==============
Tyhmä kysymys, mutta onko toi primeri tuossa 2028 se kannessa oleva pumppupainike (mikä nyt lieneekään sen hienompi nimitys)?
===
Kylläs sitä sanotaan jossain manuaalissa PRIMERIPUMPUKSI.
===============
Sen vaseliinin tarkoitus ei ole tiivistää yhtään mitään!!
KUMIN SUOJAUSAINE VASELIINI
Vaseliinin tarkoitus on se että se suojaa kumitiivistettä kovettumiselta.
Tuo käyttämäni apteekin silikoni toimii aivan hyvin ja se ei vahingoita eheimin tiiviteitä. Olen käyttänyt sitä yli 10v. kaikissa suodattimissani.
Vaseliinia käytän itse niin että laitan sitä tiivisteeseen paljain käsin melko runsaasti ja sitten pyörittelen sitä tiivistettä niin että varmasti joka kohtaan menee vähän.
Sen jälkeen pyyhin kaikki ylimääräiset pois. Tiivisteessä ei näy yhtään vaseliinia vaan se kiiltää hieman.
Eihän hyvänen aika se vaseliinin lotraaminen voi mitenkään sitä tiivistettä lisätiivistää.
VOITELUIAINE VASELIINI
Vaseliinin käyttäminen voiteluaineena kute tuossa primeri yksikössä on hyvä juttu. Silloin vaseliinia voi laittaa hieman runsaammin.
Samoin kuin sellaisiin kohtiin jossa O-rengas painetaan ahtaaseen paikkaan. Tällöin vaseliini topimiin "liukuvoiteena".
Vuotokohdan etsimiseen vinkkejä:
1. testaus
Kun kasaat niin kuivaa kaikki osat ensin ja laita sinne kannen sisälle tosiaan vaikka wc-paperia ja sitten vedät letkut täyteen ja annat virrata veden ämpäriin niin että pumppu ei ole päällä. Sitten kun ämpäri on puolivälissä tuki letkun pää hetkeksi ja sitten otat imuletkun pois akvaariosta ja annat tulla kaiken veden mitä tulee ämpäriin.
Avaat taas kaikki (ps. ruuvit voi olla muistaakseni auki jos testaat sitä) ja tutkit WC-paperin jos siinä näkyy vuotomerkkejä.
Jos vuotokohtaa ei löytynyt....
2. testaus
Kun kasaat niin kuivaa kaikki osat ensin ja laita sinne kannen sisälle tosiaan vaikka wc-paperia ja sitten vedät letkut täyteen ja annat virrata veden ämpäriin niin että pumppu on päällä. Anna ämpärin tulla puolilleen. Sitten tuki poistoletku letku hetkesi jolloin pumpun sisäinen paine nousee. Avaat taas kaikki (ps. ruuvit voi olla muistaakseni auki jos testaat sitä) ja tutkit WC-paperin jos siinä näkyy vuotomerkkejä.
3. Tutki jokainen kohta siten että painelet sormella muoviosia ja katselet suurennuslasilla jos jossain olisi pieni halkeama.
4. Menet hitasutarvike liikkeeseen ja ostat kaksi sraypulloa. Violetti ja valkoinen. Niitä suihkutellaan siten että valkoista toisellpuolelle ja violettia toisellepuolelle. Se violetti sitten tunkeutuu kaikista mahdollisista raoista ja värjää sen valkoisen puolen... NO TÄMÄ OLI LÄHINNÄ VITSI. Ko. aineita käytetään hitsaussaumojen tarkastuksessa.
ONNEA KORJAUKSELLE
Minä itse ainaskin olen sellainen luonteeltani että jossain vaiheessa ostaisin uuden laitteen ja sitten taas jossain välissä korjaisin sen vuotavan kuntoon aivan varmasti.
Se että siihen korjaamiseen yms. tarvikkeisiin voi mennä aikaa ja rahaa ihan hullun lailla mutta kuntoon se on saatava.
Ellei sitten mene hermot kesken kaiken ja pönttö lennä parvekkeelta pihalle... näin kävi Eheim 1009:lle joskus. Olin saanut 1009:n rikkimenneet osat "liimailtua" kuntoon ja magnetoitua roottorin uudelleen ja kaikinpuolin viriteltyä sen kuntoon. Sitten kun laitoin roottoripesää paikalleen niin se perkule meni ja hajosi koko tsydeemi käsiin. Silloin parvekkeelta lensi eheimin ohjus kohti roskalaatikkoa.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)