En tarvitse lannoitusta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

En tarvitse lannoitusta

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Onko akvaarioni jotenkin "ufo", kun kasvini eivät tarvitse lannoitusta? Jokseenkin tulee sellainen olo, kun lukee kasvithreadeja. Olen jo monta kuukautta sitten lopettanut kasvilannoitteen kaatamisen, koska kasvit näemmä rehottavat ilman sitäkin enemmän kuin riittävästi. Kaipa tähän on syynä valaistus, josta ne sattuvat pitämään, koska vedenvaihtokin takaa määrällään sen, ettei kalojen jätökset kuormita vettä liikaa. Nitraattitesti ei näytä mitään.
cancermann
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 01:01, 09.02.2002
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja cancermann »

Voisko niitä olla silti sopivasti?
Eli tarkoitan että kun itsellä oli vähemmän kasveja, kaikki oli hienosti, mutta nyt kun niitä on huomattavasti lisää, ne tarvitsevat rautaa ja lisähiilidioksidia ( siis niitä on todellakin liikaa tuohon altaaseen, mutta kunhan vaan sais sen uuden altaan pian... ).


Tosimies ei allekirjoituksia tarvi...
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Mutta eikös nitraatti juuri ole kasviravinnetta ???
Nyt kun puhutaan kasviravinteista esim. fosforit ja mitä niitä nyt sitten onkaan, niin mitkä niistä näkyy nitraatteina?
Jos akvaariossani on nitraati 50mg/l niin tarviiko enää lisälannoitusta vai riittääkö tuo
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Kyllä monia kasveja voi kasvattaa ilman lisälannoitusta. Itselläni on laiskasti lannoitetuissa (ja valaistuissa) altaissa jaavansaniaista, anubiaita, vedensuosikkia, jaavansammalta, intianvesitähdikkiä, limaskaa, jne. Kasvavat ihan ok, mutteivät niin hyvin kuin tarkemmin hoidetuissa altaissa.

Pelkällä sopivalla valolla kasvit eivät kasva, mutta kyllä tavallisissa altaissa on paljon muutakin valmiiksi tarjolla (yleensä liiaksi asti). Nitraatti (=typpi) ja fosfaatti (=fosfori) saadaan kalanruuasta. Hiilidioksidiakin tulee veteen jonkun verran kalojen hengityksestä.

Akvaariokasveille tarkoitetuissa lannoitteissa on sitten niitä muita ravinteita (Fe, K, Mg, Mn, ...). Niitä tarvitaan paljon vähemmän kuin noita aiemmin mainittuja. En tiedä saadaanko noita esim. kalanruuista, mutta ei kai se mahdotonta ole, että joku ripaus sieltä löytyy..?

Kasvien preferenssit vaihtelevat, jotkut vaativat paljon valoa, toiset runsasta hiilidioksidia jne. Lisäksi tapa ottaa ravinteet vastaan vaihtelee (pohjasta vs. vedestä). Joillakin on selvästikin hyvä sietokyky "huonojen aikojen" suhteen, toisissa kilpailu rajallisista resursseista näkyy saman tien.

Mulla on tapana istuttaa altaat täyteen, niin että hiekkaa näkyy kasveilta vain ehkä pienellä alueella etureunassa. Kun kasveja on kaloihin nähden paljon, tuntuisi näin maalaisjärjellä ihan selvältä, että jotain pitää lisätä.

Lisäksi monet "varsinaisten altaideni" kasveista on niitä vaativampia tapauksia. Minä en ainakaan onnistunut kasvattamaan niitä ennenkuin perehdyin enempi noihin lannoitusjuttuihin. Aikaisemmin lannoitin joillakin mahd. halvoilla akvaarioliikkeen systeemeillä, kitsastelin annoksissa, unohdin koko homman silloin tällöin. Tuli turpiin helpommillakin kasveilla. Sitten "löysin" Tropica MasterGrow'n, myöhemmin PMDD:n ja rupesin käyttämään pohjalannoitteitakin säännöllisemmin. Hiilidioksidin lisääminen tuli myös kuvaan mukaan. On vähän eri näköisiä noi pöntöt kuin ennen...

