Kotimainen uppopuu järvestä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Kotimainen uppopuu järvestä
Tulipas löydettyä hyvän näköinen puunkappale tuolta järvestä. Korjasin talteen. Täytyy vaan pestä ja harjata puhtaaksi.
Oletteko tai onko kukaan koskaan keräillyt järvestä puunpaloja tai kantoja? Minkälaisia kokemuksia teillä on tällaisista itse kerätyistä?
Oletteko tai onko kukaan koskaan keräillyt järvestä puunpaloja tai kantoja? Minkälaisia kokemuksia teillä on tällaisista itse kerätyistä?
Minulla on ollut joskus järvestä ongittu juurakko akvaariossa. Tosin ennen akvaarioon joutumista se oli kuivalla maalla koristamassa ikkunalautaa melkein 10v, sitten keitettiin ja rapsutettiin puhtaaksi. Ei siitä ainakaan mitään ongelmia aiheutunut. Se oli kiva juurakko, käkkäräinen ja kaunis, vastaavia ei ole kaupoissa näkynyt.
Tehtiinkö juurakolle mitään järvestä ottamisen jälkeen? Itse nimittäin sain hienon uppotukin palan juurakoksi. Se on ollut järvessä vähintään 15 vuotta, luultavasti hyvin paljon kauemminkin. Puu on sisältä vielä aivan kovaa. En kuitenkaan voi vielä laittaa sitä akvaarion. Pitäisikö puulle tehdä jotain, ettei se ala lahoamaan? Kuivata uunissa, tai jotain?koh-i-nor kirjoitti:Minulla on ollut joskus järvestä ongittu juurakko akvaariossa. Tosin ennen akvaarioon joutumista se oli kuivalla maalla koristamassa ikkunalautaa melkein 10v
riikka
Itselläni on akvaariossa "märkäpainoltaan" n. 25kg järvestä nostettuja juurakoita.Keitin ne mökillä suuressa muuripadassa.Sai tapettua kaikki eliöt ja mahdolliset taudinaiheuttajat.Puut on suuria ja sisältä vielä suurimmaksi osaksi kovia.Puut lahoavat joka tapauksessa ajan myötä akvaariossa.En ole milloinkaan havainnut niistä olevan kaloille haittaa.Vesi värjäytyy parissa viikossa hiukan tummemmaksi jos ei vaihda vettä.Kunnollisista vedenvaihdoista huolehdittaessa en usko kannoista ja juurakoista olevan mitään haittaa akvaariossa.Ne ovat esteettisiä ja Panaquet tykkäävät syödä niitä.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Re: Kotimainen uppopuu järvestä
Melkein kyllä harjauspesun lisäksi pientä desinfiointia tekisin jos omaan altaaseeni aikoisin järvipuuta laittaa. Ei taida minulla järvestä kerättyjä kyllä koskaan ollutkaan. Muuta suomalaista puuta kylläkin.maketzu kirjoitti:Tulipas löydettyä hyvän näköinen puunkappale tuolta järvestä. Korjasin talteen. Täytyy vaan pestä ja harjata puhtaaksi.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
-
- Advanced Member
- Viesti:
Ehkä unissa paistaminen voisi olla hyvä. Siitähän oli aikanaan juttua täällä. Millä desinfioisit itse jos tekisit niin?Melkein kyllä harjauspesun lisäksi pientä desinfiointia tekisin jos omaan altaaseeni aikoisin järvipuuta laittaa. Ei taida minulla järvestä kerättyjä kyllä koskaan ollutkaan. Muuta suomalaista puuta kylläkin.
Mitä suomalaista puuta sulla on ollut? Omenapuutako?
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
Hei!
Minä pohtisin ensin mitä kalatauteja tuosta voisi tulla, ja sitten ehkä panisin kannon muovipussiin ja puoli litraa vettä sekaan. 20 grammaa merisuolaa (talouskaupasta) sekaan ja sitten huljuttelisin jonkin aikaa että kanto varmasti kastuu suolavedellä kauttaaltaan. Tämänjälkeen siinä ei enää loisia ole.
Bakteereita ja viruksia toki edelleen on, mutta niin on akvaariossakin.
Antaisin pussin olla aina välillä hölstytellen puolisen tuntia. Sitten huuhtelisin tuon kannon huolellisesti runsaalla vedellä. Jos haluaisin pelata todella varman päälle, panisin kannon takaisin pussiin ja hanavettä vähän sekaan ja antaisin sen olla jossain syrjässä viikon pari, huuhtelu ja akvaarioon. Tuona aikana loputkin kalataudit kuolevat ilman isäntää.
