Automaattinen vedenvaihto

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JaJu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 11:21, 28.06.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Automaattinen vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja JaJu »

Parin vuoden tauon jälkeen on taas ajatuksena alkanut kiinnostaa akvaarion perustaminen. Viimeksi akvaarionpito kaatui paljolti vedenvaihtoon, ja veden tekemiseen sopivaksi kaloille.

Nyt ajattelin heti alusta asti suunnitella vedenvaihdon mahdollisimman helpoksi, mieluiten lähes kokonaan automaattiseksi. Ei tarvitse olla mitään ajastusta, vaan esimerkiksi kytkin jolla saa homman (prosessin) käyntiin, ja se loppuu kun akvaariossa on uudet vedet.

Akvaario tulisi lähelle talon vesipistettä (WC), joten sieltä saa helposti vedettyä putket tätä varten. Osaan jonkun verran tätä suunnitellakin työtaustani johdosta, mutta olisi kuitenkin hyvä nähdä muiden suunnitelmia, ja kuulla kokemuksia niiden toimivuudesta.

Ja olen kiinnostunut myös tarkoista pumppujen ym. tarvittavien teknisten laitteiden tyypeistä.

Olisiko palstalla ketään, joka on toteuttanut automaattisen vedenvaihdon, ja suostuisi jakamaan suunnitelmiaan ja kokemuksia? Yksityisviestitkin käy.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Automaattinen vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Automaattisen vedenvaihdon voi toteuttaa miljoonalla eri tavalla.

Yhden simppeleimmistä systeemeistä näin yhdessä ruotsalaisessa akvaarioliikkeessä, jossa jokaisen altaan takalasin alareunaan oli porattu reikä ja siinä läpivienti. Läpivientiin oli liitetty mutkapalalla pvc-putki, joka normaalisti pinnan tasossa. Kun veden vaihdon aika tulee, käännetään putkea veden pinnan alle niin paljon kuin halutaan vettä vaihdettavan. Kun vesi on valunut viemäriin avataan paluuveden venttiili ja annostellaan vedenparannusaine, lannoitteet ja muut tarvittavat. Tuo setti nyt tietysti ei ole ihan automaattinen, mutta toimiva sinänsä.

Automaattisuus on hyvin pitkälti kiinni siitä, paljonko rahaa ja tietokoneohjausta haluaa systeemiin laittaa kiinni.
Pikku-MiCi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 11:09, 24.05.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Automaattinen vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja Pikku-MiCi »

Yksi mitä kanssa olen nähnyt on niin sanottu jatkuva veden vaihto, eli altaasta vesi valuu ala-altaaseen johon kokoajan tulee uutta vesijohtovettä todella pienellä virtauksella. Ala-altaaseen myös annostellaan jatkuvana/pieninä annoksina vedenparannusaine. Ala-altaassa myös ylimenoputki, josta "ylimääräinen" vesi valuu viemäriin. Tämä ei se paras ratkaisu, sillä tässä myös valuu viemäriin tietyssä suhteessa myös uutta vettä...mutta toimiihan se näinkin.
Sekalainen seurakunta kalaa ja äyriäistä isoissa ja pienemmissä vesiastioissa.
Kirsey
Junior Member
Junior Member
Viestit: 197
Liittynyt: 21:27, 10.03.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaattinen vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja Kirsey »

Pikku-MiCi kirjoitti: 08:30, 19.02.2021 Yksi mitä kanssa olen nähnyt on niin sanottu jatkuva veden vaihto, eli altaasta vesi valuu ala-altaaseen johon kokoajan tulee uutta vesijohtovettä todella pienellä virtauksella. Ala-altaaseen myös annostellaan jatkuvana/pieninä annoksina vedenparannusaine. Ala-altaassa myös ylimenoputki, josta "ylimääräinen" vesi valuu viemäriin. Tämä ei se paras ratkaisu, sillä tässä myös valuu viemäriin tietyssä suhteessa myös uutta vettä...mutta toimiihan se näinkin.
Värjäsin hiukset joku aika sitten, mutta silti varmistan että ymmärsinkö: ala-altaaseen valuu vettä pääaltaasta, mutta ala-altaaseen menee myös uutta vettä -> vanhaa ja uutta siis sekoitetaan ala-altaassa ennenkuin vesi kiertää takaisin ylös, jolloin vedenlaatu ei heittele? Ja veden määrä systeemissä on siis vakio tuon ylimenoputken takia. Joo, näin se varmaan on. Voisin periaatteessa siis deletoida edelle kirjoittamani tajunnanvirran, mutta en tee sitä (jos kuitenkin jotain meni ohi) ja siksi, että haluan esittää JaJulle toiveen projektin päivittämisestä. Automaattisysteemin rakentaminen ei ole meille nyt juuri ajankohtaista, mutta keräilen tietoa jo vähän ennakkoon jotta on jo jotain ajatuksia asian suhteen, kun päästään ehkä myös rakentelemaan vastaavia.
65x33x35 "maljakko" keittiönpöydällä
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Automaattinen vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Voihan tuon tehdä ilman ala-allastakin. Menee vähemmän uutta vettä hukkaan, koska pääallas on isompi. Ainakin puutarhapuolella on tarjolla venttiileitä, josta saa läpi tipoittain haluamansa määrän vettä.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Automaattinen vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Mulla on kaikissa 12 akvaariossa automaattinen vedenvaihto joka olen toteutettanut mahdollisimman simppelisti.

