Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

pumpkin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 18:08, 07.01.2005
Paikkakunta: Ulvila

Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?

Viesti Kirjoittaja pumpkin »

Ja miten käytännössä tapahtuu?

Kaipailen kokeneemmilta neuvoja,kun itsellä ei ole hajuakaan tuollaisesta hommasta.

KIITOS!
lilo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 719
Liittynyt: 21:50, 19.02.2004
Paikkakunta: Hki

Ei ole.

Viesti Kirjoittaja lilo »

Tässä yhdet ohjeet:
http://aquahoito.info/suomi/ohjeita/uusiminen.php

Tein niiden mukaan ja ainoa moka, mikä tuli oli, että tein
silikoonauksen akvaariolampun valaistuksessa ja ilmeisesti
nosti/lämmitti lämpötilaa niin, että kun yritin silikonien rajaukseen laittamani
maalarinteipit poistaa, silikonit tulivat mukana... :roll:
Seuraava yritys onnistui, ilman lamppuja ja teippejä.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
amanda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 11:04, 27.08.2004
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja amanda »

Meillä on nyt tuo 325 litrainen tuossa kuivattamassa uusia silikonisaumoja. Vanhojen silikonien poisto sujui todella nopeasti ja ilman haavoja tai muita käsivaurioita kun käytimme siihen ikkunakaavinta. Vanhat silikonit lähtivät sillä todella helposti irti, itse kun muiden kokemuksia lukeneena olin jo varautunut tuntikausien taisteluun ja ähellykseen.

Uudet saumat on siis nyt kuivumassa, niidenkin laitto meni helposti. Tästä herääkin kysymys; voiko tämä tosiaankin olla näin helppoa?! 8O No, vielähän tässä on edessä se ihanainen koetäyttö- vaihe.... :roll:

Ja sitten pääsee laittelemaan sisustuksia takaisin uudessa kivassa järjestyksessä (n. miljoona ideaa) ja saa hakea kalaset kotiin väliaikaismajoituksesta. Jipi jipi jipi! :D
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Yllättävän helppoa on. Itse olen uusinut silikoonit molempiin 190-litraisiini, tänään oli työn alla 102-litrainen ja huomenna ajattelin hoitaa ton 360-litraisen.

Silloin kun ekan kerran silikooneja vaihdoin niin silikoonia meni 190-litraisen saumoihin kokonainen tuubillinen! Mutta jo toisen altaan kanssa sain vähän vähennettyä silikoonin menekkiä ja nyt on 360-litraisen saumoihin varattu "vaan" reilu tuubillinen...
SonjaSelena
Member
Member
Viestit: 428
Liittynyt: 23:42, 21.10.2004
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Ei se vaikeaa ole, kun minäkin olen saanut vaihdettua silikonit viiteen pieneen altaaseen, eikä yksikään ole vuotanut :mrgreen:
Yrittäkää ymmärtää yli-innokkuutta, jotkut meistä elävät hukattuja vuosiaan.
Paul Stump
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 00:29, 24.07.2004
Paikkakunta: Perniö

Re: Ei ole.

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Niinpä.

Juuri 5 minuuttia sitten tulin alakerrasta silikonien uusimis- projektin kimpusta.

Ja vaikka "hiukan" hävettääkin, niin eiköhän laiteta kokemuksia jakoon jotta muut säästyisivät samoilta ongelmilta.

Kaikki saumaan tuleva silikoni kannattaa pursottaa yhdellä vedolla. (Mulle jäi vajaa tuubi, kun olin kierroksen tehnyt, eikun uutta kierrosta tekemään... Siinä vaiheessa allaollut kerros oli jo nahoittunut ja uusi kerros ei oikein tarttunutkaan) Lisäksi teippi kannattaa poistaa vielä, kun silikoni on tuoretta.

Kävi vähän niinkuin edelliselläkin; silikoni (se toisella vedolla levitetty) irtosi ja tuloksena oli veeeeenyyyyyyväääää silikoninauhaa. Päädyin siihen lopputulokseen, että annan kuivua silleen, leikkaan pois ja vedän uudet silikonit.

