RO/DI-laite
Valvoja: Moderaattorit
RO/DI-laite
Moi kaikille, olisipa ollut tälläinen keskusteluryhmä kolme vuotta sitten kun viimeksi TAISTELIN merivesiakvaarion kanssa. Harrastus on ollut katkolla viimeiset pari vuotta, mutta nyt on taas aika aloitaa alusta! Onko kellään kokemuksia UltraSpring RO/DI-laitteista? Tarvitsen RO:n lisäksi ehdottomasti myös DI-yksikön, koska täällä Oulussa silikaatti-arvot ovat aika korkeet.
Re: RO/DI-laite
Minä olen pärjäillyt jo kolme vuotta pelkällä RO-laitteellla. Ei ole ollut tarvetta DI-laiitteen hankintaan. Minkälaisia silikaatti-arvoja olet mittaillu ? Missä päin Oulua ? Ainakin Hiirosen alueella tuntuisi homma olevan ok.Atten kirjoitti:Moi kaikille, olisipa ollut tälläinen keskusteluryhmä kolme vuotta sitten kun viimeksi TAISTELIN merivesiakvaarion kanssa. Harrastus on ollut katkolla viimeiset pari vuotta, mutta nyt on taas aika aloitaa alusta! Onko kellään kokemuksia UltraSpring RO/DI-laitteista? Tarvitsen RO:n lisäksi ehdottomasti myös DI-yksikön, koska täällä Oulussa silikaatti-arvot ovat aika korkeet.
Re: RO/DI-laite
Ongelmana oli ruskea levä, mikä ei häipynyt altaasta vuodessa. Ymmärtääkseni ruskea levä on ensimmäisiä leviä, joita altaaseen tulee ja niiden kuuluu lähteä pikku hiljaa pois. Tästä vedin johtopäätöksen, että kyseessä on silikaatin runsas määrä. Silikaattia en koskaan mitannut. Silloin asuin Kaijonrannassa nyt Mäntylässä. Jälkikäteen olen ajatellut, etää ongelman aiheuttajana oli käyttettynä ostettu, huonolaatuinen eläväkivi ja yksinkertaisesti tiedon puute.simppu kirjoitti:Minä olen pärjäillyt jo kolme vuotta pelkällä RO-laitteellla. Ei ole ollut tarvetta DI-laiitteen hankintaan. Minkälaisia silikaatti-arvoja olet mittaillu ? Missä päin Oulua ? Ainakin Hiirosen alueella tuntuisi homma olevan ok.Atten kirjoitti:Moi kaikille, olisipa ollut tälläinen keskusteluryhmä kolme vuotta sitten kun viimeksi TAISTELIN merivesiakvaarion kanssa. Harrastus on ollut katkolla viimeiset pari vuotta, mutta nyt on taas aika aloitaa alusta! Onko kellään kokemuksia UltraSpring RO/DI-laitteista? Tarvitsen RO:n lisäksi ehdottomasti myös DI-yksikön, koska täällä Oulussa silikaatti-arvot ovat aika korkeet.
Ostin RO laitteen mukana saman firman elektronisen mittarin, joka kertoo koska putkesta tulee kelpo tavaraa. Yleinsä joutuu laskemaan n. 2-4 minuuttia vettä kaivoon ennen kuin hyvää tavaraa tulee.rambi kirjoitti:Miten voin olla varma että RO laite toimii kunnolla jos vesitestejä ei ole käytössä, loppuuko puhtaan veden tulo jos patruuna on vanhentunut tai rikkoutunut.
http://www.spectrapure.com/St_quality_p2.htm
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Eli sulla on spectrapuren vehje... Mistä sen oot ostanut?simppu kirjoitti:Ostin RO laitteen mukana saman firman elektronisen mittarin, joka kertoo koska putkesta tulee kelpo tavaraa. Yleinsä joutuu laskemaan n. 2-4 minuuttia vettä kaivoon ennen kuin hyvää tavaraa tulee.
Ihan sellainen fiilari, että olisin tätä kysynyt jo aiemminkin

Kolme vuotta sitten tilasin jenkeistä. Siellähän löytyy useampi paikka joka niitä myy. Lisäksi voi muistaakseni tilata suoraan valmistajan sivuilta. Euroopan mantereella en ole vielä nähnyt niitä myytävän. Siniriutassahan taisi olla myynnissä yksi laite. Kimiltähän voisi kysellä mistä on sen hankkinut.amon kirjoitti:Eli sulla on spectrapuren vehje... Mistä sen oot ostanut?simppu kirjoitti:Ostin RO laitteen mukana saman firman elektronisen mittarin, joka kertoo koska putkesta tulee kelpo tavaraa. Yleinsä joutuu laskemaan n. 2-4 minuuttia vettä kaivoon ennen kuin hyvää tavaraa tulee.
Ihan sellainen fiilari, että olisin tätä kysynyt jo aiemminkin
-
- Advanced Member
- Viesti:
Jop, jenkeistä oon kanssa meinannu tilaa omani... Mieluummin olisin tilannu euroopasta. Kimin vehje on käytetty ja mä haluun uuden!simppu kirjoitti: Kolme vuotta sitten tilasin jenkeistä. Siellähän löytyy useampi paikka joka niitä myy. Lisäksi voi muistaakseni tilata suoraan valmistajan sivuilta. Euroopan mantereella en ole vielä nähnyt niitä myytävän. Siniriutassahan taisi olla myynnissä yksi laite. Kimiltähän voisi kysellä mistä on sen hankkinut.

