Akvaarion tuuletin

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:47, 06.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja hannujakerttu »

Kertokaa nyt oikein helpot ohjeet niin että jopa minäkin saattaisin ymmärtää: miten tuommoinen tietokoneen tuuletin muutetaan akvaarion tuulettimeksi? Ostin tuommoisen tuulettimen ja se johdon pää on niin outo kapistus että enpä osaa sille mitään tehdä... ja onko se varmasti turvallinen jos itse sen rakentelen?? 8O
Quu007
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 18:13, 10.06.2012
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

hannujakerttu kirjoitti:Kertokaa nyt oikein helpot ohjeet niin että jopa minäkin saattaisin ymmärtää: miten tuommoinen tietokoneen tuuletin muutetaan akvaarion tuulettimeksi? Ostin tuommoisen tuulettimen ja se johdon pää on niin outo kapistus että enpä osaa sille mitään tehdä... ja onko se varmasti turvallinen jos itse sen rakentelen?? 8O
Meinasitko akvaarion lämmön alentamiseen(ko)?
Jos siellä lämmöt on trooppisissa asteissa niin teepä niin että otat puolen litran limu-/vesipullon/- pulloja ja laitat sen puolilleen vettä ja pakkaseen...
Sitten kun se on jäässä niin lätäkköön ja vaihdat sitten aina kun edellinen on sulanut...
Mä nimittäin epäilen hyvin hyvin vahvasti että se tulletin tuskin on turvallinen itse rakennettuna + vakuutusyhtiöt eivät korvaa mitään jos jotakin sattuu ja selviää että siellä on omia virityksiä ollut... 8O
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Quu007 kirjoitti:
hannujakerttu kirjoitti:Kertokaa nyt oikein helpot ohjeet niin että jopa minäkin saattaisin ymmärtää: miten tuommoinen tietokoneen tuuletin muutetaan akvaarion tuulettimeksi? Ostin tuommoisen tuulettimen ja se johdon pää on niin outo kapistus että enpä osaa sille mitään tehdä... ja onko se varmasti turvallinen jos itse sen rakentelen?? 8O
Meinasitko akvaarion lämmön alentamiseen(ko)?
Jos siellä lämmöt on trooppisissa asteissa niin teepä niin että otat puolen litran limu-/vesipullon/- pulloja ja laitat sen puolilleen vettä ja pakkaseen...
Sitten kun se on jäässä niin lätäkköön ja vaihdat sitten aina kun edellinen on sulanut...
Mä nimittäin epäilen hyvin hyvin vahvasti että se tulletin tuskin on turvallinen itse rakennettuna + vakuutusyhtiöt eivät korvaa mitään jos jotakin sattuu ja selviää että siellä on omia virityksiä ollut... 8O
Tuo jäädytetty limupullo. Toimiiko tosiaan? Tokkopa kalatkaan menee jääkimpaleen luokse? Kellunee pinnalla ja plekot ainakin pohjalla ja pysyvät siitä erossa....Kuinka nopeasti litran puteli sulaa? Pikku akvaan ehkä pienempi puteli menis...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Quu007
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 18:13, 10.06.2012
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Fisutar10 kirjoitti:
Quu007 kirjoitti:
hannujakerttu kirjoitti:Kertokaa nyt oikein helpot ohjeet niin että jopa minäkin saattaisin ymmärtää: miten tuommoinen tietokoneen tuuletin muutetaan akvaarion tuulettimeksi? Ostin tuommoisen tuulettimen ja se johdon pää on niin outo kapistus että enpä osaa sille mitään tehdä... ja onko se varmasti turvallinen jos itse sen rakentelen?? 8O
Meinasitko akvaarion lämmön alentamiseen(ko)?
Jos siellä lämmöt on trooppisissa asteissa niin teepä niin että otat puolen litran limu-/vesipullon/- pulloja ja laitat sen puolilleen vettä ja pakkaseen...
Sitten kun se on jäässä niin lätäkköön ja vaihdat sitten aina kun edellinen on sulanut...
Mä nimittäin epäilen hyvin hyvin vahvasti että se tulletin tuskin on turvallinen itse rakennettuna + vakuutusyhtiöt eivät korvaa mitään jos jotakin sattuu ja selviää että siellä on omia virityksiä ollut... 8O
Tuo jäädytetty limupullo. Toimiiko tosiaan? Tokkopa kalatkaan menee jääkimpaleen luokse? Kellunee pinnalla ja plekot ainakin pohjalla ja pysyvät siitä erossa....Kuinka nopeasti litran puteli sulaa? Pikku akvaan ehkä pienempi puteli menis...

