Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Aika paljastaa hauska keksintömme, "kurkkuteline". :D

Motiivi "kurkkutelineen" tekoon oli plekojemme ruokinta niin, ettei tarvitse aina käsiänsä kastella tai työntää altaaseen sarjaa ruokailuvälineitä. Myöskään muut hassut siima-lanka-ruokailuväline-yhdistelmät eivät silmäämme miellyttäneet ja tavis-rautalankaväännökset eivät kestäneet hapanta vettä, joten piti kehitellä jotain parempaa.

"Kurkkuteline" on siis mitoitettu(tai pyritään mitoittamaan) altaan korkeuden mukaan, niin että se lepää altaan kehyksessä roikkuen pohjahiekan pinnalla. Telineen yläpäähän tehtiin koukku, joka pitää telinettä paikallaan altaassa. Koukun ympärille ujutettiin ohutta letkua, jotta se ei hankaa lasiin jälkiä tai pidä ikävää kolinaa, kun plekot raastavat ruokaa.

Telineen alapäässä on jonnilainen paino(esim. isompi käppyrä väännettyä tankoa), jotta se pysyisi pohjalla(kesäkurpitsa nousisi pintaan ilman painoa). Keitettynä se toki pysyykin, mutta tuoreessa sapuskassa on luultavasti paremmat ravintoarvot.

"Kurkkutelineet" on väännetty haponkestävästä ruostumattomasta teräksestä.
Alla kuva normaalikokoisille pikkuimusuille tarkoitetusta ruokintatelineestä(väännetty käsin yhdestä tangosta) ja alempi on järeämmille(hitsattu malli, useammasta palasta) plekoille tarkoitettu.

Kevyt, kokonaisuudessaan:

Kuva

Kehykseen tuleva koukku ja itse vedenalainen osa:

Kuva

Kuva

Järeä kurkkuteline:

Kuva

Kuva
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Ja varmasti maistuu!

Kuva
jejoka
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 00:01, 26.10.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: nummela

Re: Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Ostin 2 edellisestä HAS:n järjestämästä huutiksesta ja urpona käyttäny sitä väärin päin. Kiitos netti manuaalista. [:I] :mrgreen:
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

jejoka kirjoitti:Ostin 2 edellisestä HAS:n järjestämästä huutiksesta ja urpona käyttäny sitä väärin päin. Kiitos netti manuaalista. [:I] :mrgreen:
No hyvä että laitoin.. Kuinka ihmeessä sait sen toimimaan väärinpäin? :mrgreen:
Punakala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 14:09, 27.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja Punakala »

:D Tämä on hieno! Laitoinkin VesiEläin sinulle yksityisviestiä kurkkutelineestä. Vaikka onkin DIY-osastolla, en osaisi itse vääntää telinettä.
180 l Etelä-Amerikka, 160 l rapula, 128 l Aasia
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Jep, eli tuota järeempää telinettä ei ole valmistettu kuin kaksi kappaletta, eikä isäntä luultavastikkaan suostu niitä enempää tekemään, koska vaatii turhan paljon tuhrausta, aikaa, hitsausta ja järeämmät työvälineet, kevyempi versio onnistuu pihdeillä vääntämällä(on silti tukeva!). :)
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Nämä härpättimet ovat kyllä olleet kultaakin kalliimpia kapistuksia. :) Tälläkin hetkellä plekoilla kaksi telinettä kesäkurpitsalla höystettynä altaassa. 8-)
VesiEläin kirjoitti:
jejoka kirjoitti:Ostin 2 edellisestä HAS:n järjestämästä huutiksesta ja urpona käyttäny sitä väärin päin. Kiitos netti manuaalista. [:I] :mrgreen:
No hyvä että laitoin.. Kuinka ihmeessä sait sen toimimaan väärinpäin? :mrgreen:
Mä mietin ihan samaa.. :mrgreen:
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
jejoka
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 00:01, 26.10.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: nummela

Re: Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Hyvin hienosti :mrgreen: hovenen ihmettelin kyllä että ompa vaikeeta laittaa vihannekset paikoilleeen mut kyl se siitä [:I] pysyi jopa seepiansuomu pohjassa mun viritelmillä siinä tikussa 8-)

