Luulen että kraanavedessä on jotain vikaa. Mikä avuksi?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Luulen että kraanavedessä on jotain vikaa. Mikä avuksi?
Minulla on ollut hiukan ongelmia kiekkojen kanssa. Niillä on ollut evissä sellaisia maitomaisia laikkuja. Vedenvaihtoja olen suorittanut normaalisti 1-2 kertaa viikossa n. 40%. Huomasin tuossa kun vedenvaihdosta on taas kulunut aikaa että maitomaiset laikut ovat hävinneet. En siis usko että myöskään mistään nitraattiongelmista on kyse (ei ole testeriä). Silloinhan oireet pahentuisivat kun vettä ei vaihdeta. Nyt käy näköjään päinvastoin. Tänään, 5 päivää edellisestä vedenvaihdosta, laikkuja ei ole enää ollenkaan. Lämmöt ja pH kohdallaan, nitriitti 0. Hassua on että laikkuja oli vain kiekkokaloilla muttei muilla vedenelävilläni.
Eli, ongelma tuntuukín olevan vesijohtovedessä. Kaiketi. Koska en tiedä mikä tämän veden ongelma on, en oikein tiedä mitä pitäsi tehdä. Jos oletetaan että kyseessä on liika kloori, millä tökötillä sen saan hävitettyä? Vedenparannusaineet maksavat hunajaa ja onko niillä lopulta oikeasti kovin suurta tehoakaan?
Onko kukaan tietoinen oikeasti mitä litkua täältä Turun hanasta tulee. Nettisivuilla on vanhaa tietoa ja nekin ovat keskiarvoja koko vuodelta. Onko kevään tulvavesien jälkeen ajateltu: klooria, klooria enemmän klooria...
Mitä tässä voi tehdä? Minä lyön kohta hanskat tiskiin ja ilmoittelen myydään palstalla akvaariosta.
Turku - akvaristin painajainen...?
Eli, ongelma tuntuukín olevan vesijohtovedessä. Kaiketi. Koska en tiedä mikä tämän veden ongelma on, en oikein tiedä mitä pitäsi tehdä. Jos oletetaan että kyseessä on liika kloori, millä tökötillä sen saan hävitettyä? Vedenparannusaineet maksavat hunajaa ja onko niillä lopulta oikeasti kovin suurta tehoakaan?
Onko kukaan tietoinen oikeasti mitä litkua täältä Turun hanasta tulee. Nettisivuilla on vanhaa tietoa ja nekin ovat keskiarvoja koko vuodelta. Onko kevään tulvavesien jälkeen ajateltu: klooria, klooria enemmän klooria...
Mitä tässä voi tehdä? Minä lyön kohta hanskat tiskiin ja ilmoittelen myydään palstalla akvaariosta.
Turku - akvaristin painajainen...?
Viimeksi muokannut Kheira, 12:30, 02.05.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turun vedestä
Haimme syksyllä Turuust akvaarion ja myyjä sattui kertomaan, että joka kevät peltojen sulaessa valuvat lannoitteet pelloilta Aurajokeen tehden myös vesijohtoveden täysin käyttökelvottomaksi akvaariovedeksi.
Itseasiassa samanlaiseen tilanteeseen viittaa myös Vantaalla veden laatu. Meille kerrottiin vakiokaupassamme että täälläkin päin on jokakeväinen ongelma vedenlaadussa- kuolleita kaloja saavat hekin haavia päivittäin altaista.
Harvennusta on tapahtunut myös omissa altaissa aina parin päivän jälkeen veden vaihdosta. Hieman vajaan viikon jälkeen ei kaloja tipu enää- miten lienee sitten että onko mahdolliset haitalliset aineet hajonneet vai mitä?
Nämä kalojen joukkokuolemat alkoivat tarkalleen lumien ja maan sulaessa.
Itseasiassa samanlaiseen tilanteeseen viittaa myös Vantaalla veden laatu. Meille kerrottiin vakiokaupassamme että täälläkin päin on jokakeväinen ongelma vedenlaadussa- kuolleita kaloja saavat hekin haavia päivittäin altaista.
Harvennusta on tapahtunut myös omissa altaissa aina parin päivän jälkeen veden vaihdosta. Hieman vajaan viikon jälkeen ei kaloja tipu enää- miten lienee sitten että onko mahdolliset haitalliset aineet hajonneet vai mitä?
Nämä kalojen joukkokuolemat alkoivat tarkalleen lumien ja maan sulaessa.
Niin nää on niitä henkimaailman hommia. Piru vie. Kaikkensa yrittää ja sekään ei riitä. Mistä sitä vettä sitten ottaisi. Kaupasta eviania?
En kyllä tiedä onko kyse noista lannoitteista vai mistä. Minä olen huomannut että kun juon vettä ja varsinkin jos juon paljon niin kurkku kuivaa ihan kamalasti. Jos juon jotain muuta kuin kraana vettä niin kurkku ei kuiva. Voikohan kloori aiheuttaa sellaista?
Turun vesilaitoksen (2001) minimi kok. kloori (Cl 2) 0,30 mg/l . Kloridi Cl 12,0 mg/l.
Mitä näistäkin voi päätellä? Minä en ainakaan yhtään mitään.
En kyllä tiedä onko kyse noista lannoitteista vai mistä. Minä olen huomannut että kun juon vettä ja varsinkin jos juon paljon niin kurkku kuivaa ihan kamalasti. Jos juon jotain muuta kuin kraana vettä niin kurkku ei kuiva. Voikohan kloori aiheuttaa sellaista?
Turun vesilaitoksen (2001) minimi kok. kloori (Cl 2) 0,30 mg/l . Kloridi Cl 12,0 mg/l.
Mitä näistäkin voi päätellä? Minä en ainakaan yhtään mitään.
-
- Junior Member
- Viesti:
Kiusatkaapas paikallista vesilaitosta kysymyksillänne. Ainakin täällä Kuopiossa paikallinen laitos julkaiseen parin kuukauden välein hyvinkin tarkan analyysin vesijohtoverkkoon pumppaamansa veden laadusta. Ensin voisi vilkaista onko tällaista heidän nettisivuillaan tarjolla. Seuraavaksi sivuilta voisi etsiä sen käyttöinsinöörin nimeä joka vastaa kysymyksiin ja muistaa häntä sähköpostiviestillä tai puhelulla...
Tero Kankaanperä
Meilla tämä kloori ongelma on ratkaistu vanhalla, mutta toimivalla konstilla, nimittäin veden seisotuksella. Meillä on 80l. muovisaavi joka tosin vie melkoisesti tilaa. Samalla voi ottaa kylmää vettä, niin mahdolliset kuparit jäävät vähemmälle. Saavissa saa myöskin pH:n tasattua ennen akvaarioon laittoa.
Mitään keväistä Aurajoki-ilmiötä emme ole havainneet.
Mitään keväistä Aurajoki-ilmiötä emme ole havainneet.
Joo kai tuo seisottaminen olisi viisasta mutta se ei yksinkertaisesti onnistu. Kun kerralla vaihtuu jotain 150 litraa vettä ja tilat ovat kerrostalon kaksiossa aika rajalliset. LIsäksi jo päivässä päällilasittomasta akvaariosta haihtuu aikalailla paljon vettä. Heheeii. Meillähän on kylpyamme, jos laitan sinne veden seisottumaan
(<-- toi oli siis vitsi). Enpä tiedä mitä tosiaan tekisi.
Vesilaitosta vaivasin jokin aika sitten kun halusin uudempia tietoja (nettisivun tiedot olivat 2000). Sähköpostilla tiedustelin. Sieltä tuli viestiä ja uteluita että mihin tietoja tarvin. Kerroin ja sitten olivat soittaneet kun annoin numeron. Halusivat puhua henkilökohtaisesti. Asia jäi kuitenkin siihen kun en vastaajan viestiin vastannut. Olivat sentään nettisivulle uudemmat tiedot laittaneet. Täytyy kyllä ottaa selvää tarkemmin. Toisaalta, mitä minä niillä tiedoilla teen kun en osaa niitä tulkita. MIkä on myrkkyä ja mikä normaalia.
Muuten... Vedessä, jota tulee suoraan hanasta on todella paljon ilmakuplia. Vesi on melkein valkoisena niistä kun sen laskee ämpäriin. Ne kyllä aika nopeasti häviävät sieltä, varsinkin kun sekoittaa. Johtuuko tämä niistä paineista (talo on 8 kerroksinen) joita joudutaan käyttämään veden ylös pumppaamiseen?