No tietenkin ne pitää mitoittaa lätäkön mukaan...ja laittaa vaikka useampi...mä käytin sitä keinoa aksolotleilla ja kyllä se siellä ainakin pelitti ..eli 2x 1,5 litran pulloa joita kierrätin päivittäin ja sen lisäksi vielä jääpaloja (pakastimen yhteydessä jääpalakone joka tekee tiheämmin jäitä kun ehtii käyttää)...sain pidettyä lämpötilan 18-20 asteisena kun huonelämpötila paukkui 28-31 asteessa...(olis ollut keitettyä aksolotlia muuten..)
Ja jotta pullot ei kellu niin sinne pohjalle voi laitta joko kiviä tai hiekkaa tai sitten kiilaa sen juurakoilla tai kivillä...
Sen lisäksi mulla on tuuletusikkuna koko ajan auki...ja luojan kiitos nyt ei ole sellainen tappokesä kun viime kesänä (kop kop..koputtaa päätä... ):mrgreen:
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
Quu007
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 18:13, 10.06.2012
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

http://www.lemmikkitalo.fi/jaahdytin-ak ... -300l.html

Jos haluat pelata varman päälle niin miten olis ihan tuollainen?
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Me rakennettin oma tuuletus järjestelmä just noilla PC-tuulettimilla ja vielä sellaisena hienostelulla asennettiin säätöohjaus taulu noille tulettimille. 8-) http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 5&start=45 Jos tajuat kuvista mitään niin hyvä tulee. :mrgreen: Akvan lämmöt pysyy edelleen normeissa. :D
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Quu007 kirjoitti:http://www.lemmikkitalo.fi/jaahdytin-ak ... -300l.html

Jos haluat pelata varman päälle niin miten olis ihan tuollainen?
Ei paha hinta ja lienee varmempi kuin oma virittely:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja Koss »

hannujakerttu kirjoitti:Kertokaa nyt oikein helpot ohjeet niin että jopa minäkin saattaisin ymmärtää: miten tuommoinen tietokoneen tuuletin muutetaan akvaarion tuulettimeksi? Ostin tuommoisen tuulettimen ja se johdon pää on niin outo kapistus että enpä osaa sille mitään tehdä... ja onko se varmasti turvallinen jos itse sen rakentelen?? 8O
Katkaiset ja kuorit johdon päät. Sen jälkeen liität ne 12 voltin tasavirtamuuntajaan, jonka jälkeen tuuletin on valmis käyttöön. Tuollaisia kytkentöjä saa tehdä ilman sähkömiehen tutkintoa. Oikein kasattuna laite on turvallinen käyttää, eikä siitä aiheudu sähköiskun-, tai tulipalon vaaraa. Mikäli epäilet taitoasi yhdistää kaapelit, kannattaa hankkia valmis laite, tai jättää työ osaaviin käsiin.

Tuolta löytyisi suht edullinen valmis ratkaisu -> http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ts/DVHFAN2
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:47, 06.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja hannujakerttu »

Mulla on ollut toi aqua-cooler mutta se pitää ihan hermeettistä ääntä. Allas on olohuoneessa niin ei puhettakaan että voisi makuuhuoneessa nukkua kun toi laite huutaa. Mulla on jo yksi tavallinen tuuletin viritettynä akvaarion reunaan kiinni ja koko kevään pysyi kultseilla vesi n.22 asteessa mutta nyt kun huoneenlämpö on noussut niin altaankin lämpö nousee.. on nyt n. 25 ja se on jo huntupyrstöille liikaa.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Joo noi meidän kolme tuuletinta ei ees pidä max.teholla kovaakaan ääntä, suodattimet peittoaa niiden äänen. Ja nyt meillä on vasta yks tuuletin melko pienellä teholla ja altaan lämpö pysyy alhaalla.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:47, 06.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja hannujakerttu »

Voi himpula! Multa kun puuttuu taito ja kyky tehdä tuommoinen... yksi tietokoneen tuuletin löytyypi mutta sillä ei vielä pitkääle pötkitä... hhmmmm...
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Missä asut ? Jos et asu liian kaukana niin vois tulla siikaamaan.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
mariana
Senior Member
Senior Member
Viestit: 855
Liittynyt: 00:57, 22.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja mariana »