Jokaisessa kavaariossa on läpivienti ylivuotoa varten ja jokaiselle akvaariolle on oma viemäriliittymä mihin vedet valuvat.
Akvaarioille on oma vesipiste mihin olen liittänyt Gardenan paineenalentimen (käveli vastaan Clas Ohlsonilla ja oli halpa), alentimen jälkeen letku on haaroitettu ja jokaiselle akvaariolle on vedetty 4mm letkulla oma vesiliitäntä, ja jokaisen liitännän päässä on pieni hana mistä valumista voi säätää.
Tuolla systeemillä mulla siis vaihtuu vesi jatkuvasti ja homma pelittää loistavasti.

Semmoisen juuri äskettäin opin, että nuo letkujen päät voivat kovettua.
Yhdestä liittymästä pikkuhana tipahti ja kylmää vettä valui liian nopeasti jolloin kolme tietenkin kalleinta ja kauneinta kalaa paleltui hengiltä.
Kun tarpeeksi pieniä letkuklemmareita ei ole olemassa niin ratkaisin asian tekemällä kiristimet ruostumattomasta rautalangasta.
Nyt ei mitkään liittimet enää lähde itsekseen irti.

Jos tulee jotain kysymyksiä yksityiskohdista jne. niin kysele pois.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Automaattinen vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja GTX »

Kaituli kirjoitti: 12:03, 05.04.2021Semmoisen juuri äskettäin opin, että nuo letkujen päät voivat kovettua.
Se on loisteputkien UV-säteily, joka kovettaa letkuja. Samaa kovettumista ilmenee ajan kuluessa myös ulkosuodattimien letkuissa siltä osin kuin ovat valaistuksen alla. LED-valojen kanssa tätä ongelmaa ei ole.

Kovettumista voi estää laittamalla letkun päälle jotain suojaksi. Esimerkiksi tämmöistä joustavaa ja helposti pujotettavaa halkaistua suojaputkea. https://www.elfadistrelec.fi/fi/aaltopu ... track=true

Omani taisin tilata Aliexpressista. Laitoin tuota mustaa suojaputkea alunperin naamioimaan Eheimin räikeänvihreät suodatinletkut, mutta huomasin sitten sen myös suojaavan letkuja kovettumiselta.
Scoffer
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 68
Liittynyt: 23:43, 23.12.2019

Re: Automaattinen vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja Scoffer »

Itseasiassa kyllä mulla ainakin on ledeissä myös UV-ledit, mutta sitä en tiedä aiheuttaako tuota kovettumista myös tuo ledeissä käytetty UV-C vai pelkästään luonnossa esiintyvät haitalliset UV-A ja UV-B. Joo vähän turhaa nippelitietoa ehkä, mutta ihan siltä varalta jos joku alkaa ihmettelemään :mrgreen:
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Automaattinen vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja GTX »

Hyvä huomio. Onko sinulla on merivedessä valaisin, jossa on perusvaloa tuottavien LEDien lisäksi erikseen UV-LEDejä?

Makeavetisten akvaarioiden LED-valaisimet eivät tietääkseni säteile UV:ta.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Automaattinen vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

GTX kirjoitti: 14:54, 05.04.2021
Kaituli kirjoitti: 12:03, 05.04.2021Semmoisen juuri äskettäin opin, että nuo letkujen päät voivat kovettua.
Se on loisteputkien UV-säteily, joka kovettaa letkuja. Samaa kovettumista ilmenee ajan kuluessa myös ulkosuodattimien letkuissa siltä osin kuin ovat valaistuksen alla. LED-valojen kanssa tätä ongelmaa ei ole.
Työmaaledit kyseisessä akvaariossa.
Mulla ei ole hajuakaan mitä aallonpituuksia ne säteilee :)
Alapuolisessa akvaariossa ainakin vallisneriat ja tähtipatsulit tykkäävät kyseisistä työmaaledeistä.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Automaattinen vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja GTX »

No se ampui alas mun teorian loisteputkesta tässä tapauksessa. Mikähän siellä sinulla letkua sitten kovettaa? Mulla loppui letkujen kovettuminen kun vaihdoin loisteputket LEDeihin.
Scoffer
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 68
Liittynyt: 23:43, 23.12.2019

Re: Automaattinen vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja Scoffer »

GTX kirjoitti: 15:57, 05.04.2021 Hyvä huomio. Onko sinulla on merivedessä valaisin, jossa on perusvaloa tuottavien LEDien lisäksi erikseen UV-LEDejä?

Makeavetisten akvaarioiden LED-valaisimet eivät tietääkseni säteile UV:ta.
Joo riutta-akvahan tuo jossa on UV:t. Oon tosin nähnyt niitä makeaveteenkin tarkoitetuissa, mutta ne on olleet jotain kiinakopioita joten todennäköisesti niiden olemassaolon ainoa syy on ollut suunnitteluvirhe/välinpitämättömyys :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”