Pmdd:n säilyvyys?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Pmdd:n säilyvyys?

Viesti Kirjoittaja höntti »

Kuinka kauan siis säilyy tiiviissä purkissa, jääkaapissa sekoitettu PMDD?

Niinku silleen kuukausissa?

Mitä vaaroja on jos käyttää vanhaa PMDD:tä



Ja näin sivukysymyksenä: missäkähän pitäisi säilyttää seran vedenparannusaine kun pullossa ei ole ohjetta

Haulla en löytänyt näihin suoranaista vastausta ja eräs tonttu ei muistanu vielä kolmannenkaan viestin jälkeen vastata :roll:
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Jäin kiinni, päivä-, taino, iltatyöni on vilkuilla ihmisten ikkunoista sisään ja katsella ovatko kilttejä vai tuhmia.

Vuoden-pari, vähän riippuu. Ei mielestäni haittoja.
Aquados
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 11:55, 21.02.2004
Paikkakunta: SJK-TAS

Re: Pmdd:n säilyvyys?

Viesti Kirjoittaja Aquados »

höntti kirjoitti:Ja näin sivukysymyksenä: missäkähän pitäisi säilyttää seran vedenparannusaine kun pullossa ei ole ohjetta
Silloin kun vielä tuli hankittua noita vedenparannuaineita, säilytin niitä muiden akvarojujen kanssa kaapissa.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Re: Pmdd:n säilyvyys?

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Maria23 kirjoitti:
höntti kirjoitti:Ja näin sivukysymyksenä: missäkähän pitäisi säilyttää seran vedenparannusaine kun pullossa ei ole ohjetta
Silloin kun vielä tuli hankittua noita vedenparannuaineita, säilytin niitä muiden akvarojujen kanssa kaapissa.
Ihan huoneen lämmössä ja mielellään aika pimeässä. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

No kauankos PMDD säilyy sekoitettuna huoneenlämmössä? Ajattelin pienen satsin viedä kotiin, mutta luulen että äippä ja iskä ei ymmärrä kasviravinnepulloa jääkaapissa :roll: Purkkina ajattelin käyttää Tropican Master Grow -putelia, tiedä sitten onko se tiivis vai ei..?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Höh? Minä olen säilyttänyt PMDD:ni kaapissa, en jääkaapissa. Olisiko pitänyt?

Jos olisi, niin tuskin olisin saanut pitää niitä jääkaapissa, joku olisi voinut luulla sitä ruskeata litkua kokikseksi ja saanut pahanlaatuiset traumat.

Yleensäkään en saa säilyttää mitään kalajuttuja ruokien kanssa yhdessä. Ei edes survareita saa. Sit täytyy aina hakea varastorakennuksesta pakastimesta niitä.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

kirjoplaty kirjoitti:Jos olisi, niin tuskin olisin saanut pitää niitä jääkaapissa, joku olisi voinut luulla sitä ruskeata litkua kokikseksi ja saanut pahanlaatuiset traumat.
Pulloihin piirretään etiketiksi pääkallon kuva ja näin estyy mahdolliset erheet... :mrgreen:

Minulla on pari vuotta vanhaa pmdd:tä jääkaapissa. On sekoitettu kahteen eri pulloon (valkoiset ja ruskeat aineet erikseen) ja toimii yhä. Ne ainekset jotka on sekoitettu yhteen, eivät ole näyttäneet säilyvän yhtä hyvin.

Tällä hetkellä minulla taitaa olla kolmea erilaista pmdd:tä jääkaapissa ja niitä ainesosiakin joista niitä sekoittelen, pidän jääkaapissa. Pakastimessakin on yksi hylly pyhitetty kalojen survareille ja pakasteherneille.
haukka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 782
Liittynyt: 20:36, 07.03.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja haukka »

rupesi nyt minuakin kiinnostamaan, että kuuluuko tuota pmdd:tä tosiaan säilyttää jääkaapissa?? itsellä se on aina ollut samassa paikassa missä muutkin eli akvaarion alla.. :roll:
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

haukka kirjoitti:rupesi nyt minuakin kiinnostamaan, että kuuluuko tuota pmdd:tä tosiaan säilyttää jääkaapissa?? itsellä se on aina ollut samassa paikassa missä muutkin eli akvaarion alla.. :roll:

