Inhottava tupsulevä

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nekku
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Inhottava tupsulevä

Viesti Kirjoittaja Nekku »

Antakaapas jotain hyviä niksejä millä saisi tupsulevän riehakkaan kasvun tyrehtymään. Kiiitooos!
Anne_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anne_ »

Vinkit kelpaavat minullekin.. vaihdoin valaistusta ja vähensin lannoitusta vasta, juurakkoja olen yrittänyt puhdistaa juuriharjalla (heikolla tuloksella) ja hienosta hiekasta olen yrittänyt nyppiä tuppoja sormin (raivostuttavaa). Nyt levän kasvu näyttää pysähtyneen tai ainakin hidastuneen mutten kaikkea saa puhtaaksi yrittämälläkään.

"Tupsulevä" on kai yleisimmin jonkin sortin punalevää, vai? Lähes mustaa tupoittain ja aivan riivatun tiukkaan kasvavaa levää joka juurakossa ensin aikansa viihdyttyään levisi hidaskasvuisten kasvien lehtien kautta hienoon pohjahiekkaan ja tätänykyä jokaisen kierteissarvikotilon koppaakin koristaa tupsu.. :roll:

Vinkkejä vastaanotetaan, akvaarion liikakansoitus tai heikko suodatus ei ole minulla ainakaan ongelmana. Olen sitä mieltä että käyttämäni PMDD-versio aiheutti levän viilliintymisen, sittemmin siirryin käyttämään MasterGrowta. Kasveja altaassani on runsaasti ja nekin kyllä viihtyvät ja kasvavat ihan siedettävästi.
-Fisu-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Fisu- »

Ainut hyvä konsti on hommata pari leväbarbia(Tietenkin vaan jos altaaseen mahtuu tai sopii muiden kanssa). Niiden pitäisi muutamassa viikossa järsiä suurin osa tupsu levistä. Nämä kalat on luultavasti ainoita kaloja jotka syövät punaleviä joten muuta yhtähyvää konstia en tiedä. Tietenkin kaupoissa on myytävänä leväntorjunta-aineita, mutta en kuitenkaan luottaisi näihin vaan antaisin homman hoitua biologisesti!
Onni on pieni koiranpentu pissaamassa jonkun toisen matolle.
Reetu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Taas kerran tuli jostain luettua (joo, olen lukutoukka [:I] ), että punalevät viihtyvät virtaavissa paikoissa ja näin ollen myös hiilidioksidiköyhässä vedessä. Siispä hiilidioksidilannoitus voisi myös ainakin vähän rauhoittaa tilannetta...?
Nekku
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nekku »

Saiskohan niitä leväbarbeja jostain lainaan? [;)] Et sit ku akvaario ois puhas nii ne sais palauttaa?
Juu pitää varmaan koittaa vähentää virtausta jos se vaikka auttais, kun raukka anubias on aivan tupsulevän peitossa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”