Viitaten aikaisempaan viestiketjuun:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?p=1534
Sattuu olemaan niin hassusti, että olen opiskelemassa ohjelmistosuunnitteliaksi, ja minun pitäisi toteuttaa projektiluontoisesti jonkinlainen ohjelma/ohjelmisto.
Olen haeskellut itseäni kiinnostavaa aihetta, ja idea akvaario-tietokannasta/päiväkirjaohjelmasta on alkanut tuntua mielenkiintoiselta.
Olen itse kokeillut saksan/englannin kieleistä Aquarix -ohjelmistoa, mutta en ole siitä ihan vakuuttunut.
Tietysti olisi rahataloudellisesti järkevämpää koodata jollekin firmalle kätevä ohjelmisto, josta he maksaisivat paljon rahaa,
kuin koittaa myydä hengentuotteitaan krittisille akvaariofriikeille.
Ennenkuin rupean enempää suunnittelemaan ja pöytätestaamaan ohjelmaideaani, minulla on teille Aqua-webbaajille yksi tärkeä kysymys: Onko tälläiselle ohjelmalle tarvetta?
Ohjelman perusrunko olisi tietokantarakenne, Sql-menetelmällä toteutettuna. Ohjelma olisi tietokannan päälle Java-kielellä toteutettu. Ohjelma olisi graaffinen, Javan ansiosta liki minkä alustan päällä tahansa toimiva.
Ohjelmaan voisit syöttää tiedot akvaarioistasi, tekniikasta, kaloista, kasveista, vesiarvoista, etc.
Ohjelmaan voisit syöttää päiväkirjanomaisesti dataa ja tekemiäsi hoitotoimenpiteitä.
Ohjelma tuottaisi sinulle tietoa ja seurantaa akvaarioistasi. Niin graaffista statistiikkaa, kuin tulostetavaa luettavaakin.
Ohjelmasta löytyisi myös "kasvattataulut", eli taulut, joilla voitaisiin seurata kunkin kalan/kalapariskunnan kutuja, poikastuottoa, jälkeläisiä, jälkeläisten muunnoksia etc.
Ohjelmasta löytyisi myös yleisimpien akvaariokalojen tiedot ja vaatimukset.
Ohjelma olisi kokonaan suomankielinen.
Niin, sanokaapas, että olenko hölmö kun rupean keksimään pyörää uudelleen?
Muokattu - tartaros on 17/03/2002 12:22:42
Akvaario-ohjelma
Valvoja: Moderaattorit
*Laskee ainakin kolme evää.*
Hmm... Niin, tässä asiaa lisää tuumittuani taidan ruveta vetelemään monitoriin ko. projektin suuntaviivoja.
Ensimmäiseksi minun täytyy saada huomattavan byrokraattiselta koulultani hyväksyntä, valvova opetttaja, asiantuntija, tarkastaja, pilkun*ussia, tietokantaohjaaja ja projektintarkastaja.
Katsotaan mitä tästä tulee. Tietoilen lisää jos asia etenee.
Hmm... Niin, tässä asiaa lisää tuumittuani taidan ruveta vetelemään monitoriin ko. projektin suuntaviivoja.
Ensimmäiseksi minun täytyy saada huomattavan byrokraattiselta koulultani hyväksyntä, valvova opetttaja, asiantuntija, tarkastaja, pilkun*ussia, tietokantaohjaaja ja projektintarkastaja.
Katsotaan mitä tästä tulee. Tietoilen lisää jos asia etenee.
-
- Junior Member
- Viesti:
Ideasi kuulostaa hyvältä. Olen itse käyttänyt juuri Aquarixiä ja mielestäni ohjelman hinta/laatusuhde on kohdallaan. Ohjelman oivalluksia on esimerkiksi juuri ulkoinen kala/kasvitietokanta mikä tietysti helpottaa päivittämistä. Edelleen mahdollisuus muokata mittaussuureita on hyvä, joskin jättää huomioimatta sen että useimmat testit ovat niin epätarkkoja että myös arvojen <0,3 ppm tai 7-7,5 kirjaamisen tulisi olla mahdollista. Ohjelman raportointi yrittää tukeutua ulkoisiin ohjelmiin, mutta tämä ominaisuus voisi olla vahvempikin.
---
Tero Kankaanperä
---
Tero Kankaanperä