Reseptinä kai: nainen, blondi ja naisen logiikka. Tulihan tuossa jo rengasrikkona ollessa laskettua kaverille että autoni renkaat on 5-pulttisia. Keskimmäistä ei kuullemma lasketa mukaan, ihan tyhmiä keksintöjä, kuka noikin on päättäny laittaa eri verran pultteja eri autoihin... [:I] :roll:
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
jejoka
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 00:01, 26.10.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: nummela

Re: Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Nyt on teline oikein päin akvaariossa ja seepiansuomut pohjalla :mrgreen:
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 434
Liittynyt: 00:13, 29.09.2009
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Loimaa/Metsämaa

Re: Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Kiitos vesieläimelle hyvistä kuvista, noita pitääkin tehdä muutama molempia.
Tosta isommasta kun vielä saisi kuvat ilman kaloja ja kurkkuja.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Nallurainen kirjoitti:Kiitos vesieläimelle hyvistä kuvista, noita pitääkin tehdä muutama molempia.
Tosta isommasta kun vielä saisi kuvat ilman kaloja ja kurkkuja.
Tässähän tämä. Toisessa versiossa hieman disainia.

Kuva

Kuva
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Meiltä löytyy pari semmoista keraamista pötkylää, joiden toinen pää on ohut kurkkua varten, toinen pää paksu pohjassa pysymistä varten. Paksussa päässä on hienosti pikkuinen reikä, johon virittelin siiman kiinni. Eipä kastu kädet, eikä kellu kurkkukaan :D
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Aivan loistava! Justiinsa kikkailin tuossa päivänä parina taas lusikoiden kanssa, että saan kurkut pysymään niissä! Täytyykin alkaa visioimaan tuolla tyylillä, sain vähän osviittaa ni onkin varmaan seuraava projekti kun selviin uuden akvan sisääntuonnista ja jalustan kokoomisesta... Kiitokset, että jaoit :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kurkkutelinettä en ole vielä kerennyt ideoimaan, mutta hoksasin, että kurkut pysyy hyvin sellases "kierteises" sähkövatkaimen vispilässä :) Siihen saa vaikka useemman kurkun, eli nyt vispilät ja lusikat kurkkutelineinä ja lasken ja nostan ne altaasta uusilla kasvipihdeillä - toimii, ainakin toistaiseks :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Re: Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Tää täytyy näyttää miehelle, se kun on epäillyt hiukan tätä mun pakko-saada-akvaario-innostusta. Tai lähinnä olen vain ilmottanut, että mä ostan sitten akvaarion, koska sä ostit mopon(joita meillä on jo riittävästi). Hitsaaja nääs(ja tee-se-itse-mies), ja alustavasti olen jo viritellyt ilmoille, että ne akvaarion suodattimet ja valot voi olla sit kans ihan ite sovellettuja et miten hienoo viittii väkästää. Ja akvaarion on TIETENKIN oltava VÄHINTÄÄN se parisataa litraa että saa noita vähän hienompia plekoja ("jotain ihme imusuita vai") ihmeteltäväks. 8-) Hänellä kun ei oo koskaan akvaariota ollut, niin ei osaa oikein vielä arvostaa miten hieno se on ihan sisustuksenakin. Kuvia olen näyttänyt omista vanhoista altaista, että eikö olekin hienoja. Kyllä se tästä vielä, lisää vaan tällasia pieniä hienouksia mitä saa sitten itse nipertää ja kehuskella naapurin ukoille, että onihan ite tehty :mrgreen:
*laa la laa*
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Re: Kasvinsyöjäimusuiden ruokinta[tsi Kurkkuteline].

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Hedelmiina kirjoitti:Kurkkutelinettä en ole vielä kerennyt ideoimaan, mutta hoksasin, että kurkut pysyy hyvin sellases "kierteises" sähkövatkaimen vispilässä :) Siihen saa vaikka useemman kurkun, eli nyt vispilät ja lusikat kurkkutelineinä ja lasken ja nostan ne altaasta uusilla kasvipihdeillä - toimii, ainakin toistaiseks :)
Ja kaverit ihmettelee, miks sulla on koko kotikokkausvälineistö akvaariossa :D Muinoin tuli ruokittua perinteisellä lusikkasysteemillä imumonneja, ja melko monesti sitä ihmeteltiin, että miks sulla on lusikka tuolla akvaariossa. Tietenkin jo tyhjäksi syöty, tosin en tiedä olisko se ollut ulkopuoliselle sen järkevämpää, että akvaariossa on lusikka missä on viipale kurkkua :D
*laa la laa*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”