Kriinumi kelluu ja mätänee

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Kriinumi kelluu ja mätänee

Viesti Kirjoittaja iekku »

Onnistuin mädättämään kriinumieni juurista osan, eivätkä ne enää pysy pohjassa. Mitä tehdä? Kasvit roskikseen vai onko toivoa?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kriinumi kelluu ja mätänee

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

iekku kirjoitti:Onnistuin mädättämään kriinumieni juurista osan, eivätkä ne enää pysy pohjassa. Mitä tehdä? Kasvit roskikseen vai onko toivoa?
Jos vain osa mätäni (miten ihmeessä??? :o 8O ), niin poista huonot osat tarkkaan veks ja istuta uudelleen. Ainakin osa kriinumeista tarvitsee aika reippaan paksuisen pohjan juurtuakseen kunnolla ja alussa kannattaa ankkuroida kasvin juuret vaikka pyöreillä (siksi ettei vahingoita juuria lisää) kivillä paikoilleen.

T: Mari
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Jos itse sipuli on vahingoittumaton ja muutamia juuren oloisiakin vielä elossa niin ei ongelma. Lähtee kyllä jos saa olla rauhassa. Käyttää ehkä ensin energiaa juuriston palauttamiseen ennenkuin alkaa työntämään lehtiä. Kivillä ankkurointi ehkä aluksi tarpeen ja pohjaravinteitakin kannattanee jonkin verran lisäillä lähistölle.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Didi »

Minun kriinumi toimii jo. Viikko sitten sen istutin. Silloin siinä oli yksi juuri. Äsken kurkkasin uteliaisuuttani sen juuria ja sinne oli tullut yksi iso lisää.

Minä istutin kriinumin melko paksuun pohjaan, mutta en käyttänyt mitään ravinteita. Kriinumin ulkokuorta tuin rikotun saviruukun pyöreillä sivuilla, joiden toinen pää oli upotettu soraan. Lopuksi ripottelin vielä vähän soraa ruukun osasten päälle, ja taisipa sitä mennä vähän juurillekin.

Uusia lehtiä ei vielä ole tullut mutta eiköhän niitä kohta. Nyt vain uusia tytärsipuleita odottamaan.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Platy kirjoitti:en käyttänyt mitään ravinteita. Nyt vain uusia tytärsipuleita odottamaan.
Jaa-a. Toivottavasti ei käy aika pitkäksi.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Niin eikös se tee niitä tytärsipuleita? Sellaista minä luulin.

Ja siksi en käyttänyt ravinteita kun pohjalla oli niin paljon kalankakkaa ainakin siinä kohdassa, että luulin sen riittävän.

Sano hyvä ihminen suoraan jos olen väärässä.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Platy kirjoitti:Niin eikös se tee niitä tytärsipuleita? Sellaista minä luulin.

Ja siksi en käyttänyt ravinteita kun pohjalla oli niin paljon kalankakkaa ainakin siinä kohdassa, että luulin sen riittävän.

Sano hyvä ihminen suoraan jos olen väärässä.
Ei riitä kalankakka, eikä varsinkaan pohjaravinteiksi. Onhan siitä tainnut täälläkin olla puhetta, että se liete mitä pohjalla on näkyvissä, on pelkkää kuitua - ravinteet ovat jo imeytyneet veteen. Kriinumi tekee kyllä tytärsipuleita, jos olosuhteet ovat suotuisat. Minulla on sivutaimen tehnyt kurttukriinumeista se kapealehtinen muoto, leveämpi ei ole edes yrittänyt vaikka jopa kukkikin viime syksynä. Ilman pohjaravinteita ei sivuversoja kannata odotella. Mikä kriinumi sinulla muuten on? Jos kysessä on kurttukriinumin leveälehtinen muoto, suosittelen mahdollisimman syvää allasta. Omani punkee lehtiä ylös nyt jo 70 cm syvästäkin...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Pitääpäs lannoittaa sitten sitä kasvia. En ole varma mitä lajia se on. Josko tuo iekku sen tietäisi... Tietäisikö ?

Isken sitä ravinnetta tänään soraan sekaan, sattui tuo veden vaihtopäiväkin sopivasti.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Platy kirjoitti:En ole varma mitä lajia se on. Josko tuo iekku sen tietäisi... Tietäisikö ?
Joskus oli tuosta iekun kanssa puhetta ja isokriinumiksi sitä muistaakseni kutsui, eli Crinum thaianum. Iekku korjaa sitten tarpeen mukaan kun palailee reissuiltaan.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Helposti sinä sen itsekin selvität. Jos siinä on noin sentin leveät, suorat lehdet, se on isokriinumi. Jos n. sentin leveät, reunoistaan aaltoilevat lehdet, se on kurttukriinumin leveälehtinen muoto. Jos lehdet ovat hyvin tummanvihreät, ja "narumaiset", sekä hyvin kiharat on sinulla kurttukriinumin kapealehtinen muoto.
Ja jos jotain muuta, niin olen kade...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Se on isokriinumi. I suppose.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Teen tässä kotisivuja ja tuli onkelma. Mikä on isokriinumin latinalainen nimi? En löydä sitä. Auttaisiko joku?
pehis
Imperaattori
Imperaattori

Viesti Kirjoittaja pehis »

Platy kirjoitti:Mikä on isokriinumin latinalainen nimi? En löydä sitä. Auttaisiko joku?
Latinalaisesta en tiedä, mutta tieteellinen nimi on Crinum thaianum, kuten Kaizu vähän aiemmin mainitsikin :-P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”