Keittäminen tulisi kyseeseen jos kanto ei muuten uppoa. Sekään kun ei välttämättä bakteereita tapa. Auringossa kuivattaminen on hyvä, mutta jos puu pääsee kuivumaan, siitä voi tulla kelluva.
Minä pohtisin ensin mitä kalatauteja tuosta voisi tulla, ja sitten ehkä panisin kannon muovipussiin ja puoli litraa vettä sekaan. 20 grammaa merisuolaa (talouskaupasta) sekaan ja sitten huljuttelisin jonkin aikaa että kanto varmasti kastuu suolavedellä kauttaaltaan. Tämänjälkeen siinä ei enää loisia ole.
Bakteereita ja viruksia toki edelleen on, mutta niin on akvaariossakin.
Antaisin pussin olla aina välillä hölstytellen puolisen tuntia. Sitten huuhtelisin tuon kannon huolellisesti runsaalla vedellä. Jos haluaisin pelata todella varman päälle, panisin kannon takaisin pussiin ja hanavettä vähän sekaan ja antaisin sen olla jossain syrjässä viikon pari, huuhtelu ja akvaarioon. Tuona aikana loputkin kalataudit kuolevat ilman isäntää.
Keittäminen tulisi kyseeseen jos kanto ei muuten uppoa. Sekään kun ei välttämättä bakteereita tapa. Auringossa kuivattaminen on hyvä, mutta jos puu pääsee kuivumaan, siitä voi tulla kelluva.

Viimeksi muokannut jarvij, 14:27, 02.08.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Joo, olen ainakin minä tietoinen noista bakteereista ja mahdollisista taudeista, mitä saattaa tulla akvaarioon. Siksipä aionkin olla hieman varuillani.
Noista mahdollisista taudeista tuli mieleen, että jos nyt sattuu jokin tauti ilmenee kaloissa, niin saakos kaupoista näihin tauteihin lääkkeitä? Tehoaako yleislääkkeet? Oletan, että suomalaisissa järvikaloissa on samat taudit ja loiset kuin trooppisissakin kaloissa.
Noista mahdollisista taudeista tuli mieleen, että jos nyt sattuu jokin tauti ilmenee kaloissa, niin saakos kaupoista näihin tauteihin lääkkeitä? Tehoaako yleislääkkeet? Oletan, että suomalaisissa järvikaloissa on samat taudit ja loiset kuin trooppisissakin kaloissa.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
Hei!
Taitaa mahdollisten kalatautien saaminen olla paljon varmempaa kalojen ja mahdollisesti kasvienkin mukana kuin luonnosta. Siis aivan toisin kuin yleisesti pelätään.
Luonnosta pyydetyssä elävässä ruoassa on riskinsä, jos pyyntupaikan vedessä on kaloja ja/tai vesilintuja. Muutamat planktiset eläimet sisältävät loismatojen toukkavaikeita yms.
Hyttysten toukat ovat turvallista tarjottavaa.
Kannoista sun muista taudinaiheuttajat lähtevät huuhtomallakin, ja 2-3 % suolavesiliotus sekä huuhtominen tappaa ne loputkin loiset. Vesibakteerit taas tulevat jokatapauksessa eri lähteistä.
Varsinaiset kalakaudit ovat luonnonoloissa suhteellisen harvinaisia, mutta kalanviljelylaitosten alapuolisista vesistä en akvaarioon kantoja keräisi.
Taitaa mahdollisten kalatautien saaminen olla paljon varmempaa kalojen ja mahdollisesti kasvienkin mukana kuin luonnosta. Siis aivan toisin kuin yleisesti pelätään.
Luonnosta pyydetyssä elävässä ruoassa on riskinsä, jos pyyntupaikan vedessä on kaloja ja/tai vesilintuja. Muutamat planktiset eläimet sisältävät loismatojen toukkavaikeita yms.
Hyttysten toukat ovat turvallista tarjottavaa.
Kannoista sun muista taudinaiheuttajat lähtevät huuhtomallakin, ja 2-3 % suolavesiliotus sekä huuhtominen tappaa ne loputkin loiset. Vesibakteerit taas tulevat jokatapauksessa eri lähteistä.
Varsinaiset kalakaudit ovat luonnonoloissa suhteellisen harvinaisia, mutta kalanviljelylaitosten alapuolisista vesistä en akvaarioon kantoja keräisi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi: