Korkea maljakko ''akvaario''

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Korkea maljakko ''akvaario''

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Voisi tosiaan olla myös jännä merivesiversiona, pari korallikiveä pinoon ja avot! :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
tpraut
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tpraut »

No eipä siinä nyt pitäs mitään ihan ylitsepääsemätöntä estettä olla. Jos tolppa olisi esim. 40x40x80 olisi litratilavuutta jo 128l, joten sinne sais jo ihan kalojakin nätisti. Streameillä saa hyvin veden kiertää ja kun vielä erillisen ala-altaan hommaat niin sinne saa sitten skimmerin. Tuossa yhdessä toisessa keskustelussa oli puhetta ''moses rockista'' (http://www.youtube.com/watch?v=iYOtiCxjc2U), jota voisit jäljitellä. Valaistus nyt ei vielä ole 80cm korkeassa kovin iso ongelma kunhan vain työntää 40x40 tilan kohtuu täyteen ledejä ja mielellään sinisävyisiä (tunkeutuu syvemmälle). Kivet saa tukevasti pvc-putkella jonka poraa pinottavien kivien läpi.

-----

Vähän tähän tapaan (mutta ihan oikeilla koralleilla ja kivillä): http://www.aquarium-design.com/tank/chet.html
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

No mikä ettei tuo ihan tuolla 20x20x85 koollakin menisi merivesikäyttöön.. Tosin joku 30 kanttiinsa mahdollistaisi jo hiukan järkevämmän "kivistön" suunnittelin siihen keskelle.. Käytännössä tosiaan joku pohjan kokoinen betonilaatta 3-6cm paksu jossa PVC tanko keskellä pystyssä ja siihen varrastettuna elävää kiveä. Koralleiksi valon saavuttamille alueille zoanthuksia ja ricordeoita. Varjoisemmissa alaosissa sitten olisi kasvutilaa erilaisille spongeille, vaippaeläimille yms.. Ilmakuplat ja suolavesi tosin olisivat turhaa ongelmien väkisin kaivamista, joten reiluhko kierto pystysuunnassa olisi vaatimus. 20mm putkeahan voisi samalla käyttää kivikon selkärankana..
Ja eliöstöksi vaikka Lybia tesselatta tai pari, Lysmata amboinensis ja muutama Thor amboinensis. 30cm leveään vielä lisäksi muutama Gobiodon okinawae.
Vaahdotaja - ei tarvetta
Streamit - ei tarvetta
Joku ämpärillinen tai 2 viikossa vedenvaihdot (vesiarvojen mukaan tietysti), niin ei se muuta vaadi. Ilman kaloja harvemmin. Haihtuminenkaan tuon mallisessa tuskin ongelmaksi asti muodostuu..
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
tpraut
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Vaahdotin olisi hyvä veden hapettamisessa ellei pintavettä saa oikeasti hyvin kiertämään.
jaakkim
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

Streemi pohjalle ja kivilöisiä ympärille, niin ei tarvis muuta. Valaistustakaan ei juuri ihmeemmin tarvitse, jos halajaa todella värikylläisen altaan noista ei fotosynteettisistä koralleista. Mikäli laittaa enemmän noita koralleja veden laatu pitää olla todella hyvä.

http://www.youtube.com/watch?v=6BOBaLUK7ZY
http://www.youtube.com/watch?v=gFnxqae_ ... re=related

Kyseisesä altaassa vaikka mitä koralleja, mutta vaikeita pitää hengissä ja vaatii paljon "hoivaa" . Valaistus on tuossa juurikin noin vähäinen kuin videosta näkyy.
Pirun hienohan tommosestakin tulis.
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
fazerina82
Member
Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Nyt olen taas oppinut uutta ja trendikästä, eikö 'low tech' tekniikalla onnistuis..tosin en kyllä ihan kamalan pientä maljakko kuitenkaan laittaisi.
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Todella mielenkiintoinen ketju ja Bymoor on kyllä saanut tosi hienoa jälkeä aikaan, kateeksi käy! Et viittis tosiaan ruveta tehtailemaan noita, täälläkin vois olla yks ostajaehdokas [;)]? Minä kun oon poropeukalo tuollaisissa askarteluissa, ideoita kyllä tulee mutta toteutus ontuu (enkä ikimaailmassa luottaisi että itse tekemäni silikonisaumat pitäisi vettä :mrgreen:).
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
bymoor
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja bymoor »

akvaristi kirjoitti:Todella mielenkiintoinen ketju ja Bymoor on kyllä saanut tosi hienoa jälkeä aikaan, kateeksi käy! Et viittis tosiaan ruveta tehtailemaan noita, täälläkin vois olla yks ostajaehdokas [;)]? Minä kun oon poropeukalo tuollaisissa askarteluissa, ideoita kyllä tulee mutta toteutus ontuu (enkä ikimaailmassa luottaisi että itse tekemäni silikonisaumat pitäisi vettä :mrgreen:).
Kyl mä tästä voin luopua. Alle osien hinnan en myy, mutta työtunneille en laske hintaa. Osat oli n.200e. Tarjouksia sisään vaan tähän.. ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”