Akvaariotietokoneen rakennus

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Scoffer
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 68
Liittynyt: 23:43, 23.12.2019

Akvaariotietokoneen rakennus

Viesti Kirjoittaja Scoffer »

Omalla kohdalla vasta selvittelyasteella, tai no, asiat alkaa olla selvitelty ja hintalappuja laskeskeltu ja seuraavaksi olisi aika tilailla osia. Ainakin jahka budjetti antaa periksi. Alkujaan oli tarkoitus rakentaa vain ledivalot, noin 100kpl 3W cree ledejä joiden ohjaus olisi tapahtunut TC420:lla, mutta kuten mulla ehkä muutenkin ja akvaarioiden kanssa vielä enemmän, tuppaa mopo karkaamaan käsistä.

Nyt olisi siis tarkoitus alkaa rakentamaan Rasberry Pi:n päälle Reef Pi joka monitoroi riutan PH:ta, lämpötilaa ja muita keskeisiä arvoja, operoi automaattista veden lisäystä sekä lisäaineiden dosingia. Niin ja ohjaa ledien tehonsäätöjä, ajastuksia, yövaloja ym tietenkin siinä samassa.

Maailmalta näkyy useitakin jotka ovat rakennelleet moista, mutta onko AW:n porukassa kokemuksia?
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Akvaariotietokoneen rakennus

Viesti Kirjoittaja Polar »

Muistan seuranneeni muutaman vuosi sitten mielenkiintoista akvaarion rakentelua ja tietokoneprojektia, tosin eri laitteilla.

viewtopic.php?f=105&t=239316&p=7258547& ... r#p7258547

Ei ihan sitä mitä suunnittelet, mutta ehkä kiinnostaa samankaltaisuus aiheesta :mrgreen:
Scoffer
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 68
Liittynyt: 23:43, 23.12.2019

Re: Akvaariotietokoneen rakennus

Viesti Kirjoittaja Scoffer »

Itseasiassa Robotankia harkitsin itsekin. Robo tankilta löytyy osat sekä arduinoon että rasberryyn, molemmat ajavat aika pitkälti samalla tavalla asiansa. Tosin robo tankia ei ole mikään pakko käyttää, se on vain valmiiksi tehty piirilevy jotta on helpompaa kytkeä sensorit ja vastaavat rasberryn nastoihin. Mutta tekee sen verran paljon helpompaa että on ehkä rahansa arvoinen :mrgreen:
Scoffer
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 68
Liittynyt: 23:43, 23.12.2019

Re: Akvaariotietokoneen rakennus

Viesti Kirjoittaja Scoffer »

Niin juu ja siis sekä arduino että rasberry versiossa itse tietokoneen ohjelmisto on tämä: https://github.com/reef-pi/reef-pi
Scoffer
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 68
Liittynyt: 23:43, 23.12.2019

Re: Akvaariotietokoneen rakennus

Viesti Kirjoittaja Scoffer »

Nyt on tilattu Raspberry Pi 3 B+, Robotankin piirilevy ja 6 pistokkeen releohjattu jatkis, ph-anturi, lämpötila-anturi, pari vedenpinnantason tunnistinta, neljä annostelupumppua ja ja... olikohan tuossa vielä muuta. Menin nyt vähän matalamman aidan kohdalta ja otin tosiaan tuon robotankin valmispiirin koska se on yksinkertaisesti tosi hyvin toteutettu. Olisin voinut rakentaa saman itse, mutta siitä olisi tullut paljon sotkuisempi.

Tuolla setillä joka nyt tulee, pystyn siis monitoroimaan altaan lämpötilaa ja PH-arvoja, se saa ohjata automaattista korvausveden syöttöä sekä annostella automaattisesti tankkiin kalsiumia, magnesiumia ja alkaliniteettia. Se kykenee myös sitten myöhemmin ohjaamaan valaistuksen himmennykset, ajastukset ym kunhan saan aikaiseksi tilattua ja rakennettua ledivalot.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”