HQI valon syttyminen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
simppu
Junior Member
Junior Member

HQI valon syttyminen

Viesti Kirjoittaja simppu »

Ajattelinpa kysästä täältä foorumista sellaista asiaa, että kauanko teillä kestää valojen syttyminen siitä hetkestä kun töppelin seinään laitatte ? Mulla 250 W:nen lähtee heti tuottaa valoa ja syttyy ekalla yrityksellä. 2x400 W:nen taas ottaa vauhtia aika monta sekunttia (n. 10-15 s) ja voi olla että syttyy vasta kolmannella yrityksellä. 250 W:nen on itse laitettu kasaan, mutta hellasärön vuoksi jouduin vaihtamaan tuon 400 W-valaisimen ostettuun/kaupalliseen versioon, joten sen toteutuksessa ja kasauksessa ei luulisi olevan virhettä. [?]
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Itselläni 2 x 400W syttyvät ensiyrittämällä. En tosin laita pistoketta seinään sillä kellokytkin sytyttää ja sammuttaa valot. Valaisimet on itse kasattu osto-osista.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Mulla toi itse väsäämäni 2*250W lähtee aina ekalla kerralla, vaikka heittää töpselin pois seinästä kesken käytön ja laittaa sen takas, niin se jonkin ajan kuluttua (viilennettyään) menee kerralla päälle.

10-15 s viive kyllä kuulostaa niin paljolta että jossain mättää 8) Luulis kuitenkin että kaupallinen versio pitäis osiensa puolesta toimia... (mutta pitäishän osienkin toimia, jos ne johonkin tarkoitukseen on tehty, vaikka osista itse kasaisikin... :mrgreen: ) Eihän se 4-6 kV:n sytytyspulssi kestä kuin muutamia sekunnin sadasosia. Kuinka vanhat polttimot sulla siinä on[?]
simppu
Junior Member
Junior Member

jusa kirjoitti: 10-15 s viive kyllä kuulostaa niin paljolta että jossain mättää 8) Luulis kuitenkin että kaupallinen versio pitäis osiensa puolesta toimia... (mutta pitäishän osienkin toimia, jos ne johonkin tarkoitukseen on tehty, vaikka osista itse kasaisikin... :mrgreen: ) Eihän se 4-6 kV:n sytytyspulssi kestä kuin muutamia sekunnin sadasosia. Kuinka vanhat polttimot sulla siinä on[?]
Oma entinen lamppu (oma kasaama) syttyi ihan kiltisti. Nyt tuo upouusi aqualight maxi 2x400W vaan jaksaa kettuilla. Pitää kiskasta osat irti tuosta vanhasta (ABB:n osat) ja kokeilla niitä tuohon uuteen ristikkäin. Ja sit ei kun soittamaan valmistajalle et teitin tuote on susi. Pitää muuten kokeilla vanhoilla polttimoilla vielä. Uudetpolttimot taisi olla merkkiä Aqua Connect 400 W HIT 14 kK Plus Standard E40. Onkohan kellään kokemusta niistä ?
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

simppu kirjoitti:Oma entinen lamppu (oma kasaama) syttyi ihan kiltisti. Nyt tuo upouusi aqualight maxi 2x400W vaan jaksaa kettuilla. Pitää kiskasta osat irti tuosta vanhasta (ABB:n osat) ja kokeilla niitä tuohon uuteen ristikkäin.
Koska ennen olet kasaillut valaisimia niin en haluaisi alkaa neuvomaan mutta...
En lähtisi kokeilemaan osia ristiin koska 250 wattisella on eri sytyttimet, kuristimet ja konkat kuin vastaavalla 400 wattisella. Ainut jota voisin kuvitella vaihtaa on sytyttimen johdin joka ei ole sitä 'tavallista' johdinta.

Itse käytän Aqualine 400W 10.000K polttimoita.
simppu
Junior Member
Junior Member

Mikael kirjoitti: Koska ennen olet kasaillut valaisimia niin en haluaisi alkaa neuvomaan mutta...
En lähtisi kokeilemaan osia ristiin koska 250 wattisella on eri sytyttimet, kuristimet ja konkat kuin vastaavalla 400 wattisella. Ainut jota voisin kuvitella vaihtaa on sytyttimen johdin joka ei ole sitä 'tavallista' johdinta.

Itse käytän Aqualine 400W 10.000K polttimoita.
Juu tarkoituksena ei ollutkaan laittaa eri tehosia laitteita ristiin, vaan kokeilla vanhoja ABB:n muuntajia ja sytyttimiä ristiin tuon uuden eri merkkisen kanssa.
Epäilen että 250 W sytytin sanois aika nopeasti poks jos sen kytkisi 400 W:n perään. :twisted:
Pitänee siis tänään tehdä experimenttejä autotallissa ja sen jälkeen konsultoida lampun valmistajaa.
simppu
Junior Member
Junior Member

simppu kirjoitti: Oma entinen lamppu (oma kasaama) syttyi ihan kiltisti. Nyt tuo upouusi aqualight maxi 2x400W vaan jaksaa kettuilla. Pitää kiskasta osat irti tuosta vanhasta (ABB:n osat) ja kokeilla niitä tuohon uuteen ristikkäin. Ja sit ei kun soittamaan valmistajalle et teitin tuote on susi. Pitää muuten kokeilla vanhoilla polttimoilla vielä. Uudetpolttimot taisi olla merkkiä Aqua Connect 400 W HIT 14 kK Plus Standard E40. Onkohan kellään kokemusta niistä ?
Olisikohan ollut uuden karheutta, kun nuo nyt näyttävät lähtevän hyvin käyntiin. Annoin tunnin verran olla päällä ja kokeilin sitten uudestaan, niin hyvin starttas. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”