Juovaokamonni ja ongelmat?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
riikkaaleksandra
Starting Member
Starting Member

Juovaokamonni ja ongelmat?

Viesti Kirjoittaja riikkaaleksandra »

Meilä oli akvaariossa( 200-litraa)juovaokamonni n.7-8cm ja partamonni n.5-6cm, onko mahdollista että juovaokamonni olisi syönyt partamonnin? Partamonni on nyt kadonnut ja vaikka on etsimällä etsitty, nostettu kannotkin paikoiltaan niin sitä ei enää ole?? Juovaokamonnilla ilmestyi sairaalloisen iso vatsa oikein paisunut pallo,ja siksi tämä vaihtoehto kävi mielessä? Toisaalta partiksen katoamisesta on nyt jo reilu viikko ja okamonnin vatsa jossain välissä jo hiukan pienenikin, mutta on nyt taas saman näköinen..? Pöhötautikin kävi mielessä, mutta voisiko se olla sitäkään, muuten kala vaikuttaa pirteältä ja nälkäiseltä:)Muita kaloja ei olla havaittu hävinneen, pieniä parvikaloja tosin on vaikea laskea. Neuvoja, vinkkejä, mielipiteitä?:)
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Juovaokamonnit ovat usein lihavia. Juovaoka voi syödä valmiiksi kuolleen partiksen, mutta ei tappaisi sellaista.
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

Itse olen eri mieltä.Omat juovaokani(6-12 cm) söivät kaikki muut kalat 140 l akvaariosta.Kitaan häipyivät partamonnit, keltabarbit ja leväbarbit.

Catfish blues
ratti
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ratti »

Mun okat (n.13cm) ei ole syöneet ketään. Niillä on seuranaan mm.kuparimonnisia, partiksia ja tetroja.

Niillä kyllä turpoo maha hassusti kun ne lihoo vähänkin.

~~Pieni ja pippurinen eukko~~
riikkaaleksandra
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista:) Silloin kun teidän okat on olleet lihavia onko niiden vatsa sellainen vaalean harmaa? Kai se sitten vaan on lihava koska vatsa ei aina ole yhtä iso, mutta välillä niin kauhea pallo...Oletteko syöttäneet okalle katkarapupellettiä? Meen okan "ihokin" näyttää samealta ja siitä lähtee ikäänkuin "riekaleita", mitä tämä voisi olla?
ratti
Member
Member
Viesti:

Sellainen vaaleehan tuon pallomaha näyttää olevan. Se on kuin pingispallon puolikas. Samoin kampaokalla ja banjomonnilla. Imumonneilla ei maha niin turpoakkaan. Mistähän sekin johtuu, vai hotkimisesta? Ne kun saavat suuhunsa kerralla vissiin enemmän kuin imusuiset. Arvelen.

Mutta riekaleet kuulostaa oudolta. Siihen en osaa sanoa mitään.

Olen syöttänyt mm.katkarapupellettejä. Tuntuu olevan aika kaikkiruokainen otus.

riikkaaleksandra
Starting Member
Starting Member

No hyvä että se on sitten ihan normaalia, mä jo säikähdin että mikä sillä on:) Ei ne ole varsinaisesti riekaleita, niitä on vaikea kuvata, mutta ihossa on sellaista harmaata ja siitä eilen lähti sellainen lima irtoamaan? Pitänee seurailla tilannetta:) Onko muuten juovaoka sellainen että tarvitsisiko se seuraa siis toisesta juoviksesta? Meen nykyiseen altaaseen en kyllä ottaisi, mutta sitten kun isompi saapuu niin miksei jos se sellaista kaipaa?
lotta
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lotta »

Luulen ettän riekaleet on normaalia ihon uusiutumista, vähän niinkuin matelijoilla nahanluonti. Ainakin omalla juovaokallani on joskus samanlaista.
ratti
Member
Member
Viesti:

Jaa-a. Seurasta en tiedä. Mulla oli joskus niitä 2. Välillä olivat samassa kolossa, välillä eri puolilla allasta. Ei ne ainakaan tapellut.

7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Mun altaassa kyllä pienempi juovaoka seurailee öisin isompaa aina kun sinne vilkasee. Iso ei vaan paljon seurasta välittele :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”