Vesilaitosta vaivasin jokin aika sitten kun halusin uudempia tietoja (nettisivun tiedot olivat 2000). Sähköpostilla tiedustelin. Sieltä tuli viestiä ja uteluita että mihin tietoja tarvin. Kerroin ja sitten olivat soittaneet kun annoin numeron. Halusivat puhua henkilökohtaisesti. Asia jäi kuitenkin siihen kun en vastaajan viestiin vastannut. Olivat sentään nettisivulle uudemmat tiedot laittaneet. Täytyy kyllä ottaa selvää tarkemmin. Toisaalta, mitä minä niillä tiedoilla teen kun en osaa niitä tulkita. MIkä on myrkkyä ja mikä normaalia.
Muuten... Vedessä, jota tulee suoraan hanasta on todella paljon ilmakuplia. Vesi on melkein valkoisena niistä kun sen laskee ämpäriin. Ne kyllä aika nopeasti häviävät sieltä, varsinkin kun sekoittaa. Johtuuko tämä niistä paineista (talo on 8 kerroksinen) joita joudutaan käyttämään veden ylös pumppaamiseen?
Herpanan herpana. Ei tätä kyllä jaksa enää kauaa. Eilen taas vaihdoin vettä ja aamulla kiekot eivät enää syöneet. Kyhjöttävät suodattimen takana. Mitä tästä voi päätellä? Älä ikinä vaihda vettä niin kaikki on hyvin. Apuaaaa... Onko meidän talon putkissa vikaa vai onko Turku tosiaan näin p*****stä. Onko muilla turkulaisilla ongelmia ollut viikon sisällä tai koko kevään?
Onko tietoa mitä maksaisi sellainen testi jos otan kraanasta ja vien näytteen jonnekkin? Minne sen kiikuttaisi?
Onko tietoa mitä maksaisi sellainen testi jos otan kraanasta ja vien näytteen jonnekkin? Minne sen kiikuttaisi?
Re: Turun vedestä
Suuremmaksi ongelmaksi täällä Turussa muodostuu veden vähyys. Eli kun lunta on vähän ei sulamisvesiä tule oikein nimeksikään. Ongelma on pahimmillaan juuri nyt, kun kevät ja alkukesä on ollut ennätyksellisen kuivaa. Virtaus Aurajoessa on melkein kokonaan pysähtynyt, vesi seisoo melkein paikallaan. Seisova ja lämmin vesi muodostavat bakteereille, leville ja pieneliöille otolliset kasvuolosuhteet.Rääkky kirjoitti:Haimme syksyllä Turuust akvaarion ja myyjä sattui kertomaan, että joka kevät peltojen sulaessa valuvat lannoitteet pelloilta Aurajokeen tehden myös vesijohtoveden täysin käyttökelvottomaksi akvaariovedeksi.
Kesäaikaisin vedenkulutus nousee kaupunkiolosuhteissa.
Turku ottaa vesijohtovetensä valtaosin suoraan Aurajoesta. Edellämainituista syistä johtuen, vesilaitos joutuu puhdistamaan veden "kiireemmin ja kovemmilla aineilla."
Takavuosina kävi joskus niinkin, että vesijohtolaitos kloorasi vettä niinpaljon, että herkimmät vesijohtoveden juojat saivat ärsytysoireita.
Turkulaisille vinkki: Käykää katsomassa Aurajoen rantaa vaikka Halistenkosken tai YO-kylän kohdalta. Näette mielenkiintoisia rantalieju/polkupyörä/autonrengas -muodostelmia. Vesi ei ole pitkään aikaan ollut näin alhaalla.
Joo tietenkin mittaan sitä pH:ta. Tuleehan sieltä hanasta jotain 8-9. Ja tuohon veteen kyllä voin sanoa että todellakin siinä täytyy jotain vikaa olla kun minullekkin fyysisiä oireita siitä tulee(kurkku kuivaa jos juo ja muualla ongelmia ei). Mut mitään en kai niille asioille voi.
Minkähän verran sellaiset osmoosi laitteet maksaa ja millaisia ovat osien vaihdosta aiheutuvat kustannukset (täytyykö vaihtaa usein?). Ja täytyy sitten taas kai ostaa kaikkia mineraaleja ym. mitä täytyy lisätä ennen veden lisäystä?
