Hätätapaus! Kuparimonniset kutee!

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Pörriäinen kirjoitti:Nyt kysynkin, että miten kauan selviävät tuolla ruskuaispussilla siis "omilla eväillä". Olen kyllä muutaman kerran ruokaa laittanut. Koskaan ei aikaisemmin ole tullut kasvatettua, mutta nyt alko kiinnostaa, onhan nuo rahan arvoisia nuo pikkumunaset.. Millä olette ruokkineet ja miten usein päivässä, entä yöllä??? Näistä toivoisin itselleni parvenjatkoa ja sitten jos kasvatus kiinnostaa enemmän, niin ei muuta kuin kasvattelemaan taas.

Milloin muuten olette sitten siirtäneet muiden joukkoon??
Eivätköhän päivän pari mene omilla varastoilla.
Itse olen ruokkinut aluksi tällä, laiska kun olen artemiaa kasvattamaan.
Itse ruokin 3 kertaa päivässä, yöllä en sentään nouse ruokkimaan.
Ekan erän siirsin parin kk iässä muiden sekaan, mikä on kyllä turhan aikaista - kannattaa antaa olla ainakin se 3kk.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

weemano kirjoitti:Pitäisi jonkun suunnitella sellainen jokakodin kutualtaan ohje.. :P Jostain purnukasta ja harsosta kasattava..
Sellainen on jo tehty, synnyttävien kelluva poikasallas.
http://terrieri.net/kauppa/images/mediu ... as_med.jpg
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

VesiEläin kirjoitti:Sellainen on jo tehty, synnyttävien kelluva poikasallas.
...joka tosin saattaa olla liian suurireikäinen vastakuoriutuneille monnisenpoikasille.

Vastaava harsoversio on myös jo kaupallisilla markkinoilla. Tuon ongelma on lähinnä se, miten saada harso kiristettyä/viritettyä niin, ettei pienet poikaset rusennu saumoihin ja/tai tukitikkujen ja harson väliin.

Aponogetonin jossain (viimeisimmässä?) numerossa tehtiin tee-se-itse-nurkkauksessa tuommoinen sukkahoususta ja pakasterasiasta [;)]
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Juu, tuollainen justiin minulla on ja ongelmana oli siis juuri tuo, että poikaset menivät kankaan ja tukikeppien väliin, joten vaihdoin toisinpäin, kangas sisälle ja ompelusaumat ulospäin, joten nyt poikaset eivät mene mihinkään väliin. Kankaan ompelin ompelusaumoista ympäri tuohon kehikkoon ja toimii.

Kysymysmerkkinä mieleen on vain tullut, että miten tuo verkko, vaurioittaakohan poikasia kun uiskentelevan nokka tuossa verkossa... 8O

Onko kokemuksia tästä häkkyrästä muuten?
Lightforce
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Minulla on juuri tuollainen harsohökötys albiinomonnisten poikasten kotina, eivät ne ole mihinkään rusentuneet. Tykkäävät ainakin näin pieninä poikasina olla juuri tuolla muovireunuksen alla, tulevat kyllä sieltä pois jos haluavat.
Mielestäni tuo harsoversio on muovihäkkyrää parempi siinä mielessä, ettei pohjalle pääse kertymään roskaa, koska se tippuu harson reikien kautta pois. Muovisen pohjalle kaikki kokkareet jäävät lillumaan.
En usko että verkko poikasia vaurioittaa mitenkään, omanikin uiskentelevat nokka harsossa ruokaa etsien. :D
340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

jos joista mätimunisa jotkut kehittyvät, niin mitä anna ruuaksi??
Mitä te ollette antaneet??? Entä miten hoidan niitä??
Koska saa päästä akvaan uimaan?? 8O 8O
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Lainaan itseäni tämän viestiketjun toiselta sivulta:
f_isu kirjoitti:
Pörriäinen kirjoitti:Nyt kysynkin, että miten kauan selviävät tuolla ruskuaispussilla siis "omilla eväillä". Olen kyllä muutaman kerran ruokaa laittanut. Koskaan ei aikaisemmin ole tullut kasvatettua, mutta nyt alko kiinnostaa, onhan nuo rahan arvoisia nuo pikkumunaset.. Millä olette ruokkineet ja miten usein päivässä, entä yöllä??? Näistä toivoisin itselleni parvenjatkoa ja sitten jos kasvatus kiinnostaa enemmän, niin ei muuta kuin kasvattelemaan taas.

Milloin muuten olette sitten siirtäneet muiden joukkoon??

Eivätköhän päivän pari mene omilla varastoilla.
Itse olen ruokkinut aluksi tällä, laiska kun olen artemiaa kasvattamaan.
Itse ruokin 3 kertaa päivässä, yöllä en sentään nouse ruokkimaan.
Ekan erän siirsin parin kk iässä muiden sekaan, mikä on kyllä turhan aikaista - kannattaa antaa olla ainakin se 3kk.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

okei kiitos mua jännittää tuleeko niistä mitään. Mistä erottaa onko munassa poikanen vai ei??
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

2 kuparimonnista kiehnaa keskenään,eli tarkoittaako se sitä että kohta on pullat uunissa. :D
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Kyllä tuo toisissaan kovasti kiinni kiehnaaminen ja T-asentoon yrittäminen vahvasti viittaa siltä, että kohta tapahtuu :mrgreen:

Jos muna muuttuu kauttaaltaan kokonaan riisin väriseksi se ei ole hedelmöittynyt, mutta jos selvästi munasta kuultaa läpi jotain tummaa (siis loppuvaiheessa) niin siellä on poikanen sisällä.

Nyt täytyy käydä tarkastamassa onko kuoriutumisia tälle päivälle :mrgreen:

Keitettyä kananmunan keltuaista sekä tetran tips ruokaa olen antanut lietettynä maitomaiseksi, muutama tippa, neljän tunnin välein.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Okei mustia pisteitä mätimunista kyllä löytyy. Heh, helpottaa tietää että, ovat hedelmöittyneet. :mrgreen:

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet.
-Ylläpito
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Ellei altaassa ole koirasta, voiko naaras silti laskea munat? Pikkuhiukkasen ihmetyttää, kun altaan lasiin on ilmaantunut muutamia munia, mutta oletin, ettei meillä olisi kuin tyttöjä. Onkohan tuo laiha sittenkin poika? Evien perusteella olen yrittänyt tunnistaa..

Kuka muu voisi olla asialla? Altaassa on kardinaalitetroja, rusokiilakylkiä ja kotiloita. Munat olivat melkoisessa virtauksessa suodattimen edessä.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Voi olla että se on poika tai sitten naaras vain laskee munia joka eivät ole heedelmöittyneet....
allablaze
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Eihän monnisia voi evien perusteella tunnistaa. Tämä koskee vain kaloja joilla on sisäinen hedelmöitys, kuten hammaskarpeilla ja joillakin monneilla. Aikuiset monniset tunnistaa parhaiten koon perusteella.
En jaksa uskoa että naaraat kutisivat yksinään, mutta ei kai sekään poissuljettua ole.

edit:
Kuka muu voisi olla asialla? Altaassa on kardinaalitetroja, rusokiilakylkiä ja kotiloita. Munat olivat melkoisessa virtauksessa suodattimen edessä.
Onko munat tuollaisia nuppineulan päätä vähän pienenpiä, vaaleita ja selkeästi erillään toisista, ei siis minkään hyytelön sisällä. Tällöin ovat varmaan monnisten...
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

allablaze kirjoitti:Eihän monnisia voi evien perusteella tunnistaa.
Kyllä minä ainakin olen tunnistanut monnisteni sukupuolet vatsaeviä tuijottelemalla 8-) Naaraalla on useilla monnislajeilla silmälläkin katsoen selvästi pyöreämmät, "viuhkamaiset" vatsaevät, koiraalla kyseinen evä on sitten suipompi ja kärki terävämpi. Syynä tähän eroon lienee naaraan tarve kuljetella mätimunia paikkaan johon haluaa ne kiinnittää. Mahdollisesti mätimunien "pussituksella" vatsaevien väliin on merkitystä myös munien hedelmöityksessä?
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Nyt kun tätä juttua on ollut monnisten tunnistamisesta, niin olen omianikin yrittänyt tunnistella. Ennen olen tunnistellut vain koon perusteella. En noista leopardeistakaan osaisi kyllä evien perusteella sanoa, kummatko olis kumpiako. Näin kyllä kun naaras kuljetti munia evien välissä.

