote nostaa suomessa myytyjen tuotteiden hintaa. Lähinnä kalojen ja kasvien, koska nehän ne alkavat ainoat olla mitä täällä kannattaa kaupata. Neontetra 3,50 €, lehtikala 18 €, helmimonninen 25 €. Miltä sellainen kuulostaisi? [;)]
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Marko Koponen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 20:27, 01.01.2009

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Marko Koponen »

Maisu kirjoitti:Eipä ollut rahti kolmeakymppiä edes kun tilasin säkillisen hiekkaa sen pakollisen Aquasafe-kanisterin ohessa. :) Aquasafe Zajacissa 32,99 €, Welkellä 29,99 €, Aquaristik.net 29,99 €...
Maksoitko tilauksen ennakkoon Visalla?

Ainakin Aquaristik.net netissä tulee lähemmäs 8€ lisämaksu alle 150€ tilauksesta ja tosiaan rahti maksaa parikympin luokkaa, jos tilaa 5 kg edestä kamaa. En tiedä sitten mitä Zajacissa tai Welkellä sitten nuo pienellä präntätyt tilausehdot sitten ovat mutta ainakin Aquaristikshopissa ja Aquaristik.netissä lisää hintaa tulee jos maksat vasta tavaran vastaanottaessa eli et ennakkoon Visalla.

Mutta pointti oli se että tuskin tuolla 29€ hinnalla mitään AquaSafea saa Suomeen kotiovelle asti. Kyllä siihen hintaan tulee aivan varmasti rahti yms. kulut päälle. Harjaanjohtavaa mainostaa hintaa, jos ei kerrota lopullisia kustannuksia. 8-)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Corydoras kirjoitti:Maksoitko tilauksen ennakkoon Visalla?
Minun käyttämäni kortit eivät aivan varmasti kuulu tähän keskusteluun mutta ei, luultavasti en maksanut Visalla. Kortin merkki tuskin on kovin olennainen? :roll:
Marko Koponen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 20:27, 01.01.2009

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Marko Koponen »

Maisu kirjoitti:
Corydoras kirjoitti:Maksoitko tilauksen ennakkoon Visalla?
Minun käyttämäni kortit eivät aivan varmasti kuulu tähän keskusteluun mutta ei, luultavasti en maksanut Visalla. Kortin merkki tuskin on kovin olennainen? :roll:
Niin poitti ei ollut urkkia kenenkään kortteja tai pinkoodeja. Vaan pelkästään se että maksat tuotteet Saksaan ennakkoon säästät jo rahaa! Mutta jos maksat vasta tavaran UPS tms. kuskarin tavaran toimittaessa niin maksat laskutuslisää. Väitän että ei millään matematiikalla kukaan saa tuotetta Saksasta sillä hinnalla mitä se siellä maksaa siitä voin vaikka vetää vetoja. Kyllä siihen hintaan tulee joka tapauksessa vähintään se väittämäni 30-50€ lisää hintaa, jos yhden purnukan sieltä tilaa. Mielestäni hinta 60-89€ ei silloin ole halpa. Ei varmasti! Suomalaisesta nettiputiikista Akvaarioon.fi saa jopa tuota hintaa halvemmalla. Nim. itse käytännössä kokeillut.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mari Kurki kirjoitti:Neontetra 3,50 €, lehtikala 18 €, helmimonninen 25 €. Miltä sellainen kuulostaisi? [;)]
Pirun hyvältä, voisinpa jopa sanoa että paras ajatuksesi viiteen vuoteen! Kannatan lämpimästi.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Corydoras kirjoitti: Ainakin Aquaristik.net netissä tulee lähemmäs 8€ lisämaksu alle 150€ tilauksesta. Aquaristikshopissa ja Aquaristik.netissä lisää hintaa tulee jos maksat vasta tavaran vastaanottaessa eli et ennakkoon Visalla.
Taitaa olla nyt hiukan puurot ja vellit sekaisin. Se 8€ lisä alta 149€ tilauksissa menee sille rahdinkiljettajalle siitä hyvästä että käsittelevät niitä asiakkaan käteishiluja ja tilittävät summan pankin kautta sinne lähettäjälle. Vastaa ihan täysin postiennakkoa tai jälkivaatimusrahtia. Eikä ole mitenkään pakko käyttää sitä luottokorttia ohittaakseen tuon pikku lisämaksun jos tilaa alta tuon rajan josta ylöspäin lähettäjä ystävällisesti hoitaa ne rahdinkuljettajan kulut. Ainakin aquaristic.netissä on mahdollista suorittaa maksu tilisiirtona ja kamat nytkähtävät eteenpäin kun suoritus näkyy saksan päässä tilillä. Ja jos jostain periaatteellisesta syystä haluaa asioida vain paperi ja metallirahan kanssa sietääkin siitä joutua maksamaan (periaatteen ihmiset ovat tasan ärsyttävimpiä maailmassa :mrgreen: ).

