Mulla nyt kuoriutui toi pikkunen ja lisäks mulla on siinä kaks miltsin(?) poikasta.
Voisko joku vaikka lähettää postissa esim. minigrip pussiin laitettuna sitä poikasruokaa? kun en tähän hätään ehdi lähteä tuonne eläinkauppoihin, kun lähimpäänkin on jo 1 tunnin matka.
Voisko joku myös vähän kerrata miten tota poikasta hoitelen?
HEI! Nyt ois tosi kiire saada jostain/ostaa kuparimonninpoikaselle ruokaa, ettei se kuole! Se on kuoriutunut reilu 3 pv sitten, eka poikanen mikä kuoriutui ja ruokaa en ole ehtinyt varata, ja meiltä pitkä matka lähteä eläinkuppaan kun ei kerkeä. Jos voisin joltain ostaa tota ruokaa, sekä sitten mitä miltsin poikasille pitää syöttääkään? KIIRE KIIRE KIIRE!
Kutualtaan kutu homehtui, mutta "kostoksi" kuparit kutivat uudelleen 270 litraisen seura-altaan seinille.. Palleroita tuli vain kolmisenkymmentä, joista tulipyrstö veteli puolet noin niin kuin välipalaksi. Jääköön loputkin altaaseen kaviaariateriaksi, kudettaa noita paksumpia naaraita jossain parin viikon päästä uudelleen ihan tuolla kutualtaassa.
tarumarika kirjoitti:HEI! Nyt ois tosi kiire saada jostain/ostaa kuparimonninpoikaselle ruokaa, ettei se kuole! Se on kuoriutunut reilu 3 pv sitten, eka poikanen mikä kuoriutui ja ruokaa en ole ehtinyt varata, ja meiltä pitkä matka lähteä eläinkuppaan kun ei kerkeä. Jos voisin joltain ostaa tota ruokaa, sekä sitten mitä miltsin poikasille pitää syöttääkään? KIIRE KIIRE KIIRE!
Jos on toiminnassa ollut akva, niin siellä on pieneliöstöä kyllä yhden poikasen ruokkimiseksi valmiina. Likoeläimiä saat aikaiseksi, kun tipautat pisaran maitoa veteen.
tarumarika kirjoitti:HEI! Nyt ois tosi kiire saada jostain/ostaa kuparimonninpoikaselle ruokaa, ettei se kuole! Se on kuoriutunut reilu 3 pv sitten, eka poikanen mikä kuoriutui ja ruokaa en ole ehtinyt varata, ja meiltä pitkä matka lähteä eläinkuppaan kun ei kerkeä. Jos voisin joltain ostaa tota ruokaa, sekä sitten mitä miltsin poikasille pitää syöttääkään? KIIRE KIIRE KIIRE!
Jos on toiminnassa ollut akva, niin siellä on pieneliöstöä kyllä yhden poikasen ruokkimiseksi valmiina. Likoeläimiä saat aikaiseksi, kun tipautat pisaran maitoa veteen.
Kiitoksia, joo eli siis ihan mun normi 96 litraseen seura akvaan (joka ollut joulusta asti) laitoin sellaisen pienen poikaspoksin. se on "verkkokangasta" ja vesi kiertää siellä, mutta hiukan verran hiljempaa. Riittääkö se, kun 2 miltsinpoikasta on seurana, vaikka niille olen jauhanut hiutaleruokaa pienemmäksi, melkein jauhoksi?
Onko sillä väliä laitanko laktoositonta, rasvatonta vai tavallista maitoa?
Hei mitenkäs on pystyykö omenakotilot ja sukaravut syömään semmosia vastakuoriutuneita kuparimonnisten poikasia joilla on viellä täysi ruskuaispussi?
Viime perjantaina kuoriutu aika liuta noita poikasia tuolla 20L akvaariossa olevassa synnyttävien kalojen poikima laatikossa, johon laitoin noi mätimunat kehittymään jotta omput ei söisi niitä,
niin yhtään poikasta en ole viellä nähny uimassa, tosin niillä taitaa olla viellä ruskuaista jäljellä eivätkä sen takia ole liikkuneet piilostaan mihinkään, eikös se ollu niin että poikaset rupeaa ettimään syömistä kolmen päivän päästä kuoriutumisesta?