Mutta noin yleisesti... jos valitsemasi kasvit riittävän kasvavat hyvin, miksi stressata ? Kaikkihan on paremmin kuin mainiosti .


t. Kati
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

HillyBilly kirjoitti:Mutta eikös nitraatti juuri ole kasviravinnetta ???
tavallaan kyllä...
HillyBilly kirjoitti: Nyt kun puhutaan kasviravinteista esim. fosforit ja mitä niitä nyt sitten onkaan, niin mitkä niistä näkyy nitraatteina?
Tarkoitat kai fosfaatteja, sillä fosfori on alkuaine, eikä sen läsnäolo ole kellekkään hyväksi sellaisenaan. Fostaatit ovat ihan oma ryhmä, eikä ne näy nitraatteina, vaan pitää olla fosfaateille oma testi.
(vrt. nitriitit, nitraatit, fosfaatit, karbonaatit -> kaikki eri suoloja -> eri testit)
HillyBilly kirjoitti:
Jos akvaariossani on nitraati 50mg/l niin tarviiko enää lisälannoitusta vai riittääkö tuo


Jos akvaariossasi on tuo 50 mg/l nitraattia ja kaloja jokin on kyllä pahasti vialla. On syytä vaihtaa pikimmiten n. puolet akvaarion vedestä, ja tarkastaa hoitotottumukset. (1/3 veden vaihto viikossa, jos ei riitä - useammin)

Kasveille en osaa sanoa, onko se paljon vai vähän... mutta kasvit eivät kukoista pelkällä nitraatilla, ne tarvitsevat PALJON muutakin (hiilidioksidia, valoa, rautaa, fosfaatteja... ym. ym. )

-Sami-
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

No... Enhän mä mikään viherpeukalo.....

Tietoa tuli kyllä kivasti joten kiitos siitä.

Tetratest 5 in 1 testin ohjeissa puhutaan että nitraattia ei saa olla yli 50mg/l joten siitä tuo luku. Itselläni on alle sen mutta koska testi on hyvin epämääräinen en tarkkaa lukua pysty sanomaan.
Se on jotain 25 - 50 välissä.

Yhteenvetona siis:
Pelkkä nitraattti ja valo ja hiilidioksidi eivät välttämättä riitä.

Joten jos mulla noita kolmea riittää niin mikä lannoite olisi sopiva?




Muokattu - HillyBilly on 31/03/2002 17:56:27
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

HillyBilly kirjoitti: No... Enhän mä mikään viherpeukalo.....
Eihän kukaan ole seppä syntyessään
HillyBilly kirjoitti: Tietoa tuli kyllä kivasti joten kiitos siitä.
eipä kestä...
HillyBilly kirjoitti: Tetratest 5 in 1 testin ohjeissa puhutaan että nitraattia ei saa olla yli 50mg/l joten siitä tuo luku. Itselläni on alle sen mutta koska testi on hyvin epämääräinen en tarkkaa lukua pysty sanomaan.
Se on jotain 25 - 50 välissä.
Jos haluat tietää sen todellisen lukeman, kannattaa viedä vettä testattavaksi lähimpää akvaario- tai lemmikkiliikkeeseen (kannattaa aina kuitenkin ottaa selvää tekevätkö he testejä )
Se kannattaa... ota vaikka tavaksi viedä näyte tutkittavaksi n. kuukauden välein, siitä ei pitäisi olla liikaa vaivaa, kun saa arvokasta tietoa, ja siten kalat pysyvät terveinä
Tulee nimittäin näin halvemmaksi, kun ei tarvitse ostaa itse kalliita testejä - jotka kaiken lisäksi ovat melko lyhytikäisiä.
HillyBilly kirjoitti: Yhteenvetona siis: Pelkkä nitraattti ja valo ja hiilidioksidi eivät välttämättä riitä.
Siis on todennäköistä, hyvin kasvikohtaista, ettei riitä. (ks. Katin vastauksen alku) Ja nitraatti on siinä mielessä itsestäänselvyys, että jos akvaariossa on kaloja, on usein nitraatin ja fosfaattien saanti turvattua, lähinnä kannattaa kiinnittää huomiota muiden aineiden saantiin. Näistä lienee tärkeimpiä rauta, mangaani, magnesium...
HillyBilly kirjoitti: Joten jos mulla noita kolmea riittää niin mikä lannoite olisi sopiva?
Siis oliko niitä kaloja siellä kasvien seurana? Kun on kaikki arvot kohdallaan, niin jokin hyvä yleislannoite on ihan hyvä. Kaupallisista ainakin omassa käytössä hyväksi ja riittoisaksi koettu: Waterlifen TropiFlora.