No, toivottavasti tuli jotain opittua [:I]
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
jhmp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 16:54, 05.07.2002

Viesti Kirjoittaja jhmp »

Jep, helppo operatsiuuni tuo oli. Mitä nyt itselle mieleen jäi niin silikonia laittaa helposti liikaa. Toinen havainto oli, että Bostikin silikoni kärysi huomattavasti enemmän kuin mikäliesenmerkkinytolikaan akvaariosilikoni. Eli tuo akva-silikoni oli huomattavasti miellyttävämpää käyttää.
Hymyyle vaa, vaikka tuntuus äkkipäätä ourolta naamalihaksis.
Soon suasiteltavaa ihmissuhteeren kannalta -ja ilimaasta peeärrää.
amanda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 11:04, 27.08.2004
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja amanda »

Pakko laittaa tähän jatkoksi että koe-täyttövaihekin onnistui ja kohta haen kalat kotiin "hoidosta". Uskomattoman hyvin meni tämä projekti, ja pisteenä iin päällä oli vielä ystäväni joka tarjosi uuden juuri kypsytetyn altaansa meidän kalojen evakkopaikaksi! :D

Eli kauhulla odottamani operaatio osoittautui suht helpoksi ja mielenkiintoiseksi kokemukseksi. Ainoan kerran pukkasi hikeä otsalle kun saumoja poistaessa huomasin sauman yläreunan välissä olevan jo kosteutta. Joku kun oli lykännyt väistämätöntä työtä mahdollisimman pitkälle... :roll:

Nyt on sitten kaikki kunnossa, kierteisetkin näyttävät selvinneen hiekan seassa. Ainoastaan kasvit ottivat nokkiinsa ja ennen upeana rehottanut melalehtimatto muuttui pariksi pikku puskaksi. Byhyy. Onneksi juuret säilyivät, eiköhän se sieltä taas esiin pulpahda kunhan selviää traumastaan. :mrgreen: Ehdottomasti kannattaa uusia silikonit ajoissa eikä viimetipassa niinkuin minä. Ja vanhojen poistoon kannattaa käyttää jo aiemminkin mainostamaani ikkunakaavinta. Hakkaa mattoveitsen mennen tullen!
MiSt
Senior Member
Senior Member
Viestit: 539
Liittynyt: 13:29, 08.11.2001
Paikkakunta: Kotka/Karkkila - Ciklidistit - KLAS

Viesti Kirjoittaja MiSt »

Vaihdoin myös silikonit altaaseeni, kun siihen oli hyvä mahdollisuus ja vanhat hieman jo repsottivat paikotellen.

Perhonsidontaharrastuksestani peräisin olevalla turkisveitsellä, jossa on kulmasta kulmaan leikattu partakoneenterä teränä, silikoonien irrottaminen kävi kätevästi. Terä on tarpeeksi ohut ja taipuisa, joten sillä saa viillettyä silikonin irti aivan lasia nuollen. Pyöristin vielä terän kärjen, jotta en tekisi naarmuja laseihin.

Huomasin, että koska en tiennyt tarkalleen kuinka allas oli kasattu, oli tämä parasta aina tarkistaa pienillä pistoilla ennen viiltojen aloittamista ja saumoista toisiin siirryttäessä. Tämä siis siksi, että en olisi viiltänyt vahingossa saumaa, joka pitää lasit yhdessä. Kun sain määritettyä kumpi lasi on kumman päällä ym., aloitin ensimmäisen viillon suunnasta, joka ei uppoa laseja yhdessä pitävään saumaan. Vasta, kun olin saanut tämän sauman varovasti viilletty vastassa olevaan lasiin asti, siirryin viiltosuuntaan, jossa terä voi vahingoittaa tuota akvaariota koossa pitävää saumaa. Koska terä oli niin ohut, terävä ja sopivan taipuisa, pystyin jänittämällä kallistamaan terää siten, että se viilsi silikoonin aivan lasin pinnasta irti, mutta samalla myös ikään kuin kohotti/pullisti silikoonia niin, että oli helppo päätellä, koska viilsin tarpeeksi syvältä silikoonin lähes irrotessa jo lasista. Tämä siis koska olin jo irrottanut silikoonin viiltämällä toisesta suunnasta. Vaikea selittää, mutta toivottavasti tästä jotain ymmärtää. :roll: [;)] Lopuksi oli helppo homma vetää vain hieman syvimmästä kohdastaan kiinni oleva silikoni pois pitkänä nauhana lopputuloksen ollessa siisti.

