Valutussuodatin / viherkasvien hydroviljely

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NiiLin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 20:49, 23.04.2021

Valutussuodatin / viherkasvien hydroviljely

Viesti Kirjoittaja NiiLin »

Nyt on hyvät vinkit tarpeen. Akvaarion päälle on tarkoitus rakentaa valutussuodatin / viherkasvien hydrovijely systeemi. Tai ainakin jotain sinnepäin.

Pituutta altaalla 120 cm ja ylle tuleva "laatikko" on 115 cm. Tarkoituksena on pumpata toisesta päästä n 150 l/h pumppaavalla sisäsuodattimella vettä sisään ja valuttaa se toiseen päähän poratuista rei'istä takaisin altaaseen.
Tavoitteena olisi se että sisäsuodatin keräisi isomman roskan pois ja varsinaiseen suodattimeen / kasvilaatikkoon voisi laittaa keraamista suodatin materiaalia tehostamaan altaan biologista suodatusta ja tietysti juurtumisalustaksi niille viherkasveille.

Ja sitten niihin kysymyksiin.
Riittääkö mielestänne mekaanisen roskan poistoon se sisäsuodatin vai kannattaako varsinaiseen laatikkoon laittaa vielä jotain siihen päähän mistä vesi tulee sisään?

Mitä suodatimassaa suosittelisitte, ajatellen myös sitä että ne kasvit tunkevat jurensa sinne soppaan? 😂
Esim eheimin biomech tai substrat pro toimisi varmaankin mutta kun niiden uusiminen saattaa tulla juurien takia nopeammin vastaan kuin muuten suositellaan. Eikä se ole tuollaisessa 115x20x15 cm laatikossa ihan ilmainen nakki 🙈
Toimisiko akvaariokäytössä esim allassubstraatti vai tappaisiko sillä koko altaasta kaiken elävän 😳?

Vinkkejä, mielipiteitä ja varsinkin omia kokemuksia otetaan mielellään vastaan
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valutussuodatin / viherkasvien hydroviljely

Viesti Kirjoittaja totoro »

Taisin vastata kysymykseesi myös tuolla facen puolella mutta ajattelin nyt jakaa yksityiskohtaisemmin sinulle omaa kokemustani hydrolaatikoista, joita minulla on ehtinyt olla jo muutamia. Aloitin ensin ihan pelkästä parvekelaatikosta ja tuunasin siihen reikiä kolviraudalla ja liittelin letkua sun muuta putkea milloin milläkin tiivisteaineella/massalla (akvaariokäyttöön soveltuvalla). Tämän kaltaisista virityksistä on Youtubessa vaikka mitä videota hakusanoilla trickle filter tai planter box aquarium filter. Hirveän kätevältä näytti videoilla mutta mutta... Kauhea väkertäminen ja lopputulos oli liitoskohdasta tiputtava, ei mikään kovin silmiä hivelevä (hirveä) laitos! :frown:

Päätinpä sitten itse tehdä oman version, löysin Pavunvarresta hydroviljelyyn tarkoitetun valumakourun (pituus 130 cm) jossa on reikiä valmiina toisessa päässä ja väriltään se on hillitty musta. Kolvasin kylkeen (joka tulee akvaarion yläpuolelle) reikiä ulostulon tukkeutumisen varalta. Aiemmissa malleissa olin koittanut yhdistää kaikenlaisia pumppuja laatikoihin huonoin tuloksin, mutta sitten hokasin: minulla on 600-litraisessa altaassani jo valmiiksi kaksin kappalein Eheim Powerline 2252 sisäsuodattimia ja niiden ulostuloputkiin (tuo ah niin ihana InstallationsSet!) minulla oli vaikka sun mitä varaosaa jo varastossa. Yhdistelin eri osia ja yhdistäjiä, joiden avulla sain haaroitettua osan toisen suodattimen virtauksesta hydroboxiini ulkosuodattimen ulostuloputkeen yhdistettynä, välissä on vielä yksi sulkuhana jolla saan säädettyä virtausta. Pitäisi kyllä vielä yksi reikä kolvata että saisin varmistettua tuon ulostuloputken kiinni laatikon laitaan, nyt se ei ole kiinnitettynä mutta roikkuu laatikon laidalla kuin sateenvarjon kahva naulakossa. :roll:

Ja mitä tuohon materiaaliin tulee, kokeilin allassubstraattia tongittuani AW:n keskusteluja, mutta omalla kohdallani se ei toiminut halutulla tavalla. Allassubstraatti on siis laavakiveä, mutta ainakaan ostamani laatu ei ollut riittävän huokoista ja tukkeutui täysin puuplekojeni tuottamasta tavarasta. Laavakivi on myös turkasen painavaa ja loi haasteita aina kun jouduin luopumaan parvekelaatikkoprojekteistani... Siirryin siis hydrosoraan, joka on lecasoraa hiukkasen raskaampaa (kasvit pysyvät alkuvaiheessakin hyvin paikoillaan), pH-neutraalia (hyvä kaloille ja kasveille) ja suurirakeisempaa (takaa kasveille ilmavan kasvualustan). Hydrosora on ainakin toistaiseksi kestänyt hyvin puuplekojen tuotoksetkin, en ole kurkannut lainkaan mitä siellä laatikossa on tapahtunut muutoin kuin että juurta näkyy aika lailla. Pitäisi varmaan jollakin kastelukannulla huuhdella verkkoruukkuja.

