Millaisia lamppuja lisävaloksi?
Valvoja: Moderaattorit
Millaisia lamppuja lisävaloksi?
128l altaan päällä on 18w, 60cm pitkä, yksipaikkainen putkivalaisin jonka merkki on sylvania grolux. Ostin lisävalaistukseksi tänään 2 kpl seinäspotteja joissa max. 60w.
Minkälaiset lamput mun nyt pitää niihin ostaa että altaalla olis paras mahdollinen valaistus jonka näillä vermeillä saa aikaiseksi! Antakaa mielellään jotain tyyppejä joiden avulla saan kaupasta (vai akvaliikkeestä) kerralla oikeet lamput!
Itse kun en näistä paljoo ymmärrä mut tiedän et eipä tavallisesta hehkulampusta taida paljoo iloo olla!
Minkälaiset lamput mun nyt pitää niihin ostaa että altaalla olis paras mahdollinen valaistus jonka näillä vermeillä saa aikaiseksi! Antakaa mielellään jotain tyyppejä joiden avulla saan kaupasta (vai akvaliikkeestä) kerralla oikeet lamput!
Itse kun en näistä paljoo ymmärrä mut tiedän et eipä tavallisesta hehkulampusta taida paljoo iloo olla!
Seinäspoteilla tarkoitat a) E-27 kierrekannalla varustettuja hehkulamppu spotteja vai b) halogeenispotteja128l altaan päällä on 18w, 60cm pitkä, yksipaikkainen putkivalaisin
jonka merkki on sylvania grolux.
Ostin lisävalaistukseksi tänään 2 kpl seinäspotteja joissa max. 60w.
Minkälaiset lamput mun nyt pitää niihin ostaa että altaalla olis paras mahdollinen valaistus jonka näillä vermeillä saa aikaiseksi!
Antakaa mielellään jotain tyyppejä joiden avulla saan kaupasta (vai akvaliikkeestä) kerralla oikeet lamput!
Jälkimmäisellä saat huomattavasti enemmän valoa altaaseesi kuin hehkulampuilla, mutta silti se jää aika kauas jälkeen vastaavasa wattimäärän loisteputkiyhdistelmästä.Oli tapaus mikä vaan niin kuten Holzig yläpuolella toteaa, eipä maksa vaivaa. Tosin löytyyhän halogeenille solux-polttimo jota ainakin mainostetaan hyvänä, mutta maksaakin sitten jo niin paljon että jos on niihin varaa, niin suosittelen siirtymistä monimetallipuolelle.
Vaikka eräs foorumin jäsenistä näitä halogeeneja ainakin suht ahkerasti käyttää, niin silti halogeenien spektri ei ole niiitä kasveille otollisimpia, vaikka kyllä niillä saa ne varmastikin kasvamaan. Sitä en kiistä.
Halogeenivalaisimet vaan sattuu olemaan suht halpoja verrattuna akvakaupan sikahintaisiin loisteputkivalaisimiin...
Muokattu - jusa on 06/03/2002 12:05:04
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Muuten... halogeenipolttimoita saa myös kierrekantaisina.
kasveille... Osa kasveista tuntuu ihan oikeasti tykkäävän tuosta halogeenien
valosta.
Yaaaaannaaaaa! Sano sinä nyt niille!
T: Mari
Niinhän minäkin olen kuullut kerrottavan, mutta ei kerrota sitä meidänhalogeenien spektri ei ole niiitä kasveille otollisimpia
kasveille... Osa kasveista tuntuu ihan oikeasti tykkäävän tuosta halogeenien
valosta.
Yaaaaannaaaaa! Sano sinä nyt niille!
T: Mari
Niin saakin. Saahan niitä pienoisloisteputkiakin kierrekannalla, jotka taidetaan paremmin tuntea energiansäästölamppuina. <--näistä taikka halogeeneista ei mulla kokemusta. (Hehkulampuista löytyy, hetkiltä jolloin oli matti kukkarossa ja piilevää allas täynnä )Muuten... halogeenipolttimoita saa myös kierrekantaisina.
Hih, väitinkö että kasvit ei niillä kasva Voi hyvinkin olla että vaikkapa 2*60W halogeeneilla saa kasvit kasvamaan yhtä hyvin kuin vastaavan valovoiman tuottaman loisteputken avulla joka taitaa olla n. 25 W, ja josta akvaristilla menee heijastinvalmistajien mukaan lähes 50% valosta hukkaan.
Väite että jotkin kasvit kasvaa paremmin halogeeneilla on mielenkiintoinen josta en kyllä ala ilman edes minkäänsortin subjektiivista kokemusta väittelemään. Voin jopa olla väärässä hangatassessani kovasti vastaan...
Mites muuten kasvaako taasen levät paremmin halogeenien valossa
Pitäisköhän lainata appiukolta parin kW:n teollisuushalogeenia ja kokeilla kasvaako ne kasvit paremmin ja alkaa sitten keskustelemaan aiheesta.
Muokattu - jusa on 06/03/2002 12:54:03
Kyl ne spotit on niitä kierrekantasia E27:lle olevia.
Eli oliko lopputulos nyt se että mun kannattaa sittenkin ostaa ne tavalliset marketin lamput vai?
Meni nuo teidän hienoudet (halogeenit,spektrit,monimettallit)
mut miltäs kuulostais jos ostaisin niihin pikkuiset loisteputkilamput (energiansäästölamppu),olisko niistä mitään taikaa?