Sitten vaan huolellisesti tulevien saumojen kohdat puhtaaksi asetonilla ja maalarinteippien laitto saumojen rajoiksi. Huolellinen tuuletus ja varmistuspuhdistuksen jälkeen oli silikoonin pursottamisen vuoro. Koska en halunnut liata sormiani ja pelata saippuaveden kanssa, leikkasin sileästä ja taipuisasta pakkasrasiankannesta lastan, jolla oli helppo viimeistellä saumat.

Kun silikooninpatruunan suuttimessa on tarpeeksi iso reikä, käy silikoonin pursottaminen helposti ja nopeasti. Pursotin silikoonin sauma kerrallaan ja viimeistelin sen vetämällä tekemälläni lastalla silikoonin tasaisen koveraksi saumaksi. Lastalla homma kävi helposti ja lopputulos on monia näkemiäni "peukalosaumoja" siistimpi. :mrgreen: Kulmat olivat hieman visaisempia viimeisteltäviä. Lopuksi vaan teipit pois ja nyt odotellaan silikoonien kuivumista. :mrgreen: Ei paha homma ollenkaan! Toivottavasti vielä pitää. [;)] 8-)
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
larasa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 13:52, 27.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja larasa »

No nyt itkettää, onnea vaan onnistuneille silikooninvaihtajille. Itse tässä monen testauksen (että vuotaako vai ei) täytin akvaarion ja olikos se yön aikana tiputellut lattialle. Ei tietenkään testauksissa osoittanut vuotavansa, mokoma.

Koko ajan kuitenkin vaikutti siltä, että jostain pääsee lasin ja kehyksen väliin kosteutta, mutta vettä ei näkynyt. Aamulla vettä oli kehysten sisällä (ovat paksut metalliset) josta se valui nurkista ulos.

Nyt tarvitsen viisaan apua:
Miten ihmeessä irrotan paksut kehykset jotka ovat metallisilla kulmilla kehyksen sisältä kiinnitetty toisiinsa (hajottamatta laseja, jonka varmasti saan aikaiseksi helposti)? Vain näin pääsen näkemään missä todellinen vuotokohta on. En tiedä olenko vahingoittanut lasien välistä saumaa (ilmeisesti jos kerran vuotaa?). Mitä nyt tehtäväksi, aika epätoivoiselta näyttää.

Pitääkö koko akvaario kasata uudelleen? Pitäisikö minun viedä tämä akvaario jonnekkin korjattavaksi? Omat kyvyt alkavat loppua.

ohhoh
Liiu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 21:03, 16.09.2004
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Liiu »

Lasien väliset saumat eivät aina välttämättä ole aivan vedenpitävät, vaan pitävät altaan kasassa. Sisempien, vaihdettavien saumojen optio on pitää vesi sisällä. Näinollen et ole luultavasti vahingoittanut lasien välistä saumaa.
Sinuna laittaisin kaikki saumat uudestaan. On paljon riskialttiimpaa korjata vain jokin yksittäinen kohta kun laittaa silikonit kokonaan uudestaan. Metallikehyksiä ei kannata ruveta irrottelemaan, niitä ei ole ihan helppo korjata takaisin.
Johannavee
Member
Member
Viestit: 474
Liittynyt: 02:06, 09.09.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Siis hämmästyttävää. Tämä näkyy ihan oikeasti onnistuvan naisihmisiltäkin 8O . Luulin ettei se ole mahdollista [;)] ...olen aina pelännyt silkoonituubia kuin ruttoa!
65HT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 00:22, 14.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Onko se miten vaarallista jos sieltä lasienkin välistä silikonia lähtee pois? Innokkaalla repimisellä sain sieltäkin sitä lähtemään. Uudet vedin päälle, ja on ainakin tarpeeksi, eikös se silikoni painu sinne lasien väliinkin jos se siitä on pois lähtenyt?

Nimimerkki: peläten veden laittamista... :o
- 213 -
JPuranen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 12:06, 24.10.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

Ei mitenkään vaarallista, päinvastoin. Mutta jos lasien välistä repii kovin tehokkaasti voi koko akva purkautua ja lasit irrota toisistaan. Homma käy vaan vähän vaikeammaksi. Jos akva pysyi kasassa, niin kaikkihan on kunnossa silloin. Itse olen purkanut akvoja myös kokonaan irtolaseiksi ja tehnyt koko homman alusta alkaen, mutta turhan isotöinen, ellei siihen syytä ole.
JPuranen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 12:06, 24.10.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

Ei pohjaa tarvitse vaihtaa, jos se on halki. Liimaa päälle silikoonilla uusi lasi, siis sinne akvan sisään. Vähän pienempi lasi kuin pohja itse ja tilkitse halkeama yhdellä päälle vedetyllä saumalla koko matkalta ja uuden lasin reunat huolella ympäri.
65HT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 00:22, 14.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?

