Leijupetisuodatin sisäsuodattimen jatkeena

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Leijupetisuodatin sisäsuodattimen jatkeena

Viesti Kirjoittaja totoro »

Taas on ollut aikaa pohdiskella asioita ja ajattelin kokeilla taas itse tehtyä systeemiä. Youtubesta leijupetisuodattimien väsäystä katselleena (Pondguyllä on useita hyviä videoita tästä aiheesta) olen alkanut suunnitella leijupetisuodatinta, jonka liittäisin altaassa jo olevan Eheim 2252-suodattimen ulostuloon. Minulla olisi ylimääräisenä akryylilevyjä, joista voisin väsätä eräänlaisen säiliön suodatinmateriaalille. Ulostuloputkina olen jo vuosia käyttänyt Eheimin omaa Set-systeemiä, jossa on monenlaisia erilaisia kulmaosia ja putkia. Etrastakin toki putkia voisi ostaa mutta ongelmana on yksinkertaisesti viestintäongelmat. En tiedä oikeita nimiä asioille joita haluan ja Etralla eivät tiedä mitä haluan. :roll: Helpommaksi sitten olen kokenut nämä Eheimin omat putket.

Säiliön muoto olisi kulmaan sopiva neliö, jos osaan sellaisen plekseistä kasata ja liimata. Yksi vaihtoehto tietenkin olisi litran tai puolentoista limupullo. Säiliön molempiin päihin tulisi joko pala suodatinmattoa tai ritilä, minkä tarkoituksena olisi estää suodatinmateriaalin karkaaminen. Leijupetimateriaaliksi olen valinnut joko K1 kaldnessin tai Hel-x:n (Oasen oma malli). Virtauksen säätömahdollisuuden voisi tehdä yhdistämällä ulostuloon sulkijahanan, mutta en ole varma tarvitsenko sellaista.

Ideana olisi sijoittaa 2252 vaakatasoon altaan pohjalle ja ulostulo osoittamaan ylöspäin. Säiliö tulisi tähän ulostulon ympärille. Virtaus pyörittelisi muovirakeita säiliön sisällä leijupetisuodattimen tapaan.

Inspiraationa suunnittelemalleni mallille ovat olleet nämä videot:
https://www.youtube.com/watch?v=b2zpSsnxd3I
https://www.youtube.com/watch?v=WFiNjdf ... dex=2&t=0s

Miltäs tämä idea kuulostaa muiden aw:laisten mielestä? Korjausehdotuksia otetaan vastaan, mitään vahinkoa ei ole vielä tapahtunut ja suodatinmateriaalit ovat vielä kaupassa. :mrgreen:
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Leijupetisuodatin sisäsuodattimen jatkeena

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Kuulostaa hyvältä idealta. Aiotko laittaa ilmaletkun kiinni suodattimen diffusoriin? Eikös näihin yleensä puhalleta ilmaa, jotta bakuilla on käytössään paljon happea.

aqua-web osoittaa taas vaihteeksi kuolemisen merkkejä. Toivottavasti kyseessä on pelkkä kesätauko. Poukoa, joka oli pitkään jonkinlainen moottori, ei ole näkynyt aikoihin. :(
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Leijupetisuodatin sisäsuodattimen jatkeena

Viesti Kirjoittaja totoro »

Tuo diffuusori onkin aika hyvä idea! Minulla sattuu sellainen putken jatke olemaan Eheimiltä. Projekti odottaa parempaa hetkeä, työvuoroja on ja kohta edessä lomareissu. Olisikohan sen jälkeen sitten aikaa toteuttaa suunnitelma? Surullista tosiaan että ei ihmiset tänne jaksa tulla. :cry: Varmaankin liittyy tuohon aurinkoiseen säähän ja älykännyköihin, itse mieluummin kirjoitan tänne Aqua-webbiin koneelta. Kummasti nopeuttaa viestin kirjoittamista! 8-)
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Leijupetisuodatin sisäsuodattimen jatkeena

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Eikös siinä 2252:ssa ole valmiina diffuusori? Siihen pitäis saada vain pitkä ilmaletku, jos suodatin on vaakatasossa. Veikkaan, että se ilman saanti auttais suodatusta enemmän kuin suodatinaineen leijuminen.

