Taistis kukkamaljakossa

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

terra
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 13:38, 05.01.2002
Paikkakunta: Finland

Taistis kukkamaljakossa

Viesti Kirjoittaja terra »

Näin netissä jutun jossa neuvottiin miten taistikselle voi tehdä oma kodin kukkamaljakkoon (reilun kokoinen)! Pohjalle laittoivat kiviä ja pinnalle kasvamaan viirivehkan (hydroviljelyyn). Onko tietoa voiko nämä kalaparat elää ollenkaan vai ovatko kuolemaan tuomittuja? Ohjeena oli vaan että vaihtaa viikottain 1/4 vettä. Millaisissa akvaarioissa ,teillä joilla on useampi taistis, ne elävät? Joku sanoi että tykkäävät olla pienessä akvaariossa mutta rajansa kai kaikella!Millaiset on eläissuojelulliset säädökset tässä kohtaa?
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Itselläni 1+2 taistoa 450 litraisessa, ja näyttävät tykkäävän tilasta. Viihtyvät erinomaisesti.

Joskus jotain kuulin myös tuollaisesta kukkamaljakkosysteemistä. Jos kasvin juuret peittävät koko pinnan, taistelukala kai "hukkuu" koska ei voi hakea pinnalta happea labyrinttielimeensä. Muutenkin rääkkäystä tuommoinen systeemi mielestäni.

Elämä on täynnä valintoja, enimmäkseen vääriä...
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mulla on 1+3 100-litraisessa. Huomaa, että koiras on äärettömän nössö luonteeltaan, ei pahemmin hätistele naaraita. Jos noin ei olisi, voisi tulla ongelmia. Tuon pienemmässä ei oikein vois pitää useampaa taistoa, en laittais edes naaraita, ne kun on aika sitkeitä nahistelijoita. Siinä voi tulla pahnan pohjimmaiselle tuliset paikat.

Pitkään mulla oli yks' ERITTÄIN raivohullu kaveri 20-litraisessa, kun ei sille muutakaan paikkaa löytynyt. Sanoisin, että liian pieni oli sille, energinen kaveri kun oli. Toisaalta, sille tyypille ei olis varmaan edes se 100-litrainen riittänyt omaan käyttöön.

Poikasia olen kasvattanut 5 ja 10 litran säilykepurkeissa. Siitä on kyllä karsee vaiva, kun pitää olla koko ajan vaihtamassa vettä, joka toinen päivä neljännes on sopiva tahti. Puolikasvuisille pojille tuollainen säilöminen vielä jotenkin menetteli, mutta eläinrääkkäystähän sellaisessa aikuisen kalan pitäminen on.

Asiasta voisi tiivistää, että taistot tykkäävät elää ahtaassa, muttei pienessä akvaariossa. Ne pitävät kunnon kasvitiheiköistä ja kivikoista, joissa voivat rauhassa väijyä.
timok
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 21:46, 30.11.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja timok »

Onhan se rääkkäystä :( , mitkä ne nettisivut ovat voisin käydä vilkaisemassa mitä skeidaa sinne on kirjoitettu.

Näin se homma etenee valitettavasti?
terra
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 13:38, 05.01.2002
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja terra »

Ne sivut oli joku semmoinen kuin taistiksen pelastussivut tai jotkun semmoiset. Mä menin sinne www.bettasplendens.info ja otin rekisteröidyttyäni kuvat. jossain oli kotisivu ja menin sinne...
sendie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 19:47, 30.01.2002

Viesti Kirjoittaja sendie »

grh. Ei kaloille kultakalamaljoja tai ruukkuja. Inhottavaa. Ei mekään koko elämäämme kaapissa eletä
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

terra kirjoitti:Millaiset on eläissuojelulliset säädökset tässä kohtaa?
Eiköhän ihan samat, kuin mitkä muutoinkin kalojen pitämistä koskevat,
eli akvaarioon, missä kaloja vakituisesti pidetään, pitäisi mahtua
vähintään 40 litraa vettä.
iekku kirjoitti:Jos kasvin juuret peittävät koko pinnan, taistelukala kai "hukkuu" koska ei voi hakea pinnalta happea labyrinttielimeensä.
Ei kai se nyt suorastaan huku... Onhan sillä kuitenkin kidukset,
joilla voipi hengittää happea vedestä (jos sitä siellä sitten
tuommoisessa virityksessä on... tuskin on)