Kannattaa käydä katsomassa Jukka Järven sivuilta vesikemian perusteet läpi: www.akvaariotieto.info Erittäin tietopitoiset sivut

-Sami-
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

HillyBilly kirjoitti: Tetratest 5 in 1 testin ohjeissa puhutaan että nitraattia ei saa olla yli 50mg/l joten siitä tuo luku. Itselläni on alle sen mutta koska testi on hyvin epämääräinen en tarkkaa lukua pysty sanomaan.
Se on jotain 25 - 50 välissä.
Minkäslainen tuo allas on (kalasto, vedenvaihdot jne)? Minä pistäisin edelleen lisää vedenvaihtoja peliin, on tuo kuitenkin sen verran korkea.
HillyBilly kirjoitti: Yhteenvetona siis: Pelkkä nitraattti ja valo ja hiilidioksidi eivät välttämättä riitä.
Joten jos mulla noita kolmea riittää niin mikä lannoite olisi sopiva?

Nestemäisistä TMG (Tropica MasterGrow), jos haluat kaupasta ostaa valmiina (kallis, helppo, hyvä). PMDD, jos haluat sörkkiä aineiden suhteita tms (halpa, vähän työläämpi tee-se-itse-vaihtoehto, annostukset viilattavissa). TMG:tä saa "hyvinvarustetuista" akvaarioliikkeistä, PMDD-aineita tilataan isommissa erissä yleensä kimppakauppana. Noita kimppoja kasaillaan aina aika ajoin, täälläkin on ollut sellaisesta puhetta.

Pohjalannoitus sitten erikseen esim. miekkakasveille, melalehdille jne. Mulla on hyviä kokemuksia JBL:n "7 kuulaa" -savikuulista (hienossa hiekassa, sorassa kuulemma pölisee veks aika helposti).

t. Kati
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Akvaarioni on 400 litrainen itse kyhätty vinopohjainen.
Se on ollut toiminnassa 5 vuotta ihan hyvällä hoidolla muuten mutta kun tossa tetratestistä olen ymmärtänyt että toi nitraatti saa olla max.50mg/l. joten olen sen tietoisesti päästänyt vähän ylemmäksi.
Ei kalojen sairastumisia eikä kuolemia. Kaikki ovat virkeinä.

Ilmeisesti ei hyvä idea vai?

Vesikemia pääsääntöisesti hallussa mutta kun en noista kasviravinteista mitään ymmärrä niin.....

Vedenvaihdot suoritettu siten että vesiarvot pysyvät kohdallaan, välillä viikottain ja välillä joka toinen. Siis kun päästin ylös niitä nitraattiarvoja tossa pari vuotta sitten. Sen jälkeen viikottain.

Kalasto lähinnä partasuita, leväbarbeja, sinirihmoja ja miekkapyrstöjä
ph 7 lämpö 25 nitriitti 0 ja muita en nyt ulkoa muista.
Niin se nitraatti on siis 25-50 kun ei sitä tarkempaa pysty mittaamaan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”