Nyt on 5 munaa kuoriutumatta ja kaksi kuoriutunut. Jännittää ihka oikeasti täälläkin!! Akvaariotyttö, ollaan samoilla linjoilla. Mitenkäs teidän odotus sujuu? Meikäläisellä ei ole koskaan ollut näitä ennemmin. Ostin naaraan eläinkaupasta, kun se oli niin yksinäisen näköinen yksin siellä poijalla ja isokokoinen ja sillä ei ollut viiksiä ollenkaan, sain sen 3€:lla sen vuoksi. Ja nyt on sitten kutenut noiden kahden uroksen kanssa jo ainakin 5 kertaa kahden meilläolokuukauden aikana. Taisi olla viriilit nuoret miehet vastassa [;)]

Juu, ja tänään noi aikuset taas alotti tuon hommansa... kohta pääsee taas kalastamaan munasia :mrgreen:
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Minä luulin, että kuparikoiraan vatsaevät olisivat reilusti kapeammat kuin naaraalla, tuota yhtä olen tuijottanut ja havainnut vain pienen kulman siinä evän kärjessä, muilla ei tätä nähdäkseni ole. (?)

Keskenkasvuisia ovat kaikki, mutta kaksi varmaa tytteliä on ollut tosi hyvin syöneen näköisiä viime aikoina. Pituutta kaikilla on lähes yhtä paljon, mutta neljä on semmoisia säästöpossun mallisia ja yksi niiden rinnalla kuin nälkäkurki. Ja minä kun luulin, että tytöt riiteli eilen.. [;)] Pieni kieppui kahtasataa isomman ympäri, vatsan alta selän päälle ja sitä rataa.

Munat on justiinsa kuvatun sorttisia. Ehkä tästä vielä hyvä tulee! Viimeksi eilen meinasin laittaa ostoilmoituksen pojasta porukkaan, mutta ehkä ei tarvitsekaan. Kutevatko nämä useinkin?
Monniluola
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Monniluola »

Onko kukaan huomannut, että myös koiraiden ja naaraiden välillä olisi keskenäisiä eroja vatsaevissä? Minulla nimittäin on 4 albiinoa naarasta ja kolme tavallista koiraskuparimonnista. Naarailla eli albiinoilla on selvästi kaikilla oikein kunnon puoliympyräiset evät. Koirailla eli kupareilla on kaikilla erilaiset vatsaevät kuin naarailla. Silti kun katsoo kupareita, niin kahdella muulla on vähemmän suipot ja pitkät evät kuin kolmannella. Nämä kaksi muuta ovat myös isompia kuin kolmas. Voisiko olla, että nämä kaksi kuparia olisivat sittenkin naaraita? Niillä on leveähköt evät ja aika pyöreät, mutta silti pidemmät kuin albiinoilla ja evän kärki on hiukan terävähkö. Mitä sanotte?
- Toisen pöllö on toisen satakieli -

Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja allablaze »

memma kirjoitti:
allablaze kirjoitti:Eihän monnisia voi evien perusteella tunnistaa.
Kyllä minä ainakin olen tunnistanut monnisteni sukupuolet vatsaeviä tuijottelemalla 8-) Naaraalla on useilla monnislajeilla silmälläkin katsoen selvästi pyöreämmät, "viuhkamaiset" vatsaevät, koiraalla kyseinen evä on sitten suipompi ja kärki terävämpi. Syynä tähän eroon lienee naaraan tarve kuljetella mätimunia paikkaan johon haluaa ne kiinnittää. Mahdollisesti mätimunien "pussituksella" vatsaevien väliin on merkitystä myös munien hedelmöityksessä?
Tämä oli uutta tietoa sinällään minulle, mutta lähinnä viittasin tuonne aiemmalle sivulle jossa joku kertoi tunnistavansa koiras monniset siitinevästä...
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Pörriäinen kirjoitti:Nyt on 5 munaa kuoriutumatta ja kaksi kuoriutunut. Jännittää ihka oikeasti täälläkin!! Akvaariotyttö, ollaan samoilla linjoilla. Mitenkäs teidän odotus sujuu? Meikäläisellä ei ole koskaan ollut näitä ennemmin. Ostin naaraan eläinkaupasta, kun se oli niin yksinäisen näköinen yksin siellä poijalla ja isokokoinen ja sillä ei ollut viiksiä ollenkaan, sain sen 3€:lla sen vuoksi. Ja nyt on sitten kutenut noiden kahden uroksen kanssa jo ainakin 5 kertaa kahden meilläolokuukauden aikana. Taisi olla viriilit nuoret miehet vastassa [;)]