Minkähän verran sellaiset osmoosi laitteet maksaa ja millaisia ovat osien vaihdosta aiheutuvat kustannukset (täytyykö vaihtaa usein?). Ja täytyy sitten taas kai ostaa kaikkia mineraaleja ym. mitä täytyy lisätä ennen veden lisäystä?
Itse pehmennän välillä vaihto vettä tee-se-itse menetelmällä.
2l limpsa pullosta pohja pois täytteeksi hieman vanua sitten turvetta ja päällimmäiseksi aktiivihiilipussi.
Sitten pullo viritellää naruilla kylpyhuoneeseen hanan alle ja vesi tippumaan hiljakseen.
Veden siirrän saaveista pumpulla akvaarioon.
Ph ja sähkön johtavuus laskevat ja aktiivihiili suodatta mahdollisia myrkkyjä.
T Markku
2l limpsa pullosta pohja pois täytteeksi hieman vanua sitten turvetta ja päällimmäiseksi aktiivihiilipussi.
Sitten pullo viritellää naruilla kylpyhuoneeseen hanan alle ja vesi tippumaan hiljakseen.
Veden siirrän saaveista pumpulla akvaarioon.
Ph ja sähkön johtavuus laskevat ja aktiivihiili suodatta mahdollisia myrkkyjä.
T Markku
Hiili
Oletko varma, että hiilellä saa pudotettua sähkönjohtavuutta? Ehkä voi, mutta veikkaisin että ei kovinkaan paljon. pH voi pudota, koska joissakin hiilissä käytetään muistaakseni fosforihappoa.
Jouni
Jouni
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Hei!
Minä kun en juurikaan seuraa kiekkopalstaa, niin jää sekä vedenlaatu- että kalojen terveys/sairaus-tilanteisiin reagoimatta.
Siksi pyyntö: voisiko moiset ongelmat laittaa myös ongelmia ja sairauksia osioihin.
Nyt tämä tulee liian myöhään, mutta kloorin voi välittömästi poistaa vedestä natriumtiosulfaatilla. Lisäksi vähän PVPt-tä ja homma on siinä. Muutamalla juerolla saa lääkkettä vuosiksi.
http://www.akvaariotieto.info/suomi/ohjeita/vedenp.php
Ehkä tästä on apua ensi keväänä
Minä kun en juurikaan seuraa kiekkopalstaa, niin jää sekä vedenlaatu- että kalojen terveys/sairaus-tilanteisiin reagoimatta.
Siksi pyyntö: voisiko moiset ongelmat laittaa myös ongelmia ja sairauksia osioihin.
Nyt tämä tulee liian myöhään, mutta kloorin voi välittömästi poistaa vedestä natriumtiosulfaatilla. Lisäksi vähän PVPt-tä ja homma on siinä. Muutamalla juerolla saa lääkkettä vuosiksi.
http://www.akvaariotieto.info/suomi/ohjeita/vedenp.php
Ehkä tästä on apua ensi keväänä

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Hei!Ville V kirjoitti:Mistähän molekyylipainoltaan sopivaa PVP:tä saisi hankittua. Olen joskus kysellyt apteekeista, mutta sopivaa ei löytynyt.jarvij kirjoitti:Nyt tämä tulee liian myöhään, mutta kloorin voi välittömästi poistaa vedestä natriumtiosulfaatilla. Lisäksi vähän PVPt-tä ja homma on siinä.
T:Ville
Siirtäsköhän moderaattorit tämän tuonne ongelmia yms.palstalle, minne se kuuluu paremmin.
Minä sain omani vuosia sitten Helsingistä, Hakaniemen apteekista. Uskoisin että Yliopiston apteekki tietää. Yhdestä grammasta riittää normaalikäytössä vuosiksi!
Molekyylipaino siis noin 11 000.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
Onkos ollut edelleenkin ongelmia veden kanssa. Meillä ottivat kiekot myöskin nokkiinsa, kun veden laatu oli huonoimmillaan ennen sateita. Ovat olleet kaksi viikkoa puskissa ja ihan tummina. Oloa koetettiin helpottaa vaihtamalla vettä vähemmän ja useammin, ja rakentamalla valutussuodatin, mutta ei auttanut. Eipä kai auta kun odotella että sateet jatkuu. Huh, vajaan kuukauden päästä muutto Helsinkiin viimeistään pelastaa tilanteen.