DIY Hiilidioksidilevitin

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ahve
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 14:39, 13.01.2015
Sukupuoli: Mies

DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja Ahve »

Onko joku täällä tehnyt DIY hiilidioksidilevitintä ulkosuodattimen poistoletkuun tuollaista putkimallia mitä näkee kansainvälisissä foorumeissa?
Toimisikohan tällainen versio
co2.jpg
co2.jpg (62.17 KiB) Katsottu 5942 kertaa
Härveli olisi niin korkea että olisi sujuvasti liitettävissä ulkosuodattimen ulostuloputkeen
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Jännä idea!
Mutta mistä tuon pöntön saisi rakennettua...?
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Mulla on tuollainen käytössä. Vielä kun laitat sisään menevän veden menemään tuon pöntön sivusta sisään ei keskeltä niin saat veden pyörimään. Näin hiilari ei karkaa tuolta pöntöstä niin helposti vaan pyöriin pöntön yläosassa ja liukenee siellä veteen. Mulla hiilari syötetään sisään menevään vesiputkeen. Tällaisia ne kaupallisetkin versiot ovat mutta itse tekemällä saa mielestäni kestävämmän ja muutenkin paremman.
Kuva
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Ahve
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 14:39, 13.01.2015
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja Ahve »

Koomikko kirjoitti:Mulla on tuollainen käytössä. Vielä kun laitat sisään menevän veden menemään tuon pöntön sivusta sisään ei keskeltä niin saat veden pyörimään. Näin hiilari ei karkaa tuolta pöntöstä niin helposti vaan pyöriin pöntön yläosassa ja liukenee siellä veteen. Mulla hiilari syötetään sisään menevään vesiputkeen. Tällaisia ne kaupallisetkin versiot ovat mutta itse tekemällä saa mielestäni kestävämmän ja muutenkin paremman.
Kuva
Tuota syöttöpaikkaa mietin pitkään. Miten tuo kaasun kasaantuminen tapahtuu tuossa sinun mallissa? Onko se niin että jos syötät tarpeeksi niin lopulta puolet pöntöstä on kaasua ? Jos tykittää ylhäältä alas ja on tarpeeksi pitkä putki niin microkuplat jatkavat matkaa.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Minun käytössä ei tällä hiilarin syötöllä ylös kasaannu hiilaria. Muutama kupla siellä pyörii. Millään kaupallisella levittimellä en ole hiilaria saanut liukenemaan veteen näin hyvin kuin tällä omalla levittimellä. Ulkosuodattimen ulostulossa akvaariossa ei kuplia näy.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Ahve
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 14:39, 13.01.2015
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja Ahve »

Koomikko kirjoitti:Minun käytössä ei tällä hiilarin syötöllä ylös kasaannu hiilaria. Muutama kupla siellä pyörii. Millään kaupallisella levittimellä en ole hiilaria saanut liukenemaan veteen näin hyvin kuin tällä omalla levittimellä. Ulkosuodattimen ulostulossa akvaariossa ei kuplia näy.
Saako udella mistä hommasit tuon putken / osat ?
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Kirkas putki Etrasta muut K-Raudasta.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Ahve
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 14:39, 13.01.2015
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja Ahve »

minkä kokoinen putki tuo on ?
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Millä hakusanalla tuommoisa löytyy kaupallisina versioina? En ole niin DIY-henkinen että osaisin ja jaksaisin tehdä itse ja rautakaupatkin kaukana, niin mielummin ostaisin valmiin.
Ahve
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 14:39, 13.01.2015
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja Ahve »

Jaa-a en ole itse ainakaan törmännyt tuollaiseen kaupalliseen missä on putki keskellä.

Kävin hakee 40cm pitkän pätkän 50mm akryyliputkea. K-Raudasta ei löytynyt liitospaloja joten joutuu varmaan netistä tilaan, sillä aikaa tein tällaisen kuivaharjoitteluviritelmän :mrgreen:

https://vimeo.com/271119461
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja GTX »

Pallokala kirjoitti:Millä hakusanalla tuommoisa löytyy kaupallisina versioina? En ole niin DIY-henkinen että osaisin ja jaksaisin tehdä itse ja rautakaupatkin kaukana, niin mielummin ostaisin valmiin.
Sera Flore CO2 Active Reactor https://www.sera.de/en/product/sera-flo ... -500-1000/

Suomesta saa ainakin Helsingin Akvaariokeskuksesta https://www.akvaariokauppa.fi/new/p3280 ... ri-fi.html

On todella hyvä levitin. Vielä kun ottaa sisältä pois sen tarpeettoman siipipyörän, niin laite on täysin äänetön. Siipipyörällä ei ole vaikutusta hiilidioksidin liukenemiseen.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Suomesta ei varmasti löydykkään kuin tuo yksi Seran malli.
Jos Kiinalaiset kelpaa niin Ebaysta katselemaan tai sitten selaamaan Saksan kauppoja läpi.
Tässä Ebayn tarjontaa.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... r&_sacat=0
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Ahve
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 14:39, 13.01.2015
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja Ahve »

received_10156588104378738.jpeg
Tuommoinen "Griggs reactor" siitä nyt sitten tuli.. saas nähä miten pelittää
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”