Banaanikärpäsien kasvatus parvekkeella

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Naskalin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 15:05, 27.02.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Banaanikärpäsien kasvatus parvekkeella

Viesti Kirjoittaja Naskalin »

Pistän tänne vinkiksi, jos joku haluaa hyödyntää tapaa jolla olen banaanikärpäsiä kasvattanut. Tapa on todella yksinkertainen ja itse vahingossa keksitty.

Keräsin kala-altaistani harvennuskasveja ja iskin ne ämpäriin. No laiskajaakkona kun en vajaata ämpäriä jaksanut kiikuttaa biotunkiolle, niin päätin keräännyttää ensin ämpärin täyteen ja sen jälkeen vasta kipata kierrätykseen. Sen sijaan, että annoin kasvien ämpärissä vain kuivua, niin päätin lisätä ämpäriin vettä ja katsoa mitä tapahtuu kun kasvit alkavat biohajota siellä itsekseen. Osa kasveista on veden alla ja pääosa yläpuolella. Kävi niin, että banaanikärpäset alkoivat kiinnostua ämpäristä, jostain tuli yksi kärpänen ja yhtäkkiä niitä alkoi olemaan siellä oikein laumana. Tein toisen vastaavanlaisen biokäymälän toiseen ämpäriin ja asetin sen toisen vierelle. Nyt tämäkin ämpäri kuhisee banaanikärpäsiä.

Kerään kärpäset imurilla. Sukka imurin päähän siten, että se on 5 cm suuttimen sisällä, Koputukset ämpäriin ja kärpäset alottavat pörräilyn. Pikkuteholla imasen sitten pörräävät kärpäset sukkaan. Sukka kiinni ja altaaseen. Vedessä sukan avaus ja kärpäset jäävät pintaan.

Naurettavan helppoa elävää ruokaa. Muistaa vain perata kasveja altaasta ja lisätä välillä pikkuisen vettä.

Pidän kasvatusämpäreitä parvekkeella ja ikkunaa/kämpän ovea auki normaalisti. Kärpäset eivät tule kämppään, koska heillä ei ole tarvetta siihen. Eväät kun ovat jo ämpäreissä valmiiksi.
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Banaanikärpäsien kasvatus parvekkeella

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Kiitos vinkistä. Laitetaan kokeiluun jahka halllitus antautuu.
Eikö kärpäset lähde lentoon veden pinnalta?
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Banaanikärpäsien kasvatus parvekkeella

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Itse olen kerännyt banaanikärpäset näin:

1. Pulloon, jossa iso 3-5 cm leveä suu, laitetaan pieni pala jotain hedelmää. Omenan tai päärynän kuori on hyvä. Banaani tai mango ei hyvä, koska hajoaa vaiheessa 4. Pullo sopivaan paikkaan keittiössä tai ulkona vaikka.

2. Kun pullossa on paljon kärpäsiä, lyödään kädellä pullon suu kiinni.

3. Vesihana auki. Nopeasti vähäksi aikaa käsi pois pullon suulta ja vähän vettä pulloon. Käsi nopeasti takas pullon suulle.

4. Ravistetaan pulloa kunnolla. Kärpästen siivet kastuvat eivätkä pysty lentämään.

5. Nyt kärpäset voi kaataa suoraan akvaarioon, tai ensin johonkin kuppiin, jos haluaa ensin kerätä hedelmänpalaset pois. Ne eivät pääse lentoon vaan jäävät ensin pinnalle ja saattavat jopa vajota, jos pinnalla on voimakas veden kierto.

6. Sama hedelmänkuori uudestaan pulloon ja pullo keräämään uusia kärpäsiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”