EDIT: Piti ihan tarkistaa parin viikon takaisesta kuitista rahtien olleen 11,75€ 5kg paketilla aquaristic.netistä. Jää vielä jonkun euron ujoksi siitä 30-50€ rajasta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Piti oikein tehdä tutkivaa journalismia. Jos ostat vain yhden 5-litraisen Aquasafen, saat sen kotiovellesi tai postiin seuraavilla hinnoilla:
Akvaarioon.fi: 67,85€
Aquaristik.net: 43,97e
Zooplus.fi: 49,90e
Aqiaristikshop.com: 48,80€

Zajac ja Welke eivät ilmoita toimituskulujaan ulkomaille.
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:46, 27.12.2009
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Olipas Marilta (taas) hyvä kirjoitus. Itse ostin viime viikolla ulkosuodattimen kivijalkaliikkeestä vaikka zooplussalta tilaamalla olisin säästänyt yli 100€. Miksi sitten käytin rahani tyhmästi ja tuin kivijalkaliikettä, tässäpä siis omia perusteita:

- Paketti oli hyllyssä, zooplussalta ei saisi vieläkään sitä
- Palvelu: myyjä avasi paketin, näytti ja selitti osat. Näin siis heti mitä olen ostamassa eikä tarvinut ostaa sikaa säkissä (tai suodatinta laatikossa). Ja tämä ei ole eka ulkosuodatin, joten tuttua huttua... Myyjä lupasi myös että jos tulee ongelmaa käytössä niin sen kun vaan soittaa ja he neuvovat kyllä =D (Enkä kyllä kehtaisi edes käydä kyselemässä neuvoja/apua ongelmatilanteessa jos en ikinä mitään ostaisi)
- Takuuasiat tarvittaessa hoituvat varmasti
- Koen osaksi harrastusta myös kaupoissa kiertelyn, vaikeaa tehdä jos kaupat katoaa. Kiva tarkastella mitä esim. kasvialtaassa on :)
- Mistä ostan kalat jos lähiputiikit katoaa? En halua ajella yli 100 km suuntaansa pääkaupunkiseudulle hakemaan parven jatkoa
- Toivon että osaltani näin autan kotimaista työllisyyttä/yrittämistä

Se että törsäsin tuohon suodattimeen niin en koe itse kovin pahana, enhän nyt kuitenkaan niitä ostele kovin usein. Jos joutuisin ostamaan tekniikkaa tms kallista esim. vuosittain niin sitten miettisin uudestaan =).
Tässä nyt muutamia mietteitäni, jokainenhan tekee niinkuin parhaaksi näkee =D
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 976
Liittynyt: 20:53, 09.06.2004
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Satakunta

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Jaa että halvimmillaan Suomesta saa Aqua Safen 5 litran pöntön 89 eurolla? Itse tilaan oman putelini akvaarioon.fistä, jossa se tällä(kin) hetkellä maksaa 45,95 e (http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4218704183). Tokihan tulee n. 7,50 e postareita päälle, mutta ainakin itselläni on aina jotain muutakin tilattavaa.

Pari kertaa olen lipsunut ostamaan jotain isompaa Saksan puolelta, mutta pääasiassa kyllä hommaan tarvikkeet kotimaasta. Vaikkei tosiaan raha kasva puissa täälläkään... muutamalla lisäkympillä (noin keskimäärin) saan kuitenkin kannatettua suomalaista liiketoimintaa, pääsen itse helpommalla (oman tuntemukseni pohjalta vaikka tilaaminen nyt netistä paikasta kuin paikasta on periaatteessa yhtä helppoa) ja tavarat on mulla nopeammin.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Sera florena 5 l Sera florena 5 l
Art.No.: 020023 31,98 € 1 19% 31,98 € review
TetraAqua AquaSafe 5 l - BEST PRICE ! TetraAqua AquaSafe 5 l - BEST PRICE !
Art.No.: 022003 29,99 € 1 19% 29,99 € review
IKS calibration liquid ph 7,0 IKS calibration liquid ph 7,0
Art.No.: 393021 5,72 € 1 19% 5,72 € review
IKS calibration liquid ph 4,0 IKS calibration liquid ph 4,0
Art.No.: 393020 5,72 € 1 19% 5,72 € review
Tetra PlecoMin 120 Tab Tetra PlecoMin 120 Tab
Art.No.: 012300 3,58 € 1 7% 3,58 € review
aquaristic.tec Discus & Cichlid Bits red 250 ml aquaristic.tec Discus & Cichlid Bits red 250 ml
Art.No.: 011180 3,97 € 1 7% 3,97 € review
Tropical Cichlid Color 300 ml / 55 g Tropical Cichlid Color 300 ml / 55 g
Art.No.: 015131 4,65 € 1 7% 4,65 € review
aquaristic.tec daphnia 250 ml aquaristic.tec daphnia 250 ml
Art.No.: 011161 2,02 € 1 19% 2,02 € review
Tetra TabiMin Tablets 275 Tab. Tetra TabiMin Tablets 275 Tab.
Art.No.: 012112 7,58 € 1 7% 7,58 € review
JBL The 7 Balls JBL The 7 Balls
Art.No.: 021326 2,90 € 2 19% 5,80 € review
TetraTec AH 50 - 400 aquarium air hose TetraTec AH 50 - 400 aquarium air hose
Art.No.: 450040 1,79 € 1 19% 1,79 € review
Eheim aquarium hose 12/16 mm Eheim aquarium hose 12/16 mm
Art.No.: 290171 1,93 € 1 19% 1,93 € review
TUNZE cleaning solution7040.200 TUNZE cleaning solution7040.200
Art.No.: 281171 5,63 € 2 19% 11,26 € review
TetraCichlid XL-Flakes 500 ml TetraCichlid XL-Flakes 500 ml
Art.No.: 012040 8,98 € 1 7% 8,98 € review



