Lasi/akryyli

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Junttiallas
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:33, 27.02.2020
Sukupuoli: Mies

Lasi/akryyli

Viesti Kirjoittaja Junttiallas »

Hei,

Tarkoitus olisi ensi kesänä rakentaa sellainen vaneri akvaario. Koot tällä hetkellä olisi 3500mm*1200mm*1200mm. Nyt koitan etsiä etulasia/akryylia. Hirveän vaikea on löytää kestävyyksistä tietoa. Mietin, että varmaan olisi fiksumpaa tehdä kahdesta lasista tuo etuosa niin voi olla ohuempaa. Tai näin ainakin olen sen ymmärtänyt. Jos siihen tulisi kaksi kappaletta 1000mm*1500mm ja toiseen sivuun 1000mm*1000mm. Paljonko lasin paksuus pitäisi olla tai paljonko akryylin paksuus pitäisi olla? Entä jos etu osaan tulisi 1000mm*3000mm lasi tai akryyli?


Kiitos jo etukäteen!
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Lasi/akryyli

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Voi voi, kun en osaa auttaa. :? Toivottavasti Teemulla olisi tähän jotain sanottavaa. Tai kenellä vaan muulla asiasta tietävällä.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Lasi/akryyli

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Jos tästä on mitään apua niin tuossa kahden lasin/levyn kohdalla ongelmaksi saattaa tulla väliin tiivistyvä kosteus. Toki voi olla, että siihen on tänä päivänä jo löydetty ratkaisuja, mutta niissä mäkään en osaa auttaa. x) Porissa yksi teetti juuri akryylistä 130cm (?) korkean altaan. Siinä allas oli tuettu altaan sisällä olevilla kolmella hyllyllä, mutta en tiedä miten paksua akryylilevy olivat käyttäneet. :)

Jos heität googleen hakusanaksi "aquarium class/acrylic thickness chart" ja sitten klikkaat kuvahakua saat näkymiin muutamia taulukoita joista näkee paljonko lasin tai akryylin paksuus kasvaa suhteessa altaan korkeuteen/pituuteen. Mut toki niissäkin suositukset vaihtelee hieman taulukosta riippuen. Mut esim. mä kysyin taannoin akryyliallasta 200x80x45 (pituus x leveys x korkeus) mitoilla ja se olisi tehty 20mm akryylistä. :)

Ja onnea jo etukäteen projektista! Odotan innolla sen etenemistä :mrgreen:
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Lasi/akryyli

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

toukopouko kirjoitti:Voi voi, kun en osaa auttaa. :? Toivottavasti Teemulla olisi tähän jotain sanottavaa. Tai kenellä vaan muulla asiasta tietävällä.
Jos Toukopouko tarkoitit minua, niin ikävä tuottaa pettymys. En valitettavasti osaa auttaa. En oikein ole noita DIY-miehiä. Internetin ihmeellisestä maailmassa varmaan kannattaa hakea tietoa. Samoin ehkä olla yhteyksissä yleisöakvaarioihin ja akvaarioita rakentaviin yrityksiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”