Viesti Kirjoittaja 65HT »

JPuranen kirjoitti:Ei mitenkään vaarallista, päinvastoin. Mutta jos lasien välistä repii kovin tehokkaasti voi koko akva purkautua ja lasit irrota toisistaan. Homma käy vaan vähän vaikeammaksi. Jos akva pysyi kasassa, niin kaikkihan on kunnossa silloin. Itse olen purkanut akvoja myös kokonaan irtolaseiksi ja tehnyt koko homman alusta alkaen, mutta turhan isotöinen, ellei siihen syytä ole.

No huh. Kasassa pysyi kyllä, pieniä pätkiä vain lähti sieltä täältä irti.
Kiitos.
- 213 -
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ehdottomasti kannattaa uusia silikonit ajoissa eikä viimetipassa niinkuin minä.
Kuinka monta kymmentä vuotta vanha akvaario oli kyseessä kun meni "viime tippaan". Mun vanhin akvaario on peräisin jostain kultaiselta kuuskymmentäluvulta ja hyvin pelittää ilman uusia silikoneja.
bebis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:54, 27.12.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?

Viesti Kirjoittaja bebis »

Tuli vain mieleen, että mikä on sitten näiden silikonien kestoaika? kuinka usein ne täytyy vaihtaa/minkä ajan välein? itellä 2 arviolta ainakin 10vuoden ikäiset akvat. Silikonit on vähän huteran näköisiä jo. Tilaisin kyllä silikoni-tuubin mutta en muista minkä kokoisen, huomenna se ilmeisesti tuleekin kotiovelle. Toisessa akvaariossa vesikonna ja sillä on paha tapa joskus raapia silikonia aina samasta kohtaa, toivottavasti ei silikoni petä. En vain millään viitsisi alkaa vaihtaa silareita :(
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Akvaarion ainut edes hyvällä mielikuvituksella kuluvaksi osaksi voisi tosiaan luokitella tuon silikonin.
Vastoin yleisiä luuloja sen vaihtamisesta on enemmän haittaa kun hyötyä. Vaihtamalla ehjään ja toimivaan altaaseen silikonit sanoo samalla hyvästit valmistajan/myyjän velvotteihin allasta kohtaan. Eli menee omalle vastuulle koko akvaarion koko elämä. Kannattaako? Ei oo meikäläisellä vuosikymmeniä vanhat altaat alkanu vuotamaan, eikä ex duunissa muistaakseni -81 rakennetutkaan n. 40 allasta.
65HT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 00:22, 14.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kesto riippunee hyvin pitkälti siitä miten hyvin työ on tehty. Onko vedetty puhtaalle lasille, millaista ainetta, onko annettu kuivua hyvin jne. Muunmuassa näistä seikoista riippuen kestoika on jotain muutamasta vuodesta muutamiin vuosikymmeniin. Itselläni on 12 vuotta vanha allas jonka silikonit muuton yhteydessä tarkastin ja tulos oli seuraava. Pystyasennossa olevat silikonit pääosin priimaa. Pohjalla, pitkillä sivuilla useita 5-15 cm kohtia missä silikoni repsotti lähes irti lasisaumaan asti. Repiessäni sitten irti silikonia huomasin että suurin osa oli vielä todella tiukasti kiinni. Olisiko esim näihin repsottaviin kohtiin jäänyt jotain likaa silikonin alle.

Suosittelen kyllä tarkastamaan silikonien kunnon jos jostain syystä joutuu akvaarion tyhjentämään. Jos akvaario on mallia kehys eikä se vuoda, on vaikea antaa iän perusteella mitään vaihtoväliä. Näin ajattelin minä tämän. :D
- 213 -
Espoo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 11:07, 05.02.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?