Kasvit kannattaa valita valo-olosuhteiden ja vedenkestävyyden mukaan, monet vehkat ja peikonlehdet sopivat helppohoitoisuutensa ja kiipeilyominaisuuksiensa vuoksi myös vaikkapa kasviseinään, jonka voisi virittää akvaarion taakse seinään taikka telineeseen kuten minulla. Myös Cissus discolor on todella sopiva laji hydroviljelyyn: se on kauhea juoppo eikä hätkähdä (lue: kärähdä) akvaariolamppujen läheisyydessäkään. Hydrolaatikon saa myös mukavasti maastoutettua köynnöstävillä kasveilla, jos kiinnittää laatikon etuosaan vaikkapa mustaa suodatinmattoa kasvin ilmajuurien tartuntapinnaksi. Minulla kasvaa tällä hetkellä hydroviljelyssä mm. Philodendron camposportoanum, Monstera lechleriana, Cissus discolor ja ihan tavallisen kultaköynnöksen 'Neon'-lajike. Kultaköynnöksen suurimmat lehdet ovat 20 cm pitkiä ja lähes yhtä leveitä, odottelen innolla milloin alkaisi reikiintyneitä lehtiä ilmestyä. Verkkoruukut ovat parhautta hydroviljelylaatikossa, niiden avulla kasvien juurten tilaa on helppo seurata, huuhtelu on helppoa ja juurten kasvu rajoittuu hieman jotta toiminnan kannalta tärkeä ulostuloreikä ei tukkeutuisi. Olin ostanut jostakin nettikaupasta neliskanttisia verkkoruukkuja, jotka sopivat erittäin toimivasti valumakouruun. Hydrolaatikkoon sijoitettavat kasvit kannattaa juurruttaa pistokkaina vedessä ja totuttaa hydrosoraan huuhtelemalla alkuun akvaariovedellä viikoittain, siis vaikkapa vedenvaihdon yhteydessä pikkukipolla valuttelee vettä reippaasti verkkoruukun päälle. Näin olen aika ajoin myöhemminkin tehnyt, huuhtoakseni hydrosoraan mahdollisesti kertyneitä mineraaleja pois kasvien juuria häiritsemästä. Hydroviljelyyn siirrosta löytyy lisätietoa netistä ja facebookin hydro-ryhmistä.

Minulla ei ollut mitään telinettä hydrolaatikolleni ja en halunnut pitää sitä epäkäytännöllisesti akvaarion päällä, joten teinpä sitten kätevillä käsilläni pienen kaksioni keittiössä ja parvekkeella Starkissa valmiiksi mittoihin sahatuista laudoista telineen, jota jatkoin kohti korkeuksia kasviseinäksi. Kasviseinä koostuu Ikean muovilaatikon kansista, suodatinmatosta ja Hygrolon-kankaasta, väsäsin siihen myös letkuston pumpulle, jonka avulla olen aika ajoin kastellut kangasta. Laiskana en ole ajastanut pumppua enkä ole viime aikoina sitä käynnistellyt, mutta ilman kasteluakin kasvit ovat kasvaneet seinään kiinni. Tämä esittelemäni järjestelmä on ollut minulle yllättävästi erittäin toimiva ja helppohoitoinen, onkohan tuo nyt jo kohta vuoden ollut toiminnassa. Tästä varmaankin pitäisi ihan oma keskustelu tehdä, olisi niin paljon kerrottavaa tästä operaatiosta! En (muistaakseni) ole kirjoitellut tästä kasviseinäprojektistani AW:ssa kun odotin projektini epäonnistuvan kuten aiemmat ovat tehneet... :mrgreen:
Kirsey
Junior Member
Junior Member
Viestit: 197
Liittynyt: 21:27, 10.03.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Valutussuodatin / viherkasvien hydroviljely

Viesti Kirjoittaja Kirsey »

totoro kirjoitti: 19:14, 24.04.2021 Tästä varmaankin pitäisi ihan oma keskustelu tehdä, olisi niin paljon kerrottavaa tästä operaatiosta! En (muistaakseni) ole kirjoitellut tästä kasviseinäprojektistani AW:ssa kun odotin projektini epäonnistuvan kuten aiemmat ovat tehneet... :mrgreen:
Kerro, pliis, ihmeessä. Mulla on pienessä akvaariossani tällä hetkellä pienet mattosuodatinviritykset ns. hydrona, mutta olen nyt niin ihastunut tuohon avonaiseen malliin että mielessä siintää ajatukset isommista rakennelmista myös.
65x33x35 "maljakko" keittiönpöydällä
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valutussuodatin / viherkasvien hydroviljely

Viesti Kirjoittaja totoro »

Alan siis kerätä voimia kirjoittamiseen! :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”