Juu, ja tänään noi aikuset taas alotti tuon hommansa... kohta pääsee taas kalastamaan munasia :mrgreen:
Hyvin 3 on kuoriutunut, mutta vasta ihan minejä. Monka kokoisia siellä teillä on ? 8O Lähettäkää kuvia kudusta tai poikasista. :mrgreen:

Edit: Poistettu ylenmääräiset kysymysmerkit ja hymiöt.
-Ylläpito
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Ihan minejä ovat, tänään on kuoriutunut 4, joten vilinää alkaa verkossa olemaan. Suurimman osan ajasta oleilevat ihan paikallaan. Juuri nuo silmällä erottaa, siimahännät, silmäteräni :mrgreen:

Selvästi ovat nuo kaksi ennemmin kuoriutunutta jo isompia kuin nuo tänään kuoriutuneet vauvat.

Eilen metsästin säilöön 5 munaa. Joten vauvoja odotellaan sitten lisää [;)]
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Joo mulla on 2 kuoriutunutta ja 4 jotka kuoriutuvat pian. (On jo vähän siimahäntää munasta tullut) :mrgreen: Koitan ottaa kuvaa kun saan kameran. Ja muuten miten lisätään tänne kuva?

Edit: Poistettu liialliset välimerkit ja hymiöt. Lisätty isoja alkukirjaimia.
Kuvien liittämistä kannattaa tutkailla vaikka täällä tai täällä.
-Ylläpito
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Yritin saada munia talteen, kun huomasin ne silloin pari päivää sitten, mutta aika huonolla menestyksellä. Tarkoitus oli selvittää, ovatko munat hedelmöittyneitä vai eivät. Yhtä olen pitänyt silmällä, minusta se pysyi koko ajan valkoisena, paitsi nyt aamulla se oli niin läpikuultava, että arvelin sen olevan "suutari". Äsken kuitenkin totesin munan näyttävän tyhjältä siksi, että asukas on tullut ulos! Meillä siis on kuin onkin yksi kuparimonnispoikakin osunut porukkaan, kuten toivoin. :D

Yllättäen tallessa taitaa olla toinenkin muna, sielläkin on joku, mutta saa nähdä, jaksaako kuoriutua. Eilen vielä vaihdoin vesiä ja fiksuna unohdin laittaa lämppärin takaisin päälle. Lämpö on pudonnut kaksi astetta. Nyt aamulla pistin johdon seinään. Tuo toistaiseksi ainoa syntynyt vipeltää kyllä melkoisen vilkkaasti.

Kun en ollut varautunut kutuun, minulla ei ole hankittuna mitään poikasruokaa, eli tuskin saan tuota yhtäkään aikuiseksi asti, mutta tiedänpähän ainakin, että myöhemminkin kannattaa ottaa kutua talteen.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Yhyy surun päivä, minun vauvani kuolivat.
Kuparimonninen oli pääsyt vauva-altaaseen. Miten? (Lentämällä?) Sitä en tiedä. Mutta nyt ovat vauvat syöty. Yhyy, no ei eka kerralla selviäkkään moni, mutta olis se ollut kiva. Pari mätimunaa jäljellä. Mutta tuskin enään kuoriutuu, mutta annan olla vielä pari päivää.

Edit: Poistettu välimerkkifloodaus.
-Ylläpito
Monniluola
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Monniluola »

"Lentämälläpä" hyvinkin. Ne veitikat ovat kovia hyppimään jopa vahingossakin hapenoton yhteydessä ja kun siihen lisätään vielä nälkä ja poikaset/niiden ruoka, on tuloksena tämä. Jos rasia on kiinni magneettisella leväraapalla, on syytä nostaa poikasallasta hiukan. Parempi onni ensi kerralla! Luultavasti kutevat piakkoin, esim. vedenvaihdolla.
- Toisen pöllö on toisen satakieli -

Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”