Ei tarvitse säilyttää jääkaapissa. Toki jos välttämättä haluaa niin voi pitää sielläkin, muttei siitä tietääkseni oli mitään hyötyä/haittaa. Säilytyspaikka kannattaa olla sellainen, joka on suojassa valolta, esimerkiksi juuri kaappi.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Jostain englanninkielisiltä sivuilta joskus löytyi tuolle viileässä säilyttämiselle hyvät perusteet eli kelaatit hajoavat nopeammin tms. jos valmista seosta säilyttää lämpimässä. Nyt en löydä tuota sivua :( Mutta näyttää noissa useissa pmdd:n säilytysohjeissa lukevan viileässä ja pimeässä säilyttämisestä. Kaikki reaktiothan on yleensä hitaampia viileässä, joten siltäosin kuulostaa järkevältä. Mutta voi olla ettei sitten loppujen lopuksi hirvittävän paljoa sitä käyttöaikaa pidennä.

Leipäkin säilyy pidempään jääkaapissa ;)
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

sani kirjoitti:
kirjoplaty kirjoitti:Jos olisi, niin tuskin olisin saanut pitää niitä jääkaapissa, joku olisi voinut luulla sitä ruskeata litkua kokikseksi ja saanut pahanlaatuiset traumat.
Pulloihin piirretään etiketiksi pääkallon kuva ja näin estyy mahdolliset erheet... :mrgreen: .
Mutta entäs lapset...ne kun eivät ehkä pääkallokuvan merkitystä. :roll: 8O
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

kirjoplaty kirjoitti: Mutta entäs lapset...ne kun eivät ehkä pääkallokuvan merkitystä. :roll: 8O
No tuon pääkallokuvajutun opin juuri eräältä lapsiperheeltä :D Siellä ainakin lapset (5 ja 7 v.) tiesivät ettei moisella merkillä varustettuja juttuja kannata suuhunsa pistää. Ja kovin nuori lapsi ei muuten edes jääkaapista itse mitään ota, eipä oikein yletäkään jos kaappi on korkealla. Noh, itse pistelin kolmevuotiaana pesujauhetta poskeeni, ihan vaan siksi että äiti oli kieltänyt :mrgreen: Eli vahtiahan niitä lapsia täytyy jos sellaisia on.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kyllä minä pitäisin melkein kaiken mahdollisen jääkaapissa tai ainakin kylmäkaapissa jos olisi mahdollista. Vesitesteistä ja vitamiineista nestemäiseen lannoitteeseen. Juuri siksi että se hidastaa vähän kaikkea ja siellä on pimeäkin, eivät pöpöt kasva tai ainekset hajoa tavallista nopeammin.

Tämän sanottuna itse säilytän PMDDtä akvaarion alla pimeässä ja viileällä lattialla ja vielä samassa pullossa. En ole vielä saanut aikan toimimatonta litkua. Mutta tuo jääkaappikin on toisella puolella taloa neljän oven päässä :)
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja höntti »

Mulla ne on jääkaapin ylähyllyllä johon lapset ei yllä ja äiti ei nää. Meillä jos jollain äiti sais sydärii jos ne näkis jääkaapissa. No, kyllä se oikeasti tietää mutta ihmeitä tapahtuu.Minulla etiketissä lukee:

En suosittele juotavaksi
äitin ei tartte laittaa roskikseen
yms. yms.

Ja alalaitaan laitoin huuumorilla että lisätietoja siitä ja siitä numerosta :mrgreen:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

höntti kirjoitti:Ja alalaitaan laitoin huuumorilla että lisätietoja siitä ja siitä numerosta :mrgreen:
Onko rain-:in, myrkytyskeskuksen vai paikallisen pirtutrokarin numero?
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja höntti »

Ihan vaan minun numero :mrgreen: Mutta voishan siihen laittaa muutaman muunkin, ihan varmuuden vuoksi :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”