Palstan hiljenemiseen saattaa vaikuttaa myös koronan sivuvaikutukset. Ainakin Pouko sanoi omalta osaaltaa näin yhdessä viimeisistä viesteistään. Tässä näkyy hyvin, että tällaisella hiljaisella foorumilla parilla aktiivisella käyttäjällä on iso merkitys. Jos ne jäävät pois, voi forum kuolla kokonaan. Toivotaan, että syksyllä tulee taas eloa.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Leijupetisuodatin sisäsuodattimen jatkeena

Viesti Kirjoittaja totoro »

No niin, jokunen viikko sitten väsäilin tätä vempelettä. Tuolla se pyörittää muoviraetta mutta saa nähdä miten tulee toimimaan. Mitä olen ymmärtänyt, väri muuttuu kun biologista kasvua kerääntyy rakeiden pintaan. Tässä vielä linkki videoon!

https://www.youtube.com/watch?v=IJITF8pr8nc

Kommentit ja vinkit ovat suotavia, hiukan edellisen vedenvaihdon yhteydessä korjasin noita vaahtomuoveja ja ritilää alaosassa, nyt ei jää kuin muutama pipana jumiin alareunaan... :mrgreen: Hauskahan näitä on puuhastella, tällä hetkellä on rakennusprojektina teline isolle (130 cm) valutuslaatikolle, minkä yhteyteen olisi tarkoitus tehdä myös kasviseinä!
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Leijupetisuodatin sisäsuodattimen jatkeena

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tuossahan on kyseessä K1 Galdness (meniköhän oikein) suodatinmateriaalista ja suodatustekniikasta. Kaituli kertoo ketjussa 1000+1000l paludaria aiheesta lisää vähän isommassa mittakaavassa.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Leijupetisuodatin sisäsuodattimen jatkeena

Viesti Kirjoittaja totoro »

Teemu Salonen kirjoitti:Tuossahan on kyseessä K1 Galdness (meniköhän oikein) suodatinmateriaalista ja suodatustekniikasta. Kaituli kertoo ketjussa 1000+1000l paludaria aiheesta lisää vähän isommassa mittakaavassa.
Kaituli onkin ollut osittain inspiraation lähteenä. :mrgreen: En jaksanut muistella muovirakeen merkkiä. Tosiaan, materiaali on nimeltään K1 Kaldness ja malli on Micro. Kooltaan Micro on pienempi ja sen takia sopii paremmin akvaarioihin, kun taas standardikoko on lampipuolen suodatukseen. Jos tuo ei kunnolla toimi tulevaisuudessa taidan siirtää nuo rakeet ulkosuodattimen syövereihin.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Leijupetisuodatin sisäsuodattimen jatkeena

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

totoro kirjoitti: 19:31, 02.08.2020 No niin, jokunen viikko sitten väsäilin tätä vempelettä. Tuolla se pyörittää muoviraetta mutta saa nähdä miten tulee toimimaan. Mitä olen ymmärtänyt, väri muuttuu kun biologista kasvua kerääntyy rakeiden pintaan. Tässä vielä linkki videoon!

https://www.youtube.com/watch?v=IJITF8pr8nc

Kommentit ja vinkit ovat suotavia, hiukan edellisen vedenvaihdon yhteydessä korjasin noita vaahtomuoveja ja ritilää alaosassa, nyt ei jää kuin muutama pipana jumiin alareunaan... :mrgreen: Hauskahan näitä on puuhastella, tällä hetkellä on rakennusprojektina teline isolle (130 cm) valutuslaatikolle, minkä yhteyteen olisi tarkoitus tehdä myös kasviseinä!
Minusta ei nyt ollut apua kun huomasin ketjun vasta nyt, mutta eipä sitä ole tarvittukaan.
Tuo näyttää oikein hyvältä ja mediaakin mahtuu lisää :mrgreen:
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Leijupetisuodatin sisäsuodattimen jatkeena

Viesti Kirjoittaja totoro »

Olihan tuo hauska peli, mutta prototyypin ura loppui muutaman kuukauden jälkeen tilaongelmiin, mahdollistaakseni tuonkokoisen kompleksin kiinnityksen Eheim 2252:n lähtöön täytyi suodattimen olla vaakatasossa. Se vei tilaa aika lailla ja suodattimen puhdistus oli vaikeaa. K1-rakeet löysivät uuden elämän ulkosuodattimesta. Ehkä joskus sitten isommassa altaassa uudestaan... 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”