Total Products (net): 107,73 €
plus VAT 19% Amount: 15,36 €
plus VAT 7% Amount: 1,88 €

Total Products (gross): 124,97 €

Shipping (net): 11,75 €
plus VAT 19% Amount: 2,23 €
Shipping cost (gross) : 13,98 €

Grand Total: 138,95 €



Tohon tuli toi 14 egee päälle. Luottokortilla maksettu ja painoa on pitkälti yli kymmenen kiloa. Tulee kotiovelle asti.
Mika Litja
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Täällä on nyt ilmeisesti yrittäjiä keskustelemassa ja ymmärrän kiukun(tavallaan). Asia oli varmaan selvillä, että hintojen perässä sitä mennään alalla kuin alalla. En mä usko tohon jeesusteluun. Se toimii tällä foorumilla kun on päätetty olla akvaarioihmisiä, mutta päteekö sama ravintolassa tai autokaupassa? Ei tota juttua voi asiakkaalle sälyttää. Mä nyt kkuitenkin tänään maksoi suht ison setelinipun eräälle Porilaiselle akvaarion käsityöläiselle ja olen todella tyytyväinen hankintaani. Laadusta maksan ja mielellään! Eri asia on nyt kuitenkin saksalaiset tuotteet jotka tilaan sieltä missä ne on tehty.

Olen mä eri alalla ollut vastuullisissakin tehtävissä ja niin se on, että kilpailu on kovaa. Jos ei kauppa käy ylitarjonnan takia tai vaikka sen penteleen netin, niin sitten joku on vialla ja sitä varten on konkurssi. Enkä tarkoita, että se olisi yrittäjässä. Nettikauppa vääristää kilpailua kaikkihan sen tietää. Tarvii myös sopeutua aikakauteen ja nyt tällä alalla on se nettikauppa joka vaatii varmasti paljon kotimaisilta yrittäjiltä. On silti vääristynyt käsite jos yrittäminen perustuu asiakkaiden ostokäyttäytymisen arvosteluun. Se on tätä päivää..

Hinnat saattavat nousta ja se on myös asia minkä kuluttaja joutuu sitten maksamaan. Tosin sekin taas synnyttää tämänkaltaisissa foorumeissa lisää kaupankäyntiä. Kuka maksaa partiksista tai sukaravuista yli euron? Täällähän ne hinnat on polkastu maanrakoon. En mä esimerkiksi tietäisi ilman tätä paikkaa mistä saisin ilmasia partiksia.

Yrittäminen on haasteellista ja ravintola-alalla olen joskus ollut vastaavana 15-vuotta. Kilpailu oli kovaa. Lama-aikana me tehtiin ilman pyhäkorvauksia töitä, kun omistaja sanoi, että muuten kaadutaan. Uskollisia asiakkaita riitti ja palkat oli pohjassa. Lopulta mun silloinen appiukko( yrittäjä hänkin ja konkurssin käynyt) sanoi, että yrityksessä on nyt joku vinksallaan jos se pysyy pystyssä työntekijöiden lojaalisuuden voimin. Lopetimme "halvat tunnit" ja firma on edelleen pystyssä.

Mä haluan harrastaa nyt isoja akvaarioita ja en siihen pysty kotimaisilla markkinoilla vaikka se olisi kuinka syntiä.
Mika Litja
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ei täällä tietääkseni ole yhden ainutta yrittäjää tässä keskustelussa mukana. Yksi entinen on ja kaksi akvaarioliikkeessä työskentelevää.
Nardimai kirjoitti:En mä esimerkiksi tietäisi ilman tätä paikkaa mistä saisin ilmasia partiksia.
Mikä ihmeen itseisarvo on saada asioita halvalla tai ilmaiseksi? Etenkin elävien eläinten kohdalla mun mielestä olisi äärettömän hyvä ettei niitä saisi kukaan, missään tilanteessa ilmaiseksi mistään.
Nardimai kirjoitti:Mä haluan harrastaa nyt isoja akvaarioita ja en siihen pysty kotimaisilla markkinoilla vaikka se olisi kuinka syntiä.
Ai no mutta jos HALUU, niin kyllähän se silloin on ihan ok peruste mille tahansa :roll:
Eiköhän tämä tullut kiteytettyä tässä melko täydellisesti.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”