Eli oliko lopputulos nyt se että mun kannattaa sittenkin ostaa ne tavalliset marketin lamput vai?
Meni nuo teidän hienoudet (halogeenit,spektrit,monimettallit)
mut miltäs kuulostais jos ostaisin niihin pikkuiset loisteputkilamput (energiansäästölamppu),olisko niistä mitään taikaa?
Jos minun kokeiluani tarkoitat, niin tässäpä siitä tarkemmin:Itseasiassa olen kyllä kuullut akvaariosta johon oli kynttilälamppumerkkiä vaihtamalla saatu aikaan sinileväkasvusto. Tarkemmalla tutkimisella lampuista oli löytynyt jokin spektri(?)ero jota en nyt enää jaksa muistaa. Muistaisikohan Kirsi?
Kyseessä oli pikkuallas (koko 17l), jonka ainoa asukki oli taistelukala. Pohjalla oli n. 1cm kerros 0.5-1.2mm hiekkaa.
Suodatus: vaahtomuovisuodatin, ilmapumpulla toimiva.
Vesiarvot: pH n. 7, pehmeä vesi, NO2=0, NO3=15.
Lannoitus: ei ollut.
Kasveina melalehteä, jaavansammalta ja paljon pintakasveja - lähinnä pistiaa. (Pistia kasvaa yleensä minulla pienenä (halk. n. 2-3cm) ja lisääntyy, mutta tuossa pikkualtaassa niistä tuli jopa halk. n. 5-8cm (joo, joo pieniä ne on silti )
Kaksi näitä pikkualtaita oli vierekkäin, koska kynttilälampuilla (kanta E14) toimiva valaisin oli pidempää mallia (60cm tms.). Aluksi oli käytössä Osramin 25W Classic (matta), joka myöhemmin palaessaan jouduttiin vaihtamaan uuteen. Uusi olikin eri merkkiä - Philips Classictone 25W (matta).
Lampunvaihdon jälkeen ei sitten kulunutkaan kauaa kun sinilevä innostui
altaassa. Viereisessä altaassa, jossa edelleen oli vanhaa merkkiä oleva
lamppu, oli kaikki hyvin. (Kunnes tietenkin lamppu paloi..)
Tarkemmin lamppupaketteja tarkasteltuani ainoa ero lampuissa oli valovirran määrä (yksikkö lm, luumen). Osramin kynttilälamppupaketti lupaa 200 lm, kun taas Philipsin paketti lupaa 215 lm.
Tämä kokeilu ei tietenkään takaa, että muilla kävisi/toimisi samoin.
Kynttilälamppuvalaisinta käytettäessä tulee huomata, että lämpötila nousee helposti korkealle ja yöllä taas laskee. Ja ko. valaisimet tuntuvat polttavan lamppuja aika nopeaa tahtia loppuun (tulee kalliiksi ajan myötä).
--
Kirsi
Muokattu - kkm on 08/03/2002 14:53:57
Kaikki valo osiltaan on kasveille hyödyksi. Pointti on onko valon spektrissä sellaisia määriä kasveille vähemmän sopivaa valonpituutta jota vain levät ja vastaavat pystyvät hyödyntämään. Asiaan vaikuttaa siis myös käytetty valaisuaika ja ravinteiden määrä.
Huonekaluhalogeenien valon lämpö on vain 2400K eli kovin kellervä ja huonosti kasveille sopiva. Erikoislamputkin näihin rahalla saa ja värilämpötila kohoaa jo 4700 - se on myös spektriltään kasveille suunniteltu. Nämä toimivat etenkin lisävalaisuna jo hyvin jopa ainoina valaisimina. Etuna on kohdennetttavuus ja valokeilan luoma tiivis tunnelma. Noin ylipäätään sopiva värilämpötila on 4500 - 7000 joka saavutetaan loisteputkella tai monimetallilampuilla kun emme nyt rupea tarkasti jyvittämään eri valonpituuksien keskinäistä suhdetta.
Itse en käytä loisteputkia niiden hajavalon lattean tunnelman vuoksi. Samaten iltapimeälle kaipaa hennompaa ja viistoa valoa päivävalaistuksesta poiketen.
Esteettisesti hienoin valo siis on omat kokemukseni tuottanut monimetallilamppu ja iltavalaistuksena kasvihalogeenit erilaisin kellonajastuksin.
Huonekaluhalogeenien valon lämpö on vain 2400K eli kovin kellervä ja huonosti kasveille sopiva. Erikoislamputkin näihin rahalla saa ja värilämpötila kohoaa jo 4700 - se on myös spektriltään kasveille suunniteltu. Nämä toimivat etenkin lisävalaisuna jo hyvin jopa ainoina valaisimina. Etuna on kohdennetttavuus ja valokeilan luoma tiivis tunnelma. Noin ylipäätään sopiva värilämpötila on 4500 - 7000 joka saavutetaan loisteputkella tai monimetallilampuilla kun emme nyt rupea tarkasti jyvittämään eri valonpituuksien keskinäistä suhdetta.
Itse en käytä loisteputkia niiden hajavalon lattean tunnelman vuoksi. Samaten iltapimeälle kaipaa hennompaa ja viistoa valoa päivävalaistuksesta poiketen.
Esteettisesti hienoin valo siis on omat kokemukseni tuottanut monimetallilamppu ja iltavalaistuksena kasvihalogeenit erilaisin kellonajastuksin.