Jos ebaysta tilaaminen sujuu niin siellä olis ainakin tämmönen altaan laidalle tuleva aika edullisesti. Olen ko. myyjältä tavaraa tilannut ja hyvin on tulleet perille. :)
http://www.ebay.com/itm/250999818103?ss ... 1438.l2649
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:47, 06.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja hannujakerttu »

KalaKissa.. tampereella asustelen... toi ebayn laite näyttää tosi hyvältä mutta toi äänitaso tuntuu aika isolta... luulen että se huutaa yhtä paljon kuin se hobbyn akvatuuletin joka mulla hetken tossa oli...Ostin tänään ohlssonilta semmoisen usb-liittimellä olevan pikkutuulettimen jonka sain laitettua akvan reunalle mutta ainakin vielä lämpö näyttää olevan 24,8 astetta... mun kalaparat... kuinkahan kauan kestää ennenkuin tuon tehon näkee, eli siis onko tuosta toisesta mitään apua?? 8O
Lauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 15:47, 05.12.2008
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: PARAINEN

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja Lauris »

80l,110 l ja 430 l,
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Aa joo asut Tampereella, kyllähän mä siel aika usein käyn mutta nyt olen käynyt sielä hoitelemassa mun asiakastöitä ja kaikki energia kuluu niihin töihin. Joudun nyt valitettavasti jättään tämän avunannon toisaalle. :| Onko muuten tuulettimes auttanu lämmön laskussa ?
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:47, 06.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja hannujakerttu »

Yhdellä puhaltimella se oli 25 astetta ja nyt kun on ollut toinenkin tuuletin se on laskenut 23.4 En silti ymmärrä miksi mulla ei lämpötila laske enempää ja toisilla riittää yksi tuuletin laskeen vedenlämmön 17 asteeseen... ?? 8O Tuolla ebayssä on semmoinen tuplatuuletin jonka hommaan hetinmiten.. jospa se jelppis tarpeeksi..Ainakin myyjä sanoi sen olevan suht hiljainen.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja Koss »

hannujakerttu kirjoitti:En silti ymmärrä miksi mulla ei lämpötila laske enempää ja toisilla riittää yksi tuuletin laskeen vedenlämmön 17 asteeseen... ??
Tuohon tehokkuuteen vaikuttaa parikin asiaa. Tuulettimen koko ja kierrosnopeus.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Koss kirjoitti:
hannujakerttu kirjoitti:En silti ymmärrä miksi mulla ei lämpötila laske enempää ja toisilla riittää yksi tuuletin laskeen vedenlämmön 17 asteeseen... ??
Tuohon tehokkuuteen vaikuttaa parikin asiaa. Tuulettimen koko ja kierrosnopeus.
Ja lisäksi vielä huoneilman lämpötila sekä suhteellinen ilmankosteus. Myös tuulettimen asemointi vaikuttaa. Suuntaa tuuletin puhaltamaan pitkin vedenpintaa ja pidä mahdollisimman paljon altaan pinta-alasta auki.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 434
Liittynyt: 00:13, 29.09.2009
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Loimaa/Metsämaa

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Olethan ottanu akvan lämppärin pois päältä kesän kunniaksi, se jos on päällä voi olla syyllinen kanssa siihen ettei lämpö laske.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Nyt on tullut aika paljon markkinoille näitä tuulettimia:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... s&mpath2=0

Suurin hyöty näillä syntynee avoimessa akvaariossa. Tuotetiedoissa luvataan maksimissaan neljän asteen lämmön alennus. Mielestäni paras ratkaisu on ilmalämpöpumpun hankkiminen huusholliin. Tosin meillä ongelma on se, ettei kylmä ilma nouse yläkertaan.
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:47, 06.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaarion tuuletin

Viesti Kirjoittaja hannujakerttu »

Mulla ei ole lämmitintä ollenkaan. Mitäpäs sillä tekee kun lämpö ei laske vaikka kuinka yrittäis. Nyt lämpö on. n. 23.3 mutta musta saisi vieläkin vähän mennä alas... Tilasin tuolta ebaystä tuon tuulettimen jossa on kaksi puhallinta jospa se vihdoin toisi avun...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”