T: Mari
Jessi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 168
Liittynyt: 15:22, 24.09.2001

Viesti Kirjoittaja Jessi »

Mielestäni kaikkien kalojen pitäminen alle 40 litran purkissa on rääkkäystä. Luulin taistiksien pidon pienissä 1 litran purkeissa olevan jo historiaa, kun näin taistoja tällaisissa "sillipurkeissa" eräässä turkulaisessa akvaarioliikkeessä...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tuota noin... Ei se nyt ihan niin kamalaa ole, kuin miltä päällepäin
näyttää.
Taistelukalathan elävät luonnossakin pienissä lammikoissa ja sadekauden
tullessa, veden noustessa ja lammikoiden yhdistyessä löytävät sitten toisensa
ja kutevat.
Kyllä taistoa voi tilapäisesti pitää pienessäkin purkissa, kuten
liikkeissä tehdään. Kotiakvaariossahan se pääsee sitten vähintäänkin
siihen 40 litraiseen...

T: Mari
Jessi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 168
Liittynyt: 15:22, 24.09.2001

Viesti Kirjoittaja Jessi »

Jeps, aika surkean näkösiä ne taistot on kun ne makaa siellä pienen purkin pohjalla liikkumattomina. Toivottavasti ne pääsevät kunnon akvaan ennen kuin hyytyvät sinne purkkiinsa.

Onko tietoa miten kauan taistoja voidaan pitää sellasessa puolen litran tilavuudessa? Ruokitaanko niitä, vaihdetaanko vettä?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ruokitaan tietysti ja jos kyseessä on vastuuntuntoinen liike, niin
vettäkin vaihdetaan päivittäin (tai ainakin vähintään joka toinen päivä).
Kauaahan noiden ei tarvitse yleensä tuolla liikkeessä seisoskellakaan,
taistot ovat varsin hyvin liikkuvaa tavaraa.
Muuten, verrattuna tukun oloihin tuo 1 l purkki on taistoille suorastaan
luksusta. Siellä olen nähnyt niitä pidettävän muovituopeissa...
(Mutta ei nyt pillastuta, eivät ne siellä tukussakaan pitkään ehdi olemaan.)

T: Mari
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 19:22, 25.09.2001
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja delfiini »

Turussa ainakin olen nähnyt taistoja liikkeis pienis muovi laseis ja tukus on varmaa 4litran kippo, et turussa päin, tukku vissii parempi?! Pitäiski just mennä ostaa taistis tukusta.
LauraF
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 17:19, 23.04.2002

Viesti Kirjoittaja LauraF »

Olen myös nähnyt purkeissa ja en itse mielelläni sellaisesta paikasta ostais. Itselläni oli taisto pari vuosia sitten 40 litraisessa seura akvassa ja hyvin ne viihty siellä ja elikin pitkään. Väliaikaisesti voi pitää tietysti pienemmässäkin, mutta ei pitkään.

Edit: Kirjoituserheitä korjattu /sam
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja dsl »

sendie kirjoitti:grh. Ei kaloille kultakalamaljoja tai ruukkuja. Inhottavaa. Ei mekään koko elämäämme kaapissa eletä
Vanha, jonka nyt vasta huomasin, mutta on ihan pakko....

Kyllä osa meistä elää koko elämänsä kaapissa.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Terra kirjoitti:... netissä jutun jossa neuvottiin miten taistikselle voi tehdä oma kodin kukkamaljakkoon ...
Jaa, löysitkös tämän jostain suuremmasta kategoriasta "Ne, hullut amerikkalaiset keksinnöt"? Nimittäin monesti itse olen amerikkalaisten nettisivuilla törmäillyt, mitä hulluimpiin ideoihin.. Kas kun eivät vielä ole keksineet laittaa kampaamoon turbiinia kuivattamaan hiukset, jonka jälkeen haastavat turbiinin valmistaneen yhtiön oikeuteen asiakkaan päänmenetyksestä, koska kyljessä ei lue: "Älä käytä kuivatukseen tai pölyimurin tavoin!"