Ootko muuten monta kertaa vaihtanut jo patruunoita? Tyytyväinen vehkeeseen?
Ei ole tullut tarvetta vielä vaihtaa. Tyytyväinen oon ollut. Ei mitään ongelmia.amon kirjoitti:Jop, jenkeistä oon kanssa meinannu tilaa omani... Mieluummin olisin tilannu euroopasta. Kimin vehje on käytetty ja mä haluun uuden!simppu kirjoitti: Kolme vuotta sitten tilasin jenkeistä. Siellähän löytyy useampi paikka joka niitä myy. Lisäksi voi muistaakseni tilata suoraan valmistajan sivuilta. Euroopan mantereella en ole vielä nähnyt niitä myytävän. Siniriutassahan taisi olla myynnissä yksi laite. Kimiltähän voisi kysellä mistä on sen hankkinut.
Ootko muuten monta kertaa vaihtanut jo patruunoita? Tyytyväinen vehkeeseen?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Kyselin SpectraPurelta vehjettä ja hinta olisi vajaat 300 talaa + rahti 200 talaa... huh huh...
Pitää kattoo jos saisi jostain muusta liikkeestä, mutta 200 talaa UPSista on ihan sikana...
Onks joku nähny euroopasta roDI vehkeitä?
Tai kiinnostaako lähteä kimppaan ostamaan jenkeistä?
Esim. 3 vehkeelle rahti olisi 350 talaa -> abuot 120 talaa kappale... olisi jo melkeinpä siedettävä. En tiiä tulisiko muitakin alennuksia jos kolmekin tilaisi...
Pitää kattoo jos saisi jostain muusta liikkeestä, mutta 200 talaa UPSista on ihan sikana...
Esim. 3 vehkeelle rahti olisi 350 talaa -> abuot 120 talaa kappale... olisi jo melkeinpä siedettävä. En tiiä tulisiko muitakin alennuksia jos kolmekin tilaisi...
Lähetä kysely Saksan verkkokauppoihin, ainakin aquaristic.net ja sewatec.de ovat toimittaneet minulle tavaraa mitä ei ole valikoimassa, kysele onko mahdollistaa toimittaa RO\DI laitetta ja mihin hintaan.amon kirjoitti:Kyselin SpectraPurelta vehjettä ja hinta olisi vajaat 300 talaa + rahti 200 talaa... huh huh...
Katso http://www.aquaristikshop.com ja valitse water treatment, sieltä löytyy joitakin osmoosi laitteita ja ionin vaihtimia.
Katselin vähän eri sivuja ja jouduin hw:n nettisivuille. Siellä löytyi kiinnostava vimpain joka liitetaan RO-laiteen perään. Kyseessä filtteri joka poistaa silikaatin, nitriitin, nitraatin ja fosfaatin.
http://www.hw-wiegandt.de/Englisch/hw_O ... ilter.html
http://www.hw-wiegandt.de/Englisch/hw_O ... ilter.html
Se vimpain laitetaan RO:n jälkeen, eli siihen menee puhdistettu vesi. Nettikaupoista en ole löytänyt, mutta varmaan jos kirjoittelee johonkin ja tiedustelee, niin eiköhän asia ratkea.rambi kirjoitti:Jos semmoisen laittaa RO laitteeseen niin onko silloin tavallaan RO\DI laite, onko jossain myynnissä ,tutuista nettikaupoista ei osunut silmiin, mitä siinä Important kohdassa tarkoitetaan ja laitetaaanko se ennen vai jälkeen osmoosoilaitteen, kielitaito on hyvä
-
- Advanced Member
- Viesti:
Joo, mä katoin jo, mutta ei ne oikein iskeny3779 kirjoitti:Katso http://www.aquaristikshop.com ja valitse water treatment, sieltä löytyy joitakin osmoosi laitteita ja ionin vaihtimia.

Marine Depot lupas postikulut 73$.. parannusta

Ei sitä välttämättä tarvii, kaikkea sitä tässä yrittää kokeilla että ei tulisi leväonkelmia ja se ruskea levä tulee jenkkipalstojen mukaan silikaattien runsaudesta, mutta useat laittavat tosiaan veden suoraan hanasta ja ei silti ole onkelmia, Kimi kai käyttää RO vettä mielestäni.Mikael kirjoitti:Rambi, mielestäni et tarvitse mitään vimpaimia RO:n perään jos se toimii oikein. Esim. Kimi ei tietääkseni käytä edes RO:ta vaan ottaa veden suoraan verkosta!
Jos jotain välttämättä haluat hankkia, hanki varuilta uusi kalvo RO:n koska se on saattanut mennä pilalle kuuman veden kanssa.
Laitan nyt veden suoraan hanasta kun ei siitä RO laitteesta minulle ollut hyötyä , täytyy tilata siihen uusi kalvo.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Olen kyllä siinä vahvassa luulossa, että Kimi käyttää pelkkää osmoosivettä. Muistaakseni se joskus esittelikin sen isoa rovesi tankkiakin...Mikael kirjoitti:Rambi, mielestäni et tarvitse mitään vimpaimia RO:n perään jos se toimii oikein. Esim. Kimi ei tietääkseni käytä edes RO:ta vaan ottaa veden suoraan verkosta!