Viesti Kirjoittaja Espoo »

Päivää,

Jos akvaarion purkaa ihan lasilevyiksi, millä tavalla sen saa takaisin muotoonsa kotikonstein? Entä miten alumiinikehyksen purkaminen ja kokoaminen tapahtuu? Löysin netistä ohjeet silikonien vaihtamiseksi, mutta se koski ainoastaan nurkkien vuolemista ilman että allasta sen kummemmin purettiin.
sourz
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 22:04, 27.01.2008

Re: Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?

Viesti Kirjoittaja sourz »

http://www.akvaarioseura.net/Akvaarionteko.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli tulitikkuja ja teippiä.
Alumiinilistat ovat yleensä pelkästään koristeita. Eli ne lähtee kyllä kun työntää partakoneenterää tms sinne väliin ja silikonilla ne ovat kiinni.

Muistutan taas, että kun silikoneja irrottelee niin kannattaa valita rosteriset työkalut niin ei lasit naarmuunnu.

PS. Mitään ei kannata korjata rikki
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 531
Liittynyt: 20:52, 22.05.2003
Paikkakunta: Halikko

Re: Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Missä vaiheessa teidän mielestä silikoonien uusiminen sitten on järkevää? Ts. missä kunnossa vanhojen saumojen pitää olla, että alatte vaihtamaan?

Mulla on tossa parikin allasta, joista silarit pitää tässä jossain vaiheessa vaihtaa ja ainakin pienempään kokeilen tehdä sen itse. Eli saumojen reunojen alla näkyy hiukan levää, ei ole kuitenkaan levinnyt keskelle saumaa. Ehjää, moitteettoman näköistä saumaa on siinä keskellä about sentin leveydeltä.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
optimistx
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 18:40, 05.08.2007
Paikkakunta: Espoo. Varoituksia:1

Re: Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Olen samaa mieltä Teemu Salosen kanssa siitä, että vuotamattoman akvaarion korjaaminen on tarpeetonta todennäköisesti. Ja saattaa olla huononnus.

Jos ensin poistaa sisältä silikonit mutta ei lasien välistä, niin vuotaako akvaario silloin?

Jos se ei vuoda, niin onko syytä iloita siitä, että omien uusien sisäpuolisten silikonien lisäämisen jälkeenkään se ei vuoda? Jos ei tiedä, vuotaako, niin olisiko opettavaista testata täyttämällä vedellä ennen silikonointia? (kokemuksia, havaintoja, kiitos!)

Loppujen lopuksi arvelen, että uudelleensilikoinnin lopputulos amatööritaidoilla tehden saattaa olla huomonpi kuin ei olisi tehnyt mitään. Esim. poistettaessa saattaa tehdä viillon lasienvälisiin silikoneihin. Uuden tarttuminen vanhaan voi olla kyseenalaista ja lisätä vuotoriskiä.

Olen itse ottanut käyttöön useita 80-luvulla tehtyjä akvoja ilman uudelleensilikonointia, yksikään ei ole vielä vuotanut edes tihkuen.

Kannattaa mielestäni useimmiten korjata vasta sitten, kun on rikki. Pätee muuten tietokoneisiinkin ja moniin muihin laitteisiin. Nim. korjausyrityksen jälkeen laite todennäköisesti ON rikki :)
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Teemu Salonen kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa uusia silikonit ajoissa eikä viimetipassa niinkuin minä.
Kuinka monta kymmentä vuotta vanha akvaario oli kyseessä kun meni "viime tippaan". Mun vanhin akvaario on peräisin jostain kultaiselta kuuskymmentäluvulta ja hyvin pelittää ilman uusia silikoneja.
Ostin viikonloppuna 80 -luvun lopulta olevan Giantin akvaarion joka oli silikoneja lukuunottamatta ihan priimakuntoinen... melkein.
Tiesin silkkareiden olevan huonohkot, mutta tarkemmin katsottuna ne olivat katastrofaaliset. Silikonit eivät olleet huonot siitä syystä, että edellinen omistaja olisi jotain tehnyt väärin, vaan mahdollisen valmistusvirheen tai silikonin laadun takia.
Altaan kaikki pohjalasin saumat olivat käytännössä irti lasista ja niiden alle oli mennyt hiekan jyviä. Tähän kun lisäsi vielä pystysaumojen haperoitumisen, niin tuli suorastaan pakottava tarve vaihtaa silkkarit.
Jos joku omistaa tuolta samalta ajalta altaan, niin kannattaa tarkistaa saumat ja samalla myös poikkituen kiinnitys, sillä se napsahti yllättävän helposti irti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”