Ainakin mitä itse kahlaan noita 'luvatun onnelan' sivuja läpi, niin sellainen kriittisyysmutteri on syytä ruuvata aikas tiukalle.

Edit: Lainaus kuntoon /sam
aku
Member
Member
Viestit: 291
Liittynyt: 16:56, 18.10.2001
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja aku »

Täällä lahdessa ne pitävät black bull liikkeessä taistokoiraita monnisten kanssa altaissa 1 per allas.

Asiaa! :D
Meitä on moneen junaan, mutta jotkut jäävät jo asemalle.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Onkos muuten Lahdessa vielä se "Mikon akvaario" tjst siellä Vesijärvenkadulla, kun mennään Trion ohi "alaspäin" - ei sinne rautatieasemalle päin?
aku
Member
Member
Viestit: 291
Liittynyt: 16:56, 18.10.2001
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja aku »

Empä ole huomannut? Trion läheltä löytyy kyllä hopeakäpälä mutta muiden kuin kiinanmonnia (aasianmutakalan) tai epämuodostuneitatai/ja sairaita kaloja hakevat ei kannata vaivautua.
Black bullissa on ammattitaitoa 10 kertaa enemmän.
Meitä on moneen junaan, mutta jotkut jäävät jo asemalle.
Jögö
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 11:33, 28.09.2002

Viesti Kirjoittaja Jögö »

Minulla on 1+2 taistelukalaa 52l altaassa ja näyttää viihtyvän ihan hyvin.
Itse en laittaisi taistista mihinkään maljakkoon. Kai ne isossa semmoisessa elää, mutta voi olla aika ahdasta.

Edit: Virkkeet alkaa isolla kirjaimella ja muokattu Korso - Suomi. Pehis
villimilli
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 19:28, 27.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Eläinsuojelulaki sanoo 40l. minimi.

Minulla oli taistis 62-litraisessa, mutta kyllä tuntuu, että viihtyisi suuremmassakin. Taistis ei kyllä ole kovin vilkas, mutta silti se on aika iso kala.

Kyllähän taistis periaatteessa tuollaisessa kupissa hengissä pysyy, mutta ei se siitä todennäköisesti nauti. Taistolla on ne labyrinttielimet, joilla se voipi napata ilmaa, ja elää tuon elimen avulla vähähappisissakin vesissä.
Raita
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 10:44, 18.08.2002

Viesti Kirjoittaja Raita »

Luin joistakin vanhoista Akvaariomaailman Ongelma-palstoita moneen otteeseen, ettei taistelukala tykkää olla isossa akvaariossa, ja että 250 litrainenkin on sille liian korka ja iso..

Just näin.

Eikai tuo ole totta ?
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Minulla taistelukalapariskunta (siis todella vain yksi koiras ja yksi naaras, ei haaremia) eleli aikansa 300-litraisessa ja ihan tyytyväisiltä vaikuttivat. Eivät juuri pohjan tuntumassa vierailleet joten eipä se altaan korkeus tuntunut häiritsevän.

Luonnossahan taisto on aika pienistä vesistä kotoisin. Niinkuin muutaman aarin riisipelloilta ja alle metrisistä ojista. Joten onkohan se parisataalitrainen akvaario sille välttämättä liikaa...
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Minulla taas on taistelukalauros 128 litraisessa ja hyvin tuntuu pärjäävän siinä. Aika eläväinen kala kyllä juu.
Behemot
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 11:27, 23.08.2002
Paikkakunta: Järvenpää/HAS

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Jep. "Pieni vesistö" on aika suhteellinen käsite...enkä ole kyllä koskaan vielä kuullut mistään kalasta, joka kärsisi siitä että sillä on liikaa tilaa :P
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Raita kirjoitti:Luin joistakin vanhoista Akvaariomaailman Ongelma-palstoita moneen otteeseen, ettei taistelukala tykkää olla isossa akvaariossa, ja että 250 litrainenkin on sille liian korka ja iso..

Eikai tuo ole totta ?
Eipä kai. Tärkeämpää lienee suojat, vaikkapa kasvien muodossa, ja se ettei virtaus ole liian suuri.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”