MHS kirjoitti:Ei tarvitse lähteä erikseen kauppaan, pistä sitä maitoa, mitä jääkaapista sattuu löytymään. En uskoisi että mitään eroa, piimäkin käy.
Verkkohäkki hyvä ratkaisu, likoeläimet jää kiinni verkon pintaan, ja siitä poikasten on helppo niitä syödä.
hyvä homma, oon nyt huomannut että seinille on alkanu vähän kerääntyä sellasta ruskeeta mönjää ja kaikkea Niin tota kuinka usein sitä maitoa pitää laittaa, vai riittääkö kerta?
Jos niitä poikasia ei ole kuin kolme, niin uskoisin että pieneliöstö lisääntyy nopeammin kuin ne ehtivät syömään. Voisit tipauttaa pisaran tai kaksi aluksi vaikka kerran päivässä, niin ei pääse ruoka loppumaan. Kunhan häkissä vesi liikkuu, jolloin tulee hapekasta vettä tilalle, ettei liikaa lisääntyvät likoeläimet kuluta kaikkea happea.
MHS kirjoitti:Jos niitä poikasia ei ole kuin kolme, niin uskoisin että pieneliöstö lisääntyy nopeammin kuin ne ehtivät syömään. Voisit tipauttaa pisaran tai kaksi aluksi vaikka kerran päivässä, niin ei pääse ruoka loppumaan. Kunhan häkissä vesi liikkuu, jolloin tulee hapekasta vettä tilalle, ettei liikaa lisääntyvät likoeläimet kuluta kaikkea happea.
selvä, kiitos tiedosta kyllä tuossa vesi sen verran liikkuu että pitäisi kyllä ainakin, ja kun täisy hapetus käynnissä kokoajan ja otan melkein joka päivä vettä pois n. 2 ltraa (nyt en ole 2 pv ottanu) ja sama takas auttaakohan?
No tuo kahden litran vedenvaihto ei lähes sata litraisessa hirveästi merkitse.
Jos mietitään, että yleinen suositus vettä vaihdettaessa on 30-50 % kerran viikossa, niin voisit vaihtaa saman määrän ja vähän enemmän, mutta pienemmissä erissä pitkin viikkoa. Esimerkiksi reilu kymmenen litraa joka toinen päivä tai 6-7 litraa päivittäin. Silloin vesiarvot eivät muutu niin paljoa kuin kerran viikossa vaihdettaessa.
MHS kirjoitti:No tuo kahden litran vedenvaihto ei lähes sata litraisessa hirveästi merkitse.
Jos mietitään, että yleinen suositus vettä vaihdettaessa on 30-50 % kerran viikossa, niin voisit vaihtaa saman määrän ja vähän enemmän, mutta pienemmissä erissä pitkin viikkoa. Esimerkiksi reilu kymmenen litraa joka toinen päivä tai 6-7 litraa päivittäin. Silloin vesiarvot eivät muutu niin paljoa kuin kerran viikossa vaihdettaessa.
selvä, ajattelin kyllä itsekin ettei varmaa oo hyötyä mutta teimpä kuitenkin, tänään tein viikkosiivouksen. Mutta täs hommas kuluu paljon JBL Biotobolia sekä nestemäistä kasviravinnetta
Ähh, taas noi monniset kutivat, ja aika paljon munia on jo homehtunu, mitäs voisin tehä nyt ettei muutki homehdu? Ne on erillisessä altaassa jossa on suodatus tms. kunnossa. Pitääkö ne olla varjossa vai valon alla että selviää?
Mulla on nyt ollu tuolla poikashäkissä samat viisi poikasta jo yli kaksi viikkoa. Joten nuo saattavat selviytyä aikuisiksi, koska ruumiita ei ole tullut pariin viikkoon. Parilla on jo pikkuviikset ja kokoa näillä noin 1cm. Ikää yli 4 viikkoa. Nuo varmaan uskaltaa siirtää tuonne isoon altaaseen noin 2cm:n kokoisina..?
ZamY kirjoitti:Ähh, taas noi monniset kutivat, ja aika paljon munia on jo homehtunu, mitäs voisin tehä nyt ettei muutki homehdu? Ne on erillisessä altaassa jossa on suodatus tms. kunnossa. Pitääkö ne olla varjossa vai valon alla että selviää?
Olisin iloinen jos minulla kutisi, ne on kaksi kertaa kuteneet, ja siinäkin oli varmaan 1-2 kk välissä. Toisella kerralla sain pelastettua 1 munan! ja nyt sekin poikanen taisi kuolla ;( miten ne oikein kutee noin paljon teillä???
Syötteleppä viikon verran noita kuparimonnisia pakasteilla/elävällä ruoalla ja vaihda akvaarion vedestä puolet uuteen hieman viileämpään mitä akvaarion normaali vesi on niin kyllä pitäsi ruveta kutemaan.
miljoonakala84 kirjoitti:Syötteleppä viikon verran noita kuparimonnisia pakasteilla/elävällä ruoalla ja vaihda akvaarion vedestä puolet uuteen hieman viileämpään mitä akvaarion normaali vesi on niin kyllä pitäsi ruveta kutemaan.
Heh, mulla ei ole tuollaisia erikoisuuksia.
----------------------------
Deicide kirjoitti:Sen verran helppo kudetettava, että epäilisin vääriä vesioloja? Lämpötila? Veden pehmeys?
öö, oon saanu ne kutemaan kerran kun panostin siihen: vaihdoin vettä ja viileämpään sekä annoin ruokaa. se oli se kerta mistä onnistu yksi poikanen pelastaa mutta sekin kuoli ;/ eli kaks kertaa kuti, ensimmäisellä kerralla ei mulla ollu minkäänlaista poikashäkkiä jne kun neontetrat pisti parempiin suihin. mulla ei valitettavasti ole justiin nyt noita testejä.
Substral kirjoitti:Pakastesurvarin ostoon sieltä! Se kuuluu akvaariokalojen monipuoliseen ja ravitsevaan ruokaympyrään
Onkohan nettikaupoista mahdollista saada? En asu kaupunkialueella joten minulla on tunnin ajomatkan päässä lähin e-kauppa, ja itselläni ei ikä riitä autokorttiin
Voi tulla survarikeittona perille, joten kannattanee odotella seuraavaa oikeassa kaupassa käyntiä. Kertaalleen sulanutta ei pitäisi pakastaa uudelleen, pilaantuvat herkästi. Elävää ruokaa saa postimyynnissä, ne kun eivät matkaa jäässä. Tai sitten voi tutustua noiden erilaisten matojen ja toukkien kasvatukseen ja alkaa kasvattamaan omia ruokia. Haju on muuten hirveä
Substral kirjoitti:Voi tulla survarikeittona perille, joten kannattanee odotella seuraavaa oikeassa kaupassa käyntiä. Kertaalleen sulanutta ei pitäisi pakastaa uudelleen, pilaantuvat herkästi. Elävää ruokaa saa postimyynnissä, ne kun eivät matkaa jäässä. Tai sitten voi tutustua noiden erilaisten matojen ja toukkien kasvatukseen ja alkaa kasvattamaan omia ruokia. Haju on muuten hirveä
öö hehhee.. mitenkäs noita itse kasvatettuja ruokia sitten??
Hei semmonen kysymys, kun miula on tuolla 20L akvaariossa kasvamassa kuparimonnisten poikasia ja eilen huomasin että yhdeltä puuttuu toinen silmä, ensin katoin että kyseinen poikanen on ihan kokonaan silmätön mutta on sillä yksi silmä, eli onko tuo joku kehitys häiriö vai voiko sukaravut tai kääpiöpallokala saada syötyä tuon silmän?