Päivän kysymys, sanoako vai olla sanomatta?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Päivän kysymys, sanoako vai olla sanomatta?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Jos olet akvaarioliikkeessä ja huomaat esim. altaissa kuolleita kaloja, kaloja, jotka vetelee viimeisiä elämänhöyryjänsä tai mahdollisesti tautia, sanoakko sananen vai vaieta iäksi?

Itse olen sanonut aina, enkä siksi, että nillittäisin. On selvää, että kaloja tippuu niistä määristä mitä liikkeisiin niitä saapuu, pitkän matkan matkanneina, stressaantuneina eikä henkilökunta aina kerkeä kaikkea näkemään. Vaan siksi, että ne eivät ainakaan lisää myyntiä tai liikkeen vakuuttavuutta, voivat aiheuttaa lisäongelmia ja tauteja kyseisissä altaissa jne.

Mutta voi vehje, eilinen oli kyllä huippu, siis miten palveleva käytös muuttui. Jos täysin ystävälliseen ja asialliseen sävyyn annettuun palautteeseen suhtaudutaan noin, ei ole hetkeen asiaa roikkumaan heidän ovenkahvaan. Eikä ne kuolleet kalat ainakaan intoani lisää.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Päivän kysymys, sanoako vai olla sanomatta?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Toki kannattaa aina ystävällisesti huomauttaa. Yksittäistä kuollutta kalaa ei välttämättä normaalien tarkkailukierrosten joukossa edes huomaa. Samoin jotkut randomit sairaudet/vammat saattavat joskus jäädä henkilökunnalta huomaamatta. Harva on se kauppa jossa ihan tarkoituksella annetaan kuolleiden kalojen lilliä altaissa ja sairaiden olla hoitamatta...

Olen kuitenkin törmännyt tilanteisiin, jossa intomielinen harrastaja keskeyttää toisen asiakaspalvelutilanteen ja vaatii epäkohdan korjaamista välittömästi. Ei näin. Se tilanne siellä altaassa ei katastrofaalisesti muutu vaikka hetki odoteltaisiinkin.

Itse pidin tapana liikkeessä työskennellessäni kysyä asiakkaalta jos pyydystystilanteessa huomaan kuolleen kalan, että haluaako hän ostaa tästä altaasta kalaa. Toki kerroin samassa todennäköisen kuolinsyyn. Jos vastaavassa tilanteessa huomasin akvaariossa sairaan/sairaita kaloja kieltäydyin kaupanteosta ko. altaasta kokonaan vaikka muut olisivat olleet oireettomia ja asiakas olisi välttämättä sieltä halunnut kaloja ostaa.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän kysymys, sanoako vai olla sanomatta?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Teemu Salonen kirjoitti: Yksittäistä kuollutta kalaa ei välttämättä normaalien tarkkailukierrosten joukossa edes huomaa. Samoin jotkut randomit sairaudet/vammat saattavat joskus jäädä henkilökunnalta huomaamatta. Harva on se kauppa jossa ihan tarkoituksella annetaan kuolleiden kalojen lilliä altaissa ja sairaiden olla hoitamatta...
Juuri tästä syystä joka on lähinnä apu eikä tuomarointi.
Teemu Salonen kirjoitti: Olen kuitenkin törmännyt tilanteisiin, jossa intomielinen harrastaja keskeyttää toisen asiakaspalvelutilanteen ja vaatii epäkohdan korjaamista välittömästi. Ei näin. Se tilanne siellä altaassa ei katastrofaalisesti muutu vaikka hetki odoteltaisiinkin.
:D Hehee... mitähän tähän nyt sanoisi, juu, ei näin. Eikä tarvitse myöskään huikata myymälän toiselle puolelle, että "HEIII täällä makaa kuollut kala". Jos asiakkaalla oli yhtään kynät penaalissa, niin ehkä ymmärsi itsekin tuntea myötähäpeää intopiukeen puolesta.

Järki päässä. Tässä tapauksessa tuijottelemistamme eri altaista löytyi kolme kuollutta ja kaksi elämänsä ehtoopuolella. Ei mitään epäselvää. Kaikkia altaita emme katselleet, ainoastaan niitä, jotka sisältöineen kiinnosti itseä, joten lopuista en tiedä sanoa mitään. Mainitsimme myyjän haaviessa omia kalojamme hänen vieressään näistä. Pyrin muutenkin sanomaan asiani niin, ettei siinä ole korvia ympärillä, kailottamatta. Eikä minun ongelmani ollut nämä kalat, vaan näytti olevan myyjälle. Häntä ei tulla loukkaamaan tällaisilla asioilla. Sellasta se on :roll:
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän kysymys, sanoako vai olla sanomatta?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Lisään vielä, ettei liike sijaitse Tampereella, ettei arvailu ala, "olisiko se se vai tuo vai tää".
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Päivän kysymys, sanoako vai olla sanomatta?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Mitä niistä turhaan sanomaan luulisi myyjän/kauppiaan itse huomaavan jos yhtään pitää akvaarioista huolta. Muutama kuukausi sitten ostin taas miljoonakaloja yrityksenä pitää ne hengissä akvaariossa. Monta kertaa olen yrittänyt mutta ensimmäiset miljoonakalat ovat kuolleet muutamassa minuutissa ja loput parissa päivässä. Ostaessani sanoin myyjälle että älä laita mulle tuota kuollutta äläkä tuota joka ui oudossa asennossa. Kotiin päästyäni huomasin että myyjä oli kuullut pyyntöni väärin ja valinnut juuri minulle nuo kalat joita en halunnut. Miljoonakalakin maksaa nykyään 6-7 euroa niin ei mielellään kuolleita kaloja ostaisi tuolla hinalla.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
prologi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 19:01, 17.07.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Päivän kysymys, sanoako vai olla sanomatta?

Viesti Kirjoittaja prologi »

Olen yleensä maininnut sivuhuomautuksena, tilanteessa jossa myyjä ei palvele muita. Helposti saattaa jäädä huomaamatta, jos on ajautunut vaikka jonnekkin suodattimen nurkkaan. Ei ole kukaan koskaan ottanut nokkiinsa. :)
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän kysymys, sanoako vai olla sanomatta?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Juu en ole vielä kohdannut tällaista aiemmin minäkään. No ei tuo elämääni mullista. Jää heiltä vain roposeni jatkossa saamatta. On muitakin paikkoja.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1930
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Päivän kysymys, sanoako vai olla sanomatta?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Minäkin olen huomauttanut, jos on sopiva tilaisuus, että myyjä sattuu olemaan kyseisen akvaarion lähellä eikä hällä ole parhaillaan asiakasta